Γράφει ο Βαγγέλης Πάλλας
Δημοσιογράφος, Αναλυτής, Ερευνητής I.J.F
Τα εργαλεία του κράτους, για την διαιώνιση της κυριαρχίας του ήταν ανέκαθεν τα σημαντικά συστατικά του. Έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που αρκούσε απλά σε καταστολή της ελεύθερης βούλησης των πολιτών. Κατασκεύασε μηχανισμούς, όπως ο στρατός και η αστυνομία, δημιούργησε την οικονομία, την δημοκρατία και κατ’ επέκταση την πολιτική. Η διαρκής ανασυγκρότηση δίνει στο κράτος την δυνατότητα να γίνεται περισσότερο αποτελεσματικό στον έλεγχο και την καταστολή, χρησιμοποιώντας ανά περιόδους εργαλεία που εξελίσσονται με την «πρόοδο» της ανθρωπότητας.
Αυτά τα εργαλεία είναι η επιστήμη, η τεχνολογία καθώς και η μελέτη της κοινωνικής συμπεριφοράς των ανθρώπων στα αστικά κέντρα που δημιούργησε πάντα με την αγαστή συνεργασία των ΜΜΕ. Δεν είναι τυχαίο ότι έννοιες όπως η «ψυχολογία του λαού». Η κοινωνική ψυχολογία εμφανίστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα. Οι πρώτες έρευνες σχετικά έρευνες σχετικά με την συμπεριφορά των μαζών σχετίζονται με τις πρώτες πολυάριθμες εμφανίσεις και διεκδικήσεις των εργατών στις αναπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες του τέλους του 19ου αιώνα και αποτέλεσαν ένα ιδιαίτερο κοινωνικό φαινόμενο εποχής. Η παραπάνω διαπίστευσης, χρησιμοποιήθηκε από τους κρατικούς μηχανισμούς έτσι ώστε να μπορέσουν να κατασκευάσουν αυτό που λέγεται «κοινή γνώμη». Σήμερα, ένας από τους μηχανισμούς που έχει αναλάβει την διαιώνιση της κυριαρχίας του κράτους, είναι τα ΜΜΕ. Η δύναμή τους μπορεί να καθορίζει την «αντζέντα» του τι θα προβληθεί και με ποιο τρόπο.
Η δυνατότητα να διαμορφώνουν την επικαιρότητα χρησιμοποιείται από το κράτος, επειδή τα συμφέροντα τους είναι πολλές φορές ταυτόσημα και άλλες παράλληλα, αναπτύσσοντας έτσι μια σχέση αλληλεξάρτησης. Στην Ελλάδα είναι γνωστή η διαπλοκή των συμφερόντων των ΜΜΕ με τα πολιτικά κόμματα, ανεξαρτήτως «ιδεολογικής» απόχρωσης. Η τηλεόραση βρίσκεται στην πρώτη θέση όσον αφορά το βαθμό επιρροής της «μάζας» ακριβώς λόγω της φύσης της να μπορεί να αναμεταδίδει την πληροφορία σε διαφορετικές μορφές όπως κινούμενη εικόνα και ήχος, που μπορούν πιο άμεσα να επηρεάζουν την «κοινή γνώμη» και κατ’ επέκταση τη ψυχολογία της «μάζας».