Categories: ΘΕΣΕΙΣ

Μεσόγειος: Τουρισμός και Οικονομία

Γράφει ο Βαγγέλης Πάλλας,
Δημοσιογράφος – Αναλυτής – Ερευνητής AEJ/IFJ

 

Ο τουρισμός είναι μια σπουδαίας σημασίας οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή της Μεσογείου, με εξαιρετική συμβολή στην απασχόληση και στην οικονομική μεγέθυνση της περιοχής, παράλληλα με την ανάπτυξη και την κοινωνι­κο­οικονομική της ολοκλήρωση, τόσο στις αγροτικές όσο και στις περιφερειακές και υποανάπτυκτες περιοχές. Επίσης σύμφωνα με στατιστικά ανάμεσα στους 35 πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως συγκαταλέγονται 12 χώρες από την περιοχή της Μεσογείου.

Συνολικά, η περιοχή της Μεσογείου αποτελεί τον πιο δηµοφιλή τουριστικό προορισµό παγκοσµίως, µολονότι υπάρχουν σηµαντικές διαφορές στο εσωτερικό της. Η περιοχή της Μεσογείου υποδέχεται το 30% των τουριστικών αφίξεων και της αντιστοιχεί το 25% του συνολικού εισοδήµατος που απορρέει από τον παγκόσµιο τουρισµό, ενώ ποσοστό 80% των τουριστών προέρχεται από την Ευρώπη, κυρίως από τη Γερµανία. Ο τουρισµός αφενός διαδραµατίζει ζωτικό ρόλο στην οικονοµική ανάπτυξη και την ενσωµάτωση της περιοχής στη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης, αφετέρου, όµως, ασκεί σηµαντικές πιέσεις στους φυσικούς πόρους και στο περι­βάλ­λον.

 

Η Μεσόγειος αποτελεί τον πιο διάσηµο τουριστικό προορισµό παγκοσµίως

Ο διεθνής µαζικός τουρισµός άρχισε να αναπτύσσεται στις παράκτιες και νησιωτικές περιοχές της λεκάνης της Μεσογείου ύστερα από το Δεύτερο Παγκόσµιο Πόλεµο.

Τη δεκαετία του ‘50 ο τουρισµός αναπτύχθηκε σε πολλές περιοχές της Ισπανίας και της Ιταλίας. Τη δεκαετία του ‘60 η τουριστική ανάπτυξη άρχισε να εµφανίζεται σε περιφέρειες της Ελλάδας, της Μάλτας, της Κύπρου και των χώρων της πρώην Γιουγκοσλαβίας, ενώ παράλληλα αυξήθηκε ραγδαία και ο αριθµός των τουριστών.

Από τη δεκαετία του ‘70 ο µαζικός τουρισµός άρχισε να αναπτύσσεται νοτιότερα σε χώρες όπως το Μαρόκο και η Τυνησία. Έτσι η περιοχή της Μεσογείου έγινε παγκοσµίως το πιο δηµοφιλές κέντρο µαζικού τουρισµού.

Αυτή η τουριστική ανάπτυξη στο Μεσογειακό χώρο επέφερε πολλές αλλαγές στην τουριστική πρακτική και πολιτική. Οι εν λόγω αλλαγές αποτέλεσαν θεµατικές σηµαντικού ενδιαφέροντος για την τουριστική ανάπτυξη των παράκτιων και νησιωτικών περιοχών σε όλο τον κόσµο.

Η μεγάλη αλλαγή στις θαλάσσιες μεταφορές ανθρώπων και εμπορευμάτων, μεταξύ των ακτών Ιταλίας, Ισπανίας, Ελλάδος και Β. Αφρικής, πραγματοποιήθηκε από έναν κολοσσό στην ακτοπλοΐα, τον κυρίαρχο στην λεκάνη της Μεσογείου όμιλο «GRIMALDI» που με τα σύγχρονα πλοία του συνδέουν Ελλάδα – Ιταλία – Β. Αφρική, μεταφέροντας εκατοντάδες επιβάτες και εμπορεύματα, συμβάλλοντας στην οικονομική, τουριστική και κοινωνική αναβάθμιση της περιοχής.

Χρησιµοποιώντας η Μεσόγειος την πλεονεκτική της θέση σε σχέση µε τη γεωγραφία και τις µεταφορές, το ήπιο κλίµα της, τη φυσική της οµορφιά και την πολιτιστική της κληρονοµιά, η εν’ λόγω περιοχή έγινε ο κυριότερος τουριστικός προορισµός παγκοσµίως, προσελκύοντας περίπου το 30% των παγκόσµιων αφίξεων (Fokiali 2002) και κατέχοντας το 28% των παγκόσµιων τουριστικών εσόδων (MAP, 1997).

Τρία κράτη της περιοχής, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, είναι µέσα στους δέκα ισχυρότερους τουριστικούς προορισµούς του πλανήτη, όντας οι χώρες που έχουν το µεγαλύτερο καθαρό εισόδηµα που προέρχεται από το διεθνή τουρισµό.

Η Μεσόγειος υπήρξε για χιλιετίες η θάλασσα που ένωνε τους λαούς. Ήταν και είναι σύμβολο για την συνάντηση λαών, πολιτισμών και θρησκειών.

Σήμερα οι ανταλλαγές και οι θαλάσσιοι δρόμοι ανάμεσα στις μεσογειακές χώρες βρίσκονται σε ανοδική πορεία, ύστερα από μια σχετική κάμψη, με την ομπρέλα της Ε.Ε., δίνοντας την δυνατότητα σύνδεσης της Β. Ευρώπης με τις Μεσογειακές χώρες καθώς και τις χώρες της Β. Αφρικής.

