Σε πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων του νομού Χανίων, ακούσαμε δια στόματος του προεδρεύοντος την επιτροπή αξιότιμου αντιπεριφερειάρχη κ. Βουλγαράκη (Χ.Ν. 9-8-11) σχετικά με την επικαιροποίηση της μελέτης του φράγματος Σεμπρωνιώτη:
Α) Να «υπενθυμίζει» ότι στην πραγματικότητα πρόκειται για δύο συνδεόμενα με σήραγγα φράγματα.
Β) Να «σημειώνει» ότι με το έργο αυτό θα είναι δυνατή η αποθήκευση 30 (!!) εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού, δηλαδή μια ποσότητα εξαπλάσια από αυτήν που προβλέπεται για το, εκτιμώμενης δυναμικότητας 5 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, φράγμα Βαλσαμιώτη.
Ωστόσο από νεότερη επιστολή του κ. Βουλγαράκη (Χ.Ν. 30-8-11) προς τον αξιότιμο υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σκανδαλίδη, μας δημιουργούν απορία οι αιτιάσεις του ότι:
Α) Οι Δήμοι Χανίων, Πλατανιά και Κισσάμου, όπως και άλλοι φορείς (Τ.Ο.Ε.Β.) ζητούν την ολοκλήρωση της μελέτης του φράγματος Ταυρωνίτη, χωρητικότητας 45 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού, ήτοι μιας δυναμικότητας εννιαπλάσιας του φράγματος Βαλσαμιώτη.
Β) Πρόκειται για ένα… «μεγααάλο» φράγμα στη θέση Παπαδιανά του Ντεριανού χείμαρρου, για ένα μικρότερο φράγμα στο χείμαρρο του Σεμπρωνιώτη κι ένα ακόμα μικρό φράγμα στο Ρουματιανό χείμαρρο, τα οποία θα συνδέονται με δύο (!!) σήραγγες μεταφοράς νερού.
Επιπλέον από επερώτηση τριών βουλευτών του Κ.Κ.Ε. (Χ.Ν. 2-11-10) προς τον αξιότιμο υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σκανδαλίδη, είχαμε ενημερωθεί ότι:
Α) Το «μεγααάλο» φράγμα στον «Ποταμό (!;) Ταυρωνίτη», στο Ντερέ, θα έχει χωρητικότητα 40 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων.
Β) Το μικρότερο φράγμα του Σεμπρωνιώτη θα έχει χωρητικότητα 5 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων.
Γ) Το φράγμα στο Ρουματιανό χείμαρρο θα έχει χωρητικότητα 15 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων.
Άρα μελετάται μια συνολική δυναμικότητα 60 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων ήτοι μια ποσότητα δώδεκαπλάσια από αυτήν που προβλέπεται για το φράγμα Βαλσαμιώτη.
Σταχυολογώντας τα δεδομένα σχετικά με το «βαλσαμωμένο» φράγμα Βαλσαμιώτη θυμόμαστε ότι:
Α) Το φράγμα Βαλσαμιώτη είναι εξωποτάμιο
Β) Το φράγμα Βαλσαμιώτη θα γεμίζει από τις χειμερινές απορροές των πηγών Μεσκλών κατά 77% αν βασιστούμε στις δηλώσεις του αναπληρωτή γενικού διευθυντή του Ο.Α.ΔΥ.Κ. αξιότιμου κ. Μ. Πατρελάκη ή κατά 98% αν βασιστούμε στις δηλώσεις του επιβλέποντος την κατασκευή του έργου, αξιότιμου κ. Π. Μυλωνάκη (Χ.Ν. 29-12-10)
Γ) Το φράγμα Βαλσαμιώτη, κατά δήλωση του αξιότιμου ΓΓ της Περιφέρειας κ. Α. Καρούτζου, έχει κοστίσει μέχρι σήμερα 33 εκατομμύρια ευρώ.
Δ) Απαιτούνται συμπληρωματικοί πόροι ενός εκατομμυρίου ευρώ για συμπληρωματική μελέτη «περαιτέρω έργων ασφαλείας» (Χ.Ν. 22-7-11) αλλά κανείς δε μας εξηγεί αν τα συνοδά έργα σύνδεσης με τις πηγές των Μεσκλών και διανομής του νερού που θα συλλέγεται έχουν προβλεφθεί ή προϋπολογιστεί, ποιο είναι το τελικό κόστος του έργου και πώς θα τιμολογηθεί το νερό προκειμένου να μη γίνει (κι αυτή) η επένδυση προβληματική για το κοινωνικό σύνολο.
