21.8 C
Chania
Friday, September 20, 2024

Οι διεκδικήσεις των φορέων στο πλαίσιο της παραχώρησης του λιμένα Ηρακλείου

Ημερομηνία:

Την κατοχύρωση της συμμετοχής των τοπικών φορέων στα νέα διοικητικά σχήματα και στη λήψη των αποφάσεων, τη θέσπιση σταθερών ανταποδοτικών τελών προς τους ΟΤΑ, τη διασφάλιση των εργαζομένων, αλλά και… κινήσεις για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του λιμανιού μέσω της μείωσης του λιμενικού κόστους και βελτίωσης των υποδομών ζήτησαν, με παρεμβάσεις τους στη Βουλή, στο πλαίσιο των κοινοβουλευτικών διαδικασιών επικύρωσης της σύμβασης παραχώρησης του λιμένα Ηρακλείου, οι τοπικοί φορείς.

Το προηγούμενο  διήμερο, στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας με αντικείμενο την “Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης αναφορικά με τη χρήση και εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου”, είχαμε μπαράζ ομιλιών και παρεμβάσεων από βουλευτές και φορείς.

Κατά την ακρόαση μίλησαν ο δήμαρχος Ηρακλείου κ. Αλέξης Καλοκαιρινός, ο δήμαρχος Μαλεβιζίου κ. Μενέλαος Μποκέας, ο δήμαρχος Βιάννου κ. Παύλος Μπαριτάκης, ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου κ. Μανόλης Αλιφιεράκης, ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου κ. Στέλιος Βοργιάς και ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Λιμένος Ηρακλείου κ. Φώντας Σφακιανάκης. Παράλληλα κατατέθηκαν και υπομνήματα με βελτιωτικές προτάσεις, όπως αυτό του Παραρτήματος Ανατολικής Κρήτης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Είχαμε “βροχή” ενστάσεων και αιτημάτων, με πολλά επιμέρους ζητήματα αλλά και με μια κοινή συνισταμένη: Τη δρομολόγηση ενός “αύριο” στη νέα σελίδα που ανοίγει τόσο για το λιμάνι στα χέρια πλέον του Ομίλου Γκριμάλντι, όσο και των εκτός παραχώρησης περιουσιακών στοιχείων και υποδομών που περνούν στα χέρια του προς σύσταση λιμενικού ταμείου (δηλαδή ενετικό λιμάνι, πρώην ΚΤΕΛ, Θεατρικός Σταθμός, Λιμενικό Περίπτερο, λιμένας Ληνοπεραμάτων, αλιευτικά καταφύγια του Νότου), με τέτοιο τρόπο, ώστε οι επενδυτικές κινήσεις να αφουγκράζονται και να ικανοποιούν τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, βάζοντας σωστά “θεμέλια” για την ανάπτυξη της ευρύτερης παραλιακής ζώνης από τα όρια της Αλικαρνασσού έως τα Ληνοπεράματα…

Παράλληλα είχαμε επιμέρους αιτήματα και για σημαντικά ακίνητα. Ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός ζήτησε εκ νέου τον Θεατρικό Σταθμό, το πρώην Λιμενικό Περίπτερο και το πρώην ΚΤΕΛ, ωστόσο το πρώην ΚΤΕΛ έχει “κλειδώσει” για να στεγάσει τις εγκαταστάσεις του προς σύσταση “Λιμενικού Tαμείου”, ενώ είναι άγνωστο αλλά εξαιρετικά αμφίβολο αν θα παραχωρηθούν τα άλλα 2 ακίνητα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το καφέ “Μαρίνα”, το οποίο μισθώνει ο Δήμος Ηρακλείου διά της ΔΕΠΑΝΑΛ, είναι ενταγμένο μέσα στη σύμβαση παραχώρησης του 67% του λιμένα Ηρακλείου στον Όμιλο Γκριμάλντι, που συζητιέται αυτές τις μέρες και πρόκειται προσεχώς να επικυρωθεί από την Ολομέλεια της Βουλής.

