Του Χρήστου Μυλωνάκη *
Παρακολουθώντας τα τελευταία χρόνιαότιστις έρευνες τουρισμού του νομού Χανίων, γίνεται διαχωρισμός των τουριστών σε Σκανδιναβούς και μη Σκανδιναβούς, σκέφτηκα να κάνω μια διαφορετική προσέγγιση χωρίζοντας τους τουρίστες επισκέπτες σε δυο νέες κατηγορίες. Σε αυτούς που έρχονται μέσω οργανωμένων πακέτων δηλαδή με Tour Operators (Τ.Ο.) και αυτούς που έρχονται μέσω Eταιρειών χαμηλού κόστους (L.C.C.).
Η μελέτη και οι συγκρίσεις γίνονται σε επίπεδο τριετίας 2015-2016-2017. Τα στοιχεία έχουν αντληθεί από τις έρευνες Τουρισμού, την ΥΠΑ, την Fraport Greece(FG)και ΣΕΤΕ.
Στονπαρακάτω πίνακα καταγράφονται οι αφίξεις Τουριστών τα 3 τελευταία χρόνια σεχιλιάδες, από τους Tour Operators και από τις Low Cost αεροπορικές εταιρίες.
ΣταΧανιάδραστηριοποιούντε 3 Low cost αεροπορικές εταιρίες (Ryanair, Norwegian, Easyjet )
ΥΕΑR | 2015 | 2016 | 2017 | |||
Τ.Ο. | 585.078 | 61,84% | 653.591 | 62,32% | 705.331 | 64,45% |
L.C.C. | 359.819 | 38,16% | 395.118 | 37,68% | 388.744 | 35,55% |
TOTAL | 944.897 | 100,00% | 1.048.709 | 100,00% | 1.094.075 | 100,00% |
YEAR | 2015 | 2016 | 2017 | |||
RYANAIR | 266.647 | 28,30% | 275.532 | 26,30% | 261.247 | 23,90% |
NORWEGIAN | 67.969 | 7.2% | 89.118 | 8.5% | 94.161 | 8.6% |
EASY JET | 25.203 | 2.6% | 30.462 | 2.9% | 33.338 | 3.1% |
Από μια πρώτη ανάγνωση μπορούμε εύκολα να συμπεράνουμε ότι:
Συμπεραίνουμε ότι η Ryanair μείωσε σημαντικά την παρουσία της στα Χανιά το 2017(δεν οφείλεται μόνο στην ακύρωση των χειμερινών πτήσεων προς την Πάφο) κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει.
Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται οι αφίξεις των Τ.Ο. και L.C.C. σε μηνιαία βάση σε χιλιάδες, πάλι για τα έτη 2015 έως 2017. Εύκολα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι:
Η συμπεριφορά των αφίξεων στο αεροδρόμιο Χανίων οφείλεται σε 4 λόγους.
I.Η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων στην F.G.
Οι αεροπορικές εταιρείες L.C.C. αναθεώρησαν τα σχέδια τους, επιβράδυναν την ανάπτυξη λόγω των υπερβολικών αυξήσεων των τελών και των χρεώσεων και άλλωνλόγων χωρίς δε την αντίστοιχη παροχή υπηρεσιών.
Αναμένουμε δε να δούμε αν η F.G. έχει σχέδια! και πολιτικές! φιλικές προς όλες αεροπορικές εταιρείες με προγραμματισμένες πτήσεις και αν πιστεύει πραγματικά στην ανάπτυξη των αεροδρομίων, ιδιαίτερα δε κατά την διάρκεια της χαμηλής περιόδου και του χειμώνα.
ΙΙ. Στην επιλεκτική έως προκλητική προτίμησή κατά την τελευταία τριετία της Κυβέρνησης και ιδιαίτερα του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ προς τους Τ.Ο.Η κυβέρνηση συνομιλεί συν-διαφημίζεται (επιχορηγεί), προωθεί, παρέχει κίνητρα και επιβραβεύει τους Τ.Ο.. Αντίθετα όχι μόνο αρνείται συστηματικά να συνομιλήσει με αεροπορικές εταιρίες L.C.C. αλλά και πολεμά λυσσαλέα με νομοθετικές και άλλες παρεμβάσεις και με αντικίνητρα όλο το πακέτο των νέων υπηρεσιών (Airbnb, Taxibeat… κτλ) τις νέες τάσεις του Τουρισμού και των Ταξιδιών που κατά κύριο λόγο επιλέγουν οι επιβάτες L.C.C.
ΙΙΙ.Η αδυναμία των δευτερόβαθμων οργάνωννα κατανοήσουν αλλά και να υποστηρίξουν τις νέες τάσεις Τουρισμού και Ταξιδιών.
Α) Περιφερειών, Δήμων, Επιμελητηρίων (Οικονομικών, Τεχνικών, Εμποροβιομηχανικών,)
Β) Τουριστικών: ΠΟΞ ,ΣΕΤΕ.
Γ) Επαγγελματικών Ενώσεων, ΓΣΕΒΕ, ΕΣΣΕ.
