Η αλήθεια είναι ότι όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά διεθνώς το επάγγελμα της δημοσιογραφίας αλλά και τα μέσα ενημέρωσης περνάνε μία τεράστια κρίση για την οποία ουδείς από τους πολιτικούς συνήθως μιλά, όταν με τόσο ευκολία μιλούν για τις ευθύνες συνολικά των δημοσιογράφων.
Στην Ελλάδα λ.χ., είναι γνωστό, η επιρροή των εφημερίδων έχει συρρικνωθεί.
Μέσα σε μία δεκαετία σταμάτησαν να κυκλοφορούν 69 εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας. Σήμερα κυκλοφορούν μόλις 55 τίτλοι. Συνολικά στην επικράτεια κυκλοφορούν σήμερα 285 εφημερίδες, οι οποίες στην πλειοψηφία τους αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.
Το αναγνωστικό κοινό έχει συρρικνωθεί και οι συνολικές πωλήσεις φύλλων μειώθηκαν περίπου 75% στη διάρκεια της τελευταίας 10ετίας.
Η κρίση αντανακλάται και στη δραματική συρρίκνωση του δικτύου πώλησης εφημερίδων και περιοδικών από τα 15.000 και πλέον σημεία πώλησης σε όλη τη χώρα μέχρι πριν από δέκα χρόνια σε λιγότερα από το 1/3 σήμερα.
Η αναγκαστική στροφή στην διαδικτυακή ενημέρωση – αν και τα πρώτα χρόνια φάνηκε ότι μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για ένα λειτουργικό νέο μοντέλο που πάντως είχε ανάγκη πολλών μεταρρυθμίσεων – τον τελευταίο καιρό γίνεται ξεκάθαρη και εδώ μία πρωτοφανή κατάρρευση.
Η κρίση συμβαδίζει με τις μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές που έχουν συμβεί σε παγκόσμια κλίμακα τα τελευταία χρόνια που έχουν οδηγήσει σε συγκέντρωση πλούτου σε ελάχιστα χέρια.
Σχετικά με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, χαρακτηριστικό είναι και το εξής στοιχείο:
Όπως αναφέρει η Wall Street Journal, το 77% της παγκόσμιας διαφημιστικής δαπάνης που κατέληγε παλιότερα σε τοπικά μέσα ενημέρωσης τώρα καταλήγει σε 2 εταιρείες, την facebook και την google.
Απλά προσπαθήστε να αντιληφθείτε το μέγεθος της συσσώρευσης που έχει συντελεσθεί μέσα σε λιγότερο από 15 χρόνια δίχως να υπάρξει καμία αντίδραση από τα κόμματα των δυτικών φιλελεύθερων Δημοκρατιών.
Πολλά δισεκατομμύρια δολλάρια διαφημιστικής δαπάνης σε παγκόσμια κλίμακα μέσα σε λίγα χρόνια εξαφανίστηκαν από τα ταμεία χιλιάδων τοπικών μέσων στα οποία εργάζονται εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι στον κρίσιμο τομέα της ενημέρωσης και τώρα καταλήγουν σε κάποιους καπιταλιστές που ελέγχουν δύο (2) εταιρείες: την Google και την Facebook.
Σε πρόσφατο άρθρο της η Guardian αναφέρεται σε ένα φαινόμενο “ερημοποίησης στον τομέα της ενημέρωσης” που διαρκώς επεκτείνεται με δραματικές συνέπειες για τη Δημοκρατία.
Το Κέντρο για τον Πλουραλισμό στα μέσα ενημέρωσης και για την μιντιακή Ελευθερία, χρησιμοποιεί τον όρο “ειδησεογραφικοί έρημοι” για να περιγράψει μία κατάσταση στην οποία δεν υπάρχει αναγκαστικά έλλειψη μέσων ενημέρωσης αλλά αποτυπώνεται μια κατάρρευση της ποιότητας και της ποσότητας των ειδήσεων ως αποτέλεσμα των οικονομικών περιορισμών. Το φαινόμενο σχετίζεται και με την άνοδο ειδησεογραφικών μέσων ενημέρωσης που ελέγχονται από κεφάλαια που μικρή σχέση έχουν με τη δημοσιογραφία, ή που είναι επιρρεπή στην επιρροή από πολιτικούς ή άλλου είδους εξουσίες λόγω της αδυναμίας στην οποία βρίσκονται.
Αδυναμία που εν πολλοίς προκύπτει από τη συσσώρευση στα χέρια δύο (2) εταιρειών σχεδόν του συνόλου των εσόδων τους στα οποία βασίζεται η δυνατότητα επιβίωσης και αποτελεσματικής λειτουργίας τους.
