Categories: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κοιμώμενος Έρως

Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης, Νέα Υόρκη | Αίθουσα 172

29 Ιανουαρίου – 23 Ιουνίου 2013

Του Γιάννη Τζωρτζακάκη

Μπορεί να στηθεί μια μεγάλη έκθεση – σχεδόν μπλοκμπάστερ – γύρω από ένα και μόνο αντικείμενο; Και βέβαια μπορεί ! Και με μεγάλη επιτυχία ! Το θέμα μάλιστα στην προκειμένη περίπτωση δεν ξέω αν βοηθάει και πολύ, από τη άποψη πως ο Έρωτας… θέλει τουλάχιστον δυο.  Η έκθεση παρουσιάζει το άγαλμα του Κοιμώμενου Έρωτα που ανήκει στη συλλογή του Metropolitan Museum of Art στη Νέα Υόρκη – την ιστορία του ίδιου αντικειμένου αλλά και τις ιστορίες του Έρωτα.

Ο Έρωτας, ο Έλληνας θεός του έρωτα, ήταν ικανός να νικήσει και να παρασύρει σε άγνωστα μονοπάτια της σκέψης και της λογικής τα μυαλά των ανθρώπων αλλά και των ίδιων των θεών. Σύμφωνα με πρώιμους μύθους, η Γαία (η θεά της γης) και ο Έρωτας ήταν η πηγή και η αρχή των πάντων. Λογοτεχνικές πηγές και αναφορές του έκτου και πέμπτου αιώνα προ Χριστού συχνά απεικονίζουν τον Έρωτα ως σκληρό, ανελέητο και ιδιότροπο πλάσμα που το μόνο με το οποίο ασχολείται είναι να κάνει θεούς και ανθρώπους να καίγονται από τα πάθη. Στην κλασική εποχή και τέχνη, συχνά, παρουσιάζεται ως ένας όμορφος και φτερωτός νέος. Κατά την ελληνιστική, δε, περίοδο (323–31 πΧ) μια καινούργια εικόνα εμφανίζεται, αυτή του θεού ως ένα μωρό παιδί. Αυτή η εικονογραφία είναι αυτή που συνδέθηκε με τον μύθο, που μας εξιστορεί ότι ο Έρωτας είναι ο γιος της θεάς Αφροδίτης, καρπός του «έρωτα» της με τον Άρη, θεό του πολέμου. Η πιο ανατρεπτική και συνάμα δημοφιλής όμως αναπαράσταση του Έρωτα κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο είναι αυτή του κοιμώμενου Έρωτα.

Το άγαλμα του Κοιμώμενου Έρωτα που ανήκει στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης, Νέα Υόρκη είναι ένα από τα καλύτερα σωζόμενα παραδείγματα αυτής της εικονογραφίας. Ωστόσο, το πρόβλημα που εμφανίζεται στο μουσείο είναι πως οι μελετητές αναρωτώνται αν είναι αυθεντικό ελληνιστικό ή κάποιο πολύ προσεγμένο ρωμαϊκό αντίγραφο της Αυτοκρατορικής εποχής, από την οποία εποχή έχουμε χιλιάδες δείγματα και παραλλαγές και αντίγραφα αυτού του τύπου του Έρωτα. Το γιατί τώρα ο τύπος, και το ίδιο το θέμα, του Έρωτα ήταν «δημοφιλές» σε αυτές τις δύο προηγούμενες εποχές, είναι δύο διαφορετικά ερωτήματα που ενδέχεται να απαντηθούν σε μελλοντικές εκθέσεις στο ίδιο, ή σε κάποιο άλλο, μουσείο.

