ΘΕΣΕΙΣ

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ΧΕΡΝΤΕΡ

Επιμέλεια – Κείμενα: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΧΕΡΝΤΕΡ – JOHANN GOTTFRIED HERDER
(Μόρουνγκεν, Ανατολική Πρωσία 1744 – Βαϊμάρη 1803)

Σπουδαίος γερμανός φιλόσοφος, θεολόγος, κριτικός και συγγραφέας, από τις ηγετικές φυσιογνωμίες της κίνησης «Θύελλα και ορμή» στη Γερμανία, που αντιπαρατάχθηκε στον παραδεδεγμένο ορθολογισμό και κλασικισμό, κλείνοντας την περίοδο του διαφωτισμού και ανοίγοντας την εποχή του ρομαντισμού. Υπερασπίζοντας τη Γαλλική Επανάσταση, τον γερμανικό πατριωτισμό κατά του πρωσικού εθνικισμού και τις δημοκρατικές αρχές της αυτοδιάθεσης των λαών, άσκησε μεγάλη επιρροή στη Γερμανία και στην Ευρώπη γενικότερα. Ανήκοντας στον κύκλο των Γκαίτε, Σίλλερ, Χούμπολτ, Σλέιγκελ, με μεγάλο ποιητικό, ιστορικό, φιλολογικό, φιλοσοφικό και παιδαγωγικό έργο, τόνισε την αξία της εθνικής λογοτεχνικής παράδοσης, συνέλαβε την ενότητα πνεύματος και φύσης και πρόβαλε την ιστορική πρόοδο, ως πορεία προς την τελείωση του ανθρώπου, την ελευθερία, το λόγο και τη θρησκεία. Οι ιδέες του για το έθνος, τη γλώσσα, το συναίσθημα και τη λογική, έδωσαν νέα προοπτική στη φιλολογία, στην ιστορία, την αισθητική και τη λαογραφία.

Έργα: Κύρος ο πρωτότοκος του Αστυάγη (1762), Περί των συγγραμμάτων του Abbt, (1768), Κριτικά δάση (1769), Ημερολόγιον του ταξιδιού μου (1769), Περί των αρχών της γλώσσας (1772), Περί Σαίξπηρ (1773), Περί του Οσσιανού και των ποιημάτων των αρχαίων λαών (1773), Περί γερμανικού χαρακτήρα και τέχνης (1773), Περί των αποτελεσμάτων της ποίησης στην ηθική, στην αρχαία και σύγχρονη εποχή (1778), Γλυπτική (1778), Η επίδραση της εξουσίας στην επιστήμη και της επιστήμης στην εξουσία (1780), Η επίδραση του ωραίου στην επιστήμη (1781), Περί του πνεύματος της εβραϊκής ποιήσεως (1782), Αλφαβητάριο και αναγνωστικό για το στοιχειώδες σχολείο (1787), Γράμματα για την πρόοδο της ανθρωπότητας (1791-1797), Κατήχησις (1798), Μετακριτική (1799), Καλλιγένη (1800), Ιδέες περί της φιλοσοφίας της ιστορίας της ανθρωπότητας (1784-1791).

Βιβλιογραφία: [Έκδ. B. Suphan et al, Johann Gottfried Herder, Sämmtliche Werke, Berlin (1887)], W. Rasch, Herder sein Leben und Werk im Umbris, 1938, V. v. Wiese, Herder, Grundzüge seines weltbildes, 1939, F.M. Barnard, Herder’s social and political thought, 1965, H.B. Nisbet, German aesthetic and literary criticism, Wincelman, Lessing, Hamman, Herder, Schiller, Goethe, 1985, Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ηλίου (άρθρ. Κ.Δ. Γεωργούλη), Βικιπαίδεια.

Εικονογραφία: Πορτραίτο, Gerh. Kügelgen, 1800, Πανεπιστήμιο Tartu, Άγαλμα, Εκκλησία Πέτρου και Παύλου, Βαϊμάρη.

