Categories: OIKONOMIAΕΛΛΑΔΑ

Με «σπατόσημο» η ιδιωτικοποίηση 20+1 περιφερειακών αεροδρομίων

Της Χαράς Τζαναβάρα

Νέο «σπατόσημο», αυτή τη φορά για τα περιφερειακά αεροδρόμια και πάντως μικρότερο από αυτό που πληρώνουν σήμερα οι επιβάτες στο «Ελ. Βενιζέλος», θεσπίζει η κυβέρνηση ώστε να χρηματοδοτηθούν νέα έργα υποδομής και να καλυφθούν οι επιδοτήσεις στις άγονες γραμμές.

Είναι το βασικό συμπέρασμα από τη χθεσινή παρουσίαση του προγράμματος ιδιωτικοποίησης 20+1 αεροδρομίων, από τον αρμόδιο υπουργό Κωστή Χατζηδάκη και τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννη Εμίρη. Ο τελευταίος μάλιστα παραδέχθηκε ότι τα τέλη στάθμευσης, όπως είναι η επίσημη ονομασία του «σπατόσημου», είναι ακριβά, υποστήριξε όμως ότι «τα χαμηλά τέλη δεν εξασφαλίζουν την ανταγωνιστικότητα».

Οι ιδιώτες θα αναλάβουν την εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων για 30-35 χρόνια, ενώ θα είναι υποχρεωμένοι να προχωρήσουν μέσα σε μια τριετία σε επενδύσεις συνολικού ύψους 239 εκατ. ευρώ, ώστε οι υπηρεσίες να είναι επιπέδου «Ελ. Βενιζέλος» (έλεγχος αποσκευών, υπηρεσίες εξυπηρέτησης κ.λπ). Η εκχώρηση θα γίνει με βάση το εφάπαξ τίμημα που θα προτείνουν οι επενδυτές, καθώς και τα ετήσια έσοδα με βάση τις εισπράξεις ή την επιβατική κίνηση.

«Οι αποκρατικοποιήσεις δεν γίνονται μόνο για ταμειακούς λόγους, αλλά πρωτίστως για αναπτυξιακούς» υποστήριξε ο υπουργός Ανάπτυξης, εκθειάζοντας το «μοντέλο COSCO». Προανήγγειλε ότι θα ακολουθήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα μεταβιβάσει ώς το τέλος του μηνός τα περιουσιακά της στοιχεία στο ΤΑΙΠΕΔ για να ιδιωτικοποιηθεί τον Ιούνιο, σε συνδυασμό με τη νέα εταιρεία ROSCO που έχει την αρμοδιότητα για το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ.

Ο διαγωνισμός για τα αεροδρόμια, που θα προκηρυχθεί ώς το τέλος Μαρτίου από το ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπει δύο «πακέτα» που θεωρούνται περίπου ισοδύναμα με βάση την επιβατική κίνηση:

* Στην πρώτη ομάδα ανήκουν επτά προορισμοί (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Ακτιο, Καβάλα και Χανιά), ενώ οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προσθέσουν άλλους τρεις (Αλεξανδρούπολη, Λήμνο και Καλαμάτα).

* Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται επίσης επτά αεροδρόμια (Ρόδος, Κως, Σαντορίνη, Μύκονος, Μυτιλήνη, Σάμος και Σκιάθος), καθώς και άλλα τρία (Λήμνος, Κάρπαθος και Χίος), εφόσον το επιθυμεί ο επίδοξος επενδυτής.

* Προτείνεται και ο αεροδρόμιο της Αγχιάλου, κοντά στον Βόλο, σαν… μπαλαντέρ, που μπορεί να χωρέσει και στα δύο πακέτα.

Σε όλα τα αεροδρόμια, εφόσον επιτρέπεται από τις χρήσεις γης και υπάρχει διαθέσιμος χώρος, οι επενδυτές μπορούν να δημιουργήσουν εμπορικά κέντρα. Σε κάθε περίπτωση όμως μπορούν να αξιοποιήσουν τους χώρους που ήδη υπάρχουν στις αεροπορικές εγκαταστάσεις.

