Categories: ΤΟΠΙΚΑ

Ο Σύλλογος Κοινωνιολόγων Χανίων για τον Βαρδή Τσουρή: «Καταλυτική η παρουσία του στις συλλογικές δράσεις των κινημάτων των Χανίων»

Με κείμενο του ο Σύλλογος Κοινωνιολόγων Χανίων που επανασυστήθηκε προ ολίγων ημερών αναφέρεται στον θάνατο του Βαρδή Τσουρή σημειώνοντας ότι  «στην καταλυτική παρουσία και το λόγο του στις συλλογικές δράσεις των κινημάτων των Χανίων, αναγνωρίζει κανείς  τόσο τα στοιχεία της κρητικής παράδοσης και του λαϊκού πολιτισμού, όσο  και τις καινοτομίες των νέων κοινωνικών κινημάτων που αναδύθηκαν τις δεκαετίες του ΄60 και του ΄70»

Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο:

Στις αρχές του Μάη έφυγε ο Βαρδής Τσουρής που, για κάποιους από εμάς, είναι ένα σύμβολο των αγώνων για την ελευθερία, την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.

Το γνωστικό μας αντικείμενο, η Κοινωνιολογία, μελετάει τα κοινωνικά κινήματα της αλληλεγγύης ως μη θεσμοθετημένες μορφές συλλογικής δράσης που μετασχηματίζουν τους κοινωνικούς θεσμούς και συμβάλλουν στον ουσιαστικό εκδημοκρατισμό των τρόπων που οργανώνεται η κοινωνική ζωή. Από αυτή την οπτική θέση, η βιογραφική διαδρομή του Βαρδή Τσουρή,  αναδεικνύει τον πλούτο των κινημάτων της αλληλεγγύης και την κοινωνική ιστορία των νέων ρεπερτορίων της συλλογικής δράσης. Στην καταλυτική παρουσία και το λόγο του στις συλλογικές δράσεις των κινημάτων των Χανίων, αναγνωρίζει κανείς  τόσο τα στοιχεία της κρητικής παράδοσης και του λαϊκού πολιτισμού, όσο  και τις καινοτομίες των νέων κοινωνικών κινημάτων που αναδύθηκαν τις δεκαετίες του ΄60 και του ΄70. Των κινημάτων που συνέβαλαν στην παραγωγή νέων κριτικών ερμηνευτικών σχημάτων της κοινωνικής πραγματικότητας.

Ήδη, από την πρώτη του πολιτική ένταξη μέσα από τον αντιδικτατορικό αγώνα και την εξέγερση του Πολυτεχνείου, ο Βαρδής θα γοητευτεί και θα επηρεάσει ο ίδιος τις νέες μορφές διαμαρτυρίας και τους νέους τρόπους λήψης αποφάσεων και πολιτικής συμμετοχής των ανθρώπων της γενιάς του. Παράλληλα με τα νέα ερμηνευτικά σχήματα που ασκούν κριτική στη γραφειοκρατική παράδοση της πολιτικής συμμετοχής,   η σκέψη του μπολιάζεται με  τις διαδικασίες των λαϊκών συνελεύσεων των ανθρώπων της υπαίθρου. Στην παρουσία  του Βαρδή συναντάμε την πρώιμη κριτική ενάντια στην εργαλειακή  αντιμετώπιση του ατόμου από τις οργανώσεις, όπως και τη μέριμνα για τη διεύρυνση των γεγονότων διαμαρτυρίας στις περιθωριοποιημένες ως τότε θεματικές του περιβάλλοντος, του κοινωνικού φύλου, του αντι – μιλιταρισμού και της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των μειονοτήτων.

