ΘΕΣΕΙΣ

Περιβαλλοντική εκπαίδευση στον καιρό της πανδημίας

Του Φώτη Ποντικάκη *

Στον καιρό της πανδημίας που διανύουμε, δυο ερωτήματα που αφορούν την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αναδύονται: Χρειάζεται η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, κι αν ναι, πώς μπορεί να υλοποιηθεί με τα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν;

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση χρειάζεται στον καιρό της πανδημίας, πρώτα απ’ όλα γιατί η απώλεια – καταστροφή της φύσης από τον άνθρωπο προκαλεί έξαρση των πανδημιών (καταστροφή τροπικών δασών, εμπόριο άγριων ειδών σε υπαίθριες αγορές στην Κίνα) αλλά και γιατί η πανδημία επιδεινώνεται όπου υπάρχει υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση και συνωστισμός ανθρώπων (σε τσιμεντένιες μεγαλουπόλεις, μέσα μαζικής μεταφοράς κλπ). Αλλά και πέρα από αυτά, οι πυρκαγιές φέτος σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ήδη 13% περισσότερες από το 2019, όταν είχε τότε καταγραφεί αριθμός ρεκόρ πυρκαγιών που έχουν καταγραφεί. Αν συμπληρώσουμε την κλιματική κρίση, τη πλημμυρίδα των πλαστικών που κατακλύζει θάλασσες και γη, τότε έχουμε αδήριτη ανάγκη ως άνθρωποι να αλλάξουμε τη σχέση μας με τη φύση, όχι για να προστατέψουμε απλά τη φύση και τη βιοποικιλότητα, αλλά για να προστατευτούμε εμείς οι ίδιοι από τις συνέπειες των πράξεών μας. Κι εδώ έρχεται η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.

Είναι όμως εφικτή η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με όλα τα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν λόγω της πανδημίας; Ανεπιφύλακτα ναι. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση δεν περιορίζεται σε μια εκδρομή ή επίσκεψη σε ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με ένα λεωφορείο, που δεν επιτρέπονται με τα μέτρα που ισχύουν για την πανδημία. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση υπήρχε και πριν τα λεωφορεία κι υλοποιούνταν, εξίσου βιωματικά, με πολλούς άλλους τρόπους:

  • Με υπαίθρια εκπαιδευτικά προγράμματα στην αυλή του σχολείου (π.χ. σχολικός κήπος, ανακύκλωση κοκ).
  • Με υπαίθρια εκπαιδευτικά προγράμματα σε κοντινό ελεύθερο χώρο ή πάρκο, όπου η πρόσβαση μαθητών κι εκπαιδευτικών γίνεται με τα πόδια.
  • Με εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες μέσα στη σχολική τάξη σε μικρές ομάδες μαθητών.

Όλα τα παραπάνω είχαν ήδη πριν το ξέσπασμα της πανδημίας δοθεί ως εναλλακτικές επιλογές για τους εκπαιδευτικούς που ήθελαν να πάρουν μέρος σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου. Έτσι πχ την προηγούμενη σχολική χρονιά μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ Βάμου επισκέφθηκαν σχολεία της περιοχής του Αποκόρωνα υλοποιώντας εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την Ανακύκλωση, ενώ είχε προηγηθεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα Λευκά Όρη και τη βιοποικιλότητα, σε συνεργασία με το Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού Σαμαριάς που υλοποιούνταν στο χώρο του κάθε σχολείου. Για φέτος έχει ζητηθεί από το Δήμο Χανίων η χρήση χώρου στο Δημοτικό Κήπο, που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και μαθητές κι εκπαιδευτικοί από πολλά σχολεία μπορούν να τον επισκεφθούν περπατώντας για να πάρουν μέρος σε μικρές ομάδες σε εκπαιδευτικά προγράμματα.

Στη διάρκεια του κλεισίματος των σχολείων λόγω της πανδημίας, το ΚΠΕ Βάμου διαμόρφωσε υλικό εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης που είναι πλέον διαθέσιμο σε μαθητές κι εκπαιδευτικούς μέσα από τα ιστολόγια του ΚΠΕ Βάμου και προχώρησε και σε επιμορφωτικές δράσεις με τη χρήση τηλεδιάσκεψης. Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις δια ζώσης βιωματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες και προγράμματα στο χώρο του σχολείου, στην τάξη (με τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας) και στη σχολική αυλή αλλά και σε κοντινό πάρκο ή ελεύθερο χώρο (τηρώντας τις αποστάσεις και με μικρές ομάδες μαθητών χωρίς συνωστισμό).

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση λοιπόν είναι και αναγκαία και εφικτή στον καιρό της πανδημίας.

* Υπεύθυνος του ΚΠΕ Βάμου

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καθήκον να ξαναγίνει σοβαρό κόμμα – Νέο προσκλητήριο σε όσους «απογοητεύτηκαν»

«Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καθήκον να ξαναγίνει ένα σοβαρό και συγκροτημένο κόμμα, γι’ αυτό και έχουν…

12 hours ago

Κουτσούμπας: «Δεν συμφωνώ με την άποψη ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει, έχουμε πρόγραμμα εξουσίας»

«Δεν θα συμφωνήσω ότι έχει επικρατήσει η άποψη «’ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει’», τόνισε ο…

12 hours ago

Λογοτεχνία και Μαθηματικά – ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΘΗΜΑΤΑ

Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη Μαθηματικού Στατιστικολόγου  Επιτ. Σχολικού Συμβούλου Μαθηματικών (Την αμαθίαν καταλύεται η αλήθεια)…

12 hours ago

Καταγγελία Ευτύχη Δημαλάκη για παράνομη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου Δημοτικής Εταιρείας στον Δήμο Καντάνου-Σελίνου

Ο κ. Ευτύχης Δαμηλάκης, Επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Δήμου Καντάνου-Σελίνου και Αντιπρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής,…

12 hours ago

Οι “Onirama” ξεσήκωσαν το κέντρο της Χανιώτικης Αγοράς και έκλεισαν δυναμικά τις εκδηλώσεις του Επιμελητηρίου Χανίων «Χριστούγεννα Μουσικά στη Χανιώτικη Αγορά»

Σήμερα, στο κέντρο της Αγοράς της πόλης των Χανίων, ολοκληρώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε…

12 hours ago

Τα Χανιά, το Ρέθυμνο, η Ρόδος οι περιοχές με τα περισσότερα τροχαία στη χώρα μας – H Κρήτη μέσα στις στις πέντε χειρότερες περιοχές της Ευρώπης

Αρκετά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το 2023 είναι ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα (68…

12 hours ago

This website uses cookies.