ΘΕΣΕΙΣ

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ANTAM ΣΜΙΘ

Επιμέλεια: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΑΝΤΑΜ ΣΜΙΘ – ADAM SMITH
(Κερκώλντυ, Σκωτία 1723 – Εδιμβούργο 1790)

Σκώτος οικονομολόγος, κοινωνικός φιλόσοφος, νομομαθής, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Εδιμβούργου, θεμελιωτής της οικονομικής σκέψης και ιδρυτής του κλασικού οικονομικού φιλελευθερισμού, ιδρυτής μαζί με τον Χιουμ, της Εταιρίας του Εδιμβούργου για την πρόοδο των επιστημών, των τεχνών και της οικονομίας. Tαξίδεψε στη Γαλλία και Ελβετία, όπου γνωρίστηκε με τους γάλλους διαφωτιστές και εγκυκλοπαιδιστές και απέκτησε σπουδαία φήμη. Βασική του θέση είναι ότι το αίσθημα της ανιδιοτελούς συμπάθειας ρυθμίζει την φυσική τάση του ανθρώπου να συμμετέχει στη ζωή των άλλων. Στο έργο του, θεωρώντας ότι το προσωπικό συμφέρον επιφέρει την ικανοποίηση του γενικού συμφέροντος, επιζητεί την πλήρη οικονομική ελευθερία και την ελευθερία του ανταγωνισμού, ώστε μέσω της προσφοράς και της ζήτησης, του καταμερισμού της εργασίας και της πλήρους απασχόλησης, να ρυθμίζεται αρμονικά η οικονομική ζωή.

Έργα: Περί της θεωρίας των ηθικών συναισθημάτων (1759), Διαλέξεις περί ρητορικής και λογοτεχνίας (1762-1763), Διαλέξεις περί δικαιοσύνης, αστυνομίας, εισοδήματος και όπλων (1763), Διατριβή περί του δημοσίου πλούτου (1764), Έρευναι επί της φύσεως και των αιτίων του πλούτου των εθνών (1776), Δοκίμια φιλοσοφίας (1795).

Βιβλιογραφία: Sam. Hollander, Economics of Adam Smith, 1973, R.H. Campbell-A.S. Skinner, Adam Smith, 1985, Jerry Z. Muller, Adam Smith in his time and ours, 1995, K. Tribe-H. Miznta, A critical biography of Adam Smith, 2002, J. Bonar, The authentic Adam Smith, His life and ideas, 2006, Εγκυκλοπαιδεία Πάπυρος – Λαρούς, Βικιπαίδεια.

Εικονογραφία: Προφίλ, J. Tassie, 1787, Προτομή, Patric Parc, 1845, Μουσείο Κέλβινγκροβ, Γλασκώβη, Ανδριάντας, Εδιμβούργο.

ΚΕΙΜΕΝΑ: ΑΝΤΑΜ ΣΜΙΘ, ΕΡΕΥΝΑΙ ΕΠΙ ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΙΤΙΩΝ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ

** ** **

Τον 17ο αιώνα παρουσιάζεται η αναθεώρηση της θεωρίας του φυσικού δικαίου, η θεωρία των συνταγμάτων, ο υλισμός, ο ατομισμός και η απαρχή των δημοκρατικών ιδεών. Ακολούθως το κράτος Λεβιάθαν στον Χομπς, το άτομο και η κοινωνικότητα στον Λωκ, ο νόμος και η κοινωνία στον Μοντεσκιέ, ανοίγουν τον δρόμο στον ωφελιμισμό του Ελβέτιου, στην κοινωνική ελευθερία του Βολταίρου και στη φυσιοκρατία του Χόλμπαχ. Ο Κοντορσέ τότε παρουσιάζει τη θεωρία της προόδου, ο Ρουσσώ ζητά την επάνοδο στη φύση και την κοινότητα, και ο Χιούμ επανέρχεται στο λογικό, στον ορθολογισμό, σε μια ρασιοναλιστική μεταφυσική.

Ακολούθως ο Έγελος εμφανίζει τη διαλεκτική του, όπου το πνεύμα του έθνους δημιουργεί το εθνικό κράτος και αυτό πάλι δημιουργεί τον εθνικισμό. Τέλος ο Δαρβίνος δημοσιεύει την θεωρία της οργανικής εξέλιξης. Έτσι πρόοδος, ιστορική εξέλιξη, βιολογική μεταβολή δίδουν στον Μαρξ το πλούσιο υλικό για τη θεωρία του διαλεκτικού και του ιστορικού υλισμού. Η επανάσταση του προλεταριάτου βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με τον φιλελευθερισμό του Μιλλ, του Μπένθαμ, του Σμιθ. Ο συντηρητισμός, ο φιλελευθερισμός, ο σοσιαλισμός παίρνουν πλέον θέση μάχης για την επερχόμενη σύγκρουση.

Καπιταλισμός και κομμουνισμός, ιμπεριαλισμός και αναρχισμός, φασισμός και εθνικοσοσιαλισμός δεν είναι πλέον φιλοσοφικές έννοιες και απλές πολιτικές θεωρίες, αλλά δυναμική πραγματικότητα και αιματηρή πρακτική του εικοστού αιώνα. Αυτός ο τελευταίος αιώνας της ιστορίας επιφύλαξε στην πολιτική την εφαρμογή ιδεών, που με τη φοβερή διάψευσή τους, εκθέτουν πάλι τη θεωρία σ’ ένα νέο πεδίο αδιέξοδων αναζητήσεων. Με την πικρή γεύση της δοκιμής των κλασικών και μετακλασικών πολιτικών θεωριών η ανθρωπότητα είναι και πάλι υποχρεωμένη να αναθεωρήσει τις απόψεις της για την διακυβέρνηση των κρατών, για την ευτυχία των πολιτών, για την ειρήνη των τάξεων και την ειρήνη του κόσμου.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Χανιά: Χτύπησε στρατιωτικούς με το αυτοκίνητό του και τους εγκατέλειψε

Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε έξω από το Ναυτικό Νοσοκομείο Χανίων, με θύματα δύο πεζούς που…

2 hours ago

Κρήτη: Με θετικό πρόσημο έκλεισε η σεζόν – Στραμμένα τα βλέμματα στο 2025

Τα 18,8 δισ. ευρώ προσέγγισαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στη χώρα μας την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024,…

2 hours ago

Κρήτη: Γυναίκα που δεχόταν σεξουαλική κακοποίηση από τον πατέρα της για 7 χρόνια από τα 11 χρόνια της έγινε δικηγόρος και τον δικάζει

Μια 27χρονη γυναίκα που κατήγγειλε τον πατέρα της για σεξουαλική κακοποίηση όσο εκείνη ήταν μόλις…

2 hours ago

Ισοβαθμία στην 3 η θέση για την ομάδα της ΣΑΧ – ΣΑΜΑΡΙΑ! Χρυσό μετάλλιο για την Όλγα Βολάνη και τον Βασίλη Βολάνη σε Διεθνές Τουρνουά στη Θεσσαλονίκη

Το Διεθνές Τουρνουά Παμπαίδων Θεσσαλονίκης διεξάγεται για 18η χρονιά από την Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Θεσσαλονίκης –…

2 hours ago

Βουλή: Κατατέθηκε η ευρωπαϊκή Οδηγία για «επαρκείς κατώτατους μισθούς στην ΕΕ»

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Ενσωμάτωση…

2 hours ago

«Γέφυρες Συμπερίληψης»: Εκπαιδευτικό σεμινάριο από το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Πλατανιά

Το Κέντρο Κοινότητας του  Δήμου Πλατανιά, σε συνεργασία με την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Διαβάζω για τους…

2 hours ago

This website uses cookies.