Μια ευρεία θεσμική παρέμβαση στη λειτουργία, συνολικά, του υπαίθριου εμπορίου επιχειρεί το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης σε μια προσπάθεια να καλύψει κενά και ασάφειες πολλών ετών, να εκσυγχρονίσει και να εξυγιάνει το υφιστάμενο πλαίσιο δίνοντας έμφαση στη στήριξη του πρωτογενούς τομέα, αλλά και αποδίδοντας στους καταναλωτές ενεργό ρόλο με βάση και τις τρέχουσες, ιδιαίτερες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.
Πρόκειται για το σχέδιο νόμου “Πλαίσιο Λειτουργίας Υπαίθριων Εμπορικών Δραστηριοτήτων” του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 15 Φεβρουαρίου.
Πρωτογενής τομέας
Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων (γεωργούς, κτηνοτρόφους, αλιείς) που δραστηριοποιούνται στις λαϊκές αγορές, είτε πρόκειται για φυσικά πρόσωπα – κατ’ επάγγελμα αγρότες είτε για συνεταιρισμούς και ομάδες – οργανώσεις παραγωγών, ενώ πρώτη φορά υπάρχει εξειδίκευση για τους γυναικείους συνεταιρισμούς και την οικοτεχνική δραστηριότητα. Σύμφωνα με το προωθούμενο πλαίσιο:
● Αγροτικοί συνεταιρισμοί, γυναικείοι συνεταιρισμοί, ομάδες – οργανώσεις παραγωγών μπορούν να δραστηριοποιούνται μόνο σε οργανωμένες αγορές, όπως λαϊκές αγορές και αγορές καταναλωτών.
● Κάθε συνεταιρισμός ή ομάδα – οργάνωση παραγωγών δικαιούται μία άδεια λαϊκής αγοράς ανά 20 μέλη και όχι παραπάνω από 10 άδειες, κάθε γυναικείος συνεταιρισμός μία άδεια ανά 10 μέλη και όχι παραπάνω από δύο άδειες.
● Ειδικά για τους γυναικείους συνεταιρισμούς η πρώτη ύλη των παραγόμενων προϊόντων δεν απαιτείται να είναι παραγωγής των μελών τους.
● Σε κάθε λαϊκή αγορά οι συνεταιρισμοί δεν επιτρέπεται να κατέχουν παραπάνω από μία θέση.
● Τα μέλη συνεταιρισμών – ομάδων παραγωγών εμπορεύονται μόνο το 20% των παραγόμενων ποσοτήτων τους και το 80% αυτών παραδίδεται στον συνεταιρισμό ή στην ομάδα παραγωγών.
● Σε κάθε λαϊκή αγορά η αναλογία πρωτογενών προϊόντων και προϊόντων οικοτεχνίας σε σχέση προς τα βιομηχανικά είναι 9 προς 1.
● Οι παραγωγοί – πωλητές δύνανται να υποβοηθούνται ή να αναπληρώνονται από τη σύζυγο ή τα τέκνα τους, εφόσον αυτοί δεν κατέχουν άδεια υπαίθριου εμπορίου.
● Για την κατανομή και τοποθέτηση παραγωγών – πωλητών σε λαϊκές αγορές, στο πλαίσιο συστήματος μοριοδότησης δίνεται προτεραιότητα στα συνεταιριστικά – συνεργατικά σχήματα έναντι μεμονωμένων παραγωγών, αλλά και στους νέους αγρότες (+3 μόρια για μέλη έως 40 ετών).
● Εισάγεται διακριτή εμφάνιση μεταξύ παραγωγών – επαγγελματιών πωλητών με την ανάρτηση, σε εμφανή σημεία, πράσινων πινακίδων, στις οποίες θα αναγράφεται “παραγωγός” ή “επαγγελματίας” ή “έμπορος”, αντίστοιχα.
