Το Φράγμα Βαλσαμιώτη είναι το “Γιοφύρι της Άρτας” των Χανίων. Από το 1995 έχουν περάσει 25 χρόνια και 15 χρόνια από το 2005 όταν και υπογράφηκε η σχετική σύμβαση, όμως τελικά το έργο παραδίδεται ανολοκλήρωτο “λόγω παρέλευσης χρόνου”!
Υπενθυμίζουμε ότι τον Μάρτη του 2014, πριν 6 χρόνια, σε μία πανηγυρική εκδήλωση είχαν γίνει τα εγκαίνια του φράγματος, όμως σύντομα έγινε εμφανές ότι το φράγμα είχε σοβαρά κατασκευαστικά σφάλματα τα οποία δεν του επέτρεπαν να λειτουργήσει.
Έτσι, πέρασαν άλλα έξι χρόνια με παλινωδίες, όπου το ζητούμενο ήταν να γίνει το φράγμα λειτουργικό. Δεν έγινε. Αντ’ αυτού, με απόφαση του Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, η ένσταση της κατασκευαστικής εταιρείας “Τομές ΑΤΕ” έγινε δεκτό και το έργο παραλήφθηκε ως έχει.
Τώρα, έχουμε ένα φράγμα που μπάζει νερά… Το “Γιοφύρι της Άρτας” των Χανίων παραδόθηκε δίχως ποτέ να ολοκληρωθεί.
Τι θα γίνει τώρα; Ουδείς ξέρει αφού ουδείς τοπικός φορέας ως τώρα δεν επιθυμούσε να αναλάβει τη λειτουργία του φράγματος λόγω των διαπιστωμένων προβλημάτων που έχει. Σημειώνουμε ότι ο ΟΑΚ έχει χρηματοδότησει με 60.000 ευρώ την ολοκλήρωση μελέτης ώστε να προχωρήσουν οι απαραίτητες εργασίες και να καταστεί το έργο λειτουργικό, αλλά ποιο θα είναι το κόστος που θα κληθεί να πληρώσει ο πολίτης;
Το μεγαλύτερο φράγμα στην Ελλάδα
Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα δημοσιεύματα της εφημερίδας μας, το Φράγμα Βαλσαμιώτη είναι το μεγαλύτερο φράγμα που κατασκευαζόταν στην Ελλάδα. Έχει ύψος 70 μέτρα, ενώ το επόμενο φράγμα είναι στα 20 μέτρα. Το υλικό που αποτελείται είναι κυλινδρούμενο σκυρόδεμα.
Η λογική σύμφωνα με την οποία κρίθηκε αναγκαία η κατασκευή ενός τόσου μεγάλου φράγμτος ήταν ότι σε περίπτωση λειψυδρίας τα νερά του φράγματος (που θα φτάνουν τα 6.000.000 κυβικά μέτρα) θα χρησιμοποιούνταν για την κάλυψη όλων των αναγκών σε άρδευση που άλλωστε αποτελούν το 80% των αναγκών σε νερό.
Ουσιαστικά το φράγμα θα λειτουργούσε όπως λειτουργεί μια μπαταρία. Θα το χρησιμοποιούσαμε όποτε το είχαμε ανάγκη.
Από τα νερά του φράγματος θα μπορούσαν να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των αγροτών και έτσι δε θα υπήρχε η ανάγκη για τη λήψη έκτακτων μέτρων.
Να σημειώσουμε ότι το κόστος του έργου έχει ξεπεράσει τα 40.000.000 ευρώ ενώ η αρχική σύμβαση ήταν για 28.000.000 ευρώ ενώ πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2018, απαιτήθηκαν επιπλέον έργα ύψους 2.000.000 ευρώ για να σταματήσουν οι διαρροές ποσοτήτων νερού λόγω προβλημάτων στην κατασκευή του.
Η χρηματοδότηση έγινε από ιδίους πόρους του ελληνικού δημοσίου, αλλά μετά το μεγαλύτερό του μέρος πήγε στο πρόγραμμα “Αλέξανδρος Μπαλτατζής”, μέσω του υπουργείου Γεωργίας, που χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ. Υπάρχει μια μελέτη για το φράγμα του Σεμπρενιώτη, που είναι για 15 εκ. κυβικά (3 φορές το φράγμα του Βαλσαμιώτη).
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Διαστάσεις φράγματος | |
Μήκος φράγματος στη στέψη (m) | 335 m |
Ύψος φράγματος από φυσικό έδαφος | 67,20 m |
Ανώτατη στάθμη νερού | +190 |
Στάθμη στέψης | +190,20 |
Πλάτος πυθμένα στο φυσικό έδαφος | 80 m |
Όγκος φράγματος | 600.000 m3 |
Όγκος νερού ταμιευτήρα | 6 εκατ. m3 |
Εκμεταλλεύσιμος όγκος νερού | 5.9 εκατ. m3 |
Αξιοποίηση-Συνδετήριος αγωγός
Ο συνδετήριος αγωγός μεταφοράς νερού συνδέει τον ταμιευτήρα με το κύριο αγωγό Αγιάς – Μυλωνιανών – Μεσκλών. Ο αγωγός είναι χαλύβινος διαμέτρου από Φ700 ως Φ1000 με συνολογικό μήκος 3520 μέτρα. Ο αγωγός τροφοδοτεί τον ταμιευτήρα με νερό από τις πηγές των Μεσκλών και τα αρδευτικά δίκτυα με νερό από τον ταμιευτήρια και από τις πήγες.