Εξηγήσεις για τις καταγγελίες χρήσης αθέμιτων πρακτικών κατά τη διαδικασία αιτημάτων σύνδεσης Φ/Β στο κορεσμένο δίκτυο Κρήτης, μέσω της πλατφόρμας του ΔΕΔΔΗΕ, ζητούν 31 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με ερώτηση που κατέθεσαν, με πρωτοβουλία του τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης, Σωκράτη Φάμελλου.
Οι βουλευτές αναφέρουν ότι, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την υποδοχή αιτημάτων σύνδεσης Φ/Β στο κορεσμένο δίκτυο Κρήτης, έγιναν πολλές καταγγελίες για παράνομη χρήση λογισμικών ”ρομπότ”, με αποτέλεσμα να κατοχυρωθούν άδειες με αθέμιτο τρόπο έναντι των υπολοίπων συμμετεχόντων. Αυτό γιατί το μοναδικό κριτήριο ως προς την επιτυχή υποβολή της αίτησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ήταν το κριτήριο της χρονικής προτεραιότητας – ταχύτητας έως την εξάντληση του περιθωρίου της διαθέσιμης ισχύος. Υπάρχουν αναφορές για αιτήσεις που η διαδικασία κατάθεσής τους ολοκληρώθηκε σε ένα λεπτό ή λιγότερο, πράγμα ανθρωπίνως αδύνατο. Αν όντως έγινε χρήση τέτοιου λογισμικού τότε, είναι προφανές ότι δεν διασφαλίστηκε ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των ενδιαφερομένων, τονίζουν οι βουλευτές.
Πρόσφατα επιδόθηκε εξώδικη δήλωση- διαμαρτυρία από 10 ενεργειακές εταιρίες προς τον ΔΕΔΔΗΕ που κοινοποιήθηκε στη ΡΑΕ και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την οποία ζητείται η διεξοδική διερεύνηση των καταγγελλομένων παράνομων πρακτικών και η παύση οποιασδήποτε ενέργειας για την αξιολόγηση της πληρότητας των αιτήσεων που κατέστησαν ”παρανόμως” επιτυχείς/επιλέξιμες, επί τη βάση του ανωτέρω κριτηρίου της χρονικής προτεραιότητας, σημειώνουν οι βουλευτές.
Επίσης, επισημαίνουν πως οι καταγγελίες αυτές έρχονται σε συνέχεια των επώνυμων καταγγελιών για πληθώρα τεχνικών σφάλματων στην πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ κατά την υποδοχή των αιτήσεων για το κορεσμένο δίκτυο της Πελοποννήσου. Επίσης και για τις δύο διαδικασίες, τόσο για το κορεσμένο δίκτυο Πελοποννήσου όσο και για το δίκτυο της Κρήτης, διατυπώνονται ενστάσεις για την απόρριψη αιτήσεων για μη υποβολή δικαιολογητικών που όμως ήταν απαραίτητα για την ολοκλήρωση της υποβολής της αίτησης, ενώ όμως πρωτογενώς οι αιτήσεις είχαν παραληφθεί ως πλήρεις. Με την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, χάνεται πολύτιμος χρόνος τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους επενδυτές, ενώ πλήττεται και η αξιοπιστία της Πολιτείας όσον αφορά τις επενδύσεις σε ΑΠΕ υπογραμμίζουν οι βουλευτές.
Για τους παραπάνω λόγους, ρωτούν αν η κυβέρνηση σκοπεύει να διερευνήσει τις καταγγελίες καθώς και σε ποιες ενέργειες θα προβεί τόσο το Υπουργείο όσο και ο ΔΕΔΔΗΕ. Τέλος, ζητούν απαντήσεις για το γεγονός πως, για δεύτερη συνεχόμενη φορά σε διαδικασία του ΔΕΔΔΗΕ, υπάρχουν πολλαπλές καταγγελίες για μη τήρηση του αδιάβλητου της διαδικασίας και για αθέμιτες πρακτικές.
