Θα ξεκινήσω από τις παρατηρήσεις του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με αυτό που αποκάλεσε «επαχθές» χρέος, έτσι όπως προσδιορίστηκε και αναφέρθηκε από τον συνάδελφό μου στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης κ. Σταθάκη.
Κατ’ αρχάς, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τις έννοιες και επειδή ασχολούμαι εδώ και πολλά χρόνια με αυτό το θέμα επιστημονικά, είχα ζητήσει από την αρχή να ξεκαθαρίσουμε αν λέγεται «επαχθές» χρέος ή «απεχθές» χρέος, διότι έχει μεγάλη σημασία. Αυτό που εννοούμε είναι αυτό που ονομάζεται στα αγγλικά «odious debt». Επειδή, λοιπόν, υπήρχε μία μεγάλη σύγχυση, έκανα μία πρόταση πριν τρία χρόνια να το αποκαλούμε επονείδιστο χρέος.
Έτσι, δεν έχουμε το πρόβλημα, διότι το απεχθές ή επονείδιστο χρέος ή odious debt έχει μία συγκεκριμένη αναφορά στο διεθνές δίκαιο και προϋποθέσεις, υπό τις οποίες μπορεί μονομερώς ένα κράτος να το διαγράψει, ενώ το επαχθές σημαίνει απλά αυξημένους τόκους χωρίς να είναι και επονείδιστο. Για να μην μπερδεύομαι τα θέματα, αυτή είναι η πρώτη παρατήρηση.
Η δεύτερη παρατήρηση είναι ότι ένα χρέος θεωρείται επονείδιστο όταν υπάρχει μία συμπαιγνία της οικονομικής και πολιτικής ελίτ με τους δανειστές, προκειμένου τα δανειζόμενα κεφάλαια να μην πηγαίνουν υπέρ της ανάπτυξης του τόπου και υπέρ του λαού, αλλά να αξιοποιούνται σε περιοχές, για τις οποίες δεν δημιουργείται προστιθέμενη αξία και ταυτόχρονα σε μεγάλο βαθμό να καλύπτουν διαδικασίες που έχουν σχέση και με μαύρο πολιτικό χρήμα. Αυτά είναι σημαντικά θέματα.
Το επόμενο στοιχείο είναι ότι δεν χρειάζεται ή δεν απαιτείται, προκειμένου να έχουμε επονείδιστο χρέος, το κράτος το οποίο λειτουργεί με αυτό τον τρόπο να είναι ένα κράτος δικτατορικό. Μπορεί να είναι ένα κράτος δημοκρατικό. Και το επόμενο στοιχείο είναι ότι έχουν προσδιοριστεί ήδη από το 1926 όταν ο Ρώσος θεωρητικός Ζαξ προσδιόρισε τους όρους και είπε πώς βγαίνει το επονείδιστο χρέος. Αυτά, λοιπόν, είναι τα δεδομένα και στο βαθμό που υπάρχουν μπορεί να τα επικαλεστεί μια χώρα για να προχωρήσει μονομερώς στη διαγραφή του επονείδιστου χρέους.
Έχουμε, λοιπόν, τον κ. Γιούνκερ ο οποίος ήταν μαζί με τους υπόλοιπους και είχε τη δυνατότητα ως Πρόεδρος του Eurogroup να παρακολουθεί την υπερχρέωση της χώρας. Με βάση την Ευρωπαϊκή Ένωση έχει την υποχρέωση να έχει χρέος μόνο 60% του ΑΕΠ. Αυτό το έβλεπαν οι εποπτικές αρχές και δεν έκαναν τίποτα. Ο ίδιος συνομολογεί ότι γνώριζε και αυτός και ο κ. Τρισέ και οι υπόλοιποι ότι η Ελλάδα υπερχρεώνεται. Όμως, σε δηλώσεις του το 2010 στην εφημερίδα ΚΕΡΔΟΣ είπε ότι δεν έκανε τίποτα. Και δεν έκανε τίποτα, διότι γνώριζε ότι με τα δανεικά αυτά στην Ελλάδα υπάρχει αγορά γαλλικών και γερμανικών προϊόντων, όπου οι χώρες αυτές έκαναν τεράστιες εξαγωγές. Τι καλύτερη ομολογία πλέον για τη λειτουργία του επονείδιστου χρέους!
