10.8 C
Chania
Sunday, December 29, 2024

Ο Γιώργος Σταθάκης για τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα

Ημερομηνία:

Ο Βουλευτής Χανίων του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Γιώργος Σταθάκης μίλησε σε ημερίδα με θέμα: «Νέες μορφές συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα: αναγκαιότητα για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, ευκαιρίες και απειλές για τις μελετητικές-συμβουλευτικές επιχειρήσεις», που διοργάνωσαν ο Σύνδεσμος Ελληνικών Εταιρειών Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ) και ο Σύνδεσμος Εταιρειών Συμβούλων και Μάνατζμεντ (ΣΕΣΜΑ).Κατά την ομιλία του ανέλυσε τα λάθη και τις παραλείψεις που συνιστούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη της χώρας και παρουσίασε τις προτεραιότητες του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και τους κύριους άξονες της πολιτικής του για την ανασυγκρότηση της οικονομίας.

Ως βασικότερο ζήτημα πρόταξε το τεράστιο κενό στο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο χαρακτηρίζεται από ελλείψεις και αναχρονισμούς, αναφέροντας το κλασικό παράδειγμα του Συνεδρίου του ΤΕΕ του 1930, που παρακολούθησε αυτοπροσώπως ο τότε πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος, με εισηγήσεις για κατεπείγουσα (!) ανάγκη δημιουργίας εθνικού κτηματολογίου και χωροταξικού σχεδιασμού πόλεων! Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι μετά από 83 χρόνια τα ζητούμενα παραμένουν τα ίδια, κάνοντας φανερό πως επιτέλους απαιτείται μια ρήξη με το παρελθόν: μια μεγάλη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου.

Επίσης σημαντική κατά τον κ. Σταθάκη είναι η αποκατάσταση της διαταραγμένης ισορροπίας ανάμεσα στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Για τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ο σχεδιασμός σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο και οι αποφάσεις πρέπει να ανήκουν στο δημόσιο και στους αποκεντρωμένους θεσμούς και όχι σε ιδιωτικά τεχνικά γραφεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απουσία ενός συνολικού σχεδίου διαχείρισης των απορριμμάτων.

Εξίσου κρίσιμη θεωρεί ο βουλευτής Χανίων και την επιλογή ενός διαφορετικού μοντέλου ανάπτυξης, αφού το νεοφιλελεύθερο που χρησιμοποιήθηκε κυρίως μετά το 1995, κατέρρευσε. Βασικός πυλώνας του υπήρξε η τοποθέτηση στο επίκεντρο της οικονομίας του τραπεζικού συστήματος, το οποίο ιδιωτικοποιήθηκε, ενώ έμφαση δόθηκε σε συγκεκριμένους τομείς όπως οι κατασκευές, η ναυτιλία, ο τουρισμός, ή οι τηλεπικοινωνίες, οι οποίοι επεκτάθηκαν στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη. Παράπλευρες απώλειες αυτού του μοντέλου ήταν η αγροτική παραγωγή, η εντυπωσιακά συρρικνωμένη μεταποίηση, οι νέες υπηρεσίες έρευνας και τεχνολογίας, το περιβάλλον κ.ά., που μπορούν να προσφέρουν πλεονεκτήματα σε ένα διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης.

Βασικός μοχλός μιας τέτοιας ανάπτυξης κατά τον κ. Σταθάκη θα πρέπει να είναι οι δημόσιες επενδύσεις και όχι οι ΣΔΙΤ (συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), οι οποίες σε Ευρώπη και Αμερική λειτουργούν μόνο ως συμπληρωματικός μηχανισμός χρηματοδότησης για το 10% περίπου του κόστους των έργων. Σύμβολο της αποτυχίας των ΣΔΙΤ να αποτελέσουν εργαλείο ανάπτυξης ευρύτερων περιοχών συνιστά το πανάκριβο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, γεγονός που εγείρει δικαιολογημένες ενστάσεις για την επιχειρούμενη από την κυβέρνηση ιδιωτικοποίηση των περισσότερων αεροδρομίων. Όταν ένα περιφερειακό αεροδρόμιο σαν των Χανίων, τόσο ελκυστικό και λειτουργικό, ενταγμένο σε πρόγραμμα επέκτασης κι εκσυγχρονισμού, δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά αντίθετα φέρνει χιλιάδες τουρίστες και συμβάλλει στην ανάπτυξη μιας ευρύτατης περιοχής, οφείλουμε να μην το ιδιωτικοποιήσουμε θέτοντας σε κίνδυνο την τοπική οικονομία, τόνισε.

Με τις ΣΔΙΤ, που άφησαν στη χώρα ημιτελή και πανάκριβα έργα, συνδέεται σύμφωνα με τον βουλευτή Χανίων μια ακόμα, πολύ σημαντική πτυχή της ανάπτυξης: το τεράστιο κόστος των έργων. Η τόσο μεγάλη υπερκοστολόγηση και ο τρόπος προσδιορισμού των τιμών συνιστούν ελληνικό φαινόμενο ιδιαίτερα επιβαρυντικό για την οικονομία. Κι ενώ θα περίμενε ο καθένας, στην παρούσα περίοδο κρίσης και συνακόλουθης αναθεώρησης των συμβάσεων, να επανακαθοριστούν οι τιμές των έργων, συζητιούνται όλα τα άλλα θέματα (ο τρόπος χρηματοδότησης, η συμμετοχή του δημοσίου κ.ά.), εκτός από το βασικό.

Διαπιστώνεται τελικά, κατέληξε ο κ. Σταθάκης, μια σειρά από προβλήματα που δεν επιτρέπουν την επανεκκίνηση της οικονομίας. Όσα αναφέρθηκαν, σε συνδυασμό με τον επανακαθορισμό του τύπου της ανάπτυξης που απαιτείται στην κατεύθυνση βιώσιμων λύσεων μεσαίου επιπέδου διαχείρισης και όχι μεγάλων τσιμεντοβόρων έργων, θα αποτελέσουν τους βασικούς άξονες της πολιτικής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για την ανασυγκρότηση της χώρας.

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

O «πατέρας» της ΑΙ προειδοποιεί: «Μπορεί να καταστρέψει την ανθρωπότητα τα επόμενα 30 χρόνια»

Ο Βρετανοκαναδός επιστήμονας υπολογιστών, συχνά αναφερόμενος ως «πατέρας» της τεχνητής...

Τραγωδία στον ΒΟΑΚ: Ένας νεκρός σε τροχαίο στο Σφακάκι Ρεθύμνου

Ακόμα μία ανθρώπινη ζωή χάθηκε στους δρόμους της Κρήτης,...

Κάλαντα αλληλεγγύης για τη στήριξη οικογενειών στα Χανιά

Το Σωματείο Επισιτισμού Νομού Χανίων, σε συνεργασία με τον...