Ως προς τα προϊόντα, ειδικά δικαιολογητικά απαιτούνται για αυγά, μέλι, πουλερικά – κουνέλια, προϊόντα αλιέων – υδατοκαλλιεργητών, προϊόντα απόσταξης μικρών παραγωγών (“διήμερων”), σπόρους, αλλά και για τα γαλακτοκομικά. Αναφορικά με τη διάθεση οποιουδήποτε βιολογικού προϊόντος ο παραγωγός προσκομίζει τις απαραίτητες από τον νόμο πιστοποιήσεις και μόνο τότε επιτρέπεται να προσθέσει την ένδειξη “βιολογικό” στην πινακίδα του.
Επιπλέον κοινωνικά κριτήρια
Αξίζει να τονιστεί ότι διευρύνονται οι κατηγορίες ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, που μπορούν να λάβουν άδεια επαγγελματία πωλητή στο υπαίθριο εμπόριο. Ειδικότερα, έως 40% των αδειών αφορά ενήλικους ανέργους, ενώ έως 60% αφορά ενήλικους ανέργους οκτώ κατηγοριών:
● Άτομα με αναπηρία (σε ποσοστό τουλάχιστον 50%).
● Πολύτεκνους και τέκνα αυτών.
● Τρίτεκνους.
● Γονείς – κηδεμόνες ανήλικων τέκνων με αναπηρία ή γονείς που προστατεύουν άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης.
● Έλληνες Ρομά.
● Άτομα απεξαρτημένα από εξαρτησιογόνες ουσίες.
● Προστάτες μονογονεϊκών οικογενειών.
● Αποφυλακισθέντες από μακρόχρονη ποινή.
Αγορές Καταναλωτών
Πρώτη φορά θεσμοθετούνται οι Αγορές Καταναλωτών, που έρχονται να καλύψουν το σχετικό θεσμικό κενό διατηρώντας τη δυναμική του κινήματος των αγορών, γνωστών ως “χωρίς μεσάζοντες”. Σκοπός των αγορών αυτών είναι “η ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης και αλληλέγγυων δράσεων μεταξύ των πολιτών, μέσω της ενεργού συμμετοχής των ίδιων των πολιτών σε εθελοντικές δράσεις και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς”.
Ως εκ τούτου διοργανώνονται, υποχρεωτικά με πρωτοβουλία των φορέων πολιτών – καταναλωτών (συνεταιρισμοί καταναλωτών, ΚΟΙΝΣΕΠ, συλλογικοί φορείς πολιτών – καταναλωτών), και η λειτουργία τους εγκρίνεται τελικώς από τους κατά τόπους δήμους. Πρέπει να αποδεικνύεται ότι οι φορείς είναι μη κερδοσκοπικοί, αφορούν την ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης μεταξύ των πολιτών και αλληλέγγυες δράσεις υπέρ των συμπολιτών που αντιμετωπίζουν δυσχέρειες επιβίωσης, ανεξαρτήτως κάθε μορφής διάκρισης (φύλο, εθνικότητα, φυλή, θρήσκευμα, πεποιθήσεις, σεξουαλικός προσανατολισμός κ.λπ.).
Μπορούν να λειτουργούν μέχρι και εννέα φορές τον χρόνο συνολικά. Διενεργούνται σε συχνότητα όχι μεγαλύτερη από μία φορά στους δύο μήνες (ήτοι έως έξι φορές ετησίως), ενώ μπορούν να διοργανώνονται και από την Περιφέρεια μέχρι τρεις φορές ετησίως σε χώρους ευθύνης της. Συμμετέχουν επαγγελματίες αγρότες για πώληση των αποκλειστικά ιδιοπαραγόμενων προϊόντων, συνεταιρισμοί, ομάδες – οργανώσεις παραγωγών και γυναικείοι συνεταιρισμοί και πολύ μικρές βιοτεχνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ειδών καθαρισμού, που απαλλάσσονται από τα τέλη κατάληψης κοινόχρηστου χώρου.
