Το φιλέτο της χρονιάς θα είναι, όπως φαίνεται, οι μπίζνες των αεροδρομίων. Μπορεί οι αποκρατικοποιήσεις να έχουν κολλήσει, οι επενδύσεις να έχουν παγώσει και οι ξένοι να μπαινοβγαίνουν ευκαιριακά στο ελληνικό χρηματιστήριο, για τα αεροδρόμια όμως Έλληνες και ξένοι «μεγάλοι» δηλώνουν ισχυρό «παρών».
Ο λόγος είναι ότι (όπως εξηγούσαμε και την περασμένη εβδομάδα για τα περιφερειακά αεροδρόμια) το ισχυρό τουριστικό ρεύμα υπόσχεται μεγάλες μπίζνες.
Σε αναμονή για το άνοιγμα των φακέλων με τις προτάσεις των μνηστήρων για τα περιφερειακά αεροδρόμια, διαμορφώνεται σιγά – σιγά και το «περιβάλλον» για το ανεξάρτητο έργο του νέου αεροδρομίου της Κρήτης στο Καστέλι. Το αεροδρόμιο αυτό δεν περιλαμβάνεται ούτε στις αποκρατικοποιήσεις ούτε στο ΠΔΕ και για τον λόγο αυτόν είναι ένα έργο που αντικατοπτρίζει το πόσο Έλληνες και ξένοι κατασκευαστές θέλουν να «τζογάρουν» σε μια τέτοια επένδυση. Όπως φαίνεται από το κατ’ αρχήν ενδιαφέρον, η απάντηση είναι «ναι».
Τρέχουν
Στην «εικόνα» των μνηστήρων για το Καστέλι συναντάμε:
1 Ένα από τα βασικά ζευγάρια που «παίζουν» για τα περιφερειακά: τον Άκτωρα των οικογενειών Μπόμπολα και Καλλιτσάντση με τη γαλλική Vinci της Γέφυρας του Ρίου – Αντιρρίου.
2 Ένα ακόμη ισχυρό ζευγάρι είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Περιστέρη (ηχηρή απουσία από τα περιφερειακά) σε συνεργασία με την ισπανική ACS. Για να μην ξεχνιόμαστε, η ACS ήταν η εταιρεία που αποχώρησε από τα ελληνικά οδικά έργα και είναι επίσης η ίδια που έχει απορροφήσει την άλλοτε κραταιά Hochtief…
3 Τρίτο εν δυνάμει ζεύγος μνηστήρων θεωρείται ο έτερος γαλλικός κολοσσός Buygoues με την J&P Άβαξ. Η Buygoues είχε συμμετάσχει και στον πρώτο διαγωνισμό για το Καστέλι, που τελικά ναυάγησε, ιδιαίτερα λόγω των υψηλών απαιτήσεων των Γάλλων, οι οποίοι με δυο λόγια ήθελαν να τους παραχωρηθεί όλη η αεροπορική πίτα της Κρήτης.
4 Εν αναμονή αποφάσεων για το πώς θα κινηθεί, βρίσκεται και η METKA του ομίλου Μυτιληναίου. Η ΜΕΤΚΑ έχει κατέβει στον διαγωνισμό των περιφερειακών με την αργεντινή Corporacion America, οι βλέψεις της οποίας φτάνουν μέχρι και την ιδιωτικοποίηση του ΔΑΑ. Η τελική στάση της ΜΕΤΚΑ, είτε σε ζευγάρι με την Corporacion είτε με άλλον ξένο συνεργάτη, θα οριστικοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα
Η προσέλκυση περισσότερων υποψηφιοτήτων οδηγεί την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών στο να μεταθέσει κατά λίγες ημέρες την προθεσμία υποβολής προσφορών, που κανονικά λήγει στις 11 Νοεμβρίου, ώστε να συμπέσει χρονικά με τις εξελίξεις στο θέμα των περιφερειακών. Άλλωστε, όπως σημειώσαμε, πολλοί από τους παίκτες των περιφερειακών ενδιαφέρονται και για το Καστέλι.
