ΘΕΣΕΙΣ

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ

Επιμέλεια – Κείμενα: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ – GIORGOS SEFERIS
(Σμύρνη 1900 – Αθήνα 1971)

Κορυφαίος έλληνας ποιητής του 20ου αιώνα, φιλολογικό ψευδώνυμο του διπλωμάτη Γεωργίου Σεφεριάδη, υπηρέτησε σε Λονδίνο, Αλεξάνδρεια, Πραιτόρια, Άγκυρα, Ιταλία, Λίβανο, Συρία, Ιορδανία και Ιράκ και βίωσε το δράμα της ελληνικής ιστορίας του αιώνα του, τη μικρασιατική καταστροφή και τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας 1963. Από τους πρωτεργάτες της καθαρής ποίησης στη λογοτεχνία υπό την επίδραση και του Έλιοτ και του Πάουντ, υιοθέτησε τον ελεύθερο στίχο με δωρική λιτότητα και τολμηρή έκφραση και εγκαινίασε διάλογο ανάμεσα στην ελληνική παράδοση και την ευρωπαϊκή πρωτοπορία. Το έργο του ανανεώνει τη μορφή και το περιεχόμενο μιας ποιητικής στοχασμού στο θέμα της ανθρώπινης μοίρας, της ζωής και του θανάτου. Στην ποίησή του, ο αρχαίος μύθος και το βίωμα της σύγχρονης ιστορίας συναντιούνται μέσα σε μια ατμόσφαιρα νοσταλγίας των χαμένων πατρίδων, πίκρας για τις εθνικές περιπέτειες και σε ένα συμβολικό λόγο που εκφράζει την καθολική συνείδηση του ελληνισμού στο χώρο και στην ιστορία.

Έργα: Ποιήματα (Τετράδια γυμνασμάτων (1928-1937), Στροφή (1931), Στέρνα (1933), Μυθιστόρημα (1935), Ημερολόγιο καταστρώματος Α΄ (1940), Β΄ (1945), Γ΄ (1955), Κίχλη (1947), Ποιήματα (1963), Τρία κρυφά ποιήματα (1966), Κύπρον ου μ’ εθέσπισεν (1955)), Πεζά (Νεόφυτος ο Έγκλειστος (1955), Έξι νύχτες στην Ακρόπολη 1925-1927 (1973), Βαρνάβας Καλοστέφανος (2007)), Αντιγραφές (1965), Μεταφράσεις (Έρημη Χώρα (1949), Φονικό στην εκκλησιά (1963), Άσμα Ασμάτων (1964), Η αποκάλυψη του Ιωάννη (1965)), Μελέτες (Μέρες Α΄-Ζ΄ (1925-1990), Διάλογοι πάνω στην ποίηση (1939), Δοκιμές (1962), Ερωτόκριτος (1939, 1946;), Ένας έλληνας ο Μακρυγιάννης (1995)).

Βιβλιογραφία: [Έκδ. E. Keely – P. Sherrard, Complete Poems of George Seferis, (1989)], Ανδρ. Καραντώνης, Ο ποιητής Γιώργος Σεφέρης, 1931, Λίνος Πολίτης, Ποιητική ανθολογία (Σικελιανός, Καβάφης και οι νεώτεροι), 1965, 1973, Horst Frenz, Nobel Lectures, Literature 1901-1967, 1969, Λίνος Πολίτης, Ενάργεια και κατάφαση στην ποίηση Σεφέρη, 1970, Γ. Κουρτσάκης, Ελληνισμός και Δύση στο στοχασμό του Σεφέρη, 1979, Ιωάννα Τσάτσου, Ο αδελφός μου Γιώργος Σεφέρης, 1973, Δ.Ν. Μαρωνίτης, Η ποίηση Σεφέρη, Μελέτες και Μαθήματα, 1984, Μιχ. Πιτσιλίδης, Οι σκοτεινές πλευρές του Γιώργου Σεφέρη, 2000, Roderick Beaton, George Seferis, Waiting for the angel, A biography, 2003.

Εικονογραφία: Προτομή, Υπουργείο Εξωτερικών, Αθήνα.

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ: «Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει» (Γ. Σεφέρης, Τετράδιο γυμνασμάτων Α΄).

ΚΕΙΜΕΝΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΠΟΙΗΜΑΤΑ (ΕΛΕΝΗ)

** ** **

Στον Αριστοτέλη απομένει να διαχωρίσει την ηθική από την οντολογία, να διακρίνει την “περί τα ανθρώπινα φιλοσοφία” (Ηθικά Νικομάχεια, 1181b15), να διαστείλει τον πρακτικό συλλογισμό από τον θεωρητικό. Η αρετή ορίζεται ως, “ἕξις προαιρετική, ὠρισμένη λόγῳ καὶ ὡς ἄν ὁ φρόνιμος ὁρίσειεν” (Ηθικά Νικομάχεια, 1106b36). Η φρόνηση είναι το κριτήριο της αρετής. Η ηδονή είναι η ανθρώπινη ενεργητικότητα. Η ευδαιμονία είναι η θεωρία της ψυχής, η πραγματοποίηση της μορφής μέσα από την ύλη.

Η αρετή έτσι είναι μια σταθερή και επίκτητη διάθεση για την αποφυγή κάθε υπερβολής, μια μεσότητα ανάμεσα στα πάθη και στη λογική, μια αρμονία, μια δικαιοσύνη, μια κοινωνική ισορροπία. Ένας μέσος όρος μεταξύ της καθημερινής ανθρώπινης άσκησης και της μελλοντικής συμμετοχής στη θεότητα. Ο άνθρωπος είναι ζώο πολιτικό, μεταξύ θεού και θηρίου. Η κοινωνία έχει σκοπό την ανάπτυξη της αρετής. Και οι θεσμοί της μετριοπαθούς δημοκρατίας συντείνουν σ’ αυτό. Η επιστήμη εξετάζει τα προβλήματα της ηθικής. Και η ζωή παραμένει μια λογική αναλογία μεταξύ της παγκόσμιας τάξης και της ανθρώπινης φύσης.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Όπως με τον Ανδρουλάκη, θα δώσει η Κρήτη την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ στον Πολάκη από την 1η Κυριακή;

Την Κυριακή διεξάγονται οι εσωκομματικές εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ για την ανάδειξη νέου προέδρου, σε μια…

4 hours ago

Συγκλονίζει η μητέρα της Έμμας: «Δεν έχω δει ούτε φωτογραφία από το τροχαίο»

Πέρασαν μόλις δύο χρόνια, από τη μοιραία εκείνη νύχτα όπου ένας ασυνείδητος οδηγός που έτρεχε…

4 hours ago

Ο συνδυασμός Ροκάκη καταλαμβάνει 25 από τις 31 έδρες του νέου Δ.Σ. στο ΕΒΕΧ

Ο συνδυασμός του Αντώνη Ροκάκη σημείωσε σαρωτική νίκη στις εκλογές του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου…

4 hours ago

Στα νότια του νομού Χανίων δομή βραχύβιας διαμονής μεταναστών;

Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα καθημερινά για το σχεδιασμό του Υπουργείου Μετανάστευσης να δημιουργηθούν στην Κρήτη, δομές…

4 hours ago

Ξανά στο προσκήνιο τα κρούσματα γαστρεντερίτιδας στα Χανιά – Έρευνα ΕΟΔΥ και Πολυτεχνείου αναζητά την πηγή μόλυνσης

Απαντήσεις για το κύμα γαστρεντερίτιδας στα Χανιά τον περασμένο Οκτώβριο αναζητά ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας, ζητώντας…

4 hours ago

Ενημερωτική δράση του Δήμου Χανίων και της ΔΕΔΙΣΑ για τη μείωση των βιοαποβλήτων στο πρώην Στρατόπεδο Μαρκοπούλου

Συνεχίζονται οι δράσεις του Δήμου Χανίων και της ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ) στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής…

4 hours ago

This website uses cookies.