Όταν μπήκε η Ελλάδα στην ευρωζώνη το χρέος ήταν 130 δισεκατομμύρια ευρώ, 330 δισεκατομμύρια ευρώ ήταν το χρέος την ημέρα που μπήκε η Ελλάδα στο μνημόνιο και για την ακρίβεια 329,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Δημιουργήθηκαν 200 δισεκατομμύρια ευρώ με τη λογική της υπερχρέωσης υπό την κάλυψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και όταν τώρα έχουμε και τη διαδικασία ελέγχου της τρόικας και των ευθυνών, δημιουργούνται όλες οι προϋποθέσεις για να δούμε πόσο είναι το επονείδιστο χρέος, το οποίο πάντοτε προσδιορίζεται από μια επιτροπή λογιστικού ελέγχου. Δεν έχει σημασία τι λέει ο άλφα ή ο βήτα.
Κατά την έννοια αυτή σήμερα το επονείδιστο χρέος είναι τεράστιο σε σχέση με τη χώρα μας και θεωρώ λάθος έτσι όπως προσδιορίστηκε εκ των προτέρων από το συνάδελφο τον κ. Σταθάκη στο 5%, διότι ούτε επιστημονικά μπορεί να προσδιοριστεί αυτήν τη στιγμή και δεύτερον χρειάζεται επιτροπή λογιστικού ελέγχου, στην οποία συμμετέχω και με την κ. Σακοράφα και με άλλους όταν ιδρύθηκε πριν από αρκετά χρόνια. Αυτό είναι το μονομερές δικαίωμα που έχεις.
Υπάρχει και το συναινετικό κούρεμα. Αυτό είναι κάτι διαφορετικό. Αυτό μπορεί να γίνει σε διαπραγμάτευση με τους δανειστές. Το σημείο που πρέπει να επισημάνω και που διαπίστωσα από αυτά που είπε ο συνάδελφος κ. Σταθάκης είναι που είπε για 5% το επονείδιστο χρέος. Το πιο σημαντικό είναι ότι θεωρεί πως πρέπει να γίνει κούρεμα της τάξεως του 35%.
Δηλαδή, σήμερα με τα δεδομένα όπου το χρέος είναι 174% του ΑΕΠ και έχει φτάσει στα 317 δισεκατομμύρια ευρώ, η θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης είναι το 5% επονείδιστο χρέος – μονομερής διαγραφή – και 35% το άλλο. Δηλαδή, είναι 40% επί του τεράστιου ποσού των 317 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Θεωρώ ότι έτσι προσδιορίζεται ως θέση του ΣΥΡΙΖΑ, με την οποία οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ διαφωνούν ριζικά και κάθετα. Εμμένουμε στην πάγια θέση μας για τη διαγραφή του επονείδιστου χρέους. Ξεκαθαρίζω τη θέση αυτή για να μην υπάρχουν προβλήματα.
Το δεύτερο θέμα έχει να κάνει με την τροπολογία που καταθέσατε. Εμείς δεν έχουμε αντίρρηση. Να κατατίθενται τροπολογίες. Βεβαίως το εκπρόθεσμο έχει να κάνει περισσότερο με το αν έχει την ευκαιρία να τη διαβάσεις και αν έχεις το χρόνο. Δηλαδή, εγώ ακούγοντας τον κ. Βορίδη ζήτησα την τροπολογία και τη διάβαζα όση ώρα μιλούσατε και εσείς, κύριε Κουκουλόπουλε.
Ο εισηγητής μας δεν την έχει διαβάσει για να έχει τη δυνατότητα να τοποθετηθεί. Κατά την έννοια αυτή υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα, αλλά αυτό που διάβασα δεν είναι έτσι όπως παρουσιάστηκε από τον κ. Βορίδη. Πρώτα απ’ όλα άκουσα και τον κ. Βορίδη που μιλούσε για κοινή τροπολογία ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας. Εγώ κοίταξα τις υπογραφές των Βουλευτών και είδα μόνο τις υπογραφές του ΠΑΣΟΚ. Αν μιλάμε για την ίδια. Δεν είδα Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Μιλάω για την κατατεθειμένη τροπολογία με αριθμό 1108. Το ήλεγξα και με άλλους συναδέλφους. Αλλά δεν είναι εκεί το πρόβλημα.
