ΘΕΣΕΙΣ

Η Έβδομη Τέχνη αναδεικνύει μια Νέα Ελλάδα

Του Άκη Σιαμαντζούρα

Από το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας και το αυτοδιαχειριζόμενο σινεμά των απολυμένων της ΕΡΤ3 στη Θεσσαλονίκη έως το θερινό σινεμά στο Αρχοντικό Γεωργιάδη στη Μυτιλήνη και στο Μουσείο Ελαιουργίας Λέσβου στην Αγία Παρασκευή, υπάρχει ένα κοινό σημείο αναφοράς: Η υπαίθρια προβολή κινηματογραφικών ταινιών με ελεύθερη είσοδο. Ουσιαστικά, η Έβδομη Τέχνη μετασχηματίζεται στις μέρες μας στο μέσο διεξαγωγής ενός πειράματος πολιτισμού. Αν πράγματι η Τέχνη συμβάλλει στην παιδεία ενός λαού, πόσο αναγκαία θεωρείται η προϋπόθεση της ελεύθερης πρόσβασης στο ευρύ κοινό;

Μια καλωδιωτή γέφυρα ως οικονομικός φραγμός

Η ελεύθερη πρόσβαση στην τέχνη και τον πολιτισμό είναι η άλλη όψη της απρόσκοπτης μετακίνησης ανθρώπων και αγαθών. Αν υπάρχει ένα επίτευγμα των (ανεκδιήγητων) κυβερνήσεων Σημίτη, αυτό είναι η «Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου Χαρίλαος Τρικούπης», που γιόρτασε το 2014 την επέτειο της πρώτης δεκαετηρίδας. Σε αντίθεση με την πλειονότητα των δημόσιων έργων (π.χ. «Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος», «Αττική Οδός», «Εγνατία Οδός» κ.ά.), αποτελεί το μοναδικό κατασκευαστικό δημόσιο έργο της σύγχρονης Ελλάδας που ολοκληρώθηκε, επιτυχώς, όχι μόνο εντός χρονοδιαγράμματος παράδοσης, αλλά και εντός οικονομικού προϋπολογισμού. Ωστόσο, αν και η «γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης» επιτυγχάνει θεωρητικά τη μόνιμη διασύνδεση μεταξύ Ρίου και Αντιρρίου, το υψηλό αντίτιμο (άνω των 13 ευρώ!) μιας απλής διέλευσης ενός επιβατικού οχήματος δρα αποτρεπτικά, αν δεν αποκλείει μερικώς, τη διέλευση οχημάτων στους «μη έχοντες» οδηγούς. Έτσι, η πιο σύγχρονη καλωδιωτή γέφυρα στην Ελλάδα μετασχηματίζεται σε οικονομικό φραγμό, καθιστώντας τουλάχιστον προβληματική τη μετακίνηση ανέργων, χαμηλοσυνταξιούχων ή ημιαπασχολούμενων οδηγών μεταξύ Στερεάς Ελλάδας και Πελοποννήσου.

Ένα σύμπλεγμα νησιών χωρίς απομόνωση

Από την άλλη μεριά, τα Πριγκηπόννησα αποτελούν ένα σύμπλεγμα εννέα νησιών της θάλασσας του Μαρμαρά, σε κοντινή απόσταση από τις ακτές της Ασιατικής Κωνσταντινούπολης. Αν και τα Πριγκηπόννησα είναι ξακουστά για τα κοσμοπολίτικα αρχοντικά με την απαράμιλλη αρχιτεκτονική τους, καθώς και για την απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων και μηχανών από τους δρόμους και τα σοκάκια τους, ουσιαστικά αποτελούν το κατεξοχήν παράδειγμα κατάρρευσης του γεωγραφικού φραγμού της νησιωτικής απομόνωσης. Συγκεκριμένα, η μετάβαση τόσο από τις ακτές της Ασιατικής Κωνσταντινούπολης προς τα Πριγκηπόννησα, όσο και μεταξύ των τεσσάρων (μεγαλύτερων) νησιών της Πριγκήπου, της Χάλκης (ποιος δε γνωρίζει τη Θεολογική της Σχολή;), της Αντιγόνης και της Πρώτης γίνεται ελεύθερα και απρόσκοπτα, χωρίς εισιτήριο! Μοναδικό αντίτιμο εισιτηρίου υπάρχει μόνο για την επιστροφή «εις την Πόλην» (Istanbul). Έτσι, η γεωγραφική απομόνωση των Πριγκηποννήσων σπάει στην πράξη από την πολιτική νησιωτικής διασύνδεσης στην Τουρκία, καθιστώντας ελεύθερη και απρόσκοπτη τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών, τουλάχιστον, μεταξύ των Πριγκηποννήσων.

