ΘΕΣΕΙΣ

Οι ποδηλατόδρομοι δεν είναι κάποια εμμονή του Δημάρχου Χανίων, είναι μία Ευρωπαϊκή στρατηγικη επιλογή και αναγκαιότητα

Με την ανακοίνωση από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Χανίων, ότι ξεκινούν οι εργασίες κατασκευής για τον νέο ποδηλατόδρομο, στον άξονα των οδών Χατζημιχάλη Γιάνναρη – Σκαλίδη είναι πλέον ξεκάθαρο σε όλους ότι η σημερινή δημοτική αρχή σκοπεύει να τηρήσει την υπόσχεσή της και να προχωρήσει στη δημιουργιά ενός δικτύου ποδηλατόδρομων στην πόλη των Χανίων.

Βεβαίως, και εδώ θα υπάρξουν αντιδράσεις – οπως και στην οδό Κυδωνίας – γιατί οι αλλαγές πάντα ενοχλούν, ακόμη κι αυτές που δεν είναι ούτε ιδιαίτερα πρωτότυπες, ούτε πρωτοποριακές.

Βλέπετε, οι ποδηλατόδρομοι δεν είναι κάποια εμμονή του Δημάρχου Χανίων, είναι μία αναγκαιότητα. Σε όλη την Ευρώπη τα δίκτυα με ποδηλατόδρομους αυξάνονται.

Επεκτάθηκαν οι υποδομές για τα ποδήλατα σε όλη την Ευρώπη εν μέσω πανδημίας

Εν μέσω πανδημίας, σύμφωνα με τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας ΕΜΠ, 37 από τις 94 μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πόλεις προχώρησαν στην ανακοίνωση ή υλοποίηση έκτακτων υποδομών για το ποδήλατο. Έχουν ανακοινωθεί 2.323,47 χλμ νέων υποδομών σε όλη την Ευρώπη και έχουν ήδη υλοποιηθεί σχεδόν τα μισά (1.115,44χλμ).

Αυτό που συμβαίνει στα Χανιά δεν αποτελεί τίποτ’ άλλο παρά συνέχεια αυτού που συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη. Οι ευρωπαϊκές πόλεις ριχνουν όλο και παραπάνω βαρύτητα στην αποσυμφόρηση των πόλεων από τα αυτοκίνητα.

Ήδη από το 2016 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε αποδεχτεί ότι “από οικονομικής και κοινωνικής άποψης, η ποδηλασία επηρεάζει τις μεταφορές, την κινητικότητα, την υγεία, το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, όπως επίσης την οικονομία και τον τουρισμό”.

 

Στρατηγική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης η στήριξη της ποδηλασίας για τη μετακίνηση στις πόλεις

Όπως αναφέρεται σε κοινό άρθρο των Θ. Βλαστου, αναπληρωτή καθηγητή ΕΜΠ, Ν. Μπαρμπόπουλου, διδάκτωρ ΕΜΠ και Π. Μπαλτά, υποψήφιου διδάκτωρ ΕΜΠ:

Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης η υπόθεση ποδήλατο προωθείται στο πλαίσιο των γενικότερων πολιτικών για τη βιώσιμη κινητικότητα.

Σε πάρα πολλά κείμενα, Πράσινα και Λευκά Βιβλία, Ανακοινώσεις κ.λπ. γίνεται ειδική αναφορά στο ποδήλατο.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επίσης χρηματοδοτήσει πολλά σχετικά ερευνητικά προγράμματα και έργα.