Τι λέτε εδώ; Ότι θα γίνει ένα κούρεμα του χρέους των αγροτών που θα έρθει το πολύ στο 120%, οι οποίοι έχουν το χρέος στην Αγροτική Τράπεζα. Ξέρουμε τις διαδικασίες με τις οποίες η Αγροτική χωρίστηκε σε καλή και κακή. Ξέρουμε επίσης την προίκα των 7,5 δισεκατομμυρίων για να πάει η «καλή» Αγροτική στην Πειραιώς. Αλλά ακόμα και αν γίνει αυτό τι λέτε στους αγρότες;
Στους υπερχρεωμένους αγρότες λέτε ότι θα έχουν την ευκαιρία σε δυο χρόνια να εξοφλήσουν. Κι αν δεν εξοφλήσουν αυτό το δάνειο που είναι ενυπόθηκο, δίνετε δικαίωμα δια νόμου στην τράπεζα να πάρει δικαιώματα χρήσης και εκμετάλλευσης επί του ακινήτου και να το μισθώσει υποχρεωτικά σε κάποιον, από εκεί να εξοφλούνται τα χρήματα, οι δόσεις και αν δεν εξοφλούνται να προχωρεί σε κατασχέσεις. Δεν είναι πλήρης η προστασία που εσείς θεωρείτε ότι παρέχετε. Τα δυο έτη που δίνετε στον αγρότη για να εξοφλήσει είναι πολύ λίγα ενόψει της οικονομικής πολιτικής που έχετε εφαρμόσει. Είναι υπερχρεωμένοι οι αγρότες.
ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Εφτά χρόνια. Δεν τα διαβάσατε καλά.
ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΔΑΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΑΡΙΑΣ: Αυτά διάβασα. Αυτά λέει.
«Σε περίπτωση μη εξόφλησης εντός δυο ετών από την εγγραφή τότε μετατρέπεται το δάνειο και έχει τη δυνατότητα μισθώσεων».
Αυτά συμβαίνουν με βάση την τροπολογία σας. Δεν είναι πλήρης αλλά σε κάθε περίπτωση ο εισηγητής μας τη Δευτέρα θα τοποθετηθεί αναλυτικά. Αυτές είναι οι πρώτες παρατηρήσεις που κάνουμε. Θεωρούμε ότι δεν καλύπτεται το ζήτημα αυτό.
Τη Δευτέρα δεν θα είμαι εδώ, επειδή θα είμαι σε αποστολή με τους υπόλοιπους συναδέλφους στο Συμβούλιο της Ευρώπης. Προφανώς οι άλλοι συνάδελφοι των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ θα αναπτύξουν το θέμα.
Τα θέματα των αγροτών είναι κυρίαρχα σήμερα. Έχει ξεσηκωθεί η αγροτιά γιατί υπάρχει μια ανάλγητη κοινωνική πολιτική με πάρα πολλά προβλήματα. Να επισημάνω ενδεικτικά μόνο για το Νομό Ηρακλείου: ακαρπία ελαιολάδου. Είναι βασικό θέμα γιατί δεν μπορούν να έχουν ένα συγκεκριμένο εισόδημα οι αγρότες. Τι θα γίνει με αυτό; Πιέζουμε για να υπάρχει αποζημίωση. Στις καλένδες!
Ως προς τη φορολόγηση, όσοι έχουν από 10.000 ευρώ και πάνω μικτό εισόδημα πρέπει να τηρούν βιβλία και στοιχεία. Σας είπαμε ότι είναι λάθος. Το ψηφίσατε παραμονές Χριστουγέννων. Δημιουργούνται τεράστια προβλήματα. Προβλήματα σε όλα τα επίπεδα.
Διαβάζω αναφορές που κατέθεσα προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης από τις 18 Δεκεμβρίου και μετά: «Συνταξιούχοι αγρότες στις ορεινές περιοχές», «Χαμηλή τιμή πώλησης ελαιολάδου για τους ελαιοπαραγωγούς», «Εξαθλίωση των κατ’ επάγγελμα αγροτών». Αλλά και σε αυτούς τους αγρότες που θέλουν να πάνε να πληρώσουν που έχουν σχέση και υποχρεώσεις στον ΟΓΑ, τους λέει «θα πηγαίνετε δυο φορές σε συγκεκριμένους μήνες». Αν πας τώρα να πληρώσεις, δεν σε δέχονται.
Τι θα κάνετε με την κρητική τσικουδιά; Τι θα κάνετε με τα αγροτικά εισοδήματα; Αυτές όλες είναι αναφορές που έχουμε υποβάλει προς το Υπουργείο για να δει τα θέματα αυτά. Φυσικά το ίδιο γίνεται και για το εργοστάσιο ζάχαρης.
Από εκεί και πέρα, αντιμετωπίζετε και θέματα που έχουν σχέση και με την προστασία των δασών. Έχουμε παράνομη υλοτομία. Είχατε υποχρέωση να προσλάβετε πυροσβέστες. Δεν προσλαμβάνετε και καταργείτε τις διαδικασίες πρόσληψης των πυροσβεστών του διαγωνισμού του 2003, που δικαιώθηκαν με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Θέλω να πω δυο λόγια σε σχέση με τις δυο τροπολογίες του Υπουργείου Παιδείας επειδή δεν θα είμαι τη Δευτέρα. Κύριε Πρόεδρε, έχω λάβει μια επιστολή από την Ιερά Επαρχιακή Σύνοδο της Εκκλησίας της Κρήτης στις 15 Ιανουαρίου 2014. Απευθύνεται σε μένα και τους άλλους Βουλευτές της Κρήτης.
