Ο κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ, που ανταποδίδει την περυσινή επίσκεψη Σαμαρά στο Πεκίνο, βλέπει στην Ελλάδα μια δυνητική πύλη εισόδου για επιβάτες και προϊόντα από την Κίνα προς την Ευρώπη. Από την πλευρά της η κυβέρνηση βλέπει στο πρόσωπό του έναν μεγάλο δυνητικό χρηματοδότη σχεδίων όπως αυτό για το Ελληνικό αλλά και επενδυτή σε έργα υποδομών, όπως σε λιμάνια και αεροδρόμια
Οταν ο κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ θα προσγειώνεται την Πέμπτη στο αεροδρόμιο της Αθήνας, επικεφαλής πολυμελούς αντιπροσωπείας, στο μυαλό του θα έχει ένα άλλο αεροδρόμιο. Αυτό που πρόκειται να κατασκευαστεί στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης με στόχο να γίνει το νούμερο 1 σε πτήσεις τσάρτερ πανελλαδικά και ένα από τα τρία μεγαλύτερα της χώρας σε εμπορευματική κίνηση. Το Καστέλλι για το οποίο προ μηνός η China State Construction Engineering, ο μεγαλύτερος τεχνικός όμιλος στον κόσμο, ενημέρωσε τον Α. Σαμαρά για το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στον διαγωνισμό που προκηρύχθηκε προ ολίγων εβδομάδων για την κατασκευή και 35ετή παραχώρησή του, δεν μπήκε τυχαία στην κινεζική επενδυτική ατζέντα.
Μετά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν με το σχέδιο απόκτησης του Αεροδρομίου Αθηνών, οι Κινέζοι έχουν στραφεί στο Καστέλλι όπου βλέπουν προοπτική να δημιουργηθεί ακόμα μία πύλη εισόδου για επιβάτες και εμπορεύματα μέσω Ελλάδας προς την Ευρώπη, τη δεύτερη ύστερα από εκείνη του Πειραιά.
Η εμφάνιση στο επενδυτικό προσκήνιο των Καναδών του συνταξιοδοτικού Ταμείου PSP, η απόκτηση πέρυσι του 40% του Αερολιμένα Αθηνών, κυρίως όμως η πρόθεσή τους όχι μόνο να μην πουλήσουν το μερίδιό τους αλλά και να ενισχύσουν την παρουσία τους διεκδικώντας και το υπόλοιπο 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, λειτούργησαν σαν καραμπόλα στα κινεζικά σχέδια των Schenzen Airport και Friedmann Pacific.
Κάπως έτσι προέκυψε το ενδιαφέρον για το Καστέλλι. Δεν πρόκειται ωστόσο για τυχαία επιλογή καθώς προορίζεται να αποτελέσει μελλοντικά ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας και δεν είναι τυχαίο ότι το συνολικό του κόστος, μαζί με τους διασυνδετήριους οδικούς άξονες, εκτιμάται στα 1,5 δισ. ευρώ. Στελέχη μάλιστα της αγοράς εκτιμούν ότι λίγοι επενδυτές πλην των Κινέζων είναι διατεθειμένοι τουλάχιστον σε αυτή τη συγκυρία να διαθέσουν τέτοια κεφάλαια για ένα τόσο μεγάλο έργο.
Εχοντας υψηλές προσδοκίες, η κυβέρνηση βλέπει στο πρόσωπο του Κετσιάνγκ έναν δυνητικό χρηματοδότη μεγάλων σχεδίων όπως αυτό για το Ελληνικό αλλά και επενδυτή σημαντικών έργων υποδομής όπως το λιμάνι του Πειραιά και το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου.
Από την πλευρά του, ο Κετσιάνγκ που ανταποδίδει την περυσινή επίσκεψη Σαμαρά στο Πεκίνο, βλέπει στην Ελλάδα μια δυνητική πύλη εισόδου για επιβάτες και προϊόντα από την Κίνα προς την Ευρώπη. Προκειμένου να πετύχει αυτό τον σκοπό, είναι έτοιμος να υποσχεθεί κονδύλια για επενδύσεις σε υποδομές όπως λιμάνια, σιδηρόδρομοι και αεροδρόμια.
Αν οι προσδοκίες των δύο πλευρών καταφέρουν να βρουν κοινή συνισταμένη και τα σχέδια περί κινεζικών επενδύσεων πολλών δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία ευοδωθούν, μένει να φανεί. Ωστόσο είναι βέβαιο ότι το ταξίδι του κινέζου πρωθυπουργού στην Ελλάδα αποτελεί διπλή ευκαιρία για την ελληνική πλευρά.
