Την ώρα που η χώρα αναμένει φέτος νέο ρεκόρ τουριστικών αφίξεων, οι τιμές στα ξενοδοχεία εκτοξεύονται, ιδιαίτερα στους δημοφιλέστερους προορισμούς, καθιστώντας το κόστος διαμονής απλησίαστο για τους περισσότερους Έλληνες.
Το γεγονός προκάλεσε κυβερνητική παρέμβαση, ακόμα και από τον πρωθυπουργό, ενώ επιστρατεύονται έλεγχοι για τη συγκράτηση των τιμών.
Ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) αναμένει νέο ρεκόρ τουριστικής κίνησης, καθώς τα στοιχεία αφίξεων του πενταμήνου Ιανουαρίου – Μαΐου 2014 εντυπωσιακή αύξηση 20,4%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, αύξηση που μεταφράζεται σε 500.000 επιπλέον αφίξεις εξωτερικού. Ο ΣΕΤΕ εκτιμά πλέον ότι ο στόχος για 19 εκατ. διεθνείς αφίξεις το 2014 είναι ρεαλιστικός και ενισχύεται.
Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ σχετικά με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, Μαΐου 2014, η αύξηση της μέσης τιμής δωματίου παραμένει, στο σύνολο του κλάδου, οριακή παρά την θεαματικά αυξημένη ζήτηση, εκτός από ορισμένες περιπτώσεις…
Πρωταθλήτρια στην αύξηση των τιμών εμφανίζεται η Σαντορίνη. Όπως μετέδωσε το Mega, στο Ημεροβίγλι, η μέση τιμή διανυκτέρευσης φέτος ανέρχεται στα 501 ευρώ, ενώ πέρσι τέτοια εποχή κυμαινόταν στα 257 ευρώ, αύξηση 95%.
Ενδεικτικά το κόστος για ένα δίκλινο δωμάτιο για ένα Σαββατοκύριακο στη Σαντορίνη ξεκινά από τα 380 ευρώ και φθάνει το μυθικό ποσό των 20.640 ευρώ για σουίτα με θέα τη καλντέρα.
Με αφορμή το γεγονός των αυξήσεων σε νησιά που αποτελούν τουριστικούς προορισμούς, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς επικοινώνησε με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ Ανδρέα Ανδρεάδη, ζητώντας να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι ώστε να αποφευχθούν τέτοια φαινόμενα υψηλών τιμών στα νησιά μας.
Ο τουρισμός πάει καλά και πρέπει να διαφυλαχθεί και να διατηρηθεί σε εξίσου υψηλά επίπεδα και φέτος και τις επόμενες χρονιές, φέρεται να τόνισε κ. Σαμαράς.
Αυτοσυγκράτηση ζήτησε από τους ξενοδόχους και η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία κάλεσε τους επαγγελματίες του κλάδου να αποβάλλουν τις ευκαιριακές συμπεριφορές.
«Καλώ όλους τους φορείς του τουρισμού να δείξουν υψηλό αίσθημα επαγγελματικής ευθύνης, να συγκρατήσουν τις τιμές στις προσφερόμενες υπηρεσίες και να αυξήσουν την ποιότητα. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα ανταγωνιστικό, ελληνικό, τουριστικό προϊόν που θα ανέβει ψηλά, που θα αποδώσει στην οικονομία και στους πολίτες» δήλωσε η υπουργός.
Η υλοποίηση του σχεδίου δράσης για τους ελέγχους στην ευαίσθητη θερινή περίοδο, που αφορούν κυρίως στην έκδοση αποδείξεων από κέντρα διασκέδασης, εστιατόρια και τουριστικές επιχειρήσεις, είναι επίσης η άμεση πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει ο νέος Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, ευθύς μόλις αναλάβει καθήκοντα, προκειμένου να μην τιναχθεί στον αέρα ο συνολικός σχεδιασμός.
Με τη φοροδιαφυγή σε αυτούς τους κλάδους να κυμαίνεται στα επίπεδα του 40% και πλέον, οι αρμόδιοι διευθυντές της Γενικής Γραμματείας σχεδιάζουν τα βήματα της επόμενης ημέρας. Μέσα στους μήνες που ακολουθούν θα πρέπει να ολοκληρωθούν τουλάχιστον 500 έλεγχοι σε μεγάλες επιχειρήσεις, όπως επίσης να κλείσουν άλλοι τουλάχιστον 720 έλεγχοι σε άτομα μεγάλου πλούτου.