Στήριξη στα αιτήματα των φορέων από Ελ.Βατσινά-Φρ.Παρασύρη 

Ως σημεία- “κλειδιά” για να κατοχυρωθούν αυτά, όπως υπογράμμισαν υποστηρίζοντας θερμά τις θέσεις και τα αιτήματα των Δήμων και των άλλων φορέων και τοπικοί βουλευτές, όπως η Ελένη Βατσινά και ο Φραγκίσκος Παρασύρης από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ., αποτελεί η θέσπιση της συμμετοχής των εμπλεκόμενων Δήμων Ηρακλείου-Μαλεβιζίου στα νέα διοικητικά σχήματα που θα προκύψουν εφεξής, δηλαδή τόσο στον νέο ΟΛΗ, όσο και στο υπό σύσταση “Λιμενικό Ταμείο”.

Στηρίζοντας τα αιτήματα του Δήμου Ηρακλείου για συμμετοχή στη Διοίκηση του ΟΛΗ και του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου, για αντισταθμιστικό τέλος από τα έσοδα, παραχώρηση των ακινήτων που βρίσκονται εκτός λιμένα, άμεση μεταβίβαση της χερσαίας ζώνης και διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των εργασιακών δικαιωμάτων, η βουλευτής ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. Ηρακλείου Ελένη Βατσινά υποστηρίζει την εξεύρεση μιας λύσης που θα ικανοποιεί τις τοπικές κοινωνίες, θα προστατεύει τα δικαιώματα των εργαζομένων στο λιμάνι και παράλληλα θα διασφαλίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη του λιμένα από τη Νέα Αλικαρνασσού ως το Μαλεβίζι.

Η Ελένη Βατσινά συστρατεύεται και με το αίτημα του Δήμου Μαλεβιζίου για παραχώρηση από το Ελληνικό Δημόσιο προς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μαλεβιζίου του αποκλειστικού δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένα Ληνοπεραμάτων.

«Ειδικά για τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου θα στηρίξουμε τα αιτήματα που έχουν κατατεθεί, καθώς το βόρειο παραλιακό μέτωπο του Ηρακλείου επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία των Δήμων αυτών. Αντιστοίχως, βρισκόμαστε σε επαφή και με τον Δήμο Βιάννου, καθώς το λιμάνι στο Καστρί, όπως και άλλα μικρά αλιευτικά καταφύγια εντάσσονται στο νέο καθεστώς, για το οποίο υπάρχουν εύλογες ανησυχίες για τη βιωσιμότητά του», τόνισε ο Φραγκίσκος Παρασύρης.

Για κάποια από τα περιουσιακά αυτά στοιχεία που είναι εκτός λιμενικής ζώνης και εκτός παραχώρησης στον παραχωρησιούχο όμιλο, ζητήθηκε εκ νέου εμφατικά η παραχώρησή τους στους Δήμους.

Χ. Μαμουλάκης: Προβλήματα αδιαφάνειας στη συμφωνία παραχώρησης του λιμανιού

Με σκληρή κριτική, υπογραμμίζοντας ότι η πώληση του 67% του ποσοστού του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου Α.Ε. γίνεται εις βάρος του Δημοσίου και των πολιτών, πραγματοποιήθηκαν οι τοποθετήσεις του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχίας, βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη ως ειδικού εισηγητή της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ο Χάρης Μαμουλάκης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και σε οικονομικά στοιχεία της σύμβασης, τις μηδαμινές επενδύσεις που προβλέπονται από τον ιδιώτη, που είναι μόλις ύψους 2-3 εκατ. ευρώ.

Καταλήγοντας, υποστήριξε τα αιτήματα της τοπικής κοινωνίας, όπως εκφράστηκαν από τους δημάρχους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου Αλέξη Καλοκαιρινό και Μενέλαο Μποκέα αντίστοιχα, στήριξε τις θέσεις και τις προτάσεις των εργαζομένων στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Ο δήμαρχος Βιάννου για τα αλιευτικά καταφύγια

Παρέμβαση στη συζήτηση έκανε και ο δήμαρχος Βιάννου Παύλος Μπαριτάκης, ο οποίος, όπως ήταν αναμενόμενο, εστίασε στην επίλυση των προβλημάτων των λιμανιών Καστρίου και Άρβης, τα οποία δεν είναι άλλα από την προσάμμωση που καταγράφεται σε αυτά, αλλά και από την καταστροφή του παραλιακού μετώπου της περιοχής, καθώς αυτά χωροθετήθηκαν χωρίς μελέτες.

