Ο ηθοποιός, ο οποίος έχει εκφράσει στο παρελθόν ανησυχίες για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε ταινίες, λέει στους θαυμαστές του «δεν έχω καμία σχέση» με αυτό το βίντεο-φάρσα για ένα οδοντιατρικό πρόγραμμα που φαίνεται να χρησιμοποιεί την εικόνα του. «Είναι στην πραγματικότητα ψεύτικη και δημιουργήθηκε με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης» δηλώνει.
Σε μήνυμα που δημοσίευσε στους 9,5 εκατομμύρια ακολούθους του στο Instagram, ο ηθοποιός δήλωσε ότι η εικόνα του χρησιμοποιήθηκε χωρίς την άδειά του. «ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Υπάρχει ένα βίντεο εκεί έξω που προωθεί κάποιο οδοντιατρικό πρόγραμμα με μια τεχνητή εκδοχή του εαυτού μου. Δεν έχω καμία σχέση με αυτό» έγραψε ο Χανκς πάνω από ένα στιγμιότυπο οθόνης μιας εικόνας του εαυτού του που δημιουργήθηκε από υπολογιστή.
«Το περιμέναμε αυτό»
Ο βραβευμένος με Όσκαρ έχει εκφράσει στο παρελθόν ανησυχίες για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, αν και δεν έχει αποφύγει να εγκρίνει ψηφιακά τροποποιημένες εκδοχές του εαυτού του σε ταινίες.
Το 2004 η χριστουγεννιάτικη ταινία με κινούμενα σχέδια «The Polar Express» (Το Πολικό Εξπρές) περιείχε μια CGI εκδοχή του Χανκς. Είχε επίσης αλλάξει ηλικία, είχε γίνει νεότερος σε σκηνές της ταινίας «A Man Called Otto» (Ένας άνθρωπος που τον έλεγαν Ότο), του 2022.
Μιλώντας με τον Βρετανό κωμικό Adam Buxton στο podcast του στις 18 Απριλίου, λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της απεργίας των συγγραφέων του Χόλιγουντ, ο Χανκς δήλωσε για την AI: «Το περιμέναμε αυτό. Είδαμε ότι θα υπήρχε αυτή η ικανότητα να ρίχνουμε μηδενικά και μονάδες μέσα σε έναν υπολογιστή και να τα μετατρέπουμε σε ένα πρόσωπο και έναν χαρακτήρα. Τώρα αυτό έχει αυξηθεί κατά δισεκατομμύρια φορές από τότε και το βλέπουμε παντού.
»Μπορώ να σας πω ότι γίνονται συζητήσεις σε όλες τις συντεχνίες, σε όλους τους οργανισμούς και σε όλα τα νομικά γραφεία για να βρεθούν οι νομικές προεκτάσεις του προφανούς, ότι, δηλαδή, το πρόσωπό μου και η φωνή μου -και όλων των άλλων- είναι η πνευματική μας ιδιοκτησία».
Η τεχνολογία deepfake
«Αυτή τη στιγμή, αν ήθελα, θα μπορούσα να προτείνω μια σειρά από επτά ταινίες στις οποίες θα πρωταγωνιστούσα εγώ και στις οποίες θα ήμουν 32 ετών. Ο καθένας μπορεί πλέον να αναδημιουργήσει τον εαυτό του σε οποιαδήποτε ηλικία μέσω της τεχνητής νοημοσύνης ή της τεχνολογίας deepfake».
Ο Χανκς είπε στον Μπάξτον ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να επιτρέψει σε μια ψεύτικη εκδοχή του να συνεχίσει να παίζει στο διηνεκές.
«Θα μπορούσε να με χτυπήσει ένα λεωφορείο αύριο, και αυτό ήταν όλο, αλλά οι παραστάσεις μπορούν να συνεχίζονται και να συνεχίζονται και να συνεχίζονται και να συνεχίζονται. Και πέρα από την κατανόηση ότι έχει γίνει με τεχνητή νοημοσύνη ή deepfake, δεν θα υπάρχει τίποτα που να σου λέει ότι δεν είμαι εγώ και μόνο εγώ. Και θα έχει κάποιο βαθμό αληθοφάνειας. Αυτό είναι σίγουρα μια καλλιτεχνική πρόκληση, αλλά και μια νομική πρόκληση».
Η απεργία των συγγραφέων στις ΗΠΑ έληξε την περασμένη εβδομάδα, με ένα από τα σημαντικότερα σημεία διαφωνίας να είναι οι ανησυχίες ότι η ανεξέλεγκτη τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να υπονομεύσει το έργο των δημιουργών. Η Συντεχνία Συγγραφέων της Αμερικής ενέκρινε μια συμφωνία με τη Συμμαχία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης που περιλαμβάνει περιορισμούς στον τρόπο με τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη στον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Ναι μεν, αλλά
Ωστόσο, η Sag-Aftra – το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους ηθοποιούς του Χόλιγουντ – παραμένει σε απεργία, πράγμα που σημαίνει ότι οι περισσότερες παραγωγές δεν μπορούν να συνεχιστούν. Η απεργία των ηθοποιών ξεκίνησε λίγους μήνες μετά την απεργία των σεναριογράφων, με την αμοιβή, καθώς και την ανησυχία για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη δημιουργία μη εγκεκριμένων ομοιωμάτων ηθοποιών, να βρίσκονται στο επίκεντρο της διαμάχης. Υπάρχουν ελπίδες ότι η συμφωνία των συγγραφέων θα μπορούσε να συμβάλει στην επίλυση της απεργίας των ηθοποιών του Χόλιγουντ.
Στην ταινία Here που σκηνοθετεί ο Ρόμπερτ Ζεμέκις και θα κυκλοφορήσει το επόμενο έτος, ο Τομ Χανκς θα υποδυθεί νεότερες εκδοχές του χαρακτήρα του χρησιμοποιώντας ένα εργαλείο από τη Metaphysic. Η εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης δήλωσε ότι μπορεί να δημιουργήσει «υψηλής ανάλυσης φωτορεαλιστικά faceswaps και εφέ απο-γήρανσης πάνω στις ερμηνείες των ηθοποιών ζωντανά και σε πραγματικό χρόνο χωρίς την ανάγκη για περαιτέρω σύνθεση ή εργασία VFX».
*Με στοιχεία από theguardian.com