ΘΕΣΕΙΣ

Οι ιδεολογίες, οι επαναστάσεις, τα κινήματα, ομοιότητες και διαφορές – Σοσιαλισμός

Τα βασικά στοιχεία της σοσιαλιστικής σκέψης είχαν κάνει την εμφάνισή τους αρκετά πριν τον 19ο αιώνα, αλλά μόνο μετά τη Γαλλική Επανάσταση εξελίχτηκε η σοσιαλιστική ιδεολογία σε σύστημα και έγινε το κύριο ρεύμα των επαναστατικών αντιλήψεων και κινημάτων. Όλοι οι σοσιαλιστές διανοητές του πρώτου μισού του 19ου αιώνα βεβαίωναν ότι ο σοσιαλισμός θα οδηγούσε στην πλήρη πραγματοποίηση των ιδανικών της Μεγάλης Επανάστασης εννοώντας μ’ αυτό ότι θα εφάρμοζε την αρχή της ΙΣΟΤΗΤΑΣ στο πεδίο των οικονομικών και κοινωνικών σχέσεων και βάζοντας έτσι στο ίδιο επίπεδο ελευθερία και κοινωνική δικαιοσύνη. Την ατομική ελευθερία, την ισότητα στο νομικό επίπεδο, θα έπρεπε να την συνοδεύει και η ισότητα των ζωτικών πιθανοτήτων, πράγμα που απαιτούσε μια βασική αλλαγή των σχέσεων ιδιοκτησίας.

Η κατάργηση των φεουδαρχικών προνομίων δεν θα σήμαινε τον θρίαμβο της ελευθερίας αν δεν καταργούνταν και τα οικονομικά προνόμια. Στο θέμα όμως των μέσω με τα οποία θα πραγματοποιόταν αυτό το πρόγραμμα, η σοσιαλιστική σκέψη, πρότεινε ποικίλα πρότυπα και όπως και να έχει το πράγμα, η επανάσταση δεν θεωρούνταν πάντα απ’ αυτήν ο κύριος δρόμος για την κατάργηση των προνομίων και για την ΑΛΛΑΓΗ της κοινωνικής τάξης.

Στο ιδεολογικό πρότυπο που συνηθίσαμε να ορίζουμε σαν «ουτοπικό σοσιαλισμό» η αντίληψη που κυριάρχησε ήταν ότι οι κατέχοντες θα εγκατέλειπαν χωρίς μάχη τα δικαιώματά τους. Για να πειστούν οι κατέχοντες να πάρουν μέρος στην αλλαγή της κοινωνικής τάξης και στη θεμελίωση της ιδανικής κοινωνίας όπου δεν θα υπήρχε ούτε ανισότητα, ούτε εκμετάλλευση, θα έφταναν η ανθρώπινη φύση, κατά βάση ορθολογική, και τα υψηλά ανθρωπιστικά ιδανικά. Ο Σαίν – Σιμόν βεβαίωνε ότι έφτανε να πειστούν «τα εύπορα και φωτισμένα στρώματα» [1]

Ο Κλώντ – Ανρί ντε Σιμόν που δίσταζε μπρος στις μεταρρυθμίσεις και στην κοινωνική ισότητα και που δεν έθετε θέμα κατάργησης της ατομικής ιδιοκτησίας, επεξεργάστηκε μια κριτική βάθους της φιλελεύθερης οικονομίας, βεβαιώνοντας ότι αυτή η τελευταία δίνει την ατομική ιδιοκτησία στα παράσιτα και δεν προσφέρει δυνατότητα σε άτομα με περισσότερα χαρίσματα. Η ιδανική «βιομηχανική κοινωνία» που μπορεί να εγκαθιδρυθεί χωρίς βία (ειρηνικό πέρασμα) πρέπει να οργανωθεί κατά τη γνώμη του, σύμφωνα με την αρχή της φυσικής ιεραρχίας της εργασίας, του ταλέντου και της γνώσης.

