Categories: ΘΕΣΕΙΣ

Κυκλοφοριακή αγωγή και κλιματική αλλαγή

Γι’ άλλη μια χρονιά παρακολουθούμε μια σειρά επετειακές εκδηλώσεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς ΙΧ (22 Σεπτεμβρίου). Την ίδια στιγμή όμως οι νεκροί και τραυματίες στους δρόμους των Χανίων πολλαπλασιάζονται, τα ΙΧ εισβάλλουν στους πεζόδρομους της Παλιάς Πόλης των Χανίων, παρκάρουν παντού και το ποδήλατο είναι υπό διωγμό. Μήπως πρέπει να κάνουμε κάτι διαφορετικό;

Η εμπειρία λοιπόν όλων αυτών των χρόνων αποδεικνύει και στους πλέον δύσπιστους ότι οι επετειακές εκδηλώσεις δεν αρκούν. Πρέπει να υπάρξουν αλλαγές πολιτικής σε σχέση με τα ΙΧ και τα ποδήλατα τόσο από το Δήμο όσο κι από την κυβέρνηση (δίκτυο ποδηλατοδρόμων, μικρά λεωφορεία στο Κέντρο και την Παλιά Πόλη και χώροι στάθμευσης στις εισόδους της πόλης κλπ). Η όποια αλλαγή πολιτικής όμως χρειάζεται επειγόντως παράλληλα ενημερωτικά κι εκπαιδευτικά προγράμματα για τα σχολεία και τους πολίτες. Κι όταν λέμε ενημερωτικά κι εκπαιδευτικά προγράμματα για τα σχολεία και τους πολίτες δεν εννοούμε απλά ένα σποτάκι στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση (που βεβαίως είναι χρήσιμα κι αυτά). Εννοούμε εκπαιδευτικές δράσεις με διάρκεια, που θα εμπλέκουν εκπαιδευτικούς, μαθητές, πολίτες σε σειρά δραστηριοτήτων που θα κρατάνε ολόκληρη τη σχολική χρονιά, επιδιώκοντας έτσι:

– Να ευαισθητοποιήσουμε,

– Να αλλάξουμε το σύστημα αξιών (να πάψει να θεωρείται «αξία» το μεγάλο ΙΧ και να απονομιμοποιηθεί στη συνείδηση των πολιτών η κυκλοφορία ΙΧ σε πεζοδρόμους),

– Να αλλάξουμε τρόπους ζωής,

– Να επιχειρήσουμε την ανάληψη δράσης για μια ήπια και βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη, η οποία θα περιλαμβάνει πρωτίστως διευκόλυνση της κίνησης των πεζών, των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των ηλικιωμένων, των γονιών με καροτσάκια, των ποδηλάτων.

Αυτά όλα για να γίνουν χρειάζεται σχεδιασμός Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης – Κυκλοφοριακής Αγωγής που θα περιλαμβάνουν σειρά δράσεων στην τάξη, στο σχολείο, στους δρόμους της πόλης, στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Καμπάνι Ακρωτηρίου, το οποίο θα πρέπει να λειτουργεί καθημερινά με απόσπαση εκπαιδευτικών ειδικά εκπαιδευμένων από την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αφού βεβαίως συντηρηθούν τα ηλεκτρικά αμαξάκια, τα ποδήλατα και ο χώρος.

Η δράση για την αλλαγή κυκλοφοριακής συνείδησης και συμπεριφοράς πρέπει και μπορεί να ενταχθεί στο συνολικότερο σχεδιασμό δράσεων του Δήμου για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής στα πλαίσια του Συμφώνου των Δημάρχων που έχει συνυπογράψει και ο Δήμος Χανίων.