2. Για τη διενέργεια των αγορών του παρόντος άρθρου, οι δήμοι εγκρίνουν τη διοργάνωση αγορών σε Ενώσεις Καταναλωτών του άρθρου 10 του ν.2251/1994, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, σε Συνεταιρισμούς Καταναλωτών, σε Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ), καθώς και σε συλλογικούς φορείς πολιτών – καταναλωτών με νομική υπόσταση, στους σκοπούς των οποίων περιλαμβάνονται απαραίτητα:
α) ότι είναι μη κερδοσκοπικοί,
β) ότι αφορούν στην ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης και στην προστασία των δικαιωμάτων και συμφερόντων του καταναλωτικού κοινού και
γ) ότι αναφέρονται σαφώς στην αλληλεγγύη μεταξύ των πολιτών και σε αλληλέγγυες δράσεις που ως στόχο έχουν να ωφελήσουν συμπολίτες που αντιμετωπίζουν δυσχέρειες επιβίωσης, ανεξαρτήτως φύλου, εθνικότητας, φυλής, αναπηρίας, ηλικίας, θρησκεύματος, πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμού και γενικώς κάθε μορφής διάκριση.
Για το λόγο αυτό οι ως άνω φορείς, εφόσον έχει εγκριθεί η πρότασή τους, θα πρέπει σε ετήσια βάση να υποβάλουν στο δήμο απολογισμό με τις αλληλέγγυες δράσεις τους και τους ωφελούμενους από αυτές. Η μη υποβολή απολογιστικών δράσεων είναι λόγος διακοπής της λειτουργίας της αγοράς. Απαγορεύεται ρητώς οι συλλογικοί φορείς να απαιτούν χρηματικά ποσά από τους πωλητές για τη συμμετοχή τους στις αγορές αυτές. Η εισφορά των πωλητών έγκειται στην δωρεά προϊόντων που διαθέτουν για την κάλυψη των καταστατικών σκοπών του συλλογικού φορέα.
3. Δικαίωμα συμμετοχής ως πωλητές στις αγορές αυτές έχουν:
α) οι επαγγελματίες αγρότες που είναι γραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων για πώληση των αποκλειστικά ιδιοπαραγόμενων προϊόντων, με τους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου.
β) οι συνεταιρισμοί, ομάδες και οργανώσεις παραγωγών και γυναικείοι συνεταιρισμοί.
γ) οι πολύ μικρές βιοτεχνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ειδών καθαρισμού (σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών επιχειρήσεων θα ισχύουν τα αναφερόμενα στην Σύσταση 2003/361/ΕΚ της Επιτροπής, της 6ης Μαΐου 2003, σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων [Επίσημη Εφημερίδα L 124 της 20.05.2003], ήτοι πολύ μικρή είναι η επιχείρηση η οποία απασχολεί λιγότερους από 10 εργαζομένους και της οποίας ο κύκλος εργασιών ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 2 εκατ. ευρώ)
Προκειμένου για διάθεση προϊόντων οικοτεχνίας, ο πωλητής πρέπει να πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις του νόμου 4235/2014 (ΦΕΚ Α΄…), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 46 του ν. 4384/2016 (ΦΕΚ Α΄78) και της με αριθμό 4912/120862/5-11-2015 απόφασης του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ Β΄2468).
Απαγορεύεται τα ως άνω φυσικά πρόσωπα ή οι νόμιμοι εκπρόσωποι των νομικών προσώπων που συμμετέχουν ως πωλητές στις συγκεκριμένες αγορές να είναι ταυτόχρονα και μέλη των συλλογικών φορέων που τις διοργανώνουν.