Απέναντι, λοιπόν, σε (παράνομες) ιδιωτικές ακτές και παραλίες ή σε (υπερτιμημένα) διόδια δρόμων και γεφυρών, η ελεύθερη πρόσβαση στην Έβδομη Τέχνη προβάλλει, φωτίζει και αναδεικνύει μια Νέα Ελλάδα, που αναγεννιέται μέσα από τις στάχτες της. Μια Νέα Ελλάδα που αντιτάσσει την ελεύθερη πρόσβαση στον Πολιτισμό, ως εναλλακτική αντιπρόταση ζωής, απέναντι στην πνευματική καταχνιά απάθειας και λήθης που απλώνεται στην πατρίδα μας την τελευταία οκταετία. Άλλωστε, Τέχνη και Ελευθερία είναι δύο άρρηκτα αλληλένδετες έννοιες: Η μία προϋποθέτει την άλλη και, ταυτόχρονα, η μία είναι αδύνατον να υπάρξει χωρίς την άλλη.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Αυτή είναι η νέα λίστα με τα 704 προϊόντα μειωμένης τιμής στα σούπερ μάρκετ

Το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε νέα λίστα προϊόντων με μειωμένες τιμές από 5 έως 24% στα σούπερ μάρκετ, που…

2 hours ago

Περιφέρεια Κρήτης: Ολοκληρώθηκε το φεστιβάλ για την προώθηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων

Η Περιφέρεια Κρήτης, Αυτοτελές Γραφείο Ισότητας και Περιφερειακή Επιτροπή Ισότητας των Φύλων Κρήτης, με αφορμή την…

2 hours ago

Ηράκλειο: Πέθανε μόνος, λίγες ώρες πριν τα Χριστούγεννα…

Θλίψη προκαλεί η είδηση θανάτου ενός ανθρώπου στα χαλάσματα κτιρίου στο Ηράκλειο, λίγες ώρες πριν…

3 hours ago

Κρήτη: Καρέ – καρέ η διάσωση της 33χρονης που δίνει μάχη για τη ζωή της

Τιτάνια μάχη για να ανασύρουν την 33χρονη Αμερικανίδα από το σημείο όπου βρέθηκε μετά την πτώση…

3 hours ago

Greekonomics: Η απάντηση Πορτοσάλτε στην καταγγελία του καθηγητή μετά το κατέβασμα του βίντεο για τη διαπλοκή

ΣΚΑΪ και ο ίδιος δεν απείλησαν τον καθηγητή Οικονομικών Κοσμά Μαρινάκη υποστηρίζει ο δημοσιογράφος, Άρης Πορτοσάλτε, σε συνέχεια των καταγγελιών…

3 hours ago

61 νέες θέσεις ειδικευόμενων νοσηλευτών ανακοίνωσε η 7η ΥΠΕ – 10 θέσεις στα Χανιά

Την ανακατανομή 61 θέσεων ειδικευόμενων νοσηλευτών χρονικής περιόδου λήψεως νοσηλευτικής ειδικότητας 2024-2025 στις νοσηλευτικές ειδικότητες…

5 hours ago

This website uses cookies.