ΘΕΣΕΙΣ

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): AΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ

Επιμέλεια: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ  – ADAMANTIOS KORAIS
(Σμύρνη 1748 – Παρίσι 1833)

Μέγας διδάσκαλος του γένους, χιακής καταγωγής, από οικογένεια λογίων και εμπόρων, φιλόλογος και ιατρός, ηγετική μορφή του Ελληνικού Διαφωτισμού. Διευθύνοντας τις πατρικές εμπορικές επιχειρήσεις στο Άμστερνταμ, στράφηκε αποκλειστικά στα γράμματα, σπούδασε ιατρική στο Μονπελιέ και ακολούθως εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι, αφοσιωμένος στη μελέτη των κλασικών, των ξένων γλωσσών και της σύγχρονής του φιλοσοφίας και κυρίως στο κριτικό, φιλολογικό και εκδοτικό έργο του. Με την πεποίθηση ότι η Αναγέννηση της Ελλάδας διέρχεται μέσα από την παιδεία, εξέδωσε πλείστα όσα έργα αρχαίων συγγραφέων και συμμετείχε στην έκδοση του περιοδικού Ερμής ο Λόγιος. Στο γλωσσικό ζήτημα, μεταξύ αττικιστών και δημοτικιστών, υποστήριξε τη μέση οδό, με καθορισμό και διόρθωση της κοινής γλώσσας, ανάλογη δε στάση τήρησε στο εκκλησιαστικό και στο εκπαιδευτικό ζήτημα.

Έργα: Πυρετολογίας σύνοψις (1786), Ο καθ’ Ιπποκράτην ιατρός (1787), Αδελφική διδασκαλία (1798), Άσμα πολεμιστήριον (1800), Σάλπισμα πολεμιστήριον (1801), Υπόμνημα περί της παρούσης καταστάσεως της Ελλάδος (1803), Τι πρέπει να κάμωσιν οι γραικοί κατά τας παρούσας περιστάσεις (1805), Αυτοσχέδιος διατριβή (1819), Άτακτα (1828), Άπαντα (1828-1832), Τι συμφέρει εις την ελευθερωθείσαν από τους τούρκους Ελλάδα να πράξη εις τας παρούσας περιστάσεις δια να μην υποδουλωθή εις χριστιανούς τουρκίζοντας (1830), Βίος Αδαμαντίου Κοραή, συγγραφείς παρά του ιδίου (1833), Επιστολαί προς τον Σμύρνης Πρωτοψάλτην (1878).

Εκδόσεις: Ελληνική Βιβλιοθήκη (1807-1826), (Ισοκράτης, Πλούταρχος, Στράβων, Αριστοτέλης, Λυκούργος), Πάρεργα (1809-1827), (Πολύαινος, Αίσωπος, Ξενοκράτης Γαληνός, Μάρκος Αντώνιος, Ονήσαρχος, Πλούταρχος, Επίκτητος, Κλεάνθης), Χαρακτήρες Θεοφράστου (1798), Ιπποκράτης (1800), Λόγγος, Ηλιόδωρος, Ηρακλείδης Ποντικός, Νικ. Δαμασκηνός, Ιλιάς, Ιεροκλής, Ξενοφών (1825), Αρριανός (1827), Συνέκδημον Ιερατικόν Ορθοδόξου διδασκαλίας (1831).

Βιβλιογραφία: [Έκδ. Γ. Βαλέτας, Άπαντα Αδ. Κοραή, Αθήνα (1964-1965), τόμ. 4], Π. Κοδρικάς, Μελέται της κοινής ελληνικής διαλέκτου, 1818, Ιάκ. Ρίζος Νερουλός, Τα κορακιστικά, Διον. Θερειανός, Αδαμάντιος Κοραής, 1889-1890, Χρ. Οικονόμου, Ο Κοραής ως εθνικός παιδαγωγός, 1906, Ε.Γ. Παντελάκης, Αδαμαντίου Κοραή πολιτικαί παραινέσεις προς τους έλληνας, 1923, Κ.Θ. Δημαράς, Ο Κοραής και η εποχή του, 1980, Β. Καραγεώργος, Ο Αδαμάντιος Κοραής και η Ευρώπη, 1984, Ανδρ. Μάμουκας, Αδαμάντιος Κοραής, 1989, Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ηλίου (άρθρ. Ν.Ι.Αχ.), Βικιπαίδεια.

Εικονογραφία: Ο Ρήγας και ο Κοραής σώζων την Ελλάδα, πίνακας, Θεόφιλος Χατζημιχάλης, Προσωπογραφία, Διον. Τσώκος, από λιθογραφία Σμόλνι, Πανεπιστήμιο Αθηνών.

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ: «Ούτε τύραννοι των χυδαίων ούτε δούλοι της χυδαιότητος αυτών» (Αδ. Κοραής).

ΚΕΙΜΕΝΑ: ΑΔΑΜ. ΚΟΡΑΗΣ, ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΣ ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ (ΤΟΜ. Γ΄)

** ** **

Ποιά μπορούμε να θεωρήσομε ως κύρια προβλήματα της πολιτικής σήμερα; Ποιές είναι οι κατευθύνσεις που μπορούμε να χαράξομε; Και τι πρέπει να πράξομε στο άμεσο μέλλον; Αυτά είναι τα βασικά, επίκαιρα και επιτακτικά ζητήματα της πολιτικής. Ποιός και πως θ’ απαντήσει σ’ αυτά;

Πρώτα πρώτα πολιτική και πολιτική επιστήμη ή επιστήμη της πολιτικής διαφέρουν. Άλλο επιστήμη της πολιτικής και άλλο πολιτικοποιημένη επιστήμη. Ωστόσο η πλήρης διάκριση δεν είναι δυνατή. Η απολιτική σκέψη είναι ήδη πολιτική, όπως και η στρατευμένη σκέψη. Εκείνο που πρέπει να υπολογίζεται είναι η συνέπεια, η συνοχή, η καθαρότητα και στην επιστήμη και στην πολιτική.

Θα μπορούσαμε έπειτα να προσπαθήσομε να ξεκαθαρίσομε τη σχέση της πολιτικής με την ηθική. Αυτό προϋποθέτει την τοποθέτηση της πολιτικής στον χώρο της αξιολογίας, την έρευνα του πραγματικού της πολιτικής, τη χρήση κάποιων κριτηρίων ελέγχου, και την εφαρμογή ορισμένων δεοντολογικών αρχών. Είτε πάλι, την απομόνωση της πολιτικής από κάθε φιλοσοφική και ηθική αρχή και την ψυχρή αντιμετώπισή της με όρους δυνάμεως, ισχύος και αποτελεσματικής άσκησης της εξουσίας. Είτε τέλος, την εξέταση της πολιτικής υπό το πρίσμα μιας γενικότατης ιδεολογικής βάσης, μιας ευρύτατης δημοκρατικής αρχής και μιας χαλαρής ηθικής μεταξύ της μεταφυσικής και της πρακτικής της εξουσίας.

Μια γενικά αποδεκτή προσέγγιση ωστόσο των προβλημάτων της πολιτικής δίδει ένα γενικόλογο σχήμα, που περιλαμβάνει την πολιτική θεωρία (θεωρία της πολιτικής, ιστορία πολιτικών ιδεών), τους πολιτικούς θεσμούς (σύνταγμα, κυβέρνηση, διοίκηση, τοπική αυτοδιοίκηση, οικονομικές και κοινωνικές λειτουργίες), την εσωτερική πολιτική ζωή (κόμματα, ομάδες, οικονομικά κέντρα, τύπος, κοινή γνώμη) και τις διεθνείς σχέσεις (διεθνής πολιτική, διεθνές δίκαιο, διεθνής οργάνωση και διοίκηση).

Η πολιτική επιστήμη σχετίζεται αν δεν ταυτίζεται, με την κοινωνιολογία της πολιτικής. Η ανθρώπινη συμβίωση στο χώρο της πολιτικής επιβάλλει την ανάλυση της πολιτικής ζωής, την έρευνα των πολιτικών φαινομένων σε συνάρτηση με το κοινωνικό περιβάλλον, την εξέταση των αλληλεπιδράσεων κοινωνικών και πολιτικών σχηματισμών, φαινομένων και διαδικασιών. Απαιτεί τη μελέτη των παραγόντων των κοινωνικών διαρθρώσεων και της πολιτικής ζωής. Των ιστορικών, γεωγραφικών, δημογραφικών, οικονομικών, τεχνικών, νομικών και ιδεολογικών αιτίων της πολιτικής. Είναι προφανές ότι η πολιτική επιστήμη μπορεί να ερευνήσει, να αναλύσει και να συνθέσει τα πολιτικά φαινόμενα, να εξηγήσει την πολιτική. Αν όμως το πρόβλημά μας είναι, όπως πραγματικά είναι, να αλλάξομε την πολιτική, τότε την απάντηση θα τη δώσει η ίδια η πολιτική, τα υποκείμενα της πολιτικής, οι φορείς της πολιτικής. Η ευθύνη επομένως της πολιτικής μετατίθεται από τη θεωρία στην πράξη, από τους κυβερνώντες στους κυβερνώμενους, από τους εκπροσώπους του λαού στον ίδιο τον λαό

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Εργαζόμενοι: Ωράρια «κολλημένα» στα ‘80s – Γιατί δε μειώνεται ο χρόνος εργασίας;

Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία ουσιαστική μείωση του χρόνου εργασίας από τη δεκαετία…

6 hours ago

Κρήτη: Τι λέει ο δικηγόρος του γαμπρού για την ακύρωση του γάμου του επειδή τον έπιασαν με κοκαΐνη

Πολλές εκατοντάδες ήταν οι προσκεκλημένοι που πήγαν το απόγευμα του Σαββάτου στην εκκλησία όπου θα…

6 hours ago

Ενδοοικογενειακή βία: Περισσότερες από 15.000 γυναίκες αλλά και πάνω από 5.000 άνδρες έπεσαν θύματα το πρώτο 10μηνο του 2024

Ιδιαίτερη αύξηση στα περιστατικά για αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας μέσα στο πρώτο δεκάμηνο του 2024 σε σχέση με…

6 hours ago

ΣΥΡΙΖΑ: 21.465 ψήφισαν μέχρι τις 12:00 – Χωρίς προβλήματα η εκλογική διαδικασία στα Χανιά – Τα μηνύματα των 4 υποψήφιων προέδρων από την κάλπη

Η διαδικασία εκλογής νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ξεκίνησε το πρωί της Κυριακής στα Χανιά.…

6 hours ago

Δ. Κουτσούμπας από Ρέθυμνο: “Σε έναν κόσμο που φλέγεται, οι λαοί πρέπει να είναι οι νικητές!”

Με την συμμετοχή πλήθους κόσμου, εκπροσώπων σωματείων και μαζικών φορέων πραγματοποιείται σήμερα Κυριακή στο «Σπίτι…

7 hours ago

Ομαδικές αγωγές κατά της Booking από Ελληνες ξενοδόχους

Στη διεκδίκηση αποζημιώσεων από τη Booking.com και εν γένει από τις πλατφόρμες κρατήσεων που είναι ευρύτερα γνωστές…

7 hours ago

This website uses cookies.