IV.Την παραδοσιακή σχεδόν αποκλειστική εξάρτηση από την Σκανδιναβική αγορά
ΤOUR ΟPERATORS ΚΑΙ LOW COST ΑΝΑ ΧΩΡΑ
ARRIVALS FROM GERMANY TO CHQ | |||
Year | 2015 | 2016 | 2017 |
Total | 74.719 | 77.081 | 74.716 |
LowCost | 41.498 | 38.482 | 38.447 |
LowCost % | 55,50% | 50% | 51,50% |
ARRIVALS FROM UK TO CHQ | |||
Year | 2015 | 2016 | 2017 |
Total | 105.401 | 140.988 | 155.392 |
LowCost | 85.548 | 107.986 | 115.732 |
LowCost % | 81,20% | 77% | 74,50% |
ARRIVALS FROM POLLAND TO CHQ | |||
Year | 2015 | 2016 | 2017 |
Total | 65.265 | 71.725 | 82.453 |
LowCost | 20.333 | 21.270 | 26.585 |
LowCost % | 31,2% | 30% | 32,2% |
ARRIVALS FROM ITALY TO CHQ | |||
Year | 2015 | 2016 | 2017 |
Total | 51.038 | 59.105 | 50.286 |
LowCost | 51.038 | 59.105 | 50.286 |
LowCost % | 100% | 100% | 100% |
ARRIVALS FROM CYPRUS TO CHQ | |||
Year | 2015 | 2016 | 2017 |
Total | 36.688 | 37.993 | 33.401 |
LowCost | 36.688 | 37.993 | 33.401 |
LowCost % | 100% | 100% | 100% |
ARRIVALS FROM SKANDINAVIA | |||
Year | 2015 | 2016 | 2017 |
Total | 482.937 | 521.492 | 549.667 |
LowCost | 63.749 | 76.230 | 81.559 |
LowCost % | 13,20% | 14,62% | 14,84% |
Στους παρακάτω πίνακες καταγράφονται οι αφίξεις απο τις κυριότερες αγορές μέσω των L.C.C.
Υπάρχει σημαντική μείωση αφίξεων από Ιταλία και Κύπρο η οποία θα συνεχιστεί και το 2018.( Στοιχεία ΣΕΤΕ)
Οι Γερμανοί, Ιταλοί, Κύπριοι, Πολωνοί, Ιρλανδοί που έρχονται με L.C.C. έρχονται αποκλειστικά με την Ryanair και το 60%, των αφίξεων με LowCostτων Βρετανών (68.436 χιλιάδες ) μέσω Ryanair.
Η μείωση αφίξεων των Νορβηγών ,άρα και εκτόπιση τους στην τρίτη θέση αφίξεων, οφείλεται στο ότι η Ryanairδεν πραγματοποίησεπτήσεις από την Νορβηγία το 2017.Το 2016 αφίχθηκαν 10.890 Νορβηγοίμε Ryanair.
ΟΙ ΔΥΟ ΠΟΛΟΙ
Πρώτη φορά διαφάνηκε ότι υπάρχει μια σαφής διαμόρφωσή και περιγραφή δυο πόλων του Τουριστικού προϊόντος. Οι δυο πόλοι είναι ανεξάρτητοι, αλληλοσυμπληρούμενοι καθόλου ανταγωνιστικοί.
Ο πρώτος πόλος. Το Τουριστικό προιόν που προέρχεται και εκπροσωπείται από τους TourOperator με ναυλωμένες πτήσεις(charter), τις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες ,τα αεροδρόμια και τις ισχυρές επαγγελματικές ομάδες. Τοπικά αλλά και πανελλήνια όχι μόνο έχειεκπροσώπηση αλλά και έχει δημιουργήσει ισχυρές ομάδες πίεσης (lobbing)
Ο δεύτερος πόλος. Το Τουριστικό προϊόν που προέρχεται από τους μεμονωμένους ταξιδιώτες τουρίστες και φθάνει στα Χανιά κατά κύριο λόγο με L.C.C. Αντιπροσωπεύει την νέα τάση στον τουρισμό, το νεο, την 4η Βιομηχανική Επανάσταση
Όχι μόνο δεν έχει εκπροσώπηση αλλά βάλλεται, κατηγορείται, δαιμονοποιείται και διώκεται. Προκαλεί απορία η επιλεκτική έως και προκλητική προτίμηση της κυβέρνησής προς τον πρώτο πόλοαλλά και ότι αδιαφορεί,αγνοεί(σε αγαστήδε συνεργασία με τους εκπροσώπους του πρώτουπόλου) και πολεμά τον δεύτερο πόλο .Τελικά ποιος εκπροσωπεί το νέο;
Κρίνεται απαραίτητο και επιβεβλημένο, τόσο τοπικά όσο και πανελλαδικά ,ο δεύτερος πόλος να εκφραστεί.
Υ.Σ. 1 Το παραπάνω άρθρο είχε προγραμματισθεί να δημοσιευθεί αμέσως μετά το Πάσχα. Δυστυχώς οι τελευταίες εξελίξεις (αποχώρηση Ryanair επίσκεψη, Fraport Greece) ανέβαλλαν την δημοσίευση.
Υ.Σ. 2 ‘Οι τελευταίες εξελίξεις δυστυχώςεπιβεβαίωσαν όλες τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς μας .Γεγονός που αποδεικνύεται από τα εξής:
* Πρόεδρος Συλλόγου Ιδ. Ενοικ/ων Αυτ/των Ν. Χανίων
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, ο «Σύνδεσμος…
Αν δεν σταματήσει η κατάχρηση αντιβιοτικών στην κοινότητα τότε είναι πολύ πιθανό να έρθει μια νέα φονική πανδημία, ενώ…
Σε διπλωματικό συναγερμό βρίσκονται ΝΑΤΟ, ΗΠΑ, Ευρωπαϊκή Ένωση και Τουρκία, μετά την επικίνδυνη κλιμάκωση του…
Το ισραηλινό κράτος-δολοφόνος συνεχίζει τη γενοκτονική του πολιτική σε βάρος του παλαιστινιακού λαού που μέχρι…
Ποια ποινή θα πρέπει να επιβληθεί στον Ντομινίκ Πελικό, τον άνδρα ο οποίος επί περίπου 10…
Είναι γεγονός: Οι νεαροί Millennials (άτομα που γεννήθηκαν μεταξύ 1981 και 1995) και η γενιά…
This website uses cookies.