Επιμέλεια – Κείμενα: Στρατής Παπαμανουσάκης
ΣΟΠΕΝΧΑΟΥΕΡ – ARTHUR SCHOPENHAUER
(Ντάντσιχ 1788-Φρανκφούρτη 1860)
Γερμανός φιλόσοφος στον κύκλο του Γκαίτε, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, αντιμαχόμενος τον Έγελο, επηρεασμένος από τον πλατωνισμό, τον καντιανό ιδεαλισμό και την ινδική φιλοσοφία. Αντιδημοκράτης, αντισημίτης και αντιφεμινιστής, αλλά ζωόφιλος, μουσόφιλος και ασκητικός, διχασμένος ανάμεσα στην τάση για ήρεμο θεωρητικό βίο και την κλίση προς αισθητικές απολαύσεις, αντιμετώπισε τη ζωή και το σύμπαν γενικότερα μέσα από το πρίσμα αυτής της δυσαρμονίας. Θεωρώντας τη βούληση για ζωή, στην οποία υποτάσσονται όλοι οι άνθρωποι, πηγή οδύνης, πρότεινε ως μέτρο ανακούφισης την αισθητική εμπειρία. Υπερβαίνοντας την κριτική φιλοσοφία, προσεγγίζοντας τον ρομαντισμό, αντέταξε τη συμπάθεια στον εγωισμό. Η αθεϊστική πεσιμιστική φιλοσοφία του άσκησε σημαντική επίδραση στην ευρωπαϊκή κουλτούρα (Νίτσε, Βάγκνερ, Μπραμς, Βιττγκενστάιν, Σρέντιγκερ, Αϊνστάιν, Φρόυντ, Τολστόι, Προυστ, Ζολά).
Έργα: Περί της τετραπλής ρίζας της αρχής του αποχρώντος λόγου (1813), Περί της οράσεως και των χρωμάτων (1816), Ο κόσμος ως βούληση και ως παράσταση (1818), Η βούληση στη φύση (1836), Δοκίμιο περί της ελευθερίας της βουλήσεως (1839), Τα δύο θεμελιώδη προβλήματα της ηθικής (1841), Πάρεργα και παραλειπόμενα (1851).
Βιβλιογραφία: [Έκδ. Ed. Grisebach, Edita und Inedita Schopenhaueriana, Leipzig (1888), 6 τόμ.], W. Gwinner, Schopenhauer Leben, 1910, T. Mann, The living thoughts of Schopenhauer, 1939, Fr. Copleston, Schopenhauer, Philosopher of Pessimism, 1946, R. Safranski, Schopenhauer and the wild years of philosophy, 1990, Br. Magee, The philosophy of Schopenhauer, 1997, Chr. Janaway, Self and world in Schopenhauer’s philosophy, 2003, Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ηλίου (άρθρ. Κ.Δ. Γεωργούλη), Stanford Encyclopedia of Philosophy, Βικιπαίδεια.
ΚΕΙΜΕΝΑ: ΣΟΠΕΝΧΑΟΥΕΡ, Ο ΚΟΣΜΟΣ ΩΣ ΒΟΥΛΗΣΗ ΚΑΙ ΩΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ (ΒΙΒΛ. Α’, ΚΕΦ. Ι-X)
* * *
Η θεωρία της ταυτότητας δέχεται ότι η ουσία των όντων δεν είναι ούτε ύλη μόνο, ούτε πνεύμα, ούτε σώμα μόνο, ούτε ψυχή, ούτε υποκείμενο μόνο, ούτε αντικείμενο, αλλά και τα δυο μαζί, το συναμφότερον. Η ταυτότητα παίρνει τα δυο στοιχεία, είτε σαν πραγματικές εκδηλώσεις τρίτης ουσίας, είτε σαν διπλές απόψεις μιας ενέργειας. Ελεάτες, Ηράκλειτος, Ξενοφάνης, Μπρούνο, Σπινόζα, Φίχτε, Φέχνερ, Βουντ, ανήκουν στους πιστούς αυτής της θεωρίας.
Με άλλους όρους, αν τα πράγματα δεν υπάρχουν χωρίς τη συνείδηση, ούτε η συνείδηση υπάρχει χωρίς τα πράγματα (Σαρτρ). Και η φυσικομαθηματική επιστήμη ενώ ξεκινά από την εποπτική εικόνα του κόσμου, τα φαινόμενα, με την περιγραφή του μας δίδει μαθηματικές σχέσεις που διέπουν τα φαινόμενα, καταλήγει δηλαδή σε νοούμενα.
Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία ουσιαστική μείωση του χρόνου εργασίας από τη δεκαετία…
Πολλές εκατοντάδες ήταν οι προσκεκλημένοι που πήγαν το απόγευμα του Σαββάτου στην εκκλησία όπου θα…
Ιδιαίτερη αύξηση στα περιστατικά για αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας μέσα στο πρώτο δεκάμηνο του 2024 σε σχέση με…
Η διαδικασία εκλογής νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ξεκίνησε το πρωί της Κυριακής στα Χανιά.…
Με την συμμετοχή πλήθους κόσμου, εκπροσώπων σωματείων και μαζικών φορέων πραγματοποιείται σήμερα Κυριακή στο «Σπίτι…
Στη διεκδίκηση αποζημιώσεων από τη Booking.com και εν γένει από τις πλατφόρμες κρατήσεων που είναι ευρύτερα γνωστές…
This website uses cookies.