Ο τύπος του Κοιμώμενου Έρωτα αυτός ήταν ακόμα και από τα πρώτα παραδείγματα αρχαίας γλυπτικής που «ανακαλύφθηκε» και εκτιμήθηκε «δεόντως» κατά την Αναγέννηση. Ο Τζόρτζο Βαζάρι στο βιβλίο του, Οι βίοι των πλέον εξαίρετων ζωγράφων, γλυπτών και αρχιτεκτόνων (1550, 1568), μας αφηγείται ότι ένας επιφανής έμπορος τέχνης συμβούλεψε τον Μιχαήλ Άγγελο ότι αν ήθελε να πουλήσει το άγαλμα αυτό (της ίδιας θεματικής με αυτό της έκθεσης) θα έπρεπε πρώτα να το θάψει στη γη και έπειτα να το παρουσιάσει στους πρόθυμους αγοραστές ως «αρχαίο» όπως «δεν θα το αγόραζε κανείς ως καινούργιο».

Η έκθεση στο  Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης της Νέας Υόρκης παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης, χρησιμοποιώντας επιστημονικές και τεχνικές αναλύσεις σε συνδυασμό με τις έρευνες των ιστορικών τέχνης. Η, τεχνική στην ουσία, μελέτη αυτή υποστηρίζει ότι το άγαλμα πράγματι είναι «αυθεντικό» ελληνιστικό, που όμως είχε υποστεί «αποκαταστάσεις» κατά την ρωμαϊκή Αυτοκρατορική εποχή… Τα σχόλια δικά σας.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Ποιος είναι ο πραγματικός λόγος που ο Έλον Μασκ στηρίζει ακροδεξιά, αντιμεταναστευτικά κόμματα – Η ανάλυση του οικονομολόγου Γκάρι Στίβενσον

Ο Γκάρι Στίβενσον, Βρετανός οικονομολόγος, πρώην χρηματιστής και δημοφιλής YouTuber γνωστός για την κριτική του…

10 hours ago

Politico: Κοινό μέτωπο Τραμπ και Πούτιν κατά των Ευρωπαίων κεντρώων με φόντο την εκλογική κρίση στη Ρουμανία

Στην εκλογική κρίση που ξέσπασε στη Ρουμανία μετά την απαγόρευση στον φιλορώσο ακροδεξιό υποψήφιο Καλίν Γκεουργκέσκου να…

10 hours ago

Έχασε η Αθηνά Γιαννουλάκη τη θέση της στη Δημοτική Πινακοθήκη λόγω κολάζ με την Ντ. Μπακογιάννη ως Παναγία;

Ελεύθερος αφέθηκε λίγο μετά τις 17:00 ο βουλευτής της «Νίκης» Νίκος Παπαδόπουλος, ο οποίος νωρίτερα…

10 hours ago

Σφαγές χωρίς έλεος στη Συρία από τους… «μετριοπαθείς» τζιχαντιστές – Πρώτα τους ταπεινώνουν και μετά τους εκτελούν

Συνεχίζεται το αιματοκύλισμα στη Συρία με πάνω απο 1.000 αμάχους να χάνουν τη ζωή τους, καθώς η νέα τζιχαντιστική…

11 hours ago

Αποστάσεις κόμματος “Νίκη” από βανδαλισμό από τον βουλευτή της Παπαδόπουλο

«Ο βουλευτής κ. Παπαδόπουλος έδρασε αυτοβούλως» αναφέρει μεταξύ άλλων το Δημοκρατικό Πατριωτικό Λαϊκό Κίνημα ΝΙΚΗ σε ανακοίνωσή του για το επεισόδιο που…

11 hours ago

Άφησαν ελεύθερο τον βουλευτή της Νίκης που τα έσπασε στην Εθνική Πινακοθήκη – Λέει πως… ξεκρέμασε «κόπρανα του διαβόλου εικόνες» αλλά του… ξέφυγαν κι «έσπασε το τζαμάκι»

Eλεύθερος αφέθηκε λίγο μετά τις 17:00 ο βουλευτής της «Νίκης» Νίκος Παπαδόπουλος, ο οποίος εισέβαλε νωρίτερα σε…

11 hours ago

This website uses cookies.