ΘΕΣΕΙΣ

Η Έβδομη Τέχνη αναδεικνύει μια Νέα Ελλάδα

Του Άκη Σιαμαντζούρα

Από το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας και το αυτοδιαχειριζόμενο σινεμά των απολυμένων της ΕΡΤ3 στη Θεσσαλονίκη έως το θερινό σινεμά στο Αρχοντικό Γεωργιάδη στη Μυτιλήνη και στο Μουσείο Ελαιουργίας Λέσβου στην Αγία Παρασκευή, υπάρχει ένα κοινό σημείο αναφοράς: Η υπαίθρια προβολή κινηματογραφικών ταινιών με ελεύθερη είσοδο. Ουσιαστικά, η Έβδομη Τέχνη μετασχηματίζεται στις μέρες μας στο μέσο διεξαγωγής ενός πειράματος πολιτισμού. Αν πράγματι η Τέχνη συμβάλλει στην παιδεία ενός λαού, πόσο αναγκαία θεωρείται η προϋπόθεση της ελεύθερης πρόσβασης στο ευρύ κοινό;

Μια καλωδιωτή γέφυρα ως οικονομικός φραγμός

Η ελεύθερη πρόσβαση στην τέχνη και τον πολιτισμό είναι η άλλη όψη της απρόσκοπτης μετακίνησης ανθρώπων και αγαθών. Αν υπάρχει ένα επίτευγμα των (ανεκδιήγητων) κυβερνήσεων Σημίτη, αυτό είναι η «Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου Χαρίλαος Τρικούπης», που γιόρτασε το 2014 την επέτειο της πρώτης δεκαετηρίδας. Σε αντίθεση με την πλειονότητα των δημόσιων έργων (π.χ. «Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος», «Αττική Οδός», «Εγνατία Οδός» κ.ά.), αποτελεί το μοναδικό κατασκευαστικό δημόσιο έργο της σύγχρονης Ελλάδας που ολοκληρώθηκε, επιτυχώς, όχι μόνο εντός χρονοδιαγράμματος παράδοσης, αλλά και εντός οικονομικού προϋπολογισμού. Ωστόσο, αν και η «γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης» επιτυγχάνει θεωρητικά τη μόνιμη διασύνδεση μεταξύ Ρίου και Αντιρρίου, το υψηλό αντίτιμο (άνω των 13 ευρώ!) μιας απλής διέλευσης ενός επιβατικού οχήματος δρα αποτρεπτικά, αν δεν αποκλείει μερικώς, τη διέλευση οχημάτων στους «μη έχοντες» οδηγούς. Έτσι, η πιο σύγχρονη καλωδιωτή γέφυρα στην Ελλάδα μετασχηματίζεται σε οικονομικό φραγμό, καθιστώντας τουλάχιστον προβληματική τη μετακίνηση ανέργων, χαμηλοσυνταξιούχων ή ημιαπασχολούμενων οδηγών μεταξύ Στερεάς Ελλάδας και Πελοποννήσου.

Ένα σύμπλεγμα νησιών χωρίς απομόνωση

Από την άλλη μεριά, τα Πριγκηπόννησα αποτελούν ένα σύμπλεγμα εννέα νησιών της θάλασσας του Μαρμαρά, σε κοντινή απόσταση από τις ακτές της Ασιατικής Κωνσταντινούπολης. Αν και τα Πριγκηπόννησα είναι ξακουστά για τα κοσμοπολίτικα αρχοντικά με την απαράμιλλη αρχιτεκτονική τους, καθώς και για την απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων και μηχανών από τους δρόμους και τα σοκάκια τους, ουσιαστικά αποτελούν το κατεξοχήν παράδειγμα κατάρρευσης του γεωγραφικού φραγμού της νησιωτικής απομόνωσης. Συγκεκριμένα, η μετάβαση τόσο από τις ακτές της Ασιατικής Κωνσταντινούπολης προς τα Πριγκηπόννησα, όσο και μεταξύ των τεσσάρων (μεγαλύτερων) νησιών της Πριγκήπου, της Χάλκης (ποιος δε γνωρίζει τη Θεολογική της Σχολή;), της Αντιγόνης και της Πρώτης γίνεται ελεύθερα και απρόσκοπτα, χωρίς εισιτήριο! Μοναδικό αντίτιμο εισιτηρίου υπάρχει μόνο για την επιστροφή «εις την Πόλην» (Istanbul). Έτσι, η γεωγραφική απομόνωση των Πριγκηποννήσων σπάει στην πράξη από την πολιτική νησιωτικής διασύνδεσης στην Τουρκία, καθιστώντας ελεύθερη και απρόσκοπτη τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών, τουλάχιστον, μεταξύ των Πριγκηποννήσων.

Απέναντι, λοιπόν, σε (παράνομες) ιδιωτικές ακτές και παραλίες ή σε (υπερτιμημένα) διόδια δρόμων και γεφυρών, η ελεύθερη πρόσβαση στην Έβδομη Τέχνη προβάλλει, φωτίζει και αναδεικνύει μια Νέα Ελλάδα, που αναγεννιέται μέσα από τις στάχτες της. Μια Νέα Ελλάδα που αντιτάσσει την ελεύθερη πρόσβαση στον Πολιτισμό, ως εναλλακτική αντιπρόταση ζωής, απέναντι στην πνευματική καταχνιά απάθειας και λήθης που απλώνεται στην πατρίδα μας την τελευταία οκταετία. Άλλωστε, Τέχνη και Ελευθερία είναι δύο άρρηκτα αλληλένδετες έννοιες: Η μία προϋποθέτει την άλλη και, ταυτόχρονα, η μία είναι αδύνατον να υπάρξει χωρίς την άλλη.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Χανιά: Χτύπησε στρατιωτικούς με το αυτοκίνητό του και τους εγκατέλειψε

Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε έξω από το Ναυτικό Νοσοκομείο Χανίων, με θύματα δύο πεζούς που…

3 hours ago

Κρήτη: Με θετικό πρόσημο έκλεισε η σεζόν – Στραμμένα τα βλέμματα στο 2025

Τα 18,8 δισ. ευρώ προσέγγισαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στη χώρα μας την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024,…

3 hours ago

Κρήτη: Γυναίκα που δεχόταν σεξουαλική κακοποίηση από τον πατέρα της για 7 χρόνια από τα 11 χρόνια της έγινε δικηγόρος και τον δικάζει

Μια 27χρονη γυναίκα που κατήγγειλε τον πατέρα της για σεξουαλική κακοποίηση όσο εκείνη ήταν μόλις…

3 hours ago

Ισοβαθμία στην 3 η θέση για την ομάδα της ΣΑΧ – ΣΑΜΑΡΙΑ! Χρυσό μετάλλιο για την Όλγα Βολάνη και τον Βασίλη Βολάνη σε Διεθνές Τουρνουά στη Θεσσαλονίκη

Το Διεθνές Τουρνουά Παμπαίδων Θεσσαλονίκης διεξάγεται για 18η χρονιά από την Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Θεσσαλονίκης –…

3 hours ago

Βουλή: Κατατέθηκε η ευρωπαϊκή Οδηγία για «επαρκείς κατώτατους μισθούς στην ΕΕ»

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Ενσωμάτωση…

3 hours ago

«Γέφυρες Συμπερίληψης»: Εκπαιδευτικό σεμινάριο από το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Πλατανιά

Το Κέντρο Κοινότητας του  Δήμου Πλατανιά, σε συνεργασία με την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Διαβάζω για τους…

4 hours ago

This website uses cookies.