ΘΕΣΕΙΣ

Οι παπατζήδες της ενημέρωσης

Η δημοσιογραφία είναι ένα ιδιαιτερο επάγγελμα. Kάποιοι παλιότερα, έλεγαν οτι είναι λειτούργημα.

Έλεγαν λόγου χάρη ότι τα μέσα ενημερωσης οφείλουν να έχουν μεν άποψη όμως θα πρέπει να διασφαλίζουν και την αντικειμενικότητα. Οι κραυγαλέοι τίτλοι που πουλούσαν φύλλα πάντα υπήρχαν, όμως οι εφημερίδες που διαρκώς τους επέλεγαν χαρακτηρίζονταν “κίτρινες” και η αξιοπιστία τους ήταν χαμηλή.

Σήμερα, δεν ξέρουμε αν η δημοσιογραφία είναι λειτούργημα όμως σίγουρα είναι ένα επάγγελμα εξαιρετικά ανταγωνιστικό.

Τα social media άλλαξαν τον τρόπο που γίνεται η δημοσιογραφία με τρόπο ριζικό. Τα έσοδα μειώθηκαν. Τώρα, αυτό που έχει σημασία είναι τα clicks, που αντιστοιχεί σε χρόνο που ξοδεύεται στις ενημερωτικές ιστοσελίδες που μπορεί μετά να πουληθεί σε διαφημιστικές εταιρείες για να προωθηθούν προϊόντα.

Σημερα όλο και παραπάνω, η αξία της είδησης ορίζεται από τα “views”, τα “likes” και τα “shares”.

Η ίδια η μορφή που διαβάζουμε έχει αλλάξει.

Τώρα, η ροή της ενημέρωσης είναι διαρκή. Μοιάζει με ένα βαρέλι δίχως πάτο.

Η μία είδηση διαδέχεται την άλλη καθιστώντας τον πολίτη εγκλωβισμένο σε μία ανάγκη διαρκώς να συσσωρεύει πληροφορίες και να τις παρουσιάζει μέσω των προσωπικών του λογαριασμών στα social media.

Όλες αυτές οι αλλαγές οδήγησαν και στη δημιουργία ενός νέου μιντιακού τοπίου.

Τα νέα μέσα ενημέρωσης που προέκυψαν ήταν διαδικτυακά, βασίζονται κυρίως στη διάδοσή του υλικού τους μέσω των social media.

Αυτά που κυριάρχησαν διαμορφώνουν υλικό σύμφωνα με τη λειτουργία των social media που ευνοούν την πληροφορία που μπορεί να δημιουργήσει virality, ανεξαρτήτως της ποιότητας ή της αξιοπιστίας της, με περιορισμένο χρόνο για εξακρίβωση της.

Καταφεύγουν σε προσεγγίσεις με τίτλους που εξάπτουν την φαντασία και καλλιεργούν τα χαμηλότερα ένστικα με κύριο στόχο όχι την ενημέρωση, αλλά ο αναγνώστης να πατήσει κλικ.

Επιλέγουν το υλικό τους στη βάση της δυνατότητας να δημιουργήσει virality, όρος που εγγυάται την ταχύτητα διάδοσης. Το κάνουν συστηματικά.

Έτσι γιγαντώθηκαν.

Κάποιοι από τους ιδιοκτήτες τους μπορεί να αισθάνονται και υπερήφανοι.

Και γιατί να μην αισθάνονται, όταν στη σημερινή εποχή η σπουδαιότητα κάποιου ορίζεται όχι από την ποιότητα του έργου που παράγει, αλλά από την προσοχή που μπορεί να τραβήξει πάνω του.

Σήμερα, το να είσαι διάσημος είναι από μόνο του κάτι το σπουδαίο. Ακόμα και αν το πετυχαίνεις δημοσιεύοντας σκουπίδια.

Κι έτσι, δεν είναι καθόλου περίεργο ότι μέσα σε ένα τέτοιο μιντιακό τοπίο, αυτοί που έχουν την πρωτοκαθεδρία είναι πολλές φορές και οι πιο ανήθικοι. Οι πιο ανήθικοι είναι αυτοί που δεν έχουν ηθικούς φραγμούς. Που θα κάνουν ότι περνά από το χέρι τους για να τραβήξουν λίγο ακόμα προσοχή απάνω τους. Που δε θα σεβαστούν καμία δεοντολογία.

Άνθρωποι που πάνε όπου φυσά ο άνεμος. Καιροσκόποι. Αγοραίοι άνθρωποι.

Βλέπουν πολιτικούς της Αριστεράς και της Δεξιάς να ανταγωνίζονται για το ποιος πρώτος θα κάνει την εμφάνισή τους στις σελίδες τους. Συμπεραίνουν ότι για να συμβαίνει αυτό, για να τυγχάνουν τέτοιας αποδοχής, τότε κάτι κάνουν καλά. Πιστεύουν ότι πρέπει αυτό που κάνουν να είναι και σωστό ανεξαρτήτως αν είναι ανήθικο, αν όλοι τους κάνουν υποκλίσεις. Σκέφτονται, “δε μπορεί, πρέπει να είμαστε σπουδαίοι”.

Είναι οι παπατζήδες της ενημέρωσης. Τώρα νοιώθουν ισχυροί.

Πλανόδιοι της δημοσιογραφίας που παίζουν το παιχνίδι του παπά προσπαθώντας να προσελκύσουν την προσοχή των πολιτών. Το έχουν καταφέρει.

Εδω ο παπάς, εκει ο παπάς, πού είναι τελικά ο παπάς;

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Εργαζόμενοι: Ωράρια «κολλημένα» στα ‘80s – Γιατί δε μειώνεται ο χρόνος εργασίας;

Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία ουσιαστική μείωση του χρόνου εργασίας από τη δεκαετία…

1 hour ago

Κρήτη: Τι λέει ο δικηγόρος του γαμπρού για την ακύρωση του γάμου του επειδή τον έπιασαν με κοκαΐνη

Πολλές εκατοντάδες ήταν οι προσκεκλημένοι που πήγαν το απόγευμα του Σαββάτου στην εκκλησία όπου θα…

1 hour ago

Ενδοοικογενειακή βία: Περισσότερες από 15.000 γυναίκες αλλά και πάνω από 5.000 άνδρες έπεσαν θύματα το πρώτο 10μηνο του 2024

Ιδιαίτερη αύξηση στα περιστατικά για αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας μέσα στο πρώτο δεκάμηνο του 2024 σε σχέση με…

1 hour ago

ΣΥΡΙΖΑ: 21.465 ψήφισαν μέχρι τις 12:00 – Χωρίς προβλήματα η εκλογική διαδικασία στα Χανιά – Τα μηνύματα των 4 υποψήφιων προέδρων από την κάλπη

Η διαδικασία εκλογής νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ξεκίνησε το πρωί της Κυριακής στα Χανιά.…

2 hours ago

Δ. Κουτσούμπας από Ρέθυμνο: “Σε έναν κόσμο που φλέγεται, οι λαοί πρέπει να είναι οι νικητές!”

Με την συμμετοχή πλήθους κόσμου, εκπροσώπων σωματείων και μαζικών φορέων πραγματοποιείται σήμερα Κυριακή στο «Σπίτι…

2 hours ago

Ομαδικές αγωγές κατά της Booking από Ελληνες ξενοδόχους

Στη διεκδίκηση αποζημιώσεων από τη Booking.com και εν γένει από τις πλατφόρμες κρατήσεων που είναι ευρύτερα γνωστές…

2 hours ago

This website uses cookies.