ΤΟΠΙΚΑ

Οι ποδηλατόδρομοι στα Χανιά και σε όλη την Ευρώπη πολλαπλασιάζονται εν μέσω πανδημίας – Δημιουργείται εθνικη στρατηγική για την ανάπτυξη της χρήσης ποδηλάτου

Στα Χανιά εν μέσω της δεύτερης καραντίνας, δημιουργήθηκε ο ποδηλατόδρομος της οδού Κυδωνίας. Η δημιουργία του προκάλεσε μεν αντιδράσεις από μερίδα καταστηματαρχών και κατοίκων επι της οδού όμως αποτελεί και την υλοποίηση προεκλογικών δεσμεύσεων της δημοτικής αρχής και γι’ αυτό τυγχάνει ευρύτατης υποστήριξης.

Το θέμα βεβαίως δεν αφορά μόνο τα Χανιά. Το ποδήλατο τα τελευταία χρονια αναδεικνύεται ως το μέσο μεταφοράς που μπορεί να προσφέρει πολλαπλές λύσεις. Λύσεις στο κυκλοφοριακό των πόλεων, στο πρόβλημα της ρύπανσης και ηχορύπανσης, συντελώντας ταυτόχρονα στη βελτίωση της ποιότητας ζωής όσων επιλέγουν να το χρησιμοποιήσουν.  Και αυτή η τάση αναμένεται να ισχυροποιηθεί τα επόμενα χρόνια.

Περιέργως, η τάση αυτή επιταχύνθηκε πανευρωπαϊκά εν μεσω πανδημιας. Τα Χανιά, και ο Δήμος Χανίων που αποφάσισε να προχωρήσει στη δημιουργία του ποδηλατόδρομου στην οδό Κυδωνίας, δεν αποτελεί την εξαίρεση αλλά μάλλον τον κανόνα

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας ΕΜΠ, 37 από τις 94 μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πόλεις προχώρησαν στην ανακοίνωση ή υλοποίηση έκτακτων υποδομών για το ποδήλατο λόγω πανδημίας. Έχουν ανακοινωθεί 2.323,47 χλμ νέων υποδομών σε όλη την Ευρώπη και έχουν ήδη υλοποιηθεί σχεδόν τα μισά (1.115,44χλμ).

Πολλές έχουν ανακοινώσει επίσης μέτρα για

  • περιοχές χωρίς αυτοκίνητο,
  • περιοχές με μειωμένα όρια ταχύτητας,
  • διαπλάτυνση πεζοδρομίων κ.α.

Ειδικά από τον Απρίλιο έως και σήμερα (Νοέμβριος 2020) – σύμφωνα με πληροφορίες από τη βάση δεδομένων της ECF – έχουν υλοποιηθεί τα παρακάτω:

  • η Γρανάδα έχει δημιουργήσει 60 χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με όριο τα 30χλμ/ω,
  • το Λουξεμβούργο έχει περιορίσει το αυτοκίνητο σε δρόμους συνολικά 55,68χλμ
  • οι Βρυξέλλες έχουν υλοποιήσει 24,9χλμ νέων υποδομών για ποδήλατο, 23,4 χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και 5,15χλμ δρόμων με περιορισμούς εισόδου για το αυτοκίνητο
  • η Σμύρνη έχει υλοποιήσει 26,5χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο, 14χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας
    η Λυόν έχει υλοποιήσει 14 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 24,62χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας,
  • το Παρίσι έχει υλοποιήσει 29,23 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 4,31χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας,
  • η Βαρκελώνη έχει υλοποιήσει 21 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 12 χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας,
  • το Λονδίνο έχει υλοποιήσει 25χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο
  • το Αβινιόν έχει υλοποιήσει 17,49 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 6,54χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας,
  • το Βερολίνο έχει υλοποιήσει 24 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο
  • το Δουβλίνο έχει υλοποιήσει 7,35 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 7χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και 2 χλμ δρόμων με επέκταση πεζοδρομίων,
  • η Creteil έχει υλοποιήσει 15,47 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο,
  • η Βουδαπέστη έχει υλοποιήσει 9,9 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 3,63 χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας,
  • η Λωζάνη έχει υλοποιήσει 7,5 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 6 χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας,
  • η Λισαβόνα έχει υλοποιήσει 12 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο,
  • το Evry Courcourones έχει υλοποιήσει 13,11 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο,
  • το Μον – Πελιέ έχει υλοποιήσει 9,87 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο,
  • η Λιλ έχει υλοποιήσει 9,23 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 2,22 δρόμων ήπιας κυκλοφορίας,
  • το Αρας έχει υλοποιήσει 9,17 χλμ νέων υποδομών για το ποδήλατο και 1,53 χλμ δρόμων ήπιας κυκλοφορίας

Οι παρεμβάσεις στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα πέραν του Δήμου Χανίων, οι δήμοι Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Αμαλιάδας και Αγ. Δημητρίου είναι οι πλέον γνωστοί που έχουν ανακοινώσει και υλοποιήσει μέτρα, ενώ και ο Δήμος Ηρακλείου κινείται σε παρόμοια κατεύθυνση με σχεδιασμό για δημιουργία δικτύου ποδηλατόδρομων.

