Categories: ΘΕΣΕΙΣ

Ο νέος νόμος για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια & ΤΕΙ

Του Απόστολου Κακλαμάνη – Βουλευτή Β’ Αθηνών

Πρώην Υπουργού Παιδείας &  Προέδρου της Βουλής*

Επί 25 και πλέον χρόνια, πλείστοι όσοι  ειδικοί και «ειδικοί»  κατά την περίοδο και μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων των εισαγωγικών εξετάσεων για τα Πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι. (και όχι «ΑΕΙ και ΤΕΙ» όπως γράφουν ή λένε κάποιοι ανενημέρωτοι «ενημερωτές» μας) ασχολούνται με τις αδυναμίες του ισχύοντος συστήματος διεξαγωγής τους.

Ως συνακόλουθες αυτού του συστήματος πανθομολογούνται, αφενός η αποδιοργάνωση της τρίτης, αν όχι και των άλλων τάξεων του λυκείου και αφετέρου η υποκατάστασή του από πολυδάπανα «ιδιαίτερα» μαθήματα και από το πλήθος των φροντιστηρίων.

Όντως αυτή είναι η «μοίρα» επί 10ετίες τώρα, του λυκείου, ενώ η εισαγωγή σ’ ένα τμήμα Πανεπιστημίου ή Τ.Ε.Ι. μπορεί να εξαρτηθεί από ένα τυχαίο γεγονός κατά το 3ωρο των εξετάσεων ενός, έστω, μαθήματος.          Ο πανικός μιας πρόσκαιρης αδιαθεσίας ή αντιθέτως μια έμπνευση της στιγμής ή ένα θέμα που διδάχθηκε ή όχι ως «S.O.S.» στο ….φροντιστήριο, αποτελούν κάθε χρόνο την αιτία θριάμβων ή θρήνων χιλιάδων παιδιών μας.

Είναι, λοιπόν θετικό το γεγονός ότι, έστω και εν μέσω πλείστων εσφαλμένων μέτρων, που κατέφεραν αντίστοιχα πλήγματα ιδιαιτέρως στη δευτεροβάθμια τεχνική – επαγγελματική (αυθαίρετες καταργήσεις τμημάτων ΕΠΑ.Σ) και στην τριτοβάθμια τεχνολογική (καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων Τ.Ε.Ι.) εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την εφαρμογή πλέον του συστήματος των γενικών εξετάσεων ή «δεσμών» του νόμου 1351/1983 «εισαγωγή σπουδαστών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» (ΦΕΚ Α’56).

Ο νόμος και το σύστημα εκείνο καταργήθηκαν διότι υποστηρίχτηκε ότι κάποιοι καθηγητές θα βαθμολογούσαν κάποιους μαθητές τους με υποκειμενικά κριτήρια.

Αν και εξακολουθώ να πιστεύω, ότι θα πρέπει να εμπιστευόμαστε πιο πολύ την μικρή κοινωνία της τάξης όπου τα παιδιά «κράζουν» τέτοια φαινόμενα, και όταν μάλιστα  χαρακτηρίστηκε ως ιδιόνυμο αδίκημα απειλούμενο με ποινή φυλάκισης και απόλυση, η παράδοση «ιδιαίτερων» μαθημάτων από καθηγητή στους μαθητές του, θεωρώ ορθή χάριν της αξιοπιστίας του συστήματος την ρύθμιση που εισηγείται τώρα το υπουργείο Παιδείας. Είναι η σχετική προσαρμογή του βαθμού του καθηγητή μέσα στην τάξη προς το βαθμό των εξετάσεων, που θα γίνονται πανελληνίως και κατά 50% από ειδική «τράπεζα θεμάτων».

Πρέπει, όμως, να παρατηρηθεί ότι στο πλαίσιο της «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης 1982-86», είχαν εισαχθεί αφενός ο θεσμός της εσωσχολικής βοήθειας, ώστε και οι καθηγητές να μην εξωθούνται εξ ανάγκης στην παράδοση «ιδιαιτέρων» και αφετέρου ο θεσμός των Μεταλυκειακών Προπαρασκευαστικών Κέντρων για την προετοιμασία των μαθητών της γ’ λυκείου και εκείνων, επίσης, που σε περίπτωση αποτυχίας επιθυμούσαν να ξαναδώσουν εξετάσεις για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έτσι πλείστα όσα ιδιωτικά φροντιστήρια έκλεισαν και οι διδάσκοντες σ’ αυτά προσήλθαν στα Μ.Π.Κ.