Πάντως οι Κινέζοι της China State Construction Engineering Corporation (CSCEC), των οποίων η εμπλοκή τόσο πολύ είχε διαφημιστεί από το Μαξίμου την περίοδο επίσκεψης της κινεζικής ηγεσίας στην Ελλάδα, δεν έχουν δώσει ακόμη… σημεία ζωής. Είτε αυτό αφορά την «πόρτα» που έφαγαν οι Shenzhen Airports και Friedmann Pacific Management στο «Ελ. Βενιζελος», είτε την απουσία της Fosun μετά το Ελληνικό, είτε την εν γένει αδυναμία των κινεζικών εταιρειών να ανταποκρίνονται στις πολύπλοκες ρυθμίσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας παραχωρήσεων, γεγονός είναι ότι το κινεζικό ενδιαφέρον φαίνεται να απομακρύνεται…
Για να μην ξεχνιόμαστε, οι μνηστήρες στον προηγούμενο διαγωνισμό ήταν:
Δύο στάδια
Με μια αναμενόμενη επιβατική κίνηση της τάξης των 6.000.000 τον χρόνο, ο διαγωνισμός για το Καστέλι όχι μόνο στέκεται, αλλά προβλέπει και δεύτερο στάδιο για την επέκταση των διαδρόμων και των χώρων υποδοχής του αεροδρομίου. Η αναπτυξιακή προοπτική και η δυνατότητα του νέου αεροδρομίου είναι να καταστεί ένας σημαντικός κόμβος διαμετακόμισης της Ελλάδας για την Ευρώπη και την Ασία.
Για να διασφαλίσουν τη συμμετοχή των ξένων επενδυτών στο υπουργείο Υποδομών πήραν το project του προηγούμενου διαγωνισμού και το έβαλαν στην προκρούστια κλίνη ώστε να γίνει λίγο πιο ελκυστικό.
Με τη βασική μείωση να προκύπτει κυρίως από το «κόψιμο» του διαδρόμου απο-προσγείωσης κατά 600 μέτρα (από τα 3,8 χιλιόμετρα του πρώτου διαγωνισμού στα 3,2), το έργο εμφανίζεται πολύ πιο «μαζεμένο»: τώρα στοιχίζει από 700 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ σε σχέση με το 1,5 δισ. ευρώ του προϋπολογισμού στον προηγούμενο διαγωνισμό, που κατέληξε άγονος.
Βέβαια ο λόγος που κατέληξε άγονος δεν ήταν μόνο το κόστος, αλλά και η αδηφαγία των εργολάβων, που για να ρίξουν το χρήμα ζήτησαν να «πάρουν» ως προς την εκμετάλλευση και το αεροδρόμιο των Χανίων: δηλαδή ο ανάδοχος να πάρει όλον τον τουρισμό της Κρήτης. Η άρνηση σε αυτό είχε αποτέλεσμα να μην υποβληθεί καμία προσφορά. Έτσι, στην κυβέρνηση επιλέγουν να ανοίξουν το πρόγραμμα τώρα με μειωμένο προϋπολογισμό αλλά και θετικότερες εκτιμήσεις για την τουριστική κίνηση που να μπορεί να κρατήσει οικονομικά ζωντανό το αεροδρόμιο τα επόμενα χρόνια.
«Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καθήκον να ξαναγίνει ένα σοβαρό και συγκροτημένο κόμμα, γι’ αυτό και έχουν…
«Δεν θα συμφωνήσω ότι έχει επικρατήσει η άποψη «’ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει’», τόνισε ο…
Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη Μαθηματικού Στατιστικολόγου Επιτ. Σχολικού Συμβούλου Μαθηματικών (Την αμαθίαν καταλύεται η αλήθεια)…
Ο κ. Ευτύχης Δαμηλάκης, Επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Δήμου Καντάνου-Σελίνου και Αντιπρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής,…
Σήμερα, στο κέντρο της Αγοράς της πόλης των Χανίων, ολοκληρώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε…
Αρκετά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το 2023 είναι ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα (68…
This website uses cookies.