Σε εξέλιξη βρίσκεται νέος γύρος αναδιάρθρωσης της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας με καταλύτη τον διαγωνισμό της Τράπεζας Πειραιώς για την πώληση του 40,44% στην Hellenic Seaways (HSW) που έχει στο χαρτοφυλάκιό της. Με δεδομένη την ύπαρξη αγοραστικού ενδιαφέροντος από τον ιταλικό όμιλο Grimaldi, που ελέγχει πλέον το 48% της HSW (και πάνω από το 94% των Μινωικών Γραμμών), η επόμενη μέρα στο Αιγαίο και την Αδριατική μπορεί να φέρει δύο και όχι τέσσερις μεγάλους ακτοπλοϊκούς ομίλους.
Σήμερα στην Ελλάδα οι βασικοί παίκτες είναι οι Attica Group (Blue Star και Superfast Ferries), η Minoan, η Hellenic Seaways και η ANEΚ. Η Attica, σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ, δραστηριοποιείται στην Αδριατική και τις γραμμές της Κρήτης και μόνη της στο Αιγαίο, ενώ έχει επεκταθεί και στη Δυτική Μεσόγειο. Στο ρόστερ των υποστηρικτών της περιλαμβάνεται και το αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο Fortress. Ανταγωνιστής της στην Αδριατική και την Κρήτη είναι η Minoan. Η HSW, που δραστηριοποιείται στο Αιγαίο και τον Αργοσαρωνικό, είναι ο μεγάλος ανταγωνιστής της Attica σε αυτές τις αγορές. Η δε ΑΝΕΚ, πέραν της κοινοπραξίας με την Attica σε Κρήτη και Αδριατική, λειτουργεί μέσω θυγατρικής της και σε μικρότερες αγορές του Νοτίου Αιγαίου.
Πλειοδοσία
Ο όμιλος Grimaldi δηλώνει αποφασισμένος να αποκτήσει την HSW και κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως ακόμα και εάν εμφανιστούν σοβαροί διεκδικητές του ποσοστού της Πειραιώς, όπως πιθανολογείται, δεν θα διστάσει να πλειοδοτήσει. Ο ίδιος ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Grimaldi και επικεφαλής της Confitarma, της Ενωσης Ιταλών Εφοπλιστών, έχει επισημάνει στην «Καθημερινή» πως εκτιμά ότι «η συγκέντρωση χαρακτηρίζει πια όλους τους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, όχι μόνο την ακτοπλοΐα» και ότι «αυτό συμβαίνει και στην ελληνική ακτοπλοϊκή βιομηχανία» και λογικά θα οδηγήσει στην ανάδειξη δύο μεγάλων πρωταγωνιστών: από τη μία ο όμιλος της Attica Group και η ΑΝΕΚ και από την άλλη η Grimaldi, η Minoan και η HSW. Η συγκέντρωση θα αποφέρει οικονομίες κλίμακας και επενδύσεις που κρίνει ως απολύτως αναγκαίες για να είναι ανταγωνιστικός ο τομέας, ενώ εκτιμά πως οι μικρότερες εταιρείες που εκμεταλλεύονται σκάφη χαμηλών προδιαγραφών ή βρίσκονται σε κακή οικονομική κατάσταση αναπόφευκτα θα εξαφανιστούν.
Για την ώρα, ο κλάδος εν γένει δείχνει να έχει ανακάμψει και να διατηρείται σε επίπεδα υγιούς λειτουργικής κερδοφορίας, εμφανίζοντας και θετικά καθαρά αποτελέσματα. Κάτι που προσέλκυσε προφανώς και το επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο της Fortress όσο και του ομίλου Grimaldi. Ομως η δυναμική αυτή προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από την πτώση των τιμών των καυσίμων, ενώ το 2015 ενισχύθηκε σημαντικά η αγορά και από τη διακομιδή των προσφύγων και μεταναστών. Σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρείται χωρίς προκλήσεις η διατήρηση της κερδοφορίας του κλάδου. Αντιθέτως, η οικονομική κρίση και η γενικότερη εικόνα της χώρας, όπως και ο ανταγωνισμός από τις αερομεταφορές, αλλά και ενδεχόμενη άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου, συνθέτουν μια πολύ απαιτητική προοπτική, εξηγούν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη.
Η διαδικασία
Τώρα η προσοχή του κλάδου είναι στραμμένη στην έκβαση του διαγωνισμού της Πειραιώς. Τη διαδικασία «τρέχει» η Lazard, η οποία λειτουργεί ως σύμβουλος της τράπεζας για το project, που έχει ήδη στείλει σε εν δυνάμει επενδυτές πληροφοριακό υλικό. Η Minoan ελέγχει το 48% στην HSW, καθώς από τον Φεβρουάριο «τρέχει» πρόγραμμα αγοράς μετοχών μέσω δημόσιας πρότασης και έτσι έχει αυξήσει το ποσοστό της από 33,5% στις αρχές του έτους στα σημερινά επίπεδα. Οι Μινωικές έχουν επενδύσει περί τα 30 εκατ. ευρώ για να αποκτήσουν αυτό το επιπλέον 14,5%.
Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού, εφόσον, όπως όλα δείχνουν, είναι γόνιμος, θα ανοίξει τον «χώρο» για το επόμενο πρότζεκτ, αυτό της ΑΝΕΚ, εκτιμούν κύκλοι της βιομηχανίας. Η εταιρεία συζητά την αναδιάρθρωση του δανεισμού της και, εφόσον αυτή ευοδωθεί, μένει να φανεί κατά πόσον θα υπάρξουν και άλλες εξελίξεις, όπως ενδεχομένως περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας της με την Attica.
kathimerini.gr