Όλες αυτές οι εξελίξεις είναι πολύ σημαντικές όμως δεν είδαμε κανένα κόμμα είτε της Αριστεράς είτε της Δεξιάς στην Ελλάδα να κάνει καμία αναφορά, αν και είναι μέγα ζήτημα που αφορά την ποιότητα της Δημοκρατίας μας.
Σε αυτό το πλαίσιο βλέπουμε όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια και ο ρόλος του δημοσιογράφου να μεταμορφώνεται. Η δημοσιογραφία που δε διστάζει να θέσει ερωτήματα απαιτώντας απαντήσεις, μπαίνει στο περιθώριο. Πλέον, ο κανόνας όλο και πιο συχνά είναι μέσα ενημέρωσης εξαρτημένα στο επίπεδο της λειτουργίας. Μέσα ενημέρωσης, δηλαδή, όλο και περισσότερο “οικονομικά” ως προς την κριτική ικανότητα που έχουν. Η οικονομική λειτουργία (την εποχή του διαδικτύου συμβαίνει με όρους “οικονομίας της προσοχής”) επικρατεί της δημοσιογραφικής με τον ίδιο τρόπο που στα Τέμπη η οικονομική λειτουργία επικράτησε της ασφάλειας των μετακινήσεων.
Ο φιλόσοφος και ιστορικός Γιουβάλ Χαράρι αναδεικνύει και μία άλλη πτυχή του ζητήματος.
Υποστηρίζει ότι τη σημερινή εποχή που κατακλειόμαστε από τεράστιους όγκους πληροφορίας το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι μόνο αν οι πληροφορίες που διαδίδονται είναι ακριβείς, αλλά η αδυναμία μας να συνθέσουμε αυτές τις πληροφορίες σε μία συνεκτική εικόνα της πραγματικότητας με νόημα:
“Αυτό που απουσιάζει δεν είναι μόνο η δυνατότητα να ξεχωρίζουμε την αλήθεια από το ψέμα, αλλά η δυνατότητα να βλέπουμε τη Μεγάλη Εικόνα”.
Το συγκεκριμένο πρόβλημα αναμένεται να γιγαντωθεί το επόμενο διάστημα λόγω των δυνατοτήτων αυτοματοποίησης της παραγωγής κάθε μορφής υλικού που δίνουν νέες τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης όπως το chatgpt, το stable diffusion κ.ο.κ.
Οδηγούμαστε σε μία τεράστια αύξηση του ήδη τεράστιου όγκου πληροφορίας που διακινείται που θα δυσχεράνουν ακόμη παραπάνω τη δυνατότητά μας να ξεχωρίζουμε το αληθινό από το ψεύτικο.
Σε μία τέτοια συγκυρία ο ρόλος του κριτικού αναλυτή και ερευνητή των γεγονότων, φαντάζει κρίσιμος και αναγκαίος όσο ποτέ άλλοτε. Όμως σήμερα ατονεί, γιατί η έρευνα έχει κόστος και θέλει χρόνο, όταν χρήμα δεν υπάρχει και ο χρόνος την εποχή του διαδικτύου δεν περισσεύει.
Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να συζητήσουμε σοβαρά στο τι έχει συμβεί στα μέσα ενημέρωσης στα τελευταία 15 χρόνια και τι θα συμβεί στα επόμενα γιατί αυτό επηρεάζει το επίπεδο της Δημοκρατίας που έχουμε.
Και την ευθύνη για να ξεκινήσει αυτός ο διάλογος τον έχουν οι δημοσιογράφοι. Αλλά επίσης και οι πολιτικοί.
Και στην Ευρωβουλή.
Ξεκινούν την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου τα πρώτα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, σύμφωνα με τον υπουργό Υγείας…
Η Γερμανία καταρτίζει έναν κατάλογο καταφυγίων που θα μπορούσαν να παρέχουν προστασία έκτακτης ανάγκης σε πολίτες, δήλωσε…
Η Pump.fun, μια αποκεντρωμένη πλατφόρμα για τη δημιουργία memecoins με βάση τη Solana, δέχεται πυρά…
Αναδεικνύοντας τις αστοχίες και τα γκρίζα σημεία του κρατικού προϋπολογισμού του 2025, που λειτουργούν εις…
Την επιβεβλημένη ανάγκη παράτασης της προθεσμίας υποβολής δηλώσεων στο Κτηματολόγιο πέραν της 30ης/11/2024, φέρνει στη Βουλή των…
Συμβουλές προς τους καταναλωτές, κατά τη διάρκεια των φετινών εκπτώσεων της Black Friday και της…
This website uses cookies.