Αφενός, γιατί αναμένεται να βεβαιωθεί εκ νέου το επιχειρηματικό ενδιαφέρον κινεζικών ομίλων για την εξαγορά του ΟΛΠ, του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, για την ανάληψη της κατασκευής και διαχείρισης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου, αλλά και έργων που συνδέονται με την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Αφετέρου, γιατί θα διερευνηθεί η διάθεση του Πεκίνου να συνεισφέρει άμεσα με ρευστό μέσω δανείων της China Development Bank στη χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδυτικών σχεδίων όπως για το Ελληνικό, στο οποίο συμμετέχει η πανίσχυρη Fosun με επικεφαλής τον Guo Guangchang (γνωστός και ως Κινέζος Μπάφετ), αλλά και απευθείας στην ελληνική οικονομία μέσω του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου. «Τρεις είναι οι χώρες-στόχοι για να συμμετάσχουν στο Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, η Κίνα, το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ειδικά με την China Development Bank υπάρχει με το Invest In Greece μνημόνιο συνεργασίας από τον Μάιο του 2013, στο πλαίσιο της τότε επίσκεψης Σαμαρά στην Κίνα. Τώρα είμαστε έτοιμοι να περάσουμε στην επόμενη φάση και να συζητήσουμε το θέμα με τους Κινέζους» λέει στα «ΝΕΑ» ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης.
Το Επενδυτικό Ταμείο, αποστολή του οποίου είναι να χρηματοδοτεί μικρομεσαίες επιχειρήσεις, έργα υποδομών και να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών, μέχρι τώρα έχει προικοδοτηθεί με 350 εκατ. ευρώ (με τη συμμετοχή κεφαλαίων 100 εκατ. ευρώ και της γερμανικής τράπεζας KFW). Το πρώτο βήμα για τη χρηματοδότηση από κινεζικές τράπεζες επενδύσεων στην Ελλάδα έγιναν επισήμως πέρυσι. Ανάμεσα στα μνημόνια συνεργασίας που είχαν υπογραφεί με την China Development Bank ήταν η χρηματοδότηση κινεζικών εταιρειών που συμμετέχουν σε διαγωνισμούς του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων όπως και επενδυτικών σχεδίων που προωθεί σε κινεζικές επιχειρήσεις το Invest In Greece. Το δεύτερο βήμα αναμένεται να γίνει τώρα και από αυτό θα φανεί αν η Κίνα δίνει και σε ποιο βαθμό «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική οικονομία.
Λιμάνια. Η περίοδος της επίσκεψης του κινέζου πρωθυπουργού συμπίπτει με τις εξελίξεις στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ίσως το κορυφαίο θέμα στην επενδυτική ατζέντα που έχει στις βαλίτσες του.
Η COSCO είναι μεταξύ των πέντε που διεκδικούν το 67% του ΟΛΠ και κατά πληροφορίες υπόσχεται πακέτο επενδύσεων που μαζί με το κόστος αγοράς των μετοχών του οργανισμού θα πλησιάζει το 1 δισ. ευρώ. Το πακέτο αυτό δεν θα αφορά μόνο το 67% του ΟΛΠ. Θα επεκτείνεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, σε σειρά επενδύσεων όπως τα 230 εκατ. ευρώ στην προβλήτα ΙΙΙ που προβλέπονται από τον φιλικό διακανονισμό COSCO – ΟΛΠ (για τον οποίο η Κομισιόν δείχνει να μαλακώνει τη στάση της), κεφάλαια για την αναβάθμιση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης και σειράς έργων στα λοιπά τμήματα του λιμανιού, της ακτοπλοΐας, και της κρουαζιέρας.
ΤΑ ΤΡΕΝΑ. Αναπόσπαστο σκέλος των σχεδίων της COSCO για να αξιοποιηθεί περαιτέρω το πλεονέκτημα του Πειραιά ως πύλης εισόδου εμπορευμάτων στην Ευρώπη είναι το σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι Κινέζοι έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον για τη χρηματοδότηση έργων που συνδέονται με την αναβάθμιση του δικτύου του ΟΣΕ καθώς το θεωρούν απαραίτητο για τη δημιουργία διαμετακομιστικού τριγώνου που με επίκεντρο τον Πειραιά θα επεκτείνεται από το Θριάσιο (εμπορευματικό κέντρο) μέχρι και το Λαύριο. Κινεζικά συμφέροντα φαίνεται ότι βρίσκονται και πίσω από έναν εκ των οκτώ διεκδικητών του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), της ελβετικής Duferco που δραστηριοποιείται στη διανομή χάλυβα και άλλων πρώτων υλών διεθνώς. Πέρυσι, το 10% θυγατρικής του ομίλου Duferco πέρασε στον έλεγχο της Tangshan Steel που ελέγχεται από τη μεγαλύτερη χαλυβουργία της Κίνας, την Hebei Group.
tanea.gr
Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε έξω από το Ναυτικό Νοσοκομείο Χανίων, με θύματα δύο πεζούς που…
Τα 18,8 δισ. ευρώ προσέγγισαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στη χώρα μας την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024,…
Μια 27χρονη γυναίκα που κατήγγειλε τον πατέρα της για σεξουαλική κακοποίηση όσο εκείνη ήταν μόλις…
Το Διεθνές Τουρνουά Παμπαίδων Θεσσαλονίκης διεξάγεται για 18η χρονιά από την Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Θεσσαλονίκης –…
Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Ενσωμάτωση…
Το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Πλατανιά, σε συνεργασία με την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Διαβάζω για τους…
This website uses cookies.