Τα μέσα μεταφοράς που καίνε καύσιμα με βάση το πετρέλαιο ευθύνονται για το 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ενώ πάνω από τα δύο τρίτα αυτών των εκπομπών προέρχονται από τις οδικές μεταφορές. Επίσης, οι πόλεις καταναλώνουν το 60-80% της ενέργειας (που συνήθως παράγεται με τη χρήση πετρελαίου ή άνθρακα συμβάλλοντας στην επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής). Κυκλοφοριακή αγωγή και κλιματική αλλαγή συνδέονται λοιπόν ευθέως.

Το ΚΠΕ Βάμου προτείνει στα σχολεία γι’ αυτή τη σχολική χρονιά ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την Κλιματική Αλλαγή και μέσα στις θεματικές ενότητες αυτού του νέου προγράμματος περιλαμβάνεται η ανάγκη μείωσης της χρήσης του ΙΧ και υιοθέτησης του ποδηλάτου, η ανάγκη προστασίας του δάσους και των χώρων πρασίνου, η εξοικονόμηση νερού, η μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων κι η χρήση των ΑΠΕ, η βιοκλιματική αρχιτεκτονική, η ανάγκη τοπικής παραγωγής και κατανάλωσης προϊόντων. Στα πλαίσια αυτά θα προτείνουμε και τη δημιουργία Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Κλιματική Αλλαγή με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών και σχολείων.

Ευελπιστούμε ότι ο Δήμος Χανίων, αντιλαμβανόμενος την ανάγκη μονιμότερων δράσεων κι έχοντας συνείδηση της σύνδεσης της κυκλοφοριακής αγωγής με την κλιματική αλλαγή, θα συνδράμει στην προσπάθεια που κάνουμε ως Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ενισχύοντας τις δράσεις του Προγράμματος και του Δικτύου Σχολείων για την Κλιματική Αλλαγή και θα διαθέσει κατάλληλο χώρο στα Χανιά για να υλοποιείται μέρος ή το σύνολο του εκπαιδευτικού προγράμματος.

 

Για το ΚΠΕ Βάμου
Ο Υπεύθυνος
Ποντικάκης Φώτιος

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

14χρονος τραυματίστηκε σοβαρά από κροτίδα στα Χανιά – Χάνει δύο δάχτυλα

"Παρατράγουδα" σημειώθηκαν στα Χανιά, αμέσως μετά την Ανάσταση, καθώς ένα ανήλικο αγόρι τραυματίστηκε σοβαρά στο…

5 hours ago

H γενιά των 65άρηδων εργαζομένων – Το νέο τοπίο στο ασφαλιστικό

Σε αύξηση των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης οδηγούν οι επικαιροποιημένες μελέτες των βασικών δημογραφικών δεικτών καθιστώντας μαραθώνιο δεκαετιών την απόσυρση…

6 hours ago

Πώς θα πάρουν σύνταξη όσοι χρωστούν πάνω από 30.000 ευρώ – Η απόφαση του ΣτΕ

Απόφαση σταθμός από το Σ.τ.Ε ανοίγει το δρόμο για να παίρνουν τη σύνταξη των ανασφαλίστων…

6 hours ago

Πέθανε η φωνή των “Socrates”, Αντώνης Τουρκογιώργης

Θλίψη στον καλλιτεχνικό χώρο προκάλεσε η είδηση του θανάτου του Έλληνα ροκ μουσικού, Αντώνη Τουρκογιώργη, ο…

6 hours ago

Χανιά: Τουρίστρια στραμπούληξε το πόδι της σε φαράγγι – Επιχείρηση διάσωσης

Συναγερμός σήμανε το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα στα Χανιά, όταν μια 26χρονη Καναδή κάλεσε…

6 hours ago

Ισραήλ: Ο Νετανιάχου έριξε “μαύρο” στο Al Jazeera – Έφοδος στα γραφεία του

Η τηλεοπτική μετάδοση του Al Jazeera στο Ισραήλ κόπηκε σήμερα, μετά την απόφαση της κυβέρνησης Νετανιάχου να…

6 hours ago

This website uses cookies.