4. Οι αγορές αυτές διοργανώνονται από το συλλογικό φορέα καταναλωτών – πολιτών που έχει την έδρα του στο συγκεκριμένο δήμο και σε συχνότητα όχι μεγαλύτερη από μία φορά στους δύο μήνες. Σε κάθε δήμο ή δημοτικό διαμέρισμα, όπου υφίστανται, δύναται να διενεργείται μία αγορά του παρόντος άρθρου. Ο συλλογικός φορέας πολιτών – καταναλωτών θα πρέπει να έχει την έδρα του εντός δήμου ή του δημοτικού διαμερίσματος, εντός των ορίων του οποίου διενεργείται η συγκεκριμένη αγορά. Ο δήμος από την πλευρά του αναλαμβάνει τη χωροθέτηση της αγοράς, την καθαριότητα και γενικότερα την τήρηση των όρων του εγκεκριμένου κανονισμού λειτουργίας της αγοράς. Για το σκοπό αυτό ο δήμος δύναται να ορίσει εκπρόσωπό του στο συλλογικό φορέα προκειμένου να συμμετέχει στις διαδικασίες οργάνωσης της αγοράς.
5. Ο συλλογικός φορέας καταναλωτών – πολιτών υποβάλει πρόταση στο δήμο, στον οποίο βρίσκεται η έδρα του, στην οποία θα περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο το καταστατικό του, τα στοιχεία επικοινωνίας των μελών του που αναλαμβάνουν τη διοργάνωση της αγοράς, τον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς, καθώς και τις δράσεις τις οποίες σκοπεύει να αναλάβει ο συγκεκριμένος συλλογικός φορέας στα πλαίσια εξυπηρέτησης των καταστατικών του σκοπών. Ο κανονισμός λειτουργίας θα περιλαμβάνει, περάν κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας κριθεί, κατ’ ελάχιστο τις κατηγορίες των πωλούμενων προϊόντων, το μέγιστο αριθμό πωλητών, καθώς και τα κριτήρια επιλογής-απόρριψης αυτών, ωράριο, καθαριότητα, αιτήσεις ενδιαφερομένων, υποβαλλόμενα δικαιολογητικά και τρόπος εξέτασης αυτών, πωλούμενα προϊόντα, χώρος λειτουργίας, στέρηση δικαιώματος συμμετοχής σε περίπτωση παράβασης του κανονισμού λειτουργίας. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου εγκρίνεται η διενέργεια της αγοράς, ο κανονισμός λειτουργίας αυτής (όπως έχει προταθεί από το φορέα ή με διορθώσεις-τροποποιήσεις-προσθήκες που κρίνονται αναγκαίες από τις Υπηρεσίες του και σε συμφωνία με το συλλογικό φορέα) και όποια άλλη λεπτομέρεια κριθεί αναγκαία. Σε κάθε περίπτωση στον παραπάνω κανονισμό λειτουργίας θα γίνεται ρητή αναφορά ότι η πώληση των προϊόντων θα συμμορφώνεται με τις εκάστοτε ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις για την υγιεινή και την ασφάλεια των τροφίμων, τις διατάξεις της φορολογίας και τους Κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙ.Ε.Π Π.Υ) και ότι οι δραστηριοποιούμενοι υπόκεινται στον έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων για την τήρηση όλων των παραπάνω. Σε περίπτωση απόρριψης της πρότασης του συλλογικού φορέα απαιτείται ειδική αιτιολόγηση, η οποία θα αναφέρεται σε τυχόν ασυνέπεια των καταστατικών σκοπών του συλλογικού φορέα με τα αναφερόμενα στο παρόν, την ασφαλή προσέλευση του καταναλωτικού κοινού και των πωλητών και την ασφαλή και νόμιμη διάθεση των διατιθέμενων προϊόντων. Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου και σε περίπτωση έγκρισης δημοσιεύεται, ομοίως, ο κανονισμός λειτουργίας της αγοράς, τα στοιχεία επικοινωνίας του συλλογικού φορέα και το καταστατικό του.
