Πριν από μερικές μέρες γνωστοποιήθηκε στους φοιτητές του Τμήματος Μαθηματικών (και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών κατά το υπουργείο Παιδείας) ο νέος Οδηγός Σπουδών που από εδώ και πέρα θα περιέχει δύο κατευθύνσεις στο πτυχίο, που διασπάται πλέον σε Θεωρητικά και Εφαρμοσμένα. Η διάσπαση αυτή του κλάδου μας, που άρχισε με τη δημιουργία του Τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών, ολοκληρώνεται με τη συγχώνευση των δύο τμημάτων και σηματοδοτεί την αποδοχή ότι μπορούν να υπάρξουν εφαρμοσμένα μαθηματικά ως ανεξάρτητη κατεύθυνση εντός του Τμήματος Μαθηματικών και με ελάχιστες ή μηδαμινές γνώσεις θεωρητικών. Οι μαθηματικοί των δύο κατευθύνσεων και των πολλών ταχυτήτων που θα αποφοιτούν από το νέο αυτό τμήμα θα έχουν να αντιμετωπίσουν σε πολλές περιπτώσεις την απόρριψη λόγω της κατεύθυνσης που θα ακολουθήσουν (όποια και αν είναι αυτή) όπως επίσης και την περιστολή των εργασιακών και μισθολογικών τους δικαιωμάτων σε ένα συμβιβαστικό “παζάρι” που ήδη υπάρχει μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων και στο οποίο έχει συμβάλλει η τεράστια ανεργία και η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων με την αντικατάσταση τους από τις ατομικές.
Παράλληλα αυτοαναιρείται ο σκοπός του ίδιου του τμήματος που επιδιώκει ο κάθε φοιτητής να αποκτά γνώσεις όλων των τομέων και κατόπιν να εμβαθύνει σε αυτό που επιλέγει και τον ενδιαφέρει περισσότερο. Στο νέο αυτό τμήμα οι υποψήφιου φοιτητές καλούνται από το μηχανογραφικό τους ακόμα να επιλέξουν κατεύθυνση, κάτι που κατόπιν δε θα έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν με συνέπεια να μην έχουν τη δυνατότητα να διορθώσουν τις επιλογές τους. Η διάκριση των μαθηματικών σε εφαρμοσμένα και θεωρητικά με τον τρόπο που γίνεται είναι αντιεπιστημονική και παράλογη και δεν εξυπηρετεί ούτε την επιστήμη αλλά ούτε και τους ίδιους τους φοιτητές, καθώς η θεωρητική γνώση ενός επιστημονικού αντικειμένου εξ’ ορισμού είναι διαλεκτικά δεμένη με την εφαρμογή του.
Ναι στην ειδίκευση όχι στην εξειδίκευση. Ο φοιτητής που επιλέγει το τμήμα μαθηματικών θα πρέπει τα πρώτα χρόνια να αποκτά γενικές γνώσεις των μαθηματικών όλων των τομέων και ταυτόχρονα μέσα από το πρόγραμμα σπουδών να είναι σε θέση να διαμορφώσει το πτυχίο του σύμφωνα με αυτό που του αρέσει και να εμβαθύνει στο αντικείμενο που θα επιλέξει. Βασικό κομμάτι του προγράμματος σπουδών θα πρέπει να δίνεται στο να διαμορφώνει ο φοιτητής την ικανότητα να εμβαθύνει σε ένα επιστημονικό αντικείμενο.
Η εξειδίκευση, δηλαδή η προσπέραση των πρώτων σταδίων, οι αποκομμένες γνώσεις και δεξιότητες, και η επιλογή εκ των πραγμάτων όχι ενός αλλά πολλών αντικειμένων δεν εξυπηρετεί τον απόφοιτο αλλά ούτε και την ίδια την επιστήμη καθώς θα ασχολείται με λίγο απ’ όλα χωρίς στέρεες βάσεις. Χρήσιμη πλαστελίνη στα χέρια της κυρίαρχης τάξης χωρίς όμως καμία προοπτική για εξέλιξη τόσο του ίδιου όσο και του αντικειμένου του. Χωρίς ουσιαστικά ολοκληρωμένα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα.
Τα παραπάνω τα βλέπουμε και πιο συγκεκριμένα και μέσα στον οδηγό σπουδών όπου εκ πρώτης όψεως δείχνει να είναι μια απλή ένωση των δύο Οδηγών Σπουδών των παλαιών τμημάτων. Αλλά εάν τον διαβάσει κανείς διαπιστώνει τα εξής:
Τα υποχρεωτικά μαθήματα των δύο κατευθύνσεων στην πράξη διαφέρουν και ταυτίζονται ελάχιστα. Κάτι που διαπιστώνει κανείς και με την ανακοίνωση των προσφερόμενων μαθημάτων όπου υπάρχουν δύο καθηγητές για το κάθε μάθημα, ένας από το κάθε τμήμα. Και ενώ το αντικείμενο που πραγματεύεται το κάθε μάθημα είναι ίδιο θα υπάρχει διαφορετικό περιεχόμενο και ίσως και διαφορετικός τρόπος αξιολόγησης.
Αυξημένες απαιτήσεις απόκτησης πτυχίου στη βάση του διαχωρισμού των μαθηματικών σε “θεωρητικά” και “εφαρμοσμένα” μέσω της αύξησης των υποομάδων και την απαίτηση συμπλήρωσης τριών μαθημάτων από τις τέσσερις πρώτες κι άλλων τριών από άλλες τέσσερις. Για παράδειγμα εάν ένας φοιτητής της θεωρητικής κατεύθυνσης έχει επιτύχει στην Αρμονική Ανάλυση, την Πραγματική Ανάλυση, τη Συναρτησιακή Ανάλυση, τη Θεωρία Ομάδων, τη Θεωρία Δακτυλίων και Modules, τη Θεωρία Σωμάτων, την Αλγεβρική Γεωμετρία, την Αριθμητική Ανάλυση και τα Μαθηματικά Μοντέλα Κλασσικής Φυσικής τότε δε συμπληρώνει προϋποθέσεις απόκτησης πτυχίου και είναι υποχρεωμένος να επιτύχει σε τρία επιπλέον μαθήματα αντίστοιχα των Συνήθων Διαφορικών Εξισώσεων, της