ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κατάμεστη η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων στα εγκαίνια της έκθεσης της Αντωνίας Παπατζανάκη “Φωτομετρίες” | Φωτός

Οι Χανιώτες τίμησαν με την παρουσία τους σήμερα τα εγκαίνια της νέας εικαστικής παραγωγής της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων με τίτλο: «Αντωνία Παπατζανάκη ΦΩΤΟΜΕΤΡΙΕΣ».

Με αφορμή την έκθεση η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων εκδίδει βιβλίο, ένα πλήρως εικονογραφημένο πολυσέλιδο, δίγλωσσο (ελληνικά και αγγλικά) κατάλογο, με εισαγωγικά δοκίμια του Δρ. Daniel Belasco, διευθυντή του Al Held Foundation στη Νέα Υόρκη, και του επιμελητή της έκθεσης Δρ. Θοδωρή Κουτσογιάννη για το έργο της Αντωνίας Παπατζανάκη.

Η δουλειά της Αντωνίας Παπατζανάκη χαρακτηρίζεται από την πολύχρονη μελέτη της  στην προσέγγιση της δομής των πραγμάτων όπου καθοριστική σημασία έχει η έννοια και η χρήση του φωτός. Στην έκθεση παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικές σειρές των έργων της, που δημιούργησε από το 2000 μέχρι σήμερα.

Η συνεχής πειραματική προσέγγιση του φωτός οδήγησε την  Παπατζανάκη στην χρήση διαφορετικών υλικών και συχνά ευρηματικών μέσων και τρόπων δημιουργίας. H πρώτη μεγάλη παρουσίαση του έργου της στα Χανιά, περιλαμβάνει μια πληθώρα έργων, περίπου 80 – φωτεινά γλυπτά και επίτοιχα έργα κατασκευασμένα από βιομηχανικά υλικά όπως πλεξιγκλάς, αλουμίνιο, ανοξείδωτο χάλυβα, ορείχαλκο και φυσικά φως, καθώς και φωτογραφίες τυπωμένες σε διαφάνεια η καμβά και τέλος εκτυπώσεις σε χαρτί.

Εμπνεόμενη από την Ηρακλείτεια ενότητα των αντίθετων, συγκροτεί τα έργα της αντιπαραθέτοντας διαφανή υλικά, που επιτρέπουν την διέλευση του φωτός, με αδιαφανή υλικά, που το περιορίζουν, κατορθώνοντας έτσι να σχηματίσει αφαιρετικές φωτεινές μορφές. «Το φως των έργων, ξεπερνώντας τα όρια τους ως αντικείμενα, κατακλύζει τον χώρο και αναδεικνύει τη δυνατότητα η ανθρώπινη συνείδηση να υπερβεί την υλική πραγματικότητα» λέει η Παπατζανάκη. Η ανάγνωση του έργου ποικίλλει ανάλογα με τη σχέση του φυσικού φωτός του περιβάλλοντος ως προς το τεχνητό φως του έργου καθώς και τη θέση του θεατή στο χώρο.

Η καλλιτέχνης πιστεύει ότι οι ιδιότητες κάθε υλικού προκαλούν στο θεατή συγκεκριμένες συναισθηματικές αντιδράσεις και πνευματικές εικόνες. Το φως είναι υπερφορτισμένο παγκόσμιο σύμβολο, άμεσα συνδεδεμένο με τη ζωή και μεταφορικά με την αλήθεια και σαν βασικό στοιχείο της οπτικής μας αντίληψης, με τη διαδικασία της έρευνας, της σκέψης, της αξιολόγησης. Η συμπεριφορά του φωτός ως μάζα και ενέργεια αντιστοιχεί στη δισυπόστατη ανθρώπινη φύση ως σώμα και πνεύμα. Το αρχέγονο φως είναι το έσχατο όριο του κόσμου μας. Το φως σηματοδοτεί το ρυθμό της ζωής και το πέρασμα του χρόνου. Το φως ανακαλύπτει και αποκαλύπτει.

Η έκθεση είναι σε επιμέλεια του Θοδωρή Κουτσογιάννη ενώ θα διαρκέσει έως και το Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2019.

Είναι κατάλληλη για τα παιδιά και η τιμή εισόδου είναι 2 € το ολόκληρο εισιτήριο, 1 € το μειωμένο και δωρεάν για τους επισκέπτες κάτω των 18 χρονών και άνω των 60.

