Τ’ άκουσες Αρετούσα μου, τα θλιβερά μαντάτα
Ο κύρης σου με ξόρισε στση ξενιτιάς την στράτα.
Τέσσερις μέρες μοναχά μούδωκε ν’ ανημένω
κι από’ κει να ξενιτευτώ πολλά μακρά να πηαίνω.
Ερωτόκριτος
Η συνήθεια των νέων της Κρήτης να περπατούν τις νύχτες στους δρόμους με την λύρα και το λαγούτο τραγουδώντας ερωτικά στιχάκια, είναι ευρύτατα γνωστή ως καντάδα, πλατιά διαδεδομένο και αγαπητό είδος σε όλη την Ελλάδα. Στα ελληνικά η λέξη καντάδα σημαίνει νυκτωδία και προέρχεται από την ιταλική λέξη canto που θα πει τραγουδώ. Η καντάδα συνδέεται άμεσα με την μαντινάδα που είναι ποίημα σε στίχο δεκαπεντασύλλαβο και την συναντούμε κυρίως στην Κρήτη. Το όνομα θεωρείται εξελληνισμένος τύπος του ενετικού mantinada που είναι ταυτόσημο με το ιταλικό mantinatta. Ωστόσο ένα παρόμοιο είδος το συναντούμε και στο βυζάντιο ως «καταλόγιο», βυζαντινό λαϊκό νυκτερινό τραγούδι με την μορφή της μαντινάδας: «Εψες επερνοδιάβαινα, κόρη, εκ της γειτονιάς σου κι η γειτονιά σου μ’ ήννιωσεν και συ κόρη εκοιμάσου.(!)».
Ωστόσο και στην αρχαία Ελλάδα σύμφωνα με φιλολογικές πηγές, οι πρόγονοί μας μετά το πέρας των συμποσίων συνήθιζαν να κωμάζουν , δηλαδή να σχηματίζουν μία πομπή μέσα στους δρόμους της πόλης και να τραγουδούν καταλήγοντας στην πόρτα κάποιου αγαπημένου προσώπου, όπου τραγουδούσαν ένα «παρακλαυσίθυρον» ένα είδος σερενάτας, που συνοδευόταν από αυλό αλλά και χορό. Αυτή η δημοφιλής συνήθεια συνεχίστηκε στους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους , στους βυζαντινούς αλλά και στους νεότερους. Στις μέρες μας όταν λέμε καντάδα, ο νους μας πάει στα Ιόνια νησιά και την παλιά Αθήνα, εξαιτίας της περίφημης Επτανησιακής αλλά και της Αθηναϊκής καντάδας.
Στα Επτάνησα εξαιτίας της γειτνίασης με την Ιταλία, θεωρείται ως κάτι φυσικό η μετάδοση της καντάδας- μαντινάδας, και από κει η διάδοσή της και σε άλλα μέρη της Ελλάδας και στην Κρήτη. Ωστόσο τα πράγματα φαίνεται ότι μάλλον έχουν γίνει ανάποδα. Όπως προαναφέρθηκε από αρχαιοτάτων χρόνων υπήρχε στην Κρήτη ένα είδος συγγενικό με την καντάδα το οποίο εδραιώθηκε περισσότερο στα χρόνια της Κρητικής Αναγέννησης. Με την κυριαρχία των τούρκων πολλοί κρητικοί κατέφυγαν στα Επτάνησα όπου διέδωσαν την τετραφωνία.
Η καντάδα άμεσα συνδεδεμένη με την μαντινάδα, αναφέρεται συχνά στα κείμενα της κρητικής λογοτεχνίας, επιβεβαιώνοντας ιστορικά την παλαιότητα της συνήθειας, με πιο γνωστή μαρτυρία τον Ερωτόκριτο, το μνημειώδες έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου. Εμφανίζεται λοιπόν στο νησί τουλάχιστον από τον 16ο αιώνα χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι και παλαιότερη.
Με τις παραπάνω αναφορές δεν σημαίνει, ότι γίνεται προσπάθεια να μπούμε στα χωράφια των λαογράφων, μελετητών, εθνομουσικολόγων κλπ, στα πλαίσια μάλιστα ενός απλού σημειώματος. Άλλωστε υπάρχει ένα τεράστιο υλικό και πεδίον δόξης λαμπρόν για αυτούς που ερευνούν ή θα ήθελαν να ερευνήσουν το θέμα σε βάθος. Απλά ως γεγονός, χαροποιεί ιδιαίτερα και τους Χανιώτες και τους Κρητικούς γενικότερα. Η καντάδα και η αναβίωσή της, υπήρξε πρωτοβουλία κάποιων ρομαντικών από την δεκαετία του ’80, οι οποίοι πάλεψαν για την αναβίωση της κρητικής μουσικής, της παράδοσης και του χορού.
Όλοι αυτοί εργάστηκαν και με την συνδρομή των τοπικών αρχών και βέβαια της τοπικής κοινωνίας, έκαναν το όραμα πραγματικότητα.
Αγγελική Ελ. Ροσμαράκη*
*MEd στην Εκπαίδευση
Τους τρόπους με τους οποίους η Ελλάδα «καρτελοποιήθηκε» και έχει μετατραπεί σε «Κολομβία της Ευρώπης»,…
Με αφορμή την είδηση ότι τα πρωτεία των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα έχει η Κρήτη…
Με την καθημερινότητα και κυρίως με τα ζητήματα που άπτονται του κόστους ζωής και της οικονομικής επιβάρυνσης των πολιτών επιχειρεί το ΠΑΣΟΚ να…
Για τη χρονιά που πέρασε, τον Στέφανο Κασσελάκη, τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και τη σχέση τους…
Μια όμορφη έκπληξη περίμενε τη γνωστή τραγουδίστρια Άννα Βίσση, ανήμερα των γενεθλίων της στο κέντρο…
Μια πρόσφατη έρευνα του Bloomberg Businessweek έριξε φως στο αναπτυσσόμενο παγκόσμιο εμπόριο ανθρώπινων ωαρίων, αποκαλύπτοντας…
This website uses cookies.