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ: «Παρά τις ποικιλίες της ανθρώπινης μορφής, υπάρχει ένα και μόνο ανθρώπινο είδος σ’ ολόκληρη τη γη» (Χέρντερ).

ΚΕΙΜΕΝΑ: ΧΕΡΝΤΕΡ, ΙΔΕΕΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ

**  **  **

Κύριος ιδρυτής της φιλοσοφίας της ιστορίας θεωρείται ο Χέρντερ (Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menscheit, 1784-1791), που έρχεται μετά τον Μοντεσκιέ, τον Τυργκό, τον Βίκο και ακολουθείται από τον Κάντιο, τον Κοντορσέ, τον Μαρξ. Έτσι η Νέα Επιστήμη του Βίκο ανοίγει τον δρόμο στη φιλοσοφία της ιστορίας της ανθρωπότητας του Χέρντερ. Πάνω του προχωρούν οι ιδεαλιστές της εγελιανής φιλοσοφίας της ιστορίας από την μεριά των καντιανών, οι θετικιστές του Κοντ από την πλευρά του Κοντορσέ, και οι μαρξιστές του ιστορικού υλισμού από τη μεριά του Μαρξ.

Σ’ αυτή την πορεία ο Μοντεσκιέ εξετάζει τα αίτια της ιστορικής εξέλιξης, μελετώντας τους φυσικούς, πολιτικούς και πνευματικούς παράγοντες. Ο Τυργκό πρώτος εισάγει στη νεότερη ιστορία τη θεωρία των τριών σταδίων ανάπτυξης του λαού, το θεολογικό, το μεταφυσικό, το θετικό. Ο Βίκο περιγράφει μια ιδεατή αιώνια ιστορία, την οποία διατρέχει κάθε έθνος από τη γέννηση και την πρόοδο ως την ωριμότητα και ως την παρακμή και την κατάρρευση. Σε τρεις περιόδους, των θεών, των ηρώων, των ανθρώπων, συντελείται η ανάπτυξη των λαών.

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Καιρός Πάσχα: Όλοι θα σουβλίσουν με ήλιο… εκτός από την Κρήτη

Άστατος θα είναι ο καιρός μέχρι το Μεγάλο Σάββατο καθώς αναμένονται τοπικές βροχές και καταιγίδες, ενώ την Κυριακή του Πάσχα το σούβλισμα του οβελία…

33 mins ago

“Κάντε αντιπυρική ζώνη και γύρω από τις φουνάρες του Ιούδα” – Η οδηγία Τσικαλά και η ανησυχία της Πυροσβεστικής στην Κρήτη

Να είμαστε υπεύθυνοι μάς καλεί ο υποστράτηγος, συντονιστής της Πυροσβεστικής Βόρειου- Νότιου Αιγαίου- Κρήτης Γιώργος…

41 mins ago

Στην Κρήτη δε σούβλιζαν αρνί – Όλα τα έθιμα του Πάσχα

Κείμενο: Α. Νομικός Το κάψιμο του Ιούδα Στην Κρήτη, τα έθιμα της Μεγάλης Εβδομάδας είναι…

44 mins ago

“Οι Λαμπάδες” της Μ. Παρασκευής – Έθιμα του Πάσχα στην Αργυρούπολη Ρεθύμνου

Οι ενορίτες - κάτοικοι της Αργυρούπολης, για να τιμήσουν τον νεκρό Ιησού αλλά και για…

46 mins ago

«Έδεσε» στην Σούδα το «Σάρλ ντε Γκολ»

Το πυρηνοκίνητο γαλλικό πλοίο, που έχει τεθεί υπό ΝΑΤΟϊκή διοίκηση, θα παραμείνει στη Σούδα για…

48 mins ago

Τεράστιος πόνος για την 26χρονη που σκοτώθηκε στον ΒΟΑΚ – Αφήνει πίσω τον γιο της

Θρήνος στη Νέα Αλικαρνασσό για την 26χρονη Μαρίνα Ταβλαδωράκη που έχασε τη ζωή της τα…

53 mins ago

This website uses cookies.