… αξίζει να σημειωθεί η πρόσφατη Διακήρυξη των Υπουργών Μεταφορών της Ένωσης σχετικά με την αναγκαιότητα χάραξης εθνικών πολιτικών για το ποδήλατο με στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα

Σε αυτήν επισημαίνουν ότι:

‘οι πολιτικές για το ποδήλατο αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των πολιτικών βιώσιμης κινητικότητας και ειδικά αυτών που προωθούν τη δημόσια συγκοινωνία, περιορίζουν το αυτοκίνητο και συσχετίζουν τις πολεοδομικές με τις κυκλοφοριακές πολιτικές’ και εισηγούνται:

• τη χάραξη εθνικών πολιτικών με συγκεκριμένες δράσεις και στόχους που θα κινητοποιούν όλα τα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης, τους συλλόγους ποδηλατών και τη βιομηχανία,

• τη σύνταξη προδιαγραφών και ψήφιση νομοθεσίας για την ανάπτυξη και εφαρμογή περιφερειακών και τοπικών πολιτικών για το ποδήλατο,

• την οικονομική ενίσχυση των περιφερειακών και των τοπικών αυτοδιοικήσεων για την προώθηση αυτών των πολιτικών,

• τη διαμόρφωση συνθηκών ασφάλειας για τους ποδηλάτες με την άσκηση παράλληλων περιοριστικών πολιτικών μείωσης ταχυτήτων και φόρτων των αυτοκινήτων,

• τη συλλογή στοιχείων και την έρευνα ως προς την κίνηση των ποδηλάτων και τη διάχυση των αποτελεσμάτων της στις τοπικές αυτοδιοικήσεις,

• την αξιολόγηση των εφαρμοζόμενων πολιτικών.

Σε αυτό το πλαίσιο και στα Χανιά όπως και σε άλλες περιοχές της χώρας και με τις συνθήκες που διαμόρφωσαν τα μέτρα για την πανδημία που ευνοούν τη μετακίνηση με το ποδήλατο, προχωρά η δημιουργία ποδηλατόδρομων.

Το ποδήλατο είναι μια στρατηγική επιλογή για τις πόλεις του μέλλοντος στην Ευρώπη. Τα Χανιά δε μπορούν να μείνουν πίσω.

Τα Χανιά δε μπορούν να μείνουν πίσω

Τώρα βεβαίως, τα Χανιά δεν είναι Στοκχόλμη και υπάρχουν ελλείψεις και παραλείψεις.

Πράγματι, δεν υπάρχουν δημόσια πάρκινγκ που να καλύψουν τις (παράνομες) θέσεις που χάνονται λόγω της κατασκευής του ποδηλατόδρομου.

Και δεν υπάρχουν μίνι λεωφορεια και άλλες παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να διευκολύνουν τις μετακινήσεις στο κέντρο της πόλης και το κυκλοφοριακό.

Όμως, στην Ελλάδα ζούμε και γνωρίζουμε καλά ότι ουδέν μονιμότερου του προσωρινού, κι ότι αν περιμέναμε όλα να έχουν γίνει όπως πρέπει για να προχωρήσουμε, τότε τίποτα ποτέ δε θα γινόταν.

Ο σοφός λαός μας έχει μια παροιμία γι’ αυτό.

Λέει ότι:

“Όποιος δε θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει”.

Υπενθυμίζουμε ότι ο σχεδιασμός που υπάρχει δεν περιορίζεται στην οδό Κυδωνίας και στον άξονα των οδών Χατζημιχάλη Γιάνναρη – Σκαλίδη όπου είδαμε να ξεκινούν και εκεί έργα αφού ποδηλατόδρομοι θα δημιουργηθούν και στις οδούς Αποκορώνου, Νεάρχου, Τζανακάκη δημιουργώντας μία μεγάλη διαδρομή που οι πολίτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν για να μετακινούνται με ασφάλεια με το ποδήλατο.

Με την ολοκλήρωση του δικτύου και με την προώθηση σειράς άλλων έργων όπως η δρομολόγηση μίνι μπας και η δημιουργια χώρων πάρκινγκ, η εικόνα της πόλης θα αλλάξει ριζικα προς το καλύτερο.

Αρκεί μέχρι τότε να μη φαγωθούμε μεταξυ μας…

Μια Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο

Σημειώνουμε ότι παρόμοιοι σχεδιασμοί υπάρχουν και σε πολλές άλλες περιοχες της χώρας με ανακοίνωση μέτρων για

  • περιοχές χωρίς αυτοκίνητο,
  • περιοχές με μειωμένα όρια ταχύτητας,
  • διαπλάτυνση πεζοδρομίων κ.α.