6. Ο συλλογικός φορέας, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο παρόν και τον εγκεκριμένο κανονισμό λειτουργίας, θα πρέπει είκοσι ημέρες πριν την ημερομηνία διενέργειας της αγοράς να γνωστοποιήσει στο δήμο κατάσταση με τους πωλητές, τα διατιθέμενα από αυτούς προϊόντα και τις τιμές πώλησης αυτών. Τα προς διάθεση προϊόντα θα πρέπει να είναι προ-συσκευασμένα και η ποσότητα ανά συσκευασία θα πρέπει να αναφέρεται στην κατάσταση του προηγούμενου εδαφίου. Επίσης στην εν λόγω κατάσταση θα πρέπει να αναφέρονται τα συγκεκριμένα δικαιολογητικά ήκαι οι πιστοποιήσεις κάθε συμμετέχοντα πωλητή. Τέλος θα πρέπει να αναφέρονται και τα μέλη του συλλογικού φορέα που θα παρίστανται στη συγκεκριμένη αγορά καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας της.
Ο δήμος τουλάχιστον μία εβδομάδα προ της διενέργειας της αγοράς, ανακοινώνει την ημέρα και το χώρο που θα διενεργηθεί και αναρτά στην ιστοσελίδα του κατάσταση με τους πωλητές, τα προϊόντα προς διάθεση και τις τιμές αυτών. Η ημέρα λειτουργίας δε θα πρέπει να συμπίπτει με τη λειτουργία άλλης μορφής υπαίθριας αγοράς, ενώ μπορεί να είναι Κυριακή. Η σχετική κατάσταση είναι διαθέσιμη ανά πάσα στιγμή στα ελεγκτικά όργανα του παρόντος νόμου. Η εγγραφή στον εν λόγω κατάλογο υπέχει θέση άδειας για τη συμμετοχή των πωλητών στη συγκεκριμένη αγορά. Κατά τη διάρκεια προσέλευσης των πωλητών στις αγορές αυτές, τη λειτουργία της έως και την αποχώρηση αυτών, παρίστανται μέλη του συλλογικού φορέα, σε συγκεκριμένο σημείο, οι οποίοι θα ενημερώνουν το καταναλωτικό κοινό για τη σχετική αγορά, θα φροντίζουν για την τήρηση του κανονισμού λειτουργίας αυτής και θα επιδίδουν στα ελεγκτικά όργανα σφραγισμένη από το δήμο κατάσταση με τους συμμετέχοντες πωλητές, καθώς και τον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς. Οι πωλητές υποχρεούνται να φέρουν και να επιδεικνύουν στα ελεγκτικά όργανα τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στον εγκεκριμένο κανονισμό λειτουργίας καθώς και έγγραφο ταυτοποίησής τους. Ως προς τις κυρώσεις, εφαρμογή έχουν τα οριζόμενα στο παρόντα νόμο για τις λοιπές μορφές υπαιθρίου εμπορίου.
7. Οι συμμετέχοντες πωλητές απαλλάσσονται από τα τέλη κατάληψης κοινόχρηστου χώρου. Ο δήμοι δύνανται να ορίζουν ημερήσιο ανταποδοτικό τέλος για τις υπηρεσίες που προσφέρουν για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, το οποίο μπορεί να είναι και σε είδος προκειμένου για την εξυπηρέτηση των κοινωνικών δράσεών τους (προμήθεια ειδών σε κοινωνικά παντοπωλεία, παιδικούς σταθμούς κλπ)
8. Με τους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος Αγορές Καταναλωτών δύναται να διοργανώνονται και από την Περιφέρεια μέχρι τρεις (3) φορές το χρόνο σε χώρους ευθύνης της
Είδη εμπορίας παραγωγικών αδειών
Τα είδη εμπορίας είναι:
(α) οπωροκηπευτικά
(β) αυγά σφραγισμένα με το διακριτικό αριθμό του παραγωγού
(γ) λοιπά αγροτικά προϊόντα, όπως ενδεικτικά ελιές, καρύδια, κάστανα
(δ) ελαιόλαδο συσκευασμένο, όπως ορίζεται στην απόφαση 323902/18.09.2009 (Β΄2026) « Συμπληρωματικά μέτρα του Κανονισμού 1019/2002»
(ε) οίνος εμφιαλωμένος, ο οποίος έχει παραχθεί, εμφιαλωθεί και επισημανθεί, σύμφωνα με την κείμενη ενωσιακή και εθνική αμπελοοινική νομοθεσία
(στ) μέλι τυποποιημένο
(ζ) πουλερικά και κουνέλια που πληρούν τους κανόνες ασφάλειας και υγιεινής των τροφίμων, σύμφωνα με την κείμενη εθνική και ενωσιακή νομοθεσία
(η) νωπά αλιευτικά προϊόντα θάλασσας, γλυκών υδάτων, υδατοκαλλιέργειας
(θ) προϊόντα απόσταξης μικρών αποσταγματοποιών (διήμερων)
(ι) άνθη, καλλωπιστικά φυτά, αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά και κηπευτικό χώμα, το οποίο δεν έχει υποστεί βιομηχανική επεξεργασία, καθώς και πολλαπλασιαστικό υλικό καλλιεργούμενων φυτικών ειδών (φυτάρια κηπευτικών, δενδρύλλια οπωροφόρων, φυτά αμπέλου) υπό τις προϋποθέσεις που ορίζουν ο νόμος 1564/1985 (Α΄164), όπως ισχύει και οι υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ΄εξουσιοδότησή τους.