Προχωρά η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο

Την ίδια στιγμή, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου αποκτά Εθνική Στρατηγική.

Αυτό ανέφερε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε σχετική του, πανηγυρική σχεδόν, ανακοίνωση στην οποία αναφέρεται ότι ήδη συνέταξε και απέστειλε προς διαβούλευση στα συναρμόδια υπουργεία την Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο (ΕΣΠ) για την περίοδο 2020 – 2030.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, οι Βασικοί στόχοι της Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο είναι:

  • Η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου για τις μετακινήσεις των πολιτών από το 2020 έως το 2030.
  • Η αύξηση της μετακίνησης ποδηλάτου σε συνδυασμό με άλλα μέσα.
  • Η ένταξη των συστημάτων ποδηλάτου κοινής χρήσης στο μεταφορικό σύστημα των πόλεων,
  • Η χρήση ποδηλάτων για μεταφορά εμπορευμάτων μικρού βάρους σε μικρές αποστάσεις,
  • Η ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισμού,
  • Η ανάδειξη του ποδηλάτου ως κατάλληλου οικονομικού μέσου για καθημερινή μετακίνηση, για άθληση και αναψυχή
  • Η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής,
  • Η παροχή κινήτρων και υποστήριξη της τεχνογνωσίας για την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα.

Η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο προσβλέπει στην ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου -που αποτελεί βασικό πυλώνα της βιώσιμης κινητικότητας μαζί με τη δημόσια συγκοινωνία και το περπάτημα- αφενός για τη βελτίωση της υγείας των πολιτών, τη μείωση αέριων ρύπων και θορύβου και αφετέρου για την ανάδειξη των ποιοτικών χαρακτηριστικών του δημόσιου χώρου των πόλεων και οικισμών της χώρας.

Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο εναρμονίζεται :

  • με τους παγκόσμιους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs),
  • με τις πολιτικές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας,
  • με τις πρόσφατες κατευθύνσεις για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή της ΕΕ,
  1. με τις οδηγίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας.

Να σημειωθεί ότι οι κατευθύνσεις δράσεων που προβλέπει η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο  βασίζονται στις διεθνείς καλές πρακτικές, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, το οποίο όμως δεν έδωσε το κείμενο ή έστω ένα προσχέδιο στη δημοσιότητα – άρα πολίτες και φορείς δεν γνωρίζουν ακόμη επισήμως τί συζητούν μεταξύ τους τα συναρμόδια υπουργεία.

Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, μετά το πέρας της διαβούλευσης με τα συναρμόδια υπουργεία, η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο θα τεθεί σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς και πολίτες.

 

 

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Αυτή είναι η νέα λίστα με τα 704 προϊόντα μειωμένης τιμής στα σούπερ μάρκετ

Το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε νέα λίστα προϊόντων με μειωμένες τιμές από 5 έως 24% στα σούπερ μάρκετ, που…

1 hour ago

Περιφέρεια Κρήτης: Ολοκληρώθηκε το φεστιβάλ για την προώθηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων

Η Περιφέρεια Κρήτης, Αυτοτελές Γραφείο Ισότητας και Περιφερειακή Επιτροπή Ισότητας των Φύλων Κρήτης, με αφορμή την…

1 hour ago

Ηράκλειο: Πέθανε μόνος, λίγες ώρες πριν τα Χριστούγεννα…

Θλίψη προκαλεί η είδηση θανάτου ενός ανθρώπου στα χαλάσματα κτιρίου στο Ηράκλειο, λίγες ώρες πριν…

2 hours ago

Κρήτη: Καρέ – καρέ η διάσωση της 33χρονης που δίνει μάχη για τη ζωή της

Τιτάνια μάχη για να ανασύρουν την 33χρονη Αμερικανίδα από το σημείο όπου βρέθηκε μετά την πτώση…

2 hours ago

Greekonomics: Η απάντηση Πορτοσάλτε στην καταγγελία του καθηγητή μετά το κατέβασμα του βίντεο για τη διαπλοκή

ΣΚΑΪ και ο ίδιος δεν απείλησαν τον καθηγητή Οικονομικών Κοσμά Μαρινάκη υποστηρίζει ο δημοσιογράφος, Άρης Πορτοσάλτε, σε συνέχεια των καταγγελιών…

2 hours ago

61 νέες θέσεις ειδικευόμενων νοσηλευτών ανακοίνωσε η 7η ΥΠΕ – 10 θέσεις στα Χανιά

Την ανακατανομή 61 θέσεων ειδικευόμενων νοσηλευτών χρονικής περιόδου λήψεως νοσηλευτικής ειδικότητας 2024-2025 στις νοσηλευτικές ειδικότητες…

4 hours ago

This website uses cookies.