Η αντίδραση του ΣΕΤΕ
Μετά τις μεγάλες διαστάσεις που πήρε επικοινωνιακά η είδηση πως ο Αντώνης Σαμαράς τηλεφώνησε προσωπικά στον πρόεδρο του ΣΕΤΕ για να ζητήσει συγκράτηση των τιμών στον τουρισμό, ο Ανδρέας Ανδρεάδης, φανερά ενοχλημένος απάντησε σήμερα και δήλωσε μεταξύ άλλων «οι τιμές δεν βγαίνουν με εντολή του ΣΕΤΕ».
O πρόεδρος του ΣΕΤΕ, σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ έκοψε τη συζήτηση για το τηλεφώνημα λέγοντας «δεν σχολιάζω αν έγινε τηλέφωνο, προφανώς υπάρχουν επικοινωνίες με την κυβέρνηση». Ειδικότερα για την αύξηση τιμών που έχει παρατηρηθεί σε τουριστικές περιοχές και φέρεται να προκάλεσε την παρέμβαση του πρωθυπουργού, δήλωσε ο κ. Ανδρεάδης: «Οι αυξομειώσεις τιμών παρακολουθούν τη ζήτηση και δεν βγαίνουν με εντολές του ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) ούτε κανενός δεν μπορούμε να παραβιάσουμε αυτό τον κανόνα της ελεύθερης οικονομίας».
Παραδέχθηκε ότι παρατηρούνται οριακές αυξήσεις στις τιμές των τουριστικών υπηρεσιών που στην Αθήνα φτάνουν και το 10%. «Δεν μπορούμε να ελέγξουμε επιχειρηματίες που αυξάνουν παράλογα τις τιμές… Σε μια χρόνια εξαιρετικής ζήτησης αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε και κάποιες τιμές που δεν πρέπει αυτές που πρέπει να είναι. Η αύξηση που είχαμε, σημειώθηκε κυρίως στην Αθήνα, που όμως είχε φτάσει σε επίπεδα στο μισό πριν την κρίση. Υπάρχουν κακές περιπτώσεις, αλλά ο μέσος όρος έχει πολύ καλή σχέση ποιότητας – τιμής», σχολίασε.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ σύστησε στα μέλη του συνδέσμου αυξήσεις που δεν θα υπερβαίνουν το 3 με 4% το 2015, επιμένοντας όμως στη σχέση ποιότητας – τιμής. «Δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ ελλήνων και ξένων τουριστών, γιατί το διαδίκτυο δεν κάνει διακρίσεις», τόνισε.
Αντιδρούν και οι ξενοδόχοι
Τις πολύ υψηλές τιμές σε κάποια ξενοδοχεία, που δημοσιοποιούνται σε διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης δωματίων, τις αποδίδει σε εικονική πραγματικότητα το μέλος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς, Σπύρος Γαλιατσάτος, υπογραμμίζοντας ότι οι τιμές που ακούγονται δεν έχουν να κάνουν με την πραγματικότητα που βιώνει ο κλάδος συνολικά.