(ια) τα προϊόντα οικοτεχνίας που αναφέρονται στο άρθρο 3 της με αριθμό 4912/120862/5-11-2015 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ Β΄2468), με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται σε αυτή.
(ιβ) είδη λαϊκής τέχνης, κοσμήματα, καλλιτεχνήματα και λοιπά έργα πρωτότυπης καλλιτεχνικής δημιουργίας.
2. Με απόφαση του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης είναι δυνατό να προστίθενται ή να αφαιρούνται πωλούμενα είδη πέραν των προαναφερομένων και να προστίθενται ή να αφαιρούνται απαιτούμενα δικαιολογητικά.
Κυρώσεις – ηλεκτρονικά μητρώα
Σε έξι ορίζονται οι γενικές κατηγορίες των βασικών / θεμελιωδών παραβάσεων: φοροδιαφυγή, παρεμπόριο, πώληση χωρίς άδεια, άρνηση – παρεμπόδιση ελέγχου, ψευδή στοιχεία στον έλεγχο, παραποίηση προέλευσης ειδών – έλλειψη στοιχείων ιχνηλασιμότητας, διακίνηση προϊόντων μη ιδιοπαραγόμενων (μόνο για παραγωγούς). Τα χρηματικά πρόστιμα κυμαίνονται από 100 έως 3.000 ευρώ, ενώ στα μη χρηματικά πρόστιμα το εύρος εκτείνεται από “σύσταση” έως οριστική ανάκληση της άδειας, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης και τυχόν υποτροπή. Τα πρόστιμα μειώνονται στο μισό εάν πληρωθούν εντός 20 ημερών.
Συγχρόνως εισάγεται η τήρηση ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων στο πλαίσιο του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, που θα περιλαμβάνει τρία διακριτά μητρώα για τον συνολικό έλεγχο και την παρακολούθηση των υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων: Μητρώο Αδειών, Μητρώο Ελέγχων – Προστίμων, Μητρώο Λαϊκών Αγορών.
Γ. ΠΑΠΑΔΕΡΑΚΗΣ:
“Να μπει τέλος σε αρρύθμιστες δραστηριότητες και αδιαφανείς διαδικασίες”
Όπως δήλωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Αντώνης Παπαδεράκης στην “Αυγή” της Κυριακής:
“Το υπαίθριο εμπόριο αποτελεί βασικό μέρος της εμπορικής δραστηριότητας και χρήζει ιδιαίτερης προσοχής λόγω της αδιαμεσολάβητης σχέσης παραγωγού – καταναλωτή, που εμπερικλείει και την παράλληλη ένταξη σε αυτό αδύναμων και μειονεκτουσών κοινωνικών ομάδων συμβάλλοντας καθοριστικά στον βιοπορισμό τους. Συνεπώς η ομαλή ένταξή του στη συνολική λειτουργία του λιανεμπορίου αποτελεί βασική στόχευσή μας. Με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για τις υπαίθριες εμπορικές δραστηριότητες επιχειρούμε να μπει τέλος σε αρρύθμιστες δραστηριότητες και αδιαφανείς διαδικασίες, που επέτρεπαν η πολυνομοθεσία και πολυαρχία που επικρατούσαν και η ανύπαρκτη καταγραφή του συνόλου των υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων.
