ΘΕΣΕΙΣ

‘Οκτώ προσδόκιμες θεάσεις’

Του Σίμου Ανδρονίδη

Τα ποιήματα του Κ.Θ. Ριζάκη, που συνθέτουν τις ‘οκτώ προσδόκιμες θεάσεις’ του, δεν εμπίπτουν τυπολογικά, στην κατηγορία της ποιητικής συλλογής. Αντιθέτως, περισσότερο προσομοιάζουν προς την κατεύθυνση της ποιητικής ενότητας, εντός της οποίας, το κάθε ποιητικό σπάραγμα διαδραματίζει τον δικό του ιδιαίτερο ρόλο.

Τα ποιήματα ακολουθούν την κριτική της Λίλιας Τσούβα και επίσης, διανθίζονται από ζωγραφικούς πίνακες της Φωτεινής Χαμιδιελή,[1] κάτι που μας ωθεί στο να αναφέρουμε πως  επρόκειτο για ένα εγχείρημα ιδιαίτερα ενδιαφέρον, το οποίο και εναλλάσσει την εικόνα και δη την εικόνα του ίδιου του ποιητή, με τον ποιητικό λόγο του. Ένας ποιητικός λόγος που τείνει προς την συνάρθρωση της αμφισημίας και περαιτέρω  της υπαινικτικότητας με την διάθεσης αποκάλυψης προθέσεων, στιγμών της καθημερινότητας, της μνήμης που δεν παύει να αφορά τον ίδιο τον ποιητή.

Σε αυτό το πλαίσιο, το ποιητικό υποκείμενο προσδίδει στην ποίηση χαρακτηριστικά εν-σώματης επιτελεστικότητας, διαμέσου της οποίας, αξιολογεί και φιλτράρει τα γεγονότα δίχως να εκπίπτει στην κατηγορία μίας ιδιαίτερης γεγονοτολογίας εντός των θεάσεων του, παρακολουθεί και παρατηρεί, επανεπινοώντας μία αίσθηση βιό-κοσμου: Αν ο καθένας δύναται να επιλέξει τις δικές του ορίζουσες και προσλαμβάνουσες, ή αλλιώς, τις δικές του αξίες, ο ποιητής εξ αρχής επιλέγει. Και επιλέγει την ποίηση ως μορφή και αίσθηση δημιουργίας (και όχι ως κατευναστική πρακτική), εντάσσοντας την όχι δίπλα ή παράλληλα, αλλά εντός της καθημερινότητας του που διανθίζεται από ποιητικές συνθέσεις.

Διαφορετικά ειπωμένο, την καθιστά σημείο αναφοράς, εκεί όπου, με βάση αυτήν την διττή αναγνώριση-παραδοχή του για τον ίδιο σχεδόν αυτονόητο, αναπτύσσονται οι ‘οκτώ προσδόκιμες θεάσεις.’ Και έτσι, η θέση του ιδίου στα ποίημα της ενότητας, άλλοτε είναι σημαίνουσα και άλλοτε παρεμβάλλεται μεταξύ των λέξεων, με άμεσο επίδικο το να αναδειχθεί υπό διάφορες ιδιότητες.

Ως ιστορικός και ως μνημονικός ποιητής, ως ποιητής που δίδει έμφαση σε μία προσωπική οπτική, στο εγκάρσιο σημείο όπου και εμφανίζεται η μορφή της μητέρας προς την οποία και απευθύνεται ο ποιητής, τέμνοντας λεπτά, τόσο την δική της παρουσία στη ζωή του, όσο και την δική του ζωή. Με τρόπο χαμηλόφωνο, ανεπαίσθητο, και επιχειρώντας μεταβάσεις από το ατομικό στο συλλογικό και αντίστροφα. Στα ποιήματα που από κοινού λειτουργούν ως δυνατότητα θέασης, κατόπτευσης ενός πολύσημου και απρόβλεπτου γίγνεσθαι, η ιστορία δεν είναι διδακτική, παρά εξελίσσεται, όντας διάστικτη από θανάτους οι και νοηματοδοτούν, με και χωρίς όνομα, τον αιώνα που πέρασε. Εάν έχει ένα πρόσωπο η ιστορία, αυτό θα μπορούσε να είναι και η συλλογική ανωνυμία, ιδίως στα σημαντικά συμβάντα.

