ΘΕΣΕΙΣ

Ο Καζαντζάκης ξανανασταίνεται: Το νήμα και το νόημα – Λίγα λόγια για τον “Ανήφορο”, το ακυκλοφόρητο βιβλίο του μεγάλου Κρητικού συγγραφέα

Του Κ.Β. Κατσουλάρη

Ο «Ανήφορος» εκτυλίσσεται στα μεταπολεμικά χρόνια, στην Κρήτη και στην Αγγλία, με πρωταγωνιστές τον κρητικό Κοσμά, και τη γυναίκα του, την Πολωνοεβραία Νοεμή.

Αν κρίνω από τα αποσπάσματα που ακούσαμε χθες βράδυ στην αίθουσα εκδηλώσεων του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς, από τους ηθοποιούς Τάσο Νούσια και Κατερίνα Λέχου, πρόκειται για ένα βιβλίο που φέρει ατόφια τη σφραγίδα του μεγάλου δημιουργού.

Έχοντας πίσω του το Ολοκαύτωμα και την καταστροφή του πολέμου, ο Καζαντζάκης προσπαθεί να βρει τα πατήματά του, τα βήματα του Ανθρώπου σε έναν κόσμο όπου όλες οι σταθερές είχαν καταρρεύσει.

Με αυτήν την έκδοση, που αναμφίβολα από μόνη της αποτελεί σπουδαίο γεγονός, οι εκδόσεις Διόπτρα, που έχουν πλέον τα δικαιώματα έκδοσης του έργου του Ν.Κ., ανακοίνωσαν χθες βράδυ μια σειρά από εκδοτικές ενέργειες που έχουν ως σκοπό να επανασυστήσουν τον συγγραφέα στο ελληνικό κοινό − δίνοντας έμφαση στους νέους αναγνώστες και στα παιδιά.

Προς τούτο, ετοιμάζονται δύο γκράφικ νόβελ (Ο Ζορμπάς και ο Καπετάν Μιχάλης) από καταξιωμένους κομίστες (Soloup και Pan Pan), καθώς και διασκευές των έργων του για παιδιά.

Και βέβαια: επανεκδίδονται, με νέα εξώφυλλα και νέα στοιχειοθεσία όλα του τα έργα, τόσο τα μυθοπλαστικά, όσο και τα φιλοσοφικά και ταξιδιωτικά.

Το έργο του επανασχεδιασμού των βιβλίων του Ν.Κ. έχει φέρει σε πέρας ο πολύπειρος γραφίστας Γιάννης Καρλόπουλος και δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι μας άφησε άφωνους με τις λιτές, πρωτότυπες και πυκνές, αισθητικά και νοηματικά, συνθέσεις του, στις οποίες δεσπόζει η «κόκκινη γραμμή» σε άσπρο φόντο. Στο εσωτερικό, μια εντελώς χειροποίητη γραμματοσειρά, δημιουργία του ιδίου και δυο Γάλλων μαθητών του, που θυμίζει το καζαντζακικό χειρόγραφο, ισορροπεί ανάμεσα στον κόσμο της καλλιγραφίας και τις σύγχρονες εκδοτικές ανάγκες.

Δεν θα μπω στον πειρασμό να περιγράψω με λεπτομέρειες τη χθεσινή βραδιά. Οι εκατοντάδες άνθρωποι του βιβλίου, του θεάτρου και του σινεμά που γέμισαν την αίθουσα (νομίζω ότι δεν την έχω ξαναδεί τόσο γεμάτη) θα έχουν σίγουρα κάτι να θυμούνται.