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα έως και Σάββατο, 10.00 -14.00 και 18.00 – 21.00.

Χορηγός επικοινωνίας: Αγώνας της Κρήτης

Ποια είναι η Αντωνία Παπατζανάκη

Η Αντωνία Παπατζανάκη, γεννήθηκε στα Χανιά, Κρήτης. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, στην Hochschule für Angewandte Kunst στη Βιέννη και απέκτησε το Master of Fine Arts στο Pratt Institute στη Νέα Υόρκη. Είναι αποδέκτης πολλών σημαντικών διακρίσεων και έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς για τη δημιουργία γλυπτών σε δημόσιους χώρους.

Η φωτεινή εγκατάστασή της Αγορά εκτέθηκε στο Battery Park το 2000-2001 στα πλαίσια του προγράμματος Temporary Public Art της πόλης της Νέας Υόρκης. Αρκετά από τα υπαίθρια δημόσια έργα της Παπατζανάκη είναι μόνιμα εγκατεστημένα σε όλη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένου του γλυπτού της Φάρος στην πλατεία του Σταθμού του μετρό Κάτω Πατήσια, Αθήνα. Η Παπατζανάκη έχει εκθέσει ευρέως δουλειά της- αξιοσημείωτες μεταξύ των πολλών ατομικών εκθέσεων της είναι: Stratifications, John Jay College for Criminal Justice, Νέα Υόρκη, 2016, Διαθλάσεις, Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου, Αθήνα 2013,Άλκιμη Ύλη και Εικόνα, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Ρέθυμνο 2010,Αντωνία Παπατζανάκη, Tsatsis Projects / Artforum, Θεσσαλονίκη 2008,Visions of Light, 112 Gallery, Chashama, Νέα Υόρκη 2007.

Έχει επίσης συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη, την Ασία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων: Transplants, John Jay College for Criminal Justice, Νέα Υόρκη, 2018, Ψίθυροι, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Ρέθυμνο 2016, Ιστορία-Ειρωνεία Μουσείο Βορρέ, 2015, Harmony, 22nd Seoul International Art Festival, Chosunilbo Museum, Ν. Κορέα, 2014, New: Illusion or Reality, 4η Μπιενάλε, Tashkent, 2007, Artistic Fragments, Katonah Museum of Art, Katonah, Νέα Υόρκη 2005. Έργα της βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Αθήνας, στο Μουσείο Βορρέ, στη Συλλογή της οικογένειας Κοπελούζου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Αμερικάνικο Κολέγιο Ελλάδας. Σήμερα διατηρεί εργαστήρια στην Αθήνα και στη Νέα Υόρκη.

Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο του εκθεσιακού προγράμματος «Επέστρεφε – Κρήτες καλλιτέχνες επιστρέφουν δημιουργικά στα Χανιά». Η δράση αυτή της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων σχεδιάστηκε το 2011 από τον Δρ Θοδωρή Κουτσογιάννη προκειμένου να γνωρίσει στο χανιώτικο κοινό το έργο σημαντικών δημιουργών, με καταγωγή από τα Χανιά και ευρύτερα την Κρήτη. Έτσι, έχουν παρουσιαστεί μέχρι σήμερα μονογραφικά οι καταξιωμένοι καλλιτέχνες Γιάννης Μετζικώφ («Θεατρικά ενδύματα και προσωπεία από τη σκηνή στο μουσείο» 2011), Μιχάλης Μανουσάκης («Ο χώρος του χρόνου» 2012) και Δημήτρης Ανδρεαδάκης («Ανθρωπομετρίες» 2014). Η παρουσίαση λοιπόν του έργου της Αντωνίας Παπατζανάκη αποτελεί την 4η δράση του «Επέστρεφε» και την πρώτη γυναικεία συμβολή.

Σπουδές: 2000 Master of Fine Arts. 1997-2000 Pratt Institute, Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Γλυπτικής, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α. 1989 Πιστοποιητικό Σπουδών. 1988-1989 Hochschule fur Angwandte Kunst στο εργαστήριο του W. Βertoni, Βιέννη, Αυστρία. 1986 Πτυχίο Γλυπτικής και Πιστοποιητικό Θεωρητικών και Ιστορικώνe Σπουδών 1981-1986. Σπουδές Γλυπτικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, στο εργαστήριο του Γιώργου Νικολαΐδη. 1978-1981 Μαθήματα Κεραμικής στη Χριστιανική Ένωση Νέων Αθήνας.