Προτού, λοιπόν, τώρα που το έργο Βαλσαμιώτη φαίνεται να πλησιάζει (;) στο πέρας του, κάποιος οφείλει να μας ενημερώσει πόσο τελικά θα κοστίσει το έργο μέχρι να αρχίσει να λειτουργεί και ποιοι είναι οι λόγοι των τεράστιων αποκλίσεων από τον αρχικό προϋπολογισμό, κι επειδή λεφτά… δεν υπάρχουν, εύλογες είναι οι απορίες που δημιουργούν οι προαναφερθείσες εξαγγελίες περί Σεμπρωνιώτη:
Α) Από ποιες πηγές θα εξασφαλιστούν τα 30 ή 45 ή 60 (ανάλογα με την εκδοχή και από τη μεταβλητότητα των επίσημων εκτιμήσεων να καταδεικνύεται και η σοβαρότητα του σχεδιασμού) εκατομμύρια κυβικά μέτρα;
Β) Με δεδομένη την εμπειρία Βαλσαμιώτη, σε πόσα «τέρμενα» και με ποιο κόστος θα υλοποιηθούν οι παραπάνω εξαγγελίες;
Πάντως, όσοι σέβονται τους εαυτούς τους και τους θώκους που κατέχουν αλλά και όσοι δεν έχουν επιλεκτική μνήμη, έστω και με την οδυνηρή απουσία εισαγγελικής παρέμβασης, ασφαλώς θα θυμούνται:
1) Ότι η εργολαβία για την κατασκευή των φραγμάτων στον Ντερέ, το Σέμπρωνα και τα Παλιά Ρούματα, ξεκίνησε με προϋπολογισμό 20 εκατομμυρίων δραχμών της εποχής, χωρίς μειοδοτικό διαγωνισμό λόγω του… κατεπείγοντος και περιοριζόταν στη διάνοιξη ορισμένων διερευνητικών γεωτρήσεων και τη δοκιμαστική διάνοιξη των δύο (;) σηράγγων.
2) Ότι το έτος 1991, αν θυμάμαι καλά, κι ενώ η δαπάνη είχε ξεπεράσει τα 700 εκατομμύρια δραχμές, η σήραγγα κατέρρευσε, εγκλωβίζοντας κι έναν εργάτη.
3) Ότι μετά το παραπάνω ατύχημα, το μεν εργολαβικό σχήμα διαλύθηκε, η δε μελέτη παρέμεινε στα αζήτητα.
4) Ότι το έτος 2005 το τότε υπουργείο Γεωργίας με την υπ’ αριθμό 9639/15-3-2005 έγγραφό του απέστειλέ το σύνολο των μελετών στον Ο.Α.ΔΥ.Κ. μετά από αίτημα του ίδιου (!!) του Ο.Α.ΔΥ.Κ. χωρίς να αιτιολογηθεί ποτέ η ικανοποίηση του αιτήματος αυτού. Ικανοποιήθηκε άραγε το αίτημα επειδή αποδείχτηκε εμπράκτως ότι το σύνολο των μελετών ήταν –ως δυστυχώς τακτικότατα είθισται- υπερτιμολογημένα «κουρελόχαρτα» που έπρεπε να εξαφανιστούν από τα αρχεία του υπουργείου ή με πρόσχημα την επικαιροποίησή τους, εστάλησαν προς τον «ικανό, δραστήριο κι εύελικτον» Ο.Α.ΔΥ.Κ. προκειμένου να κουκουλωθεί άλλη μια «θεάρεστη» ενέργεια της γνωστής και μη εξαιρετέας τοπικής βιοτεχνίας μη εφαρμόσιμων μελετών. Ιδού η απορία ή –αν θέλετε- ο (άλλος ένας) μεγάλος εμπαιγμός.
Ιωάννης Ι. Κατσανεβάκης
Συνταξιούχος Γεωπόνος
Σε μαζική σύσκεψη που διοργάνωσε η Τομεακή Επιτροπή Χανίων του ΚΚΕ στην αίθουσα του ΤΕΕ…
Σοκαριστικές στιγμές είχε ζήσει η Νικολέτα Κάρδαρη, μαθήτρια της Γ' Λυκείου στο Μουσικό Σχολείο Χανίων…
«Δεν θα δείτε ποτέ από εμένα και το ΠΑΣΟΚ να πάμε στο παρασκήνιο, να κάνουμε…
«Κίνημα Δημοκρατίας» είναι το όνομα του κόμματος του Στέφανου Κασσελάκη όπως ανακοίνωσε, εν μέσω χειροκροτημάτων, στο Ίδρυμα…
Στο πλαίσιο της διήμερης περιοδείας του στην Κρήτη, ο Γενικός Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του…
Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε έξω από το Ναυτικό Νοσοκομείο Χανίων, με θύματα δύο πεζούς που…
This website uses cookies.