Με κοινούς στόχους οικονομικούς, ακόμη και πολιτικούς, στοχεύοντας στην ανάπτυξη και αξιοποίηση, του κοινωνικού δυναμικού των χωρών της Μεσογείου. Εδώ πρέπει να επαναλάβω την έντονη παρουσία των ακτοπλοϊκών εταιρειών με πρωταγωνιστή τον όμιλο «GRIMALDI» που με τα σύγχρονα πλοία τους, γίνονται η γέφυρα πολιτισμού, ανάπτυξης και οικονομικής ευημερίας, σε διαφορετικούς πολυπολιτισμικούς λαούς.

Η Μεσόγειος ως σύνολο δεν έχει ακόµα κορεστεί και θα συνεχίσει να αποτελεί κορυφαίο προορισµό για το διεθνή τουρισµό ο οποίος θα συνεχίσει να εξαρτάται από τις συνθήκες πολιτικής και οικονοµικής σταθερότητας, αφού οι επισκέπτες επιλέγουν τις δυνατόν πιο ασφαλείς περιοχές και τις καλύτερα περιβαλλοντικά διατηρηµένες.

Η Μεσόγειος ήταν και είναι μια αξιόλογη πηγή απασχόλησης για εκείνους που ζουν κατά μήκος των ακτών της. αριθμεί 450 λιμάνια και σταθμούς και είναι από τις κυριότερες πλωτές μεταφορικές οδούς, αφού μέσω αυτής διακινείται το ένα τέταρτο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Μια ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική με την ομπρέλα Ε.Ε. θα είναι η καλύτερη διαχείριση της θάλασσας της Μεσογείου, ώστε να ενσωματωθούν γνώσεις σχετικά με θέματα, όπως η ναυτιλία, η ανάπτυξη, η κλιματική αλλαγή και η συνεργασία όλων των χωρών της λεκάνης.

Πρόσφατα η Ε.Ε. παρουσίασε το πρόγραμμα “Future Med”, που στοχεύει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των συστημάτων διασύνδεσης λιμένων – ενδοχώρας της Μεσογείου μέσα από δράσεις που επικεντρώνονται σε τρεις στρατηγικούς τομείς: τις εμπορευματικές και τις επιβατικές μεταφορές και τις τουριστικές ροές.

Επισφράγισμα της κυριαρχίας του ομίλου «GRIMALDI» είναι το βραβείο “PROVIGER TOP LOGISTICS” που του απονεμήθηκε το 2016 από την CNH, για την εξαιρετική απόδοσή του, στην μεταφορά αγαθών της CNH Βιομηχανική, σε όλο τον κόσμο. Ο όμιλος έχει αναγνωριστεί για την αξιοπιστία, την συνεργασία την ευελιξία και τις επιδόσεις.

"google ad"

Ευάγγελος Πάλλας

Ο Ευάγγελος Πάλλας είναι δημοσιογράφος ΙFJ. Ασχολείται κυρίως με κοινωνικά και πολιτικά θέματα, παρακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις, και συγκεντρώνει ειδήσεις για ιστορικά θέματα - μνήμης, μειονότητες, roma, ανθρώπινα δικαιώματα, περιβάλλον, ιατρικά θέματα. Ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Πάλλας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Έμαθε να διαβάζει, να γράφει, να σκέφτεται, να μιλά, να αντιδρά, με τούτα τα όπλα πορεύεται στη ζωή. Περισσότερα άρθρα και δημοσιεύσεις μου εδώ

Recent Posts

Δύο στελέχη της «Νίκης» συναντήθηκαν με τον Ντμίτρι Μεντβέντεφ

Ο Βούλγαρος βουλευτής του κόμματος BSP-United Left, Ιβάν Πετκόφ, αποκάλυψε ότι πραγματοποιήθηκε συνάντηση του πρώην…

4 mins ago

«Οι ελλείψεις 70.000 εργατών γης θα φανούν έντονα τις επόμενες ημέρες, ειδικά κατά τη συγκομιδή της ελιάς» – Πρόβλημα και στην Κρήτη

Σημαντικές παραμένουν οι ελλείψεις εργατών γης σε όλη τη χώρα. Σύμφωνα με όσα μετέφερε στην…

10 mins ago

Τεχνητή νοημοσύνη και ψηφιακά εργαλεία στην υπηρεσία της Εφορίας – Θέλουν επιπλέον έσοδα 2 δις ευρώ

Με όπλο την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και με την βοήθεια των νέων ψηφιακών εργαλείων, το υπουργείο…

18 mins ago

Η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης ζητά από τον Υπουργό Οικονομίας παράταση για το Κτηματολόγιο

Η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης απευθύνει έκκληση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή…

23 mins ago

Άλλο Ελλάδα, άλλο Σερβία: Συνελήφθη ο Υπουργός Υποδομών μετά από κατάρρευση οροφής στο Νόβι Σαντ που οδήγησε σε 15 νεκρούς

Οι διωκτικές αρχές στη Σερβία προχώρησαν στη σύλληψη 11 ατόμων για την τραγωδία στο σιδηροδρομικό…

27 mins ago

Εγκλαμτίες πολέμου και με τη βούλα: Ένταλμα σύλληψης για Νετανιάχου και Γκάλαντ από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο – Για… αντισημιτισμό μιλά ο Νετανιάχου, δίπλα στο Ισραήλ οι ΗΠΑ

Το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο (ΔΠΔ- ICC) εξέδωσε σήμερα διεθνή εντάλματα σύλληψης για τον Ισραηλινό πρωθυπουργό, Μπενιαμίν…

32 mins ago

This website uses cookies.