Ατομικές εκθέσεις

2005 Γκαλερί Titanium –Yiayiannos, «Φως στο Τετράγωνο», Αθήνα
2002 Γκαλερί ΓΙΑΓΙΑΝΝΟΣ, «Light Boxes», Αθήνα
2001 Battery Park, «Αγορά», Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.
2000 Pratt Institute, «Αγορά», Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.
1998 Γκαλερί Titanium, Αθήνα
1996 Γκαλερί Β. ΜΥΛΩΝΟΓΙΑΝΝΗ, Χανιά
1993 Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, Θεσσαλονίκη
1992 Γκαλερί Bosch Gallery, Αθήνα
1990 Γκαλερί ΠΛΕΙΑΔΕΣ, Αθήνα
1989 Γραφεία Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, Μικρογλυπτική, Βιέννη, Αυστρία

Ομαδικές εκθέσεις  (επιλογή)

2005 Katonah Museum of Art, «Tri-State Juried Exhibition – Artistic Fragments», Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.
2003 Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ρεθύμνης, «Οίκαδε», Ρέθυμνο, Κρήτη
2000 New York City/Parks& Recreation, The Arsenal, «Women’s Works: A Retrospective of Public Artists in New York City Parks», Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.
1999 Γκαλερί Postmasters, «War- Artists Bulletin Board», Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.
1997 Art Club Θεσσαλονίκη, «Techno-Art 2000», Κομοτηνή, Καβάλα
–        Γκαλερί Τζάμια- Κρύσταλλα, «Σύγχρονοι Έλληνες Καλλιτέχνες», Χανιά
–        Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, «Χρώμα Ποίηση Φωτός», Αθήνα
–        Ερμούπολη, Σύρος
1995 Ίδρυμα Εγνατία Πινακοθήκη Πιερίδη, «Ιχθύς», Μέτσοβο, Αθήνα, Λευκωσία
1994 Δήμος Χανίων, «Σύγχρονοι Χανιώτες Καλλιτέχνες», Νεώρια, Χανιά
1993 «Art ATHENA 1′ 93» – Συνάντηση σύγχρονης τέχνης, Αθήνα
1992 Γκαλερί ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ, «Τρίτη Αποστολική», Αθήνα
–        Δημοτική Βιβλιοθήκη Ζακύνθου, Ίδρυμα Γουλανδρή – Χορν, «Αφιέρωμα στον Κάλβο», Αθήνα
1991 Γκαλερί ΠΛΕΙΑΔΕΣ, « Το Ζευγάρι στη Γλυπτική, Τρεις Γενιές – Μία Συνάντηση», Αθήνα
–        Γκαλερί ΠΛΕΙΑΔΕΣ, «Πατήρ Πάντων Πόλεμος», Αθήνα
–        Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο, « Σύγχρονη Ελληνική Γλυπτική», Θεσσαλονίκη
|1991 Maison de l’ Architecture, «Sculpture Grecque Contemporaine», Παρίσι, Γαλλία
1990 Γκαλερί ΠΛΕΙΑΔΕΣ, « Παραμύθι, 25 Σύγχρονες Εικαστικές Ερμηνείες», Αθήνα1989 Συμπόσιο Γλυπτικής που οργάνωσε η OKA – Reidersbach, Αυστρία
1988 Γκαλερί ΠΛΕΙΑΔΕΣ, «Διαδρομές στη Σύγχρονη Γλυπτική», Αθήνα
1987 Κτίριο Κ. Παλαμά, «Γυναίκα και Τέχνη», Αθήνα
–        Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, «Επτά Νέοι Γλύπτες»,  Άνδρος