Τη βραδιά παρουσίασε, με απόλυτη επιτυχία, ο ίδιος ο εκδότης, ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, κάτι που νομίζω ότι αποτέλεσε κρίσιμη επιλογή από πολλές απόψεις. Τις ομιλίες και τις αναγνώσεις συνόδευαν καλαίσθητα και ψαγμένα βίντεο, ενώ γενικότερα το οπτικό και ηχητικό μέρος της παρουσίασης ήταν υψηλού επιπέδου (μόνο με βραδιές απονομής κινηματογραφικών βραβείων μπορεί να συγκριθεί). Ήταν μια υπερπαραγωγή, που όμοιά της ίσως δεν έχει ξαναγίνει στο χώρο του βιβλίου, αλλά το σημαντικό είναι τούτο: Καμιά στιγμή δεν χάθηκε το νήμα, δεν ξεχάσαμε γιατί βρισκόμαστε εκεί, ποιο είναι το όραμα, ποιο είναι το νόημα πίσω απ’ όλα αυτά.

Ήταν μια υπερπαραγωγή, που όμοιά της ίσως δεν έχει ξαναγίνει στο χώρο του βιβλίου, αλλά το σημαντικό είναι τούτο: Καμιά στιγμή δεν χάθηκε το νήμα, δεν ξεχάσαμε γιατί βρισκόμαστε εκεί, ποιο είναι το όραμα, ποιο είναι το νόημα πίσω απ’ όλα αυτά.

Ένα είναι σίγουρο: Τα χρόνια που έρχονται θα ξαναδιαβάσουμε τον Καζαντζάκη. Θα μιλήσουμε και θα ακούσουμε να μας μιλούν γι’ αυτόν, θα αναρωτηθούμε ξανά ποια είναι η σχέση μας μαζί του, θα τον «αναστήσουμε» μέσα μας και συλλογικά. Μια νέα εποχή αρχίζει. Ευχόμαστε στις εκδόσεις Διόπτρα να αρθούν στο ύψος των μεγάλων προσδοκιών που ενέπνευσαν χθες βράδυ. Η ελληνική λογοτεχνία, και μαζί της ο ελληνικός πολιτισμός, θα ανέβουν μερικούς πόντους ψηλότερα.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Ρέθυμνο: Σοκαριστικό βίντεο όπου μεθυσμένος οδηγός παραβίασε κόκκινο και σκότωσε συνταξιούχο

Το βίντεο – ντοκουμέντο από το τροχαίο δυστύχημα στην Κρήτη, με μεθυσμένο οδηγό να παραβιάζει κόκκινο σηματοδότη, παρασέρνοντας 69χρονο,…

9 hours ago

Ανακοίνωση του Κινήματος Δημοκρατίας για την τραγωδία στη Σούδα

Το Κίνημα Δημοκρατίας εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με την τραγωδία που σημειώθηκε στη Σούδα, όπου ο…

9 hours ago

Χρ. Μαρκογιαννάκης: «Ξεκάθαρες οι ευθύνες» αστυνομικών και συνοδηγού

O Χρήστος Μαρκογιαννάκης, δικηγόρος της οικογένειας του 22χρονου που έχασε τη ζωή του μίλησε για τις ευθύνες…

9 hours ago

Ερωτήματα Πολάκη για αστυνομική και δικαστική διαχείριση στο τροχαίο στη Σούδα αλλά και για “ξήλωμα” αστυνομικής ηγεσίας

Την οδύνη του για τον θάνατο του 22χρονου Παναγιώτη σε τροχαίο στη Σούδα, καθώς και…

12 hours ago

Πώς έγινε το «ξήλωμα» της ΕΛΑΣ στα Χανιά – «Μοντέλο Μυκόνου» ζήτησε από τον Χρυσοχοΐδη ο Μητσοτάκης

Μόλις ενημερώθηκε επισταμένως για τα στοιχεία της υπόθεσης με το τροχαίο που είχε ως αποτέλεσμα…

12 hours ago

Ο Μ. Χρυσοχοΐδης για το ξήλωμα της ηγεσίας της αστυνομίας στα Χανιά μετά την τραγωδία στη Σούδα

Οι αστυνομικοί που θα αντικαταστήσουν εκείνους που θα φύγουν από την Υποδιεύθυνση Χανίων θα προέλθουν…

12 hours ago

This website uses cookies.