Όπως είπε ο κ. Γαλιατσάτος ουσιαστικά οι τιμές των ξενοδοχείων δεν ανεβαίνουν, ενώ θα έπρεπε, λαμβάνοντας υπόψη τις μεγάλες μειώσεις που έκαναν τα προηγούμενα χρόνια και την ταυτόχρονη μεγάλη φορολόγησή τους. Εξηγώντας το φαινόμενο κάποιοι δικτυακοί τόποι να εμφανίζουν υπέρογκες τιμές, ο κ. Γαλιατσάτος υπογράμμισε ότι αυτό είναι μια διαστρέβλωση της πραγματικότητας και καμιά κράτηση δεν γίνεται σε αυτές τις τιμές. Όπως είπε, αυτό είναι μια πρακτική (η αναγραφή μιας υπέρογκης τιμής πώλησης του δωματίου) προκειμένου να λειτουργήσει αποτρεπτικά ώστε να μην γίνει η κράτηση, αφού το εν λόγω δωμάτιο έχει ήδη πουληθεί από τον ξενοδόχο. Συμβαίνει ακόμα και τώρα, όπως εξήγησε ο κ. Γαλιατσάτος να έχει το ξενοδοχείο του κράτηση με 80 ευρώ το δίκλινο και ο δικτυακός τόπος να αναγράφει τιμή τριπλάσια και τετραπλάσια.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, σημειώνει ο κ. Γαλιατσάτος ότι και στον κλάδο των ξενοδοχείων ισχύει ο νόμος της προσφοράς και ζήτησης και διερωτήθηκε «γιατί κάποιος να δώσει 2.000 ευρώ για ένα δωμάτιο και να μην πάει με τα ίδια χρήματα στη Μαγιόρκα ή σε κάποιο άλλο παγκόσμιο τουριστικό θέρετρο». Αυτή την περίοδο, ανάφερε ο κ. Γαλιατσάτος, ένα δίκλινο στο Αργοστόλι εκκινεί από 60 ευρώ.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος της Ένωσης Λακωνίας και μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Δημήτρης Πολλάλης υπογραμμίζει ότι δεν μπορεί οι κορυφαίοι τουριστικοί προορισμοί της χώρας (που στηρίζονται στον εισερχόμενο τουρισμό) να διαμορφώνουν συνολική εικόνα για τις τιμές των ξενοδοχείων. Ο κ. Πολλάλης παρατηρεί ότι στους υπόλοιπους προορισμούς όχι μόνο δεν υπάρχει αύξηση τιμών αλλά αντίθετα υπάρχει μείωση και αυτό γιατί στηρίζονται στον Έλληνα τουρίστα. «Και σε καμία περίπτωση τα δυο- τρία ξενοδοχεία της Σαντορίνης και της Κρήτης δεν δίνουν το στίγμα της υπόλοιπης τουριστικής Ελλάδας» ανάφερε ο κ. Πολλάλης.
Για το ίδιο θέμα, ο ΣΕΤΕ επισημαίνει, ότι, εξαιρώντας μεμονωμένες περιπτώσεις, η αύξηση της μέσης τιμής δωματίου παραμένει, στο σύνολο του κλάδου, οριακή παρά τη θεαματικά αυξημένη ζήτηση, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ σχετικά με το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, Μαΐου 2014.
Στον αντίποδα, ο πρώην πρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων της χώρας (Hatta), Γιώργος Τελώνης, επισημαίνει ότι παρατηρούνται αυξήσεις τιμών στα ξενοδοχεία και έκανε λόγο για μια κίνηση που μπορεί να έχει συνέπειες την επόμενη χρονιά. Ο κ. Τελώνης εξήγησε ότι οι αυξημένες τιμές μπορεί οδηγήσουν τους μεγάλους tour operators να στείλουν την επόμενη χρονιά πελάτες τους σε φθηνότερους προορισμούς. Σημειώνεται ότι φέτος οι ξενοδόχοι πέτυχαν μεγαλύτερες κατά 5% τιμές στις διαπραγματεύσεις τους με τους tour operators, όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Ρέτσος.
Κατά συνέπεια, συνέχισε ο κ. Τελώνης, «η Ελλάδα πράγματι έχει ένα εξαιρετικό τουριστικό προϊόν και είναι υποτιμημένο. Ωστόσο δεν θα πρέπει να δίδεται υπερτιμημένο σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες. Είναι σημαντικό η Ελλάδα να είναι ανταγωνιστική και στο θέμα των τιμών» σημείωσε.
Για τον κ. Τελώνη είναι ιδιαίτερα σημαντικό το θέμα της εστίασης, που παρά τη μείωση του ΦΠΑ στο 13%, οι τιμές δεν έχουν πέσει, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Μάλιστα παρατηρεί ότι στην πλειονότητά τους, οι επιχειρηματίες έχουν αποσύρει και τα ταμπελάκια που δείχνουν τη μείωση των τιμών στα είδη εστίασης.
neatv.gr