Λαμβάνοντας αυτήν την επιστολή από την Ιερά Επαρχιακή Σύνοδο της Εκκλησίας της Κρήτης κατέθεσα τροπολογία, τη 1100/23, η οποία υπάρχει και δεν έκανα τίποτε άλλο παρά να ενσωματώσω σε αυτήν αυτά που προτείνει ο νομικός σύμβουλος της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου. Πιστεύουμε ως αρχή -το αναφέρω διότι δεν θα είμαι εδώ τη Δευτέρα – ότι πρέπει να υπάρξει ίση μεταχείριση της Εκκλησίας της Κρήτης και να ισχύσουν γι’ αυτήν οι διατάξεις που ισχύουν για την Εκκλησία της Ελλάδος. Κλείνει το θέμα αυτό.
Δεύτερον, συμφωνούμε στην τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας για τις διακόσιες οργανικές θέσεις που προσδιορίζονται για προσωπικό ΙΕΚ, ΣΕΚ και θα τα αναλύσει αυτά η κ. Ξουλίδου. Απλώς θα ήθελα να παρατηρήσω ότι υπάρχει μία μεγάλη αδικία σε σχέση με νοσηλευτές καθηγητές και με αυτούς οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να προσληφθούν στην Περιφέρεια της Κρήτης.
Κύριοι συνάδελφοι, είχα θέσει ένα θέμα την ημέρα που συζητούσαμε μία επίκαιρη επερώτηση της ΔΗΜΑΡ – ήταν ημέρα Παρασκευή – για την καταστροφή του χημικού οπλοστασίου της Συρίας και είχα πει ότι είναι ένα θέμα σοβαρό και ότι η μέθοδος που έχει αποφασιστεί από τον ΟΗΕ, δηλαδή να καταστραφεί αυτό εν πλω μεταξύ Κρήτης και Ιταλίας, είναι μία επικίνδυνη μέθοδος. Δεν μου απάντησε τότε η Κυβέρνηση, μου απάντησε η κ. Βούλτεψη λέγοντας ότι αυτά που λέω δεν ισχύουν. Το θέμα πλέον έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις.
Η παρέμβαση του κ. Βενιζέλου θεωρούμε ότι δεν καλύπτει αυτή τη στιγμή το σοβαρότατο αυτό θέμα που πρέπει να προσέξουμε, δεδομένου ότι και το πλοίο στο οποίο έχουν φορτώσει τα χημικά από τη Συρία προς την Ιταλία, είναι επικίνδυνο. Καλούμε την Κυβέρνηση να έχει μία δραστήρια θέση πάνω στα ζητήματα αυτά και να παρέμβει κι ενημερώνω το Σώμα ότι εγώ τη Δευτέρα στο Συμβούλιο της Ευρώπης στο Στρασβούργο μιλώντας στην Ολομέλεια θα θέσω το θέμα αυτό, γιατί είναι πολύ σοβαρό διεθνές ζήτημα, για τη μεταφορά του χημικού οπλοστασίου της Συρίας και την καταστροφή του. Θέλει προσοχή το ζήτημα αυτό κι έχουν παρέμβει και οι οικολογικές οργανώσεις.
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Τριάντα δύο επιζώντες υπάρχουν μετά το αεροπορικό δυστύχημα στο Καζακστάν, σύμφωνα με τις καζάκικες αρχές και συγκεκριμένα…
Την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024, στις 12:00 το μεσημέρι, πραγματοποιήθηκε μουσική πατινάδα με παραδοσιακά κάλαντα…
Αγαπητοί αναγνώστες, Ευχαριστούμε που είστε δίπλα μας και μας εμπνέετε να συνεχίσουμε τον δικό μας…
Η ψυχρή αέρια μάζα που έφτασε στην Κρήτη, σε συνδυασμό με διαταραχή στην ανώτερη ατμόσφαιρα,…
Επιβατικό αεροσκάφος με 110 ανθρώπους συνετρίβη, την Τετάρτη (25/12), κοντά στην πόλη Ακτάου του Καζακστάν και στον…
Έπεσε περαιτέρω στο 61% το ποσοστό ιδιοκατοίκησης στη χώρα μας, σύμφωνα με έρευνα της Metron Analysis. Θυμίζουμε ότι…
This website uses cookies.