Οι οπαδοί του Σαίν Σιμόν, που έπλασαν την αντίληψη του «κράτους που έγινε ένωση εργαζομένων» και στο οποίο θα καταργηθεί το κληρονομικό δικαίωμα και η κοινωνική ιεραρχία θα στηριχθεί στην αρχή «ο καθένας σύμφωνα με τις φυσικές του ικανότητες, σε κάθε ικανότητα σύμφωνα με την αξία της» επιτίθονταν με βιαιότητα στους φιλελεύθερους γιατί ήταν κηρυγμένοι υπέρ της ελευθερίας που δεν είχε κοινωνική σκοπιμότητα.

Οι αρχηγοί της Σαινσιμονικής σχολής έμεναν έξω από τα επαναστατικά γεγονότα και καλούσαν τους οπαδούς τους να μην πάρουν ούτε κι αυτοί μέρος σ’ αυτά, γατί αλλιώς κινδύνευαν να υιοθετήσουν χωρίς να το καταλάβουν, τη φιλελεύθερη ιδεολογία. Στην κριτική που έκαναν στα διαδοχικά συντάγματα που τα κατάγγελαν γιατί δεν προχωρούσαν σε μια κοινωνική επανάσταση, η λέξη «επανάσταση» έμενε μια αόριστη έκφραση.

Από το βιβλίο: Romano, Ruggiero (επιμέλεια) : Ιστορία των επαναστάσεων (5 τόμοι) (Ακμή, 1973), τόμος V, Επανάσταση και Κουλτούρα

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

  1. Σημείωση σύνταξης: Και όμως τα πρώτα χρόνια της διαφώτισης των συζητήσεων και των ονείρων υπήρξαν στο ΠΑΣΟΚ πριν γίνει εξουσία αυτά τα «εύπορα και φωτισμένα στρώματα» που είχαν πεισθεί γι’ αυτά τα υψηλά ανθρωπιστικά ιδανικά που συζητούσαμε και πιστεύαμε. Ένας απ’ αυτούς ήταν ο γιατρός Σοφοκλής Τσεπέτης που βέβαια αποσύρθηκε όταν αντιλήφθηκε την λοξοδρόμηση.

Συνεχίζεται

 

 

 

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Και η Σούδα στους στρατιωτικούς στόχους της Ρωσίας αν γίνει ο Γ’ Παγκόσμιος Πόλεμος, σύμφωνα με το Sputnik

Τους στρατιωτικούς στόχους της Ρωσίας σε περίπτωση που ο πόλεμος γενικευθεί δημοσιοποίησε το ρωσικό μέσο…

1 hour ago

Πολάκης: «Η Καλαμάτα Άγονη Α και τα Σφακιά Άγονη Β; Να αλλάξει άμεσα η απόφαση για το Κέντρο Υγείας Σφακίων»

Ο Βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ, Παύλος Πολάκης, σε ανάρτησή του επέκρινε δριμύτατα την απόφαση του…

3 hours ago

Στο ΣτΕ προσφεύγουν σωματεία και πολίτες για την τιμολόγηση του νερού

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν έξι ομοσπονδίες, σωματεία κ.λπ. (μεταξύ αυτών και εργαζομένων στην ΕΥΔΑΠ…

5 hours ago

Πανελλήνιο ρεκόρ καταγράφηκε στις μεταμοσχεύσεις το 2024 – Πολύ υψηλά το ΠΑΓΝΗ

Πανελλήνιο ρεκόρ στον αριθμό των αποβιωσάντων δοτών οργάνων καταγράφηκε φέτος, σύμφωνα με τον Ελληνικό Οργανισμό…

5 hours ago

G7 για ένταλμα σύλληψης Νετανιάχου: “Θα τηρήσουμε τις αντίστοιχες υποχρεώσεις μας”

Οι χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) ισχυρότερων οικονομιών του πλανήτη ζήτησαν σήμερα Τρίτη (26/11) σε δήλωσή…

5 hours ago

Απερίγραπτο μπάχαλο με το Κτηματολόγιο αλλά ο Κυρανάκης απέκλεισε την πιθανότητα παράτασης – Διαβεβαίωσε ότι “δεν κινδυνεύει η περιουσία κανενός”

Άκαμπτη η κυβέρνηση, αδιαφορεί για τις εκκλήσεις όλων των αρμόδιων φορέων που ζητούν επιτακτικά να…

6 hours ago

This website uses cookies.