Συμπόσια:1989 Συμπόσιο Γλυπτικής που οργάνωσε η OKA – Reidersbach, Αυστρία

Διακρίσεις

2005 Τιμητική διάκριση «Honorable Mention» από το Katonah Museum of Art,στα πλαίσια της έκθεσης «Tri-State Juried Exhibition – Artistic Fragments»
2003  Α’ Βραβείο Καλλιτεχνικού Διαγωνισμού για τη δημιουργία εικαστικού έργου στην πλατεία του σταθμού των ΗΣΑΠ Κάτω Πατησίων στην Αθήνα
2002  Χορηγία του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού για την εγκατάσταση του έργου «Αγορά» στο Battery Park της Νέας Υόρκης
2001 Χορηγία του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελλάδας για την εγκατάσταση του έργου «Αγορά» στο Battery Park της Νέας Υόρκης
2000 Τιμητική διάκριση «Certificate of Excellence Award for Outstanding Merit in Graduate Fine Arts» από το Pratt Institute
1999 Υποτροφία του ιδρύματος Gerondelis Foundation, Lynn, MA για την επίδοση των σπουδών στο Pratt Institute
1996 Yποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.), για σπουδές στις Η.Π.Α.
1992 Α’ Βραβείο Πανελλήνιου Καλλιτεχνικού Διαγωνισμού για τη φιλοτέχνηση «Μνημείου Πεσόντων Αεροπόρων» στη Θεσσαλονίκη
1989 Α’ Βραβείο Πανελλήνιου Καλλιτεχνικού Διαγωνισμού για την κατασκευή μνημείου στα Χανιά (στη μνήμη των θυμάτων του ναυαγίου του ΕΓ \ ΟΓ«Ηράκλειο»)
1988 Υποτροφία Herder – Studienstipendium του ιδρύματος F.V.S. zu Hamburg, μετά από πρόταση του γλύπτη Χρ. Καπράλου
1985 Χρηματικό βραβείο από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών

Τοποθετήσεις έργων σε δημόσιους χώρους

  • Μνημείο στη μνήμη των θυμάτων του ναυαγίου του ΕΓ \ ΟΓ «Ηράκλειο» στο Ενετικό λιμάνι των Χανίων.
  • Μνημείο προς τιμήν του Ναυάρχου Νέαρχου, στην άνω πύλη του Ναυστάθμου Σούδας.
  • Μνημείο στη μνήμη των απαγχωνισθέντων κατά την εξέγερση του 1833 στην ομώνυμη πλατεία στις Μουρνιές.
  • Μνημείο Πεσόντων Αεροπόρων στη Λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου, Θεσσαλονίκη.
  • Προτομή του ποιητή Νίκου Καββαδία, έξω από το Γ’ Δημοτικό Σχολείο Σούδας.
  • Προτομή του Θεόδωρου Βαρδινογιάννη , στη Πανεπιστημιακή Κλινική Κρήτης, Ηράκλειο.
  • «Φάρος» στην πλατεία του σταθμού των ΗΣΑΠ «Κάτω Πατήσια» Αχαρνών και Στρατηγού Καλάρη, Αθήνα
"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Οι πρώτες δηλώσεις του Σωκράτη Φάμελλου: “Ο ΣΥΡΙΖΑ ξαναξεκινάει. Θα χτίσουμε το σπίτι μας από την αρχή”

Σε μία ιστορική ημέρα για τον ΣΥΡΙΖΑ, ο Σωκράτης Φάμελλος, νέος πρόεδρος του κόμματος, προχώρησε…

8 hours ago

Συντριπτική νίκη Πολάκη σε όλες τις κάλπες στα Χανιά – 100% στα Σφακιά – Αναλυτικά τα αποτελέσματα με ποσοστά

Η συμμετοχή στις εσωκομματικές εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Χανίων χαρακτηρίστηκε από μεγάλη προσέλευση, με…

8 hours ago

Η πρώτη δήλωση Πολάκη: “Σήμερα είναι μια μέρα χαράς για τον ΣΥΡΙΖΑ γιατί το σχέδιο ρευστοποίησης από την ολιγαρχία απέτυχε”

Ο Παύλος Πολάκης, μετά την ολοκλήρωση των εσωκομματικών εκλογών του ΣΥΡΙΖΑ, όπου κατέλαβε τη δεύτερη…

8 hours ago

ΟΟΣΑ: Ξεζουμίζει τα νοικοκυριά η έμμεση φορολόγηση – Πρωταθλητές στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης

Μπορεί ο πρωθυπουργός να υπόσχεται φοροελαφρύνσεις για τη μεσαία τάξη, εν τω μεταξύ όμως η…

8 hours ago

Οι Αποκορωνιώτες ενώνουν τον αγώνα τους με τους κατοίκους των Κεραμειών ενάντια στους πυλώνες

Στις 28 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με τους κατοίκους των Κεραμειών, με στόχο την ενημέρωση…

9 hours ago

Εκλογές ΣΥΡΙΖΑ: Νέος πρόεδρος ο Σωκράτης Φάμελλος

Ο Σωκράτης Φάμελλος είναι ο νέος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, καθώς κατάφερε να επικρατήσει από την…

9 hours ago

This website uses cookies.