Καταλυτική αποδεικνύεται η κινητοποίηση του ΑΔΜΗΕ για να βγει οριστικά από τις “Συμπληγάδες” το φιλόδοξο πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ- Κύπρου- Ελλάδος μέσω Κρήτης και δη η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης (Κορακιά-Κόφινας), που είναι το πρώτο σκέλος του έργου που προβλέπεται βάσει σχεδιασμού να λάβει “σάρκα και οστά”.
Το πρότζεκτ προχωρά ακροβατώντας, καθώς είναι κοινό μυστικό ότι παρουσιάζει δύο σημαντικά “αγκάθια”, που είναι η αδυναμία κατοχύρωσης επαρκούς χρηματοδοτικούς στήριξης και οι καθυστερήσεις σε επίπεδο υλοποίησης και χρονοδιαγραμμάτων, γεγονός για το οποίο είχαμε και σχετικά προειδοποιητικά μηνύματα από πλευράς Ε.Ε.
Τον τελευταίο καιρό πρωτίστως οι κυπριακές Αρχές αλλά και οι ελληνικές έχουν μπει στη βάσανο αναζήτησης τρόπων άρσης των εν λόγω προβλημάτων και “αγκαθιών”. Και φαίνεται ότι καταλυτικό ρόλο σε αυτό θα παίξει τελικά ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, κατέληξε ήδη σε προκαταρκτική συμφωνία με ισραηλινό Fund για την είσοδό του με 33% στο μετοχικό κεφάλαιο του EuroAsia Interconnector, φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου, που είναι και το πρώτο σκέλος του συνολικού έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ- Κύπρου- Ελλάδας μέσω Κρήτης που θα υλοποιηθεί. Η συμφωνία φέρεται να αποτελεί το επιστέγασμα της έντονης κινητικότητας που είχαν αναπτύξει τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και οι μέτοχοι του φορέα υλοποίησης, που βρίσκονταν το τελευταίο διάστημα σε συζητήσεις προς αναζήτηση δυνητικών επενδυτών.
Πηγές του Διαχειριστή επισημαίνουν ότι η συμφωνία με το ισραηλινό Fund είναι «ισοδύναμη» με αυτή που έχει συνάψει ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ με τον EuroAsia Interconnector, όπως αποτυπώνεται στο Letter of Intent.
Ο ΑΔΜΗΕ ενημέρωσε τους μετόχους του EuroAsia Interconnector για τη δυνατότητα διεύρυνσης της μετοχικής βάσης και για τα επόμενα βήματα που απαιτούνται, προκειμένου να περατωθούν έγκαιρα οι απαραίτητες μετοχικές συμφωνίες.
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ της “Καθημερινής”, αυτή η εξέλιξη αφενός επιβεβαιώνει και το αυξημένο ενδιαφέρον που παρουσιάζεται το τελευταίο διάστημα από την πλευρά του Ισραήλ για το πρότζεκτ, και αφετέρου δίνει λύση στο χρηματοδοτικό κενό που υπήρχε και έθετε υπό αμφισβήτηση την ομαλή εξέλιξη του έργου. Και τούτο διότι με τη μετοχική συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ και του ισραηλινού Fund στον EuroAsia Interconnector δημιουργούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις (ικανό μετοχικό κεφάλαιο) για τη δανειοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την ολοκλήρωση της αρχιτεκτονικής της χρηματοδότησής του.
Η δρομολογούμενη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο έργο με ποσοστό τουλάχιστον 25% (στη βάση του Letter of Intent που έχει υπογράψει με τον EuroAsia Interconnector) και με option περαιτέρω αύξησης στο 33%, όπως τονίζουν στην “Κ” κύκλοι του διαχειριστή, αποτέλεσε το εχέγγυο για να πεισθούν οι Ισραηλινοί επενδυτές να εισέλθουν στο project, συνεκτιμώντας, μεταξύ άλλων, την τεχνογνωσία του ΑΔΜΗΕ σε έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων. Η νέα μετοχική σύνθεση του EuroAsia Interconnector με την ολοκλήρωση των συμφωνιών εισόδου του ΑΔΜΗΕ και του ισραηλινού Fund διασφαλίζει την οικονομική φερεγγυότητα του φορέα υλοποίησης του έργου, που αποτελεί ζητούμενο μετά και τη – σύμφωνα με πληροφορίες – απόρριψη του αιτήματος της εταιρείας για χρηματοδότηση ύψους 580 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ).
Η εξεταζόμενη είσοδος του κυπριακού δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του EuroΑsia Interconnector, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, είναι επίσης προς το συμφέρον του έργου – καθώς θα βελτιώσει ακόμη περισσότερο τις συνθήκες χρηματοδότησής του – και θα μπορούσε να δημιουργήσει ακόμη καλύτερες συνθήκες για την εκκίνηση της κατασκευής της διασύνδεσης που θα άρει την ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου. Το πρόβλημα χρηματοδότησης προέκυψε από την αδυναμία του ιδιωτικού φορέα υλοποίησης EuroAsia Interconnector να εξασφαλίσει με δανεισμό τα απαραίτητα κεφάλαια, «με κίνδυνο να χαθούν τα εγκεκριμένα από την Ε.Ε. κονδύλια ύψους 657 εκατ. ευρώ και το έργο να τιναχθεί στον αέρα», όπως χαρακτηριστικά τονίζουν αρμόδιοι παράγοντες.
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAsia Interconnector έχει ενταχθεί στον κατάλογο των PCI (Ευρωπαϊκά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος) από το 2013 και αφορά την κατασκευή υποθαλάσσιου καλωδίου, μήκους 1.200 χλμ., που θα ενώνει το Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα μέσω Κρήτης, δυναμικότητας 2.000 MW και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027.
Φανταστείτε το εξής σενάριο. Κάποιος μπαίνει μέσα ατο σπίτι σας, σκοτώνει τη γυναίκα, τα παιδιά…
Με μία γεμάτη νοήματα ομιλία ο Αντώνης Περράκης αναφέρθηκε στην επίσκεψη του προέδρου της Γερμανίας…
Σχεδόν προπαγανδιστική για την δράση του Ελληνογερμανικού Ταμείου για το Μέλλον και του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος…
Απάντηση στο δημοσίευμα του cretalive.gr, που αναδημοσιεύσαμε, σχετικά με την απόφαση του διοικητή της ΥΠΕ…
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι ιστορικές εκδηλώσεις για τον Νίκο Καζαντζάκη στη Νέα Υόρκη των…
Το Πολυτεχνείο Κρήτης ανοίγει ξανά τις πόρτες του στους μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το Σάββατο…
This website uses cookies.