Το ποιητικό ‘πράττειν’ διαπερνά την ιστορία, επιδιώκει να ισορροπήσει μεταξύ μίας εμπρόθετης θρησκευτικότητας  του δρόμου και εσωτερικής   επί-κλησης του θείου, νοηματοδοτεί τον χώρο που ενσωματώνει το παράδοξο και την έκπληξη, διακρατώντας κάποια ονόματα, ομοτέχνων και μη,  που επιχρωματίζουν το περιεχόμενο των θεάσεων.

Ονόματα τα οποία και είναι ο τρόπος του να δηλώνει την ευαισθησία του, όντας παράλληλα στο μεταίχμιο μεταξύ ‘έχειν’ και ‘μη έχειν,’ με την πρώτη διάσταση να συναρτάται με την επίγνωση ό,τι η ποίηση έχει αξία, δίχως να θριαμβολογεί για αυτό, και την δεύτερη να συνδέεται με την έλλειψη των υλικών προϋποθέσεων για την εκπλήρωση του στόχου για μία καλή ποιότητας ζωής. Διάσταση που δεν αφορά τον ποιητή, στο βαθμό που συγκροτεί το κάθε ποίημα με στοχεύσεις απόκτησης δυναμικής: Ο απόηχος του ‘τώρα’ τα διαπερνά, με ανοιχτή την έκβαση του τι θα δείξουν οι θεάσεις. Όπως ανοιχτή κάθε στιγμή, είναι και η ιστορία.

[1] Βλέπε σχετικά, Τσούβα Λίλια, ‘Ο εξπρεσιονισμός στην ποίηση του Κ.Θ. Ριζάκη. Του ιδίου, οκτώ προσδόκιμες θεάσεις. Ισόποσες βλέψεις πορείας,’ Εκδόσεις Κουκκίδα, Αθήνα, 2020.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Κώστας Σημίτης: Σε λίγη ώρα η κηδεία με τιμές εν ενεργεία πρωθυπουργού – Το τελετουργικό, οι επίσημοι και οι επικήδειοι

Το ύστατο χαίρε στον Κώστα Σημίτη, τον πρώην πρωθυπουργό επί 8 έτη και πρώην πρόεδρο του…

4 mins ago

Ποινή τρίμηνης αργίας στον Νίκο Καλογερή για την υπόθεση της Αγίας Σκέπης!

Της Εύας Παπαδοπούλου και Μάριου Διονέλλη Πειθαρχική ποινή αργίας τριών μηνών έχει επιβληθεί στον αντιπεριφερειάρχη…

13 mins ago

Νίκο Ανδρουλάκη! Περιμένουμε…

Πρώτα απ’ όλα περιόρισε τις αρμοδιότητες της γηραιάς κυρίας. Που ξεδιάντροπα ερωτοτροπούσε με τον ‘’Μητσοτακισμό’’.…

13 hours ago

Ο Σύλλογος Χειμερινών Κολυμβητών Χανιών ευχαριστεί τους χορηγούς εκδήλωσής του

Ο Σύλλογος Χειμερινών Κολυμβητών Χανιών σε συνεργασία με την ενορία Αγίου Φανουρίου κάτω Γαλατά Χανίων,…

13 hours ago

Στήριξη από τον Παύλο Πολάκη στον αγώνα κατά των πυλώνων και ανεμογεννητριών στον Αποκόρωνα

Συνάντηση με τον βουλευτή Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Παύλο Πολάκη, είχαν σήμερα, Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2025,…

13 hours ago

Τα πρώτα κάλαντα των Θεοφανείων του μικρού Δημήτρη

Του Δημήτρη Κ. Τυραϊδή * Θεοφάνεια που έμελε να περάσει ο δόλιος ο Δημήτρης κείνη…

13 hours ago

This website uses cookies.