Από τη δεκαετία του ΄80 μέχρι το 2017, ο Βαρδής θα στοχοποιείται συνεχώς για την συμμετοχή του στους δύσκολους και ιστορικούς αγώνες της τοπικής κοινωνίας. Θα διωχθεί ποινικά αμέτρητες φορές αλλά θα εκτιμηθεί από τη βάση της κοινωνίας για τη δράση του ενάντια στις στρατιωτικές βάσεις στη Σούδα, για το κλείσιμο της εστίας μόλυνσης της χωματερής του Κουρουπητού, στους αγώνες ενάντια στη στρατιωτική – εμπορική εκμετάλλευση της Γαυδοπούλας, σε κάθε δράση ενάντια σε ότι θεωρήθηκε ως απαξίωση της ζωής από αντι-κοινωνικά συμφέροντα.

Μέχρι και τις τελευταίες μέρες της ζωής του ο Βαρδής συμμετείχε στα τοπικά κινήματα, υπερασπιζόμενος, από την δικιά του σκοπιά,  την αξία της αλληλοβοήθειας και τη διεκδίκηση της κοινωνικής ισότητας, ενώ παράλληλα δραστηριοποιούνταν πολιτικά στον αναρχικό χώρο. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τις αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν,    η σκέψη, η στάση ζωής, η προτεραιότητα στην αξία της κοινωνικής αλληλεγγύης και ο κώδικας τιμής που ακολουθούσε  στις  σχέσεις του  με τους άλλους,   δεν μπαίνουν σε καλούπια: δημιουργούν ένα νέο παράδειγμα.

Μέχρι το τέλος της ζωής του, κράτησε αμείωτο και διέδωσε το ενδιαφέρον του για τη μάθηση και την αναγνωρισμένη κριτική γνώση των ιστορικών και πολιτικών προβληματισμών της εποχής μας. Αποτέλεσε  και θα αποτελεί πηγή πολιτικής κοινωνικοποίησης για τις  προηγούμενες και τις επόμενες νέες γενιές και κληρονομία για το σύνολο της χανιώτικης κοινωνίας, όπως και για όλους εκείνους  που αφιερώνονται – ο καθένας από την δική του σκοπιά  –  στον αγώνα για  να  έναν καλύτερο κόσμο.

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Αυγενάκης: Το ελαιόλαδο αποτελεί τον πυρήνα όχι μόνο της κρητικής, αλλά και της μεσογειακής διατροφής

Με τη διοίκηση του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔΗΚ) συναντήθηκε ο ΥπΑΑΤ Λευτέρης Αυγενάκης τονίζοντας…

2 hours ago

Πως κατασκευάζεται ένα (συνδεδεμένο) «πράσινο νησί»

Της Βάννας Σφακιανάκη Ξεκινώντας ενοχοποιείς τους νησιώτες λέγοντας ότι επιβαρύνουν το κοινωνικό σύνολο» επειδή οι…

2 hours ago

Αντιπυρική προστασία: οι κομματικές φιέστες και ο λάθος προσανατολισμός

Του Λευτέρη Καρχιμάκη * Το νέο δόγμα πυρόσβεσης μας υπόσχεται μόνο γρηγορότερη προσβολή των πύρινων…

3 hours ago

«Ποτέ στη ζωή μου δεν έχω δει τέτοιο βομβαρδισμό» – Δραματική η κατάσταση στη Ράφα

Τουλάχιστον 12 άνθρωποι έχουν αναφερθεί ότι σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια ισραηλινών βομβαρδισμών στη Ράφα τη νύχτα. Ο…

4 hours ago

Ουκρανία: Αρθρο-κόλαφος πρώην αξιωματούχου των ΗΠΑ για τους «αέναους πολέμους μας»

Ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι ένας πόλεμος αντιπροσώπων που δικαιολογείται ως μια προσπάθεια «αποδυνάμωσης και απομόνωσης» της…

5 hours ago

Έγραψε τον λειτουργικό ορισμό του “αντισημιτισμού” – Τώρα λέει ότι ο όρος εργαλοποιείται

Ο δικηγόρος Kenneth Stern έγραψε τον λειτουργικό ορισμό του "αντισημιτισμού", ο οποίος τώρα πιστεύει ότι…

5 hours ago

This website uses cookies.