Τις καθυστερήσεις στο έργο του ΒΟΑΚ στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος αναδεικνύει για μια ακόμη φορά ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με την κατάθεση Επίκαιρης Ερώτησης προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών.
«Τον Σεπτέμβριο του 2022, υπεγράφη η σύμβαση για το τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος. Σύμφωνα με τη σύμβαση, θα έπρεπε ήδη να έχουν ολοκληρωθεί, παραδοθεί και εγκριθεί οι μελέτες και να επίκειται η ολοκλήρωση των χωματουργικών εργασιών των μεγάλων τεχνικών.
Ωστόσο, σε πρόσφατο δελτίο τύπου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών αναφέρεται ότι μελέτες ακόμα εκπονούνται. Παρουσιάζεται δηλαδή σημαντική καθυστέρηση εννέα ολόκληρων μηνών, με ότι αυτό συνεπάγεται για την πορεία υλοποίησης του έργου» επισημαίνει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας:
«Ο αρμόδιος Υπουργός οφείλει απαντήσεις για τον λόγο αυτής της καθυστέρησης των εννέα μηνών, για το αν αυτό αποτελεί υπαιτιότητα του δημοσίου και η οποία ενδέχεται να εγείρει ζήτημα αξίωσης αποζημιώσεων από πλευράς αναδόχου, καθώς και αν έχει αιτηθεί ο ανάδοχος αποζημίωση και ποιο το ύψος αυτής».
Όπως αναφέρει:
“«Εκτός εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος το έργο Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ».
Το Σεπτέμβριο του 2022 υπεγράφη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ανάδοχο εταιρεία με την επωνυμία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ η σύμβαση ανάθεσης κατασκευής του δημόσιου έργου «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειο Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου» ποσού 126.649.209,68€ (πλέον 30.395.810,32€ για ΦΠΑ 24%) με δικαίωμα προαίρεσης επιπλέον ποσού μέχρι 17.000.000,00€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Συνοπτικά, το εν λόγω έργο αφορά στη μελέτη και κατασκευή σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.1 του άρθρου 50 του ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, των έργων βελτίωσης του τμήματος «Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος» του ΒΟΑΚ, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού, συνολικού μήκους 14,00 χλμ. και τη μετατροπή του σε αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο υπάρχουν ερωτηματικά τα οποία χρήζουν απαντήσεων.
Πιο συγκεκριμένα, με τη συναφθείσα από το Σεπτέμβριο του 2022 σύμβαση, ο ανάδοχος αποδέχθηκε ανεπιφύλακτα την ανάθεση και ανέλαβε την εκτέλεση των εργασιών, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τα εγκριθέντα τεύχη δημοπράτησης (ΑΔΑ: 60ΕΔ465ΧΘΞ-ΑΒΔ) με τους όρους των οποίων έχει την υποχρέωση πλήρους συμμόρφωσης. Στο δε άρθρο 8 του τεύχους Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων (Ε.Σ.Υ.) τίθεται η συνολική προθεσμία των τριάντα έξι (36) μηνών για την εκτέλεση όλου του συμβατικού αντικειμένου, ήτοι την εκπόνηση των μελετών και την κατασκευή του έργου. Παράλληλα, τίθενται οι ειδικότερες τμηματικές προθεσμίες που εκκινούν από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης. Έτσι, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί: α. εντός οκτώ (8) μηνών το μελετητικό στάδιο, β. εντός είκοσι (20) μηνών οι χωματουργικές εργασίες των μεγάλων τεχνικών και γ. εντός τριάντα (30) μηνών οι εργασίες κατασκευής όλων των τεχνικών έργων δηλαδή, έως 5/5/2023, 5/5/2024 και 5/3/2025 αντίστοιχα.
Με βάση τα παραπάνω θα περιμέναμε να έχουν ολοκληρωθεί, παραδοθεί και εγκριθεί οι μελέτες και να επίκειται η ολοκλήρωση των χωματουργικών εργασιών των μεγάλων τεχνικών. Ωστόσο, σε πρόσφατο δελτίο τύπου της 5ης Φεβρουαρίου 2024 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφέρονται: «Σε ότι αφορά το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, συμβατικού ποσού άνω των 150 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 137 εκατ. ευρώ, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, εγκρίθηκαν οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, εκδόθηκαν αποφάσεις απαλλοτριώσεων, ενώ εκκρεμεί μία ακόμη, τις προσεχείς ημέρες.»
Με δεδομένα τα ανωτέρω, το ότι όπως συνάγεται από το ΔΤ του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών η ολοκλήρωση των μελετών παρουσίασε σημαντική καθυστέρηση, εννέα ολόκληρων μηνών, με ότι αυτό συνεπάγεται για την πορεία υλοποίησης του έργου αλλά, και σε συνδυασμό με τη σκοπούμενη έγκαιρη λειτουργική αναβάθμιση, βελτίωση και εκσυγχρονισμό του σχετικού οδικού τμήματος του ΒΟΑΚ για την αύξηση της ασφάλειας των σημερινών και μελλοντικών μετακινήσεων και την περαιτέρω ανάπτυξη της Κρήτης ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
Που οφείλεται η εννεάμηνη καθυστέρηση ολοκλήρωσης, παράδοσης και έγκρισης των μελετών;
Η εν λόγω καθυστέρηση οφείλεται σε υπαιτιότητα του δημοσίου και η οποία ενδέχεται να εγείρει ζήτημα αξίωσης αποζημιώσεων από πλευράς αναδόχου; Έχει αιτηθεί ο ανάδοχος αποζημίωση και ποιο το ύψος αυτής”