Σύμφωνα με τον κύριο Κουμαντάκη η μορφή του τουρισμού έχει αλλάξει, ο τουρίστας σήμερα υπολογίζει μέχρι και το τελευταίο ευρώ, αυτό πρέπει να γίνει αντιληπτό από τους φορείς που ασχολούνται με το συγκεκριμένο κομμάτι. «Μπορεί κάθε χρόνο να βλέπουμε πολλά “κεφάλια”τουριστών, αλλά αυτό δεν αντιστοιχεί και σε αύξηση στα έσοδα των επιχειρήσεων. Οι μέρες των διακοπών σε σχέση με το παρελθόν είναι λιγότερες, από την άλλη υπάρχουν και τα λεγόμενα πακέτα διακοπών (all inclusive), τα οποία λειτουργούν αρνητικά στην κατανάλωση. Από τον κανόνα αυτό εξαιρούνται οι επισκέπτες από τα κρουαζιερόπλοια και οι περιηγητές, οι οποίοι βελτιώνουν κάπως την κατάσταση στα μεγάλα αστικά κέντρα».
Παράπονα
Η Δώρα Κυριακάκη, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων, παρατηρεί ότι υπάρχει αναντιστοιχία ανάμεσα στην τουριστική κίνηση και στην κατανάλωση.
«Υπάρχει κινητικότητα στον τουρισμό, ωστόσο οι τουρίστες δεν καταναλώνουν ιδιαίτερα. Υπάρχουν παράπονα από τους καταστηματάρχες και τους εκπροσώπους της εστίασης». «Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλη η Ευρώπη βρίσκεται σε οικονομική αναταραχή και αυτό επηρεάζει αρνητικά τους τουρίστες, οι οποίοι κατά κύριο λόγο προέρχονται από τις Ευρωπαϊκές χώρες. Ας μην είμαστε όμως απαισιόδοξοι, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι πάντα καλύτεροι μήνες, οπότε προσδοκούμε και μία περεταίρω αύξηση στα έσοδα αυτό το χρονικό διάστημα. Το 2023 τα έσοδα σημείωσαν άνοδο από τις 10 Ιουλίου και μετά».
Μένουν μέσα…
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Αθηνά Τσικιντίκου, δήλωσε ότι η θερινή περίοδος ξεκίνησε αισιόδοξα για την πόλη του Ρεθύμνου, ο Ιούνιος όμως δεν ήταν καθόλου καλός από πλευράς εσόδων. «Η θερινή περίοδος ξεκίνησε καλά, στη συνέχεια κατά τον μήνα Ιούνιο παρατηρήθηκε μία “κοιλιά”.
Ο Ιούνιος ήταν προβληματικός μήνας και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι τουρίστες που βρέθηκαν εκείνη την περίοδο στο Ρέθυμνο, προτιμούσαν να καταναλώνουν συγκεκριμένα προϊόντα καθώς ήταν άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας». Η κυρία Τσικιντίκου διακρίνει δύο κατηγορίες τουριστών, αυτούς που αποφεύγουν τις πολλές μετακινήσεις από το ξενοδοχείο τους, κάτι που επηρεάζει αρνητικά την κατανάλωση την αγορά και αυτούς που θέλουν να γνωρίσουν το καθετί από τον τόπο που επισκέπτονται.
Αυξημένη η τουριστική κίνηση στην Κρήτη ωστόσο οι τζίροι των εμπορικών και των καταστημάτων εστίασης παραμένουν… σταθεροί
«Ορισμένοι τουρίστες προτιμούν να κάθονται στο ξενοδοχείο και να αποφεύγουν τις πολλές μετακινήσεις. Το γεγονός αυτό λειτουργεί αρνητικά στην αγορά, εφόσον όταν ο τουρίστας βγαίνει έξω αφήνει κάτι στην τοπική αγορά, γιατί θα θελήσει να γνωρίσει τα τοπικά προϊόντα και τις γεύσεις του τόπου. Δυστυχώς, δεν έχουν όλη την νοοτροπία του ταξιδιώτη, απλά αναζητούν μόνο λίγες μέρες ξεκούρασης».
Κάνουν μικρούς λογαριασμούς…
Ο Ανδρέας Κλαψινός, γραμματέας συντονισμού του συλλόγου εστίασης στο νομό Ρεθύμνου, παρουσιάζεται αρκετά απαισιόδοξος για τα έσοδα που θα καταφέρει ο κλάδος του να αποκομίσει από τον τουρισμό φέτος.
«Κάθε χρόνο δουλεύουμε αρκετά με Γερμανούς τουρίστες. Φέτος όσοι Γερμανοί εμφανίστηκαν στο Ρέθυμνο είχαν πολλά οικονομικά προβλήματα. Οι πολίτες Σκανδιναβικών χωρών που επίσης αφήνουν παραδοσιακά αρκετά χρήματα στον χώρο της εστίασης θα έρθουν λίγο αργότερα. Γενικά, οι τουρίστες δεν κάνουν μεγάλους λογαριασμούς. Ανασταλτικός παράγοντας είναι οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, με αποτέλεσμα αυτός που βλέπει τον κατάλογο να διστάζει να παραγγείλει».
Παράπονα και από οδηγούς ταξί – “Φτωχές” κούρσες
Ο πρόεδρος των ιδιοκτητών ταξί νομού Ηρακλείου, Γιάννης Βαρδαβάκης, παρατηρεί ότι μεγάλο μέρος των ξένων επισκεπτών στην χώρα μας έχει μικρό βαλάντιο.
«Ενώ στα ξενοδοχεία υπάρχει πληρότητα 85%, όλα τα άλλα επαγγέλματα που ασχολούνται με τον τουρισμό δεν κάνουν μεγάλα ταμεία. Τις προάλλες μετέφερα στο ξενοδοχείο τους ένα ζευγάρι Εσθονών οι οποίοι μου αποκάλυψαν ότι ήρθαν στην Κρήτη δίνοντας μόλις 250 ευρώ το άτομο. Έχει αλλάξει η ανθρωπογεωγραφία του τουρισμού, οι περισσότεροι τουρίστες έχουν ένα μικρό μπάτζετ και με αυτό πορεύονται».