Ο κ. Μπαριτάκης ζήτησε να υπάρξει παρουσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον νέο διοικητικό φορέα που δημιουργείται, καθώς, όπως επεσήμανε, μέσα από την παρουσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε αυτό το όργανο θα μεταφέρεται και θα ακούγεται ουσιαστικά η φωνή των πολιτών.

Ένα πιο ανταγωνιστικό λιμάνι ζήτησε ο Μ. Αλιφιεράκης

Καίρια παρέμβαση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του νομού Ηρακλείου σχετικά με τη λειτουργία του λιμένος Ηρακλείου και τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν από τη νέα διοικητική Αρχή έκανε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου κ. Μανόλης Αλιφιεράκης.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, τα τελευταία αρκετά χρόνια η λειτουργία του εμπορικού λιμένα έχει υποβαθμιστεί ουσιωδώς και παρουσιάζονται συνεχώς προβλήματα που οφείλονται κατά κανόνα στην παλαιότητα και σε βλάβες του εξοπλισμού, καθώς και στην υποστελέχωσή του, προβλήματα που, ιδιαίτερα τώρα, μεσούσης της τουριστικής περιόδου, έχουν τρομακτικές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις και στη συνολική λειτουργία της αγοράς.

Ο κ. Αλιφιεράκης τάχθηκε επίσης υπέρ των αιτημάτων που προβάλλει ο Δήμος Ηρακλείου και κάλεσε τη διοίκηση που θα προκύψει από το νέο επιχειρησιακό σχήμα να σεβαστεί τις ανάγκες των επιχειρήσεων και των πολιτών.

Ο ίδιος στάθηκε και στην τιμολογιακή πολιτική, επισημαίνοντας: «Συνολικά οι τιμές του Λιμένα Ηράκλειου είναι πολύ υψηλές συγκριτικά, καθιστώντας το μη ανταγωνιστικό προς όφελος παραπλήσιων λιμανιών, όπως της Σούδας και του Ρεθύμνου. Συνέπεια αυτών είναι αφενός να χάνονται σίγουροι πόροι από το λιμάνι του Ηρακλείου και αφετέρου αυτό να μην μπορεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες των χρηστών του προς όφελος της τοπικής οικονομίας. Ζητούμε μείωση του συνολικού λιμενικού κόστους και πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει διαπραγμάτευση και του κόστους όλων των εμπλεκομένων, έτσι ώστε να γίνει συνολικός εξορθολογισμός στο κόστος λιμενικών υπηρεσιών, με επακόλουθο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας».

Η τοποθέτηση Καλοκαιρινού

Τι διεκδικεί ο Δήμος Ηρακλείου

«Το δεκαετές master plan του παραχωρησιούχου, ο οποίος προσδιορίζεται στο σχέδιο νόμου ως “εμπορική εταιρεία του ιδιωτικού τομέα”, θα υποβληθεί μετά από εννέα μήνες, και σήμερα παραμένει άγνωστο. Με βάση τον νόμο που κυρώνει τη σύμβαση παραχώρησης, ο Δήμος Ηρακλείου δε συμμετέχει στον σχεδιασμό, δε συμμετέχει στις αποφάσεις, δεν μπορεί να ασκεί έλεγχο σε κανένα θέμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αποφάσεις του ΟΛΗ χωρίς προηγούμενη σύμπραξη με τον Δήμο Ηρακλείου μπορεί να διαταράξουν την καθημερινότητα της πόλης.

Για παράδειγμα, αλλαγές στις κυκλοφοριακές συνδέσεις του λιμανιού ή η καθιέρωση νέων χρήσεων, π.χ. εμπορικών, τουριστικών, βιομηχανικών, που μπορεί να αποφασιστούν μονομερώς από τον ΟΛΗ, δημιουργούν την ανάγκη αλλαγής των κυκλοφοριακών μελετών και πραγματοποίησης κοστοβόρων παρεμβάσεων, τις οποίες δεν μπορεί να επωμίζεται ο Δήμος μονομερώς, αλλά και δυνητικές ανισορροπίες στην οικονομική ζωή της πόλης», ανέφερε ο δήμαρχος Ηρακλείου και συνέχισε: «Ο Δήμος Ηρακλείου πρέπει και οφείλει να είναι συμμέτοχος. Για τους λόγους αυτούς διεκδικούμε:

1. Την εκπροσώπηση του Δήμου Ηρακλείου με τη συμμετοχή του εκάστοτε δημάρχου Ηρακλείου στο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου, όπως ισχύει π.χ. στον Ο.Λ. Πειραιά.