Μέσα σε πλαίσιο ανοιχτού διαλόγου με τους συναρμόδιους φορείς για το υπαίθριο εμπόριο και όλους τους δραστηριοποιούμενους σε αυτό, καταφέραμε μετά από πολύμηνο διάλογο να ενσωματώσουμε το σύνολο σχεδόν των αιτημάτων των αρμόδιων φορέων και να προβούμε σε ρυθμίσεις τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους επαγγελματίες του κλάδου. Πρώτη φορά καταγράφεται το σύνολο των υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένων και του πλανόδιου και του στάσιμου, για τους παραγωγούς και απλοποιούνται οι διαδικασίες έκδοσης παραστατικών και ελέγχου των διακινούμενων ποσοτήτων. Στις νέες ρυθμίσεις προβλέπεται για τους επαγγελματίες του κλάδου η διεύρυνση της χωρικής τους δραστηριότητας και δίνεται η δυνατότητα να έχουν εισοδήματα κι από άλλες δραστηριότητες.
Απώτερος στόχος μας είναι να τύχει ευρείας αποδοχής και να μπορεί να διευκολύνει τη λειτουργία όλων των δραστηριοποιούμενων και τη δράση των ελεγκτικών μηχανισμών. Για τον λόγο αυτόν δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στον εξορθολογισμό των προστίμων με πρόβλεψη για 29 κατηγορίες κυρώσεων με αναλογικά πρόστιμα, κατά περίπτωση. Σημαντική μέριμνα έχει ληφθεί και για την ενίσχυση του ρόλου της συμμετοχικής διαχείρισης μέσω των Επιτροπών Λαϊκών που προβλέπονται, καθώς και των συνεργατικών σχημάτων, μέσω της ενθάρρυνσης δραστηριοποίησης των κοινωνικών συνεταιρισμών και των αγορών των καταναλωτών, ένα κίνημα που ξεκίνησε “από τα κάτω” και αποκτά πλέον σαφές νομικό πλαίσιο.
Μέσα από τη διαδικασία που ξεκίνησε είμαστε αισιόδοξοι ότι θα προκύψει ένας νέος νόμος, ο οποίος θα αποτελέσει εργαλείο όχι μόνο τακτοποίησης και εξυγίανσης του χώρου, αλλά και αφετηρία για δημιουργική ένταξη του υπαίθριου εμπορίου στον ευρύτερο τομέα του λιανικού εμπορίου και πρόκληση ανάπτυξης της αγροτικής οικονομίας”.
Το βράδυ του Σαββάτου, 23 Νοεμβρίου, ο Γενικός Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, Δημήτρης…
Σε πλήρη ετοιμότητα δηλώνει ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ενόψει της αυριανής διαδικασίας εκλογής προέδρου (Κυριακή 24 Νοεμβρίου). Σύμφωνα με ανακοίνωση…
Σε πολύ δύσκολη θέση είναι οι κυβερνήσεις των κρατών της ΕΕ που υποστηρίζουν σθεναρά το Ισραήλ, καθώς μετά…
Η 29η διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα, COP29, που διεξάγεται αυτές τις ημέρες στην πρωτεύουσα…
Θερμοκρασίες ρεκόρ καταγράφηκαν το φετινό καλοκαίρι στις ελληνικές θάλασσες καθιστώντας το, το πιο ζεστό σε βάθος σαρακονταετίας…
Η βουλευτής Χανίων αποκαλύπτει, σε συνέντευξή της στα «Νέα» και στον Χρήστο Χωμενίδη, το παρασκήνιο…
This website uses cookies.