Το κείμενο της ερώτησης:
Η ηλεκτρονική διαδικασία μέσω της πλατφόρμας του ΔΕΔΔΗΕ για την υποδοχή αιτημάτων σύνδεσης φωτοβολταϊκών σταθμών έως 400KW στο κορεσμένο δίκτυο της νήσου Κρήτης διενεργήθηκε στις 25.10.2022. Το μοναδικό κριτήριο ως προς την επιτυχή υποβολή της αίτησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ήταν το κριτήριο της χρονικής προτεραιότητας – ταχύτητας έως την εξάντληση του περιθωρίου της διαθέσιμης ισχύος.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγιναν πολλές καταγγελίες για παράνομη χρήση λογισμικών ”ρομπότ”, με αποτέλεσμα να κατοχυρωθούν άδειες με αθέμιτο τρόπο έναντι των υπολοίπων συμμετεχόντων. Καταγγέλλεται επίσης ότι υπάρχουν αιτήσεις που έχουν κατατεθεί σε ένα λεπτό ή λιγότερο, πράγμα ανθρωπίνως αδύνατο.
Αν όντως έγινε χρήση τέτοιου λογισμικού, τότε είναι προφανές ότι δεν διασφαλίστηκε ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των ενδιαφερομένων. Πρόσφατα επιδόθηκε εξώδική δήλωση- διαμαρτυρία από 10 ενεργειακές εταιρίες προς τον ΔΕΔΔΗΕ που κοινοποιήθηκε στη ΡΑΕ και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην οποία αναφέρεται ότι δεν διασφαλίστηκε το αδιάβλητο της διαδικασίας και ζητείται η διεξοδική διερεύνηση των καταγγελλομένων παράνομων πρακτικών και η παύση οποιασδήποτε ενέργειας για την αξιολόγηση της πληρότητας των αιτήσεων που κατέστησαν ”παρανόμως” επιτυχείς/επιλέξιμες επί τη βάσει του ανωτέρω κριτηρίου της χρονικής προτεραιότητας.
Οι ενεργειακές εταιρείες δηλώνουν επίσης ότι αν δεν ληφθούν μέτρα τότε θα κινηθούν δικαστικά για να αποκαταστήσουν την ανεπανόρθωτη βλάβη που θα υποστούν από την διενεργηθείσα διαδικασία.
Σημειώνουμε ότι πρόσφατα είχαν διατυπωθεί επώνυμες καταγγελίες για πληθώρα τεχνικών σφαλμάτων στην πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ για την υποβολή αιτημάτων για σύνδεση στο κορεσμένο δίκτυο Πελοποννήσου για την οποία βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχουμε υποβάλλει ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Για την διαδικασία υποδοχής αιτήσεων για φωτοβολταϊκά στις κορεσμένες περιοχές της Πελοποννήσου και της Κρήτης έρχονται στο φως νέες καταγγελίες που αφορούν τις περιπτώσεις που ενώ οι επενδυτές ανέβασαν επιτυχώς και έλαβαν κανονικά αριθμό πρωτοκόλλου της αίτησής τους, στη συνέχεια πήραν απορριπτική απόφαση από τον ΔΕΔΔΗΕ με το αιτιολογικό ότι δεν είχαν συμπεριληφθεί κάποια δικαιολογητικά, των οποίων όμως το ανέβασμα ήταν προαπαιτούμενο για να μπορεί η πλατφόρμα να αποδεχθεί την αίτηση και να δώσει αριθμό πρωτοκόλλου. Επομένως εύλογα δημιουργείται το ερώτημα πως έγιναν δεκτές οι αιτήσεις από το σύστημα εάν δεν είχαν περιληφθεί κανονικά στη φόρμα της αίτησης τα δικαιολογητικά, κάτι που καλείται να απαντήσει ο Διαχειριστής του δικτύου που είναι υπεύθυνος για την ορθή λειτουργία της πλατφόρμας. Ενώ στην περίπτωση που όντως υποβλήθηκαν τα δικαιολογητικά για ποιο λόγο αυτά δεν τα έλαβε τελικά ο Διαχειριστής και προχώρησε σε απόρριψη των αιτήσεων; Σε κάθε περίπτωση, οι νέες καταγγελίες ρίχνουν πρόσθετες σκιές στη διαδικασία για τις κορεσμένες περιοχές και αυξάνουν το κλίμα της δυσπιστίας για την λειτουργία της πλατφόρμας του ΔΕΔΔΗΕ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει επισημάνει εδώ και καιρό τις αρρυθμίες που παρουσιάζονται στο ΔΕΔΔΗΕ και έχει αναδείξει μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου τη γαλάζια άλωση που έχει επέλθει με τις διευθύνσεις που σπάνε σε περισσότερες για να φιλοξενήσουν περισσότερα γαλάζια παιδιά σε ακριβοπληρωμένες διευθυντικές θέσεις, την καταβολή του 100% των μπόνους με την αλλαγή της στοχοθεσίας στην εκπνοή του έτους, τις αναθέσεις προμήθειας υγειονομικού υλικού με υπέρογκο κόστος.
Τα αρνητικά αποτελέσματα των χρυσοπληρωμένων γαλάζιων παιδιών είναι η συνεχής αποδόμηση του ΔΕΔΔΗΕ και η αναξιοπιστία του με πολλαπλά προβλήματα από τις καθυστερήσεις στις συνδέσεις ολοκληρωμένων έργων ΑΠΕ σε όλη την Ελλάδα.
Επειδή, ο ηλεκτρικός χώρος αποτελεί δημόσιο αγαθό και ο ρόλος του ΔΕΔΔΗΕ είναι να διασφαλίζει το αδιάβλητο των διαδικασιών για την κατανομή του
Επειδή, πληθαίνουν οι καταγγελίες για τα αιτήματα σύνδεσης μέσω της πλατφόρμας του ΔΕΔΔΗΕ γεγονός που εγείρει ερωτήματα για την επάρκεια και την ετοιμότητα του ΔΕΔΔΗΕ.
Επειδή, με την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί χάνεται πολύτιμος χρόνος τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους επενδυτές, ενώ πλήττεται και η αξιοπιστία της Πολιτείας όσον αφορά τις επενδύσεις σε ΑΠΕ,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Σε ποιες ενέργειες θα προβεί για τις καταγγελίες που έχουν γίνει για χρήση παράνομων λογισμικών κατά την υποβολή των αιτήσεων για το κορεσμένο δίκτυο της Κρήτης;
- Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο μετά την εξώδική καταγγελία των ενεργειακών εταιριών και την ενημέρωση της πολιτικής ηγεσίας ;
- Με ποιο τρόπο ο ΔΕΔΔΗΕ έχει διασφαλίσει την διαδικασία ώστε να μην λαμβάνουν χώρα τέτοια περιστατικά χρήσης παράνομου λογισμικού; Σε ποιες ενέργειες θα προβεί μετά τις επώνυμες καταγγελίες που έχουν γίνει; Υπάρχει σκέψη για επανάληψη της διαδικασίας για το κορεσμένο δίκτυο της Κρήτης;
- Πώς εξηγεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ότι για δεύτερη συνεχόμενη φορά σε διαδικασία του ΔΕΔΔΗΕ υπάρχουν πολλαπλές καταγγελίες για μη τήρηση του αδιάβλητου της διαδικασίας και για αθέμιτες πρακτικές;
- Ποια απάντηση δίνει ο ΔΕΔΔΗΕ στις νέες καταγγελίες για απόρριψη αιτήσεων που ενώ κρίθηκαν πλήρεις και έλαβαν αριθμό πρωτοκόλλου στη συνέχεια απορρίφθηκαν με την αιτιολογία ότι δεν υποβλήθηκαν τα απαραίτητα δικαιολογητικά που η υποβολή τους ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή υποβολή της αίτησης;
- Τελικά στον ΔΕΔΔΗΕ το μόνο που δουλεύει ρολόι είναι ο πολλαπλασιασμός των διευθυντικών θέσεων και η αύξηση των καταβαλλόμενων αμοιβών και των bonus; Δεν υπάρχει «επιτελική» ευθύνη των υψηλόβαθμων στελεχών για την καταστρατήγηση των όρων συμμετοχής στην πλατφόρμα ή για τα συνεχή προβλήματα στη λειτουργία του φορέα και στην επιτέλεση του έργου του Διαχειριστή;