Προκειμένου όμως, ν’ αποκτήσει πλήρη αυτοτέλεια το Λύκειο,  όπως επιβάλλεται για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης και κάθε κύκλο ή κατεύθυνση σπουδών, πρέπει να διορθωθεί και ένα άλλο πολύ σοβαρό λάθος. Πρόκειται για το συντελεστή βαρύτητας καθενός από τα κρίσιμα μαθήματα. Ουσιαστικά με τον περίφημο αυτόν συντελεστή αποδεχόμαστε και ενθαρρύνουμε τη νοσηρή αντίληψη πολλών γονιών, ιδιαιτέρως, όσων «αποφασίζουν» πριν καν φοιτήσουν στο λύκειο τα παιδιά τους «τι θα γίνουν», όταν….. μεγαλώσουν!

Έτσι αυτά εξαναγκάζονται ή προσανατολίζονται έστω, πολύ νωρίς, και παγιδεύονται σε επιλογές που συχνά, μεταβάλλονται και μάλιστα πολλές φορές, μέχρι να ‘ρθει ο περίφημος Ιούνιος των εισαγωγικών εξετάσεων. Στο μεταξύ εγκαταλείπονται όλα τα άλλα μαθήματα ενός ολοκληρωμένου προγράμματος που πρέπει να υπηρετεί κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης και «εναγκαλίζεται» ο φροντιστής των συγκεκριμένων θετικών ή θεωρητικών μαθημάτων.

Έτσι βρισκόμαστε ενίοτε μπροστά σε διδακτορούχους θετικούς επιστήμονες, που είναι τόσο «βάρβαρα τα ελληνικά τους» ή θεωρητικούς επιστήμονες που δεν μπορούν να κάνουν μια διαίρεση, αν ο διαιρέτης έχει δεκαδικά στοιχεία!.

Στη Βουλή, ελπίζω, ότι θα γίνει ουσιαστική συζήτηση, πολύ πιο χρήσιμη στα παιδιά από το να τα «βγάλουμε στο κλαρί» πριν καν αρχίσουν την Α’ λυκείου, με αφορμή τις  εξετάσεις, που θα προβλέπει ο νέος νόμος.

*Το άρθρο αναρτήθηκε 25/8/2013 στην προσωπική ιστοσελίδα του Απόστολου Κακλαμάνη, www.apkaklamanis.gr

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Χανιά: Χτύπησε στρατιωτικούς με το αυτοκίνητό του και τους εγκατέλειψε

Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε έξω από το Ναυτικό Νοσοκομείο Χανίων, με θύματα δύο πεζούς που…

2 hours ago

Κρήτη: Με θετικό πρόσημο έκλεισε η σεζόν – Στραμμένα τα βλέμματα στο 2025

Τα 18,8 δισ. ευρώ προσέγγισαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στη χώρα μας την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024,…

2 hours ago

Κρήτη: Γυναίκα που δεχόταν σεξουαλική κακοποίηση από τον πατέρα της για 7 χρόνια από τα 11 χρόνια της έγινε δικηγόρος και τον δικάζει

Μια 27χρονη γυναίκα που κατήγγειλε τον πατέρα της για σεξουαλική κακοποίηση όσο εκείνη ήταν μόλις…

2 hours ago

Ισοβαθμία στην 3 η θέση για την ομάδα της ΣΑΧ – ΣΑΜΑΡΙΑ! Χρυσό μετάλλιο για την Όλγα Βολάνη και τον Βασίλη Βολάνη σε Διεθνές Τουρνουά στη Θεσσαλονίκη

Το Διεθνές Τουρνουά Παμπαίδων Θεσσαλονίκης διεξάγεται για 18η χρονιά από την Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Θεσσαλονίκης –…

2 hours ago

Βουλή: Κατατέθηκε η ευρωπαϊκή Οδηγία για «επαρκείς κατώτατους μισθούς στην ΕΕ»

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Ενσωμάτωση…

2 hours ago

«Γέφυρες Συμπερίληψης»: Εκπαιδευτικό σεμινάριο από το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Πλατανιά

Το Κέντρο Κοινότητας του  Δήμου Πλατανιά, σε συνεργασία με την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Διαβάζω για τους…

2 hours ago

This website uses cookies.