Όλα αυτά στα πλαίσια μίας νέας Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο της οποίας βασικοί στόχοι είναι:

  • Η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου για τις μετακινήσεις των πολιτών από το 2020 έως το 2030.
  • Η αύξηση της μετακίνησης ποδηλάτου σε συνδυασμό με άλλα μέσα.
  • Η ένταξη των συστημάτων ποδηλάτου κοινής χρήσης στο μεταφορικό σύστημα των πόλεων,
  • Η χρήση ποδηλάτων για μεταφορά εμπορευμάτων μικρού βάρους σε μικρές αποστάσεις,
  • Η ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισμού,
  • Η ανάδειξη του ποδηλάτου ως κατάλληλου οικονομικού μέσου για καθημερινή μετακίνηση, για άθληση και αναψυχή
  • Η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής,
  • Η παροχή κινήτρων και υποστήριξη της τεχνογνωσίας για την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα.

Οι πόλεις αλλάζουν. Και η απόφαση για στήριξη της κίνησης με το ποδήλατο δεν ειναι το αποτέλεσμα της πίεσης μιας μικρής ομάδας ανθρώπων που διαβλέπει ότι το ποδήλατο είναι το μέλλον αλλά αποτελεί στρατηγική επιλογή που θα έχει σημαντικά περιβαλλοντικά αλλά και κοινωνικά και οικονομικά οφέλη.

Στο χέρι μας είναι να αγωνιστουμε, ο καθένας από το μετερίζι του, για να τύχουν της όσο πιο ευρείας υποστήριξης απο τους δημοτες και για να προχωρήσουν τα έργα όσο πιο σωστά γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητας ενός τόπου όπως τα Χανιά.

Γιατί να μην γίνουν αυτά τα έργα… δε γίνεται.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Καθυστερεί η αναχώρηση του “Ελευθέριος Βενιζέλος” από τα Χανιά λόγω ανακατατάξεων δρομολογίων

Στις 12 τα μεσάνυχτα της Δευτέρας θα αναχωρήσει τελικά το πλοίο “Ελευθέριος Βενιζέλος” από το…

38 mins ago

«Η Κολομβία της Ευρώπης»: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα καρτέλ και το πώς λειτουργούν

Τους τρόπους με τους οποίους η Ελλάδα «καρτελοποιήθηκε» και έχει μετατραπεί σε «Κολομβία της Ευρώπης»,…

3 hours ago

Με αφορμή το ρεκόρ νεκρών από τροχαία στα Χανιά, οι ιστορικές καταβολές της έκφρασης “θυσία στον Μολώχ της ασφάλτου”

Με αφορμή την είδηση ότι τα πρωτεία των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα έχει η Κρήτη…

6 hours ago

Επίθεση Ανδρουλάκη προς την κυβέρνηση: Εξοντωτικές οι αυξήσεις στα ασφάλιστρα Υγείας

Με την καθημερινότητα και κυρίως με τα ζητήματα που άπτονται του κόστους ζωής και της οικονομικής επιβάρυνσης των πολιτών επιχειρεί το ΠΑΣΟΚ να…

6 hours ago

Τάιλερ ΜακΜπέθ: «Ο Στέφανος Κασσελάκης θα γίνει μια μέρα ο επόμενος πρωθυπουργός»

Για τη χρονιά που πέρασε, τον Στέφανο Κασσελάκη, τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και τη σχέση τους…

6 hours ago

Η Άννα Βίσση χόρεψε σούστα και πεντοζάλι με τον Όμιλο Βρακοφόρων Κρήτης!

Μια όμορφη έκπληξη περίμενε τη γνωστή τραγουδίστρια Άννα Βίσση, ανήμερα των γενεθλίων της στο κέντρο…

6 hours ago

This website uses cookies.