Από τη δεύτερη ανάγνωση του καταλόγου προκύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία:

* Πέντε αεροδρόμια (Ρόδος, Θεσσαλονίκη, Κως, Κέρκυρα και Χανιά) εξυπηρετούν το 71% των επιβατών.

* Πρώτο σε επιβατική κίνηση είναι το αεροδρόμιο της Ρόδου, με μικρή διαφορά από αυτό της Θεσσαλονίκης. Η πρωτεύουσα των Δωδεκανήσων διαθέτει και τις μεγαλύτερες κτιριακές εγκαταστάσεις.

* Εντεκα υπό εκχώρηση αεροδρόμια καλύπτουν στρατιωτικές ανάγκες, κάτι που θα διατηρηθεί και με το νέο καθεστώς.

* Μόνον σε τέσσερις περιπτώσεις (Αλεξανδρούπολη, Λήμνος, Χίος και Μυτιλήνη) οι επιβάτες εσωτερικού είναι περισσότεροι από αυτούς που προέρχονται από πτήσεις εξωτερικού.

Εκτός διαγωνισμού μένουν 16 αεροδρόμια (Ιωάννινα, Σητεία, Ικαρία, Πάρος, Λέρος, Μήλος, Κύθηρα, Νάξος, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Σύρος, Καστελόριζο, Κάσος, Σκύρος, Καστοριά και Κοζάνη), που εξυπηρετούν μόλις το 1% των επιβατών και απαιτούνται επενδύσεις της τάξης των 14 εκατ. ευρώ. Για Καστοριά και Κοζάνη υπάρχει ενδιαφέρον από την περιφέρεια Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Ο Μάκης Βορίδης στα Χανιά: Παρών στην κοπή πίτας του γραφείου της Σέβης Βολουδάκη

Ο Υπουργός Επικρατείας, Μάκης Βορίδης, θα επισκεφθεί τα Χανιά το Σάββατο 1 Φεβρουαρίου, προκειμένου να…

5 minutes ago

DeepSeek: Ο κινέζικος “δράκος” στο ΑΙ που βυθίζει τον Nasdaq και ξεπέρασε το Chat GPT παρά τις επενδύσεις μαμούθ – Πανικός στην Wall Street

Οι αμερικανικές μετοχές υποχώρησαν απότομα τη Δευτέρα λόγω ανησυχίας για σπάσιμο της φούσκας των μετοχών τεχνητής νοημοσύνης…

2 hours ago

Βασίλης Μάγγος: Καταπέλτης ο ιατροδικαστής – «Τέτοιες βλάβες συναντάμε όταν κάποιος χτυπηθεί με ισχύ και χωρίς αντίσταση»

Καταπέλτης κατά των τριών κατηγορούμενων αστυνομικών, οι οποίοι κατηγορούνται για τον βασανισμό του Βασίλη Μάγγου την 13η Ιουνίου…

2 hours ago

Από τον Νότο, τη Γαύδο, την Παλαιόχωρα, τα Χανιά, το Σύνταγμα, τη Μακεδονία, τις Βρυξέλλες και την Αμοργό, ο λαός απαιτεί: Δικαιοσύνη τώρα

Της Στέλλας Αλφιέρη Χιλιάδες πολίτες, άνδρες και γυναίκες, βγήκαν στους δρόμους και βροντοφώναξαν: «Δεν έχω…

2 hours ago

«’Εως 30 άτομα πέθαναν από τη φωτιά» στα Τέμπη: O Κοκοτσάκης λέει «κάποιοι ήξεραν και το απέκρυπταν» και μιλά για αδιαμφισβήτητα στοιχεία

Δεν έχουν τέλος οι αποκαλύψεις σχετικά με το έγκλημα των Τεμπών, με τον ειδικό πραγματογνώμονα και…

3 hours ago

Δίκη για θάνατο Αντώνη Καργιώτη: Τη σύλληψη μάρτυρα ζήτησαν υπεράσπιση και εισαγγελέας

Τη σύλληψη μάρτυρα, μέλους του πληρώματος, για ψευδορκία ζήτησε η υπεράσπιση, με την ολοκλήρωση της κατάθεσης…

3 hours ago

This website uses cookies.