2. Τη συμμετοχή του εκάστοτε δημάρχου Ηρακλείου στο υπό σύσταση Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου.

3. Τη θέσπιση της παροχής Έκτακτου Αντισταθμιστικού Τέλους του 3,5% από τα ενοποιημένα ετήσια έσοδα του ΟΛΗ προς το Ελληνικό Δημόσιο, κατά προσδιορισμένο ποσοστό προς τον Δήμο Ηρακλείου, όπως ορίζει ο Νόμος 4597, άρθρο 5, παρ. 2-3, και όπως ισχύει στην αντίστοιχη περίπτωση της Ηγουμενίτσας (85%). (Ακούσαμε χθες από τον κ. υφυπουργό ότι εκ παραδρομής δεν έχει συμπεριληφθεί στο σχέδιο νόμου).

4. Την παραχώρηση κατά χρήση στον Δήμο Ηρακλείου των ακινήτων που βρίσκονται εκτός του συνεκτικού κομματιού του λιμένα, και τα οποία περιέρχονται στο υπό σύσταση “Λιμενικό Ταμείο Ηρακλείου”: των κτηρίων του Θεατρικού Σταθμού, του πρώην ΚΤΕΛ και του Λιμενικού Περιπτέρου. Ο Θεατρικός Σταθμός (ο οποίος από το έτος 1986 διαμορφώθηκε, συντηρείται και λειτουργεί με δαπάνες του Δήμου Ηρακλείου), το πρώην ΚΤΕΛ και το Λιμενικό Περίπτερο, στις Νέες Εξωμετρικές Ζώνες Β, Γ και Δ, αντίστοιχα, αποτελούν σημαντικά σημεία για τη δημόσια ζωή της πόλης.

5. Την άμεση έκδοση της ΚΥΑ [του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής] για τη μεταβίβαση προς τον Δήμο Ηρακλείου των τμημάτων της παλαιάς χερσαίας ζώνης, που απελευθερώθηκαν με την ισχύ της νέας, ώστε να επιλυθούν ζητήματα καθημερινότητας, αλλά και να καταστεί εφικτή η εκτεταμένη τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης.

6. Ο Δήμος Ηρακλείου συνηγορεί στη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων συνόλου του προσωπικού που εργάζεται και θα εργαστεί στο λιμάνι».

Μενέλαος Μποκέας

«Να αποδοθεί στον Δ. Μαλεβιζίου αυτό που του αναλογεί»

Να αποδώσουν στον Δήμο Μαλεβιζίου, που επί δεκαετίες σηκώνει το βάρος της ανάπτυξης όλης της Κρήτης, αυτά που του αναλογούν ζήτησε ο δήμαρχος Μαλεβιζίου από τους βουλευτές όλων των κομμάτων, με αφορμή την κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης του 67% του ΟΛΗ σε ιδιώτη επενδυτή.

Ο Μενέλαος Μποκέας ανέφερε, συγκεκριμένα, πως θα πρέπει:

α. Να παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο προς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μαλεβιζίου το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένα Ληνοπεραμάτων, και σε κάθε περίπτωση ο Δήμος Μαλεβιζίου να έχει ενεργό και ουσιαστικό ρόλο στη διοίκησή της με σημαντική παρουσία και εκπροσώπηση τριών μελών του Δημοτικού Συμβουλίου στο διοικητικό σχήμα (ένας εκ των οποίων ως πρόεδρος).

β. Οι αντίστοιχοι πόροι, και σε κάθε περίπτωση το 50% των εσόδων από την εκμετάλλευση της χερσαίας ζώνης των Ληνοπεραμάτων να κατευθύνονται ως αντισταθμιστικό αντάλλαγμα στον Δήμο Μαλεβιζίου για ανταποδοτικά έργα και μελέτες στην περιοχή της Ζώνης, ήτοι στις δημοτικές κοινότητες Ροδιάς και Γαζίου του Δήμου Μαλεβιζίου

neakriti.gr

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

“Ο Θεός της Σφαγής” από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης από τις 2 Οκτώβρη – Δείτε το τρέιλερ

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης συνεργάζεται για δεύτερη φορά με τον...