Στο διάσημο μανιφέστο του που είχε βγάλει το 2018 σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των θεάτρων, ο Ελβετός σκηνοθέτης (και καλλιτεχνικός διευθυντής του βελγικού θεάτρου NTGent) Milo Rau έγραψε ότι μια σκηνική δουλειά δεν αφορά στο τελικό προϊόν: Αυτό που μετράει είναι η «διαδικασία παραγωγής». Η τελευταία ταινία του Rau, «Το Νέο Ευαγγέλιο», μεταφέρει αυτήν την ιδέα στην οθόνη.
Στην ταινία – που είναι ένα αμάλγαμα ντοκιμαντέρ, σκηνών αναπαράσταση των Παθών του Ιησού Χριστού και συνεντεύξεων – πρωταγωνιστεί ο Yvan Sagnet, ένας μετανάστης από το Καμερούν που ζει στην Ιταλία και δραστηριοποιείται ακτιβιστικά για να προάγει τα δικαιώματα των εργατών γης.
Ο Rau “είδε” στο Sagnet έναν σύγχρονο Ιησού, έναν πρωταθλητή των κατατρεγμένων, στους μετανάστες εργάτες γης “είδε” τους μαθητές του-Αποστόλους και στην Ιταλία του σήμερα τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Έτσι στα τέλη του 2017, ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να γυρίσει μια σχετικά συμβατική ταινία για το τέλος της ζωής του Ιησού στη Ματέρα, μια γραφική πόλη στον νότο της Ιταλίας, όπου γυρίστηκαν επίσης οι ταινίες «Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» του Pier Paolo Pasolini και τα «Πάθη του Χριστού»του Mel Gibson. Όταν όμως μετέβη στο σημείο είδε τις παραγκουπόλεις κοντά στη Ματέρα όπου μετανάστες ζουν χωρίς τρεχούμενο νερό ή ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ εργάζονται σε φυτείες για πενταροδεκάρες. Οι περισσότεροι που ζουν εκεί είναι πρόσφυγες που κατάγονται από αφρικανικές χώρες. Δεν έχουν άδεια παραμονής και εργάζονται υπό άθλιες συνθήκες – για ώρες κάτω από τον καυτό ήλιο ή στο κρύο για έναν μισθό πείνας. Η γεωργία της περιοχής ελέγχεται από τη μαφία…
Οι δύο εβδομάδες που πέρασε εκεί, άλλαξαν τελείως το concept της ταινίας του: «Αποφάσισα να κάνω μια ταινία όχι μόνο για τα Πάθη του Ιησού, αλλά και να συμπεριλάβω την πραγματικότητα του αγώνα που δίνουν αυτοί οι άνθρωποι για την αξιοπρέπειά τους. Θεωρώ ο αγώνας αυτός είναι μεταξύ αυτών που αντιπροσωπεύει ο Ιησούς» δήλωσε ο Rau σε συνέντευξη στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου έκανε πρεμιέρα «Το Νέο Ευαγγέλιο».
Ο Ράου επέλεξε να ξαναγράψει την ιστορία του Ιησού με ερασιτέχνες ηθοποιούς, απεικονίζοντας την καθημερινή ζωή των προσφύγων. Τους ρόλους του Ιησού της Ναζαρέτ, των Δώδεκα Αποστόλων, των Φαρισαίων και των Ρωμαίων ανέλαβαν ακτιβιστές, εργάτες, πρώην πόρνες, αγρότες, αλλά και ηθοποιοί που συμμετείχαν σε υπάρχουσες ταινίες για τη ζωή του Χριστού: Η Maia Morgenstern, η Παναγία από «Τα Πάθη του Χριστού» του Gibson και ο Enrique Irzoqui, που πέθανε πρόσφατα και είχε υποδυθεί τον Ιησού στο «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» του Παζολίνι επέστρεψαν για το φιλμ του Rau.
“Ο δικός μας Θάνος”, ένα ντοκιμαντέρ του NEWS247 για τον σπουδαίο Θάνο Μικρούτσικο, μέσα από τα μάτια και την ψυχή 20 δικών του ανθρώπων. Τραγουδοποιοί, σκηνοθέτες, συγγραφείς, πολιτικοί, μουσικοί, περιγράφουν, θυμούνται, ζωγραφίζουν με λόγια και ψυχή, το πορτραίτο του Θάνου. Έρχεται την Δευτέρα 28/12 στο NEWS 24/7″.
«Επιλέγω αυτή τη μίξη ηθοποιών σε πολλά από τα έργα μου. Φέρνω σε επαφή μη επαγγελματίες ηθοποιούς ή ακτιβιστές με εκπαιδευμένους ηθοποιούς, και έτσι ξεκινήσαμε να δημιουργούμε τη διαμαρτυρία που βλέπετε στην ταινία, η οποία γίνεται παράλληλα με τη διαμαρτυρία που είναι εν εξελίξη στη ζωή. Έτσι, η εισβολή της Ιερουσαλήμ γίνεται η διαμαρτυρία στη Ματέρα ή η καταστροφή του ναού από τον Ιησού γίνεται με την καταστροφή ενός σούπερ μάρκετ. Προσπάθησα να συμπεριλάβω το πολιτικό μήνυμα της Καινής Διαθήκης και τη μεταφορά του από τον διεθνή κινηματογράφο.» είπε ο Rau στους New York Times. «Σε κάθε σκηνή, σκεφτήκαμε πώς μπορούμε να συγχωνεύσουμε την τέχνη και τον ακτιβισμό με έναν τρόπο ώστε γίνεται ένα σχόλιο για την Ευρώπη του σήμερα. Γιατί όταν διαβάζει κανείς την Καινή Διαθήκη, βλέπει έναν ακτιβιστή για τους άστεγους στην περιφέρεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Αυτή είναι ακριβώς η σημερινή κατάσταση στην Ιταλία. Στην Καινή Διαθήκη, οι Απόστολοι είναι όλοι μετανάστες, έχουν χάσει τα σπίτια τους λόγω της εισβολής των Ρωμαίων, όπως ακριβώς συμβαίνει και τώρα.» συνέχισε.
Το μεγαλεπήβολο σχέδιο του Ελβετού σκηνοθέτη στήριξε μεταξύ άλλων ο γερμανός παραγωγός Άρνι Μπίρκενστοκ. Οι δύο γνωρίζουν ο ένας τον άλλον εδώ και πολύ καιρό, και από την ταινία του Ράου «Το Κονγκό Tribunal» συνεργάζονται επίσης. «Με την ιστορία αυτή, ο Μίλο στηρίζεται σε έναν από τους θεμελιώδεις μύθους του Δυτικού κόσμου για να μιλήσει για την ηθική αποτυχία της Δύσης σήμερα – όπως είναι για παράδειγμα η προσφυγική κρίση και στην ανοχή που υποστηρίζει αυτές τις συνθήκες που επικρατούν στις φυτείες”, λέει ο Μπίρκενστοκ σε συνέντευξη στην DW. «Κι εμείς οι Γερμανοί δεν χρειάζεται καν να στρέψουμε το βλέμμα μας στη νότια Ιταλία – αρκεί μόνο να αναλογιστούμε τις συνθήκες στην τοπική βιομηχανία κρέατος».
Όπως σημειώνει η Deutsche Welle, με το «Νέο Ευαγγέλιο» ο Μίλο Ράου γύρισε την πρώτη ευρωπαϊκή ταινία που τοποθετεί σε πρωταγωνιστικό ρόλο έναν μαύρο Ιησού, καθώς και την πρώτη ιστορία των Παθών με πρόσφυγες και ένα πολυπολιτισμικό καστ από Εβραίους, Μουσουλμάνους και Χριστιανούς. Όμως, εκτός από την πρωτοποριακή ιδέα, έχει πετύχει πολύ περισσότερα: Με την ταινία του κατορθώνει να παραμερίσει το θρησκευτικό, παραδοσιακό και μυστικιστικό στοιχείο της ιστορίας του Ιησού, αποκαλύπτοντας την πραγματική ουσία του, η οποία μεταφέρει ένα ριζοσπαστικό και κοινωνικό μήνυμα. Πρόκειται δηλαδή για μια ταινία που δεν είναι απλώς εξαιρετικά πολιτικοποιημένη, αλλά και ριζικά ανθρώπινη. Το «Νέο Ευαγγέλιο» είναι ένα αριστούργημα, κινηματογραφικά και κοινωνικοπολιτικά πειστικό και ταυτόχρονα άκρως συναισθηματικό.
Το «Νέο Ευαγγέλιο» είναι ήδη διαθέσιμο στην επίσημη ιστοσελίδα της ταινίας. Υπάρχουν διαθέσιμα ψηφιακά εισιτήρια για online προβολές, έσοδα των οποίων θα διατεθούν για τη στήριξη κινηματογράφων.
Επιπλέον υπάρχει η καμπάνια Gofundme, μέσω της οποίας μπορεί όποιος ενδιαφέρεται να στηρίξει με δωρεές τους οργανισμούς και τις πρωτοβουλίες που εμφανίζονται στην ταινία.