Categories: ΘΕΣΕΙΣ

Κυκλοφοριακή αγωγή και κλιματική αλλαγή

Γι’ άλλη μια χρονιά παρακολουθούμε μια σειρά επετειακές εκδηλώσεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς ΙΧ (22 Σεπτεμβρίου). Την ίδια στιγμή όμως οι νεκροί και τραυματίες στους δρόμους των Χανίων πολλαπλασιάζονται, τα ΙΧ εισβάλλουν στους πεζόδρομους της Παλιάς Πόλης των Χανίων, παρκάρουν παντού και το ποδήλατο είναι υπό διωγμό. Μήπως πρέπει να κάνουμε κάτι διαφορετικό;

Η εμπειρία λοιπόν όλων αυτών των χρόνων αποδεικνύει και στους πλέον δύσπιστους ότι οι επετειακές εκδηλώσεις δεν αρκούν. Πρέπει να υπάρξουν αλλαγές πολιτικής σε σχέση με τα ΙΧ και τα ποδήλατα τόσο από το Δήμο όσο κι από την κυβέρνηση (δίκτυο ποδηλατοδρόμων, μικρά λεωφορεία στο Κέντρο και την Παλιά Πόλη και χώροι στάθμευσης στις εισόδους της πόλης κλπ). Η όποια αλλαγή πολιτικής όμως χρειάζεται επειγόντως παράλληλα ενημερωτικά κι εκπαιδευτικά προγράμματα για τα σχολεία και τους πολίτες. Κι όταν λέμε ενημερωτικά κι εκπαιδευτικά προγράμματα για τα σχολεία και τους πολίτες δεν εννοούμε απλά ένα σποτάκι στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση (που βεβαίως είναι χρήσιμα κι αυτά). Εννοούμε εκπαιδευτικές δράσεις με διάρκεια, που θα εμπλέκουν εκπαιδευτικούς, μαθητές, πολίτες σε σειρά δραστηριοτήτων που θα κρατάνε ολόκληρη τη σχολική χρονιά, επιδιώκοντας έτσι:

– Να ευαισθητοποιήσουμε,

– Να αλλάξουμε το σύστημα αξιών (να πάψει να θεωρείται «αξία» το μεγάλο ΙΧ και να απονομιμοποιηθεί στη συνείδηση των πολιτών η κυκλοφορία ΙΧ σε πεζοδρόμους),

– Να αλλάξουμε τρόπους ζωής,

– Να επιχειρήσουμε την ανάληψη δράσης για μια ήπια και βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη, η οποία θα περιλαμβάνει πρωτίστως διευκόλυνση της κίνησης των πεζών, των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των ηλικιωμένων, των γονιών με καροτσάκια, των ποδηλάτων.

Αυτά όλα για να γίνουν χρειάζεται σχεδιασμός Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης – Κυκλοφοριακής Αγωγής που θα περιλαμβάνουν σειρά δράσεων στην τάξη, στο σχολείο, στους δρόμους της πόλης, στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Καμπάνι Ακρωτηρίου, το οποίο θα πρέπει να λειτουργεί καθημερινά με απόσπαση εκπαιδευτικών ειδικά εκπαιδευμένων από την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αφού βεβαίως συντηρηθούν τα ηλεκτρικά αμαξάκια, τα ποδήλατα και ο χώρος.

Η δράση για την αλλαγή κυκλοφοριακής συνείδησης και συμπεριφοράς πρέπει και μπορεί να ενταχθεί στο συνολικότερο σχεδιασμό δράσεων του Δήμου για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής στα πλαίσια του Συμφώνου των Δημάρχων που έχει συνυπογράψει και ο Δήμος Χανίων.

Τα μέσα μεταφοράς που καίνε καύσιμα με βάση το πετρέλαιο ευθύνονται για το 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ενώ πάνω από τα δύο τρίτα αυτών των εκπομπών προέρχονται από τις οδικές μεταφορές. Επίσης, οι πόλεις καταναλώνουν το 60-80% της ενέργειας (που συνήθως παράγεται με τη χρήση πετρελαίου ή άνθρακα συμβάλλοντας στην επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής). Κυκλοφοριακή αγωγή και κλιματική αλλαγή συνδέονται λοιπόν ευθέως.

Το ΚΠΕ Βάμου προτείνει στα σχολεία γι’ αυτή τη σχολική χρονιά ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την Κλιματική Αλλαγή και μέσα στις θεματικές ενότητες αυτού του νέου προγράμματος περιλαμβάνεται η ανάγκη μείωσης της χρήσης του ΙΧ και υιοθέτησης του ποδηλάτου, η ανάγκη προστασίας του δάσους και των χώρων πρασίνου, η εξοικονόμηση νερού, η μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων κι η χρήση των ΑΠΕ, η βιοκλιματική αρχιτεκτονική, η ανάγκη τοπικής παραγωγής και κατανάλωσης προϊόντων. Στα πλαίσια αυτά θα προτείνουμε και τη δημιουργία Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Κλιματική Αλλαγή με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών και σχολείων.

Ευελπιστούμε ότι ο Δήμος Χανίων, αντιλαμβανόμενος την ανάγκη μονιμότερων δράσεων κι έχοντας συνείδηση της σύνδεσης της κυκλοφοριακής αγωγής με την κλιματική αλλαγή, θα συνδράμει στην προσπάθεια που κάνουμε ως Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ενισχύοντας τις δράσεις του Προγράμματος και του Δικτύου Σχολείων για την Κλιματική Αλλαγή και θα διαθέσει κατάλληλο χώρο στα Χανιά για να υλοποιείται μέρος ή το σύνολο του εκπαιδευτικού προγράμματος.

 

Για το ΚΠΕ Βάμου
Ο Υπεύθυνος
Ποντικάκης Φώτιος

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Και η Σούδα στους στρατιωτικούς στόχους της Ρωσίας αν γίνει ο Γ’ Παγκόσμιος Πόλεμος, σύμφωνα με το Sputnik

Τους στρατιωτικούς στόχους της Ρωσίας σε περίπτωση που ο πόλεμος γενικευθεί δημοσιοποίησε το ρωσικό μέσο…

4 hours ago

Πολάκης: «Η Καλαμάτα Άγονη Α και τα Σφακιά Άγονη Β; Να αλλάξει άμεσα η απόφαση για το Κέντρο Υγείας Σφακίων»

Ο Βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ, Παύλος Πολάκης, σε ανάρτησή του επέκρινε δριμύτατα την απόφαση του…

6 hours ago

Στο ΣτΕ προσφεύγουν σωματεία και πολίτες για την τιμολόγηση του νερού

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν έξι ομοσπονδίες, σωματεία κ.λπ. (μεταξύ αυτών και εργαζομένων στην ΕΥΔΑΠ…

7 hours ago

Πανελλήνιο ρεκόρ καταγράφηκε στις μεταμοσχεύσεις το 2024 – Πολύ υψηλά το ΠΑΓΝΗ

Πανελλήνιο ρεκόρ στον αριθμό των αποβιωσάντων δοτών οργάνων καταγράφηκε φέτος, σύμφωνα με τον Ελληνικό Οργανισμό…

7 hours ago

G7 για ένταλμα σύλληψης Νετανιάχου: “Θα τηρήσουμε τις αντίστοιχες υποχρεώσεις μας”

Οι χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) ισχυρότερων οικονομιών του πλανήτη ζήτησαν σήμερα Τρίτη (26/11) σε δήλωσή…

8 hours ago

Απερίγραπτο μπάχαλο με το Κτηματολόγιο αλλά ο Κυρανάκης απέκλεισε την πιθανότητα παράτασης – Διαβεβαίωσε ότι “δεν κινδυνεύει η περιουσία κανενός”

Άκαμπτη η κυβέρνηση, αδιαφορεί για τις εκκλήσεις όλων των αρμόδιων φορέων που ζητούν επιτακτικά να…

9 hours ago

This website uses cookies.