ΘΕΣΕΙΣ

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ΛΑΪΜΠΝΙΤΣ (ΛΕΪΒΝΙΤΙΟΣ)

Επιμέλεια – Κείμενα: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΛΑΪΜΠΝΙΤΣ (ΛΕΪΒΝΙΤΙΟΣ)- GOTTFRIED LEIBNIZ
(Λειψία 1646 – Αννόβερο 1716)

Σημαντικός γερμανός φιλόσοφος και επιστήμονας, στηριζόμενος στη λογική και στα μαθηματικά. Ανέπτυξε δραστηριότητα ως νομομαθής, διπλωμάτης και ιστοριογράφος, διετύπωσε τη θεωρία του διαφορικού και απειροστικού λογισμού, ίδρυσε την Ακαδημία Επιστημών του Βερολίνου και εισηγήθηκε την ίδρυση της Ακαδημίας Επιστημών της Πετρούπολης. Κορυφαίος εκπρόσωπος της ορθολογιστικής νοησιαρχίας, διδάσκοντας ένα πνευματοκρατικό ιδεαλισμό της συμφιλίωσης μεταφυσικής και επιστήμης, αισθησιαρχίας και ρασιοναλισμού, θρησκείας και φιλοσοφίας. Απόστολος της αισιοδοξίας, προσέδωσε στη Γερμανία τη δόξα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Αρχιμήδη μαζί, κατά τον Ντιντερό. Η μοναδολογία του Λάιμπνιτς επέδρασε καθοριστικά στην ανάπτυξη του γερμανικού ιδεαλισμού και σε ολόκληρη τη νεότερη φιλοσοφία.

Έργα: De casibus perplexis in jure (1666), Εξομολόγησις της φύσεως εναντίον των αθέων (1668), Δοκίμιον περί της εκλογής των βασιλέων της Πολωνίας (1669), Θεωρία της αφηρημένης κίνησης, θεωρία της συγκεκριμένης κίνησης (1670), Νέα μέθοδος περί καθορισμού μεγίστων και ελαχίστων (1684), Σύστημα θεολογικό (1684), Στοχασμοί περί της γνώσεως, της αληθείας και των ιδεών (1684), Νέο σύστημα της φύσεως και της επικοινωνίας των ουσιών (1694), Νέα Δοκίμια περί της ανθρώπινης νοήσεως (1704), Δοκίμια Θεοδικίας (1710), Μοναδολογία, (1714), Αρχαί της φύσεως και της θείας χάριτος (1714).

Βιβλιογραφία: [Έκδ. German Academy of Sciences, G.W. Leibniz, Sämmtliche Schriften und Briefe, Darmstadt and Berlin (1923-)], Louis Couturat, La Logique de Leibniz, 1901, Ivor LeClerc, The philosophy of Leibniz and the modern world, 1973, C.D. Broad, Leibniz, An indroduction, 1975, Ben. Mates, The philosophy of Leibniz, Metaphysics and Language, 1986, D. Rutherford, Leibniz and the national order of Nature, 1998, Glenn Hartz, Leibniz’s final system, 2006, Stanford Encyclopedia of Philosophy.

Εικονογραφία: Προσωπογραφία, B.C. Francke, 1700, Braunschweig, Herzog – Anton – Ulrich – Museum.

ΚΕΙΜΕΝΑ: ΛΑΪΜΠΝΙΤΣ, ΜΟΝΑΔΟΛΟΓΙΑ (1-90)

* * *

Ο ιδεαλισμός πιστεύει πως στον κόσμο υπάρχουν μόνο νοητές πραγματικότητες, ιδέες, παραστάσεις, έννοιες. Οι ιδέες είναι το τυπικό και γενικό περιεχόμενο που αποτελεί την ουσία των αντικειμένων, τον μεταφυσικό πυρήνα της πραγματικότητας (Πλάτων, Ευθύφρων). Αναγκαίες έννοιες των οποίων το αντικείμενο δεν μπορεί να δοθεί σε καμιά εμπειρία (Κάντιος). Στον ιδεαλισμό το είναι αναφέρεται στη νόηση, τα πράγματα αναφέρονται στο πνεύμα. Η πραγματικότητα είναι η συνείδησή μου. Μόλις παύσω να νιώθω τα πράγματα, παύουν και να υπάρχουν.

Ο Καρτέσιος σκέφθηκε “cogito ergo sum”. Άμεση βεβαιότητα έχομε μόνο για εκείνο που γίνεται μέσα στη συνείδησή μας. Ο Πυθαγόρας πήρε για αντικείμενό του τους αριθμούς, ο Λάϊμπνιτς τις μονάδες. Ο Μπέρκλεϋ έφτασε στον ακραίο ιδεαλισμό, στον ανυλισμό. Κι όμως στο μεσαίωνα ακόμη οι καθολικές έννοιες εμφανίζονται με τρεις μορφές. Ως πλατωνικές ιδέες, ως πρότυπα και οντότητες ανεξάρτητες από τα καθέκαστον πράγματα (pro res) ultrarealismus του Ι. Σκώτου. Ως αριστοτελικές μορφές που συνδέονται με τα ατομικά πράγματα, ως γένη, γενικές αρχές, (in rebus) realismus του Αλβέρτου, του Θωμά και του Ντουνς Σκώτου. Και ως απλά ονόματα, σημεία, φωνητικά σύμβολα (post res) nominalismus του Γουίλ Όκαμ και του Αβελάρδου. Έτσι οι νομιναλιστές, ακολουθώντας την παράδοση των στωικών και των επικούρειων, διακρίνουν τα υλικά αντικείμενα ως πρωταρχικά και τις ιδέες (είδη – γένη) ως παράγωγα. Οι γενικές έννοιες, τα Universalia, ή Genera, δεν έχουν αντικειμενική ύπαρξη, δεν υπάρχουν ανεξάρτητα από τον άνθρωπο, είναι μόνον ονόματα (Nomina). “Stat rosa pristina nomine, nomina nuda tenamus’’ (Eco, Το όνομα του ρόδου).

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Χανιά: Ομιλία για τα όρια και τους κανόνες στους εφήβους με τον ψυχίατρο Κωνσταντίνο Λιόλιο στο Γυμνάσιο Κουνουπιδιανών

Μια σημαντική ομιλία-συζήτηση με θέμα «Όρια και κανόνες στους εφήβους και η διαχείρισή τους από…

21 minutes ago

Ποδηλάτρεις: Η μεγαλειώδη συγκέντρωση να μην είναι απλά ένα ξέσπασμα

Οι ΠοδηλΑΤΡΕΙΣ συμμετείχαν στη μεγαλειώδη συγκέντρωση-πορεία για το έγκλημα των Τεμπών, εκφράζοντας την αλληλεγγύη τους…

30 minutes ago

Χανιά: Διαμαρτυρία εκπαιδευτικών κατά της ποινικοποίησης της συνδικαλιστικής δράσης – Αναβλήθηκε η ημερίδα του Δικηγορικού Συλλόγου

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας διοργανώνει η ΕΛΜΕ Χανίων την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025, στις 16:30, έξω από…

33 minutes ago

Ένας… παραπλανημένος πρωθυπουργός

Του Κώστα Γιαννακίδη Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παραχώρησε τη συνέντευξη (Alpha, Αντώνης Σρόιτερ) για δύο λόγους. Πρώτον επειδή ανησύχησε…

14 hours ago

Ο Τραμπ απειλεί με απέλαση τους φοιτητές που πήγαιναν σε φιλοπαλαιστινιακές συγκεντρώσεις – Ακυρώνει τη βίζα όσων «συμπαθούν τη Χαμάς»

Η αντιμεταναστευτική ατζέντα του νέου Αμερικανού προέδρου φαίνεται ότι μετατρέπεται σε… φιλο-ισραηλινή. Ο Ντόναλντ Τραμπ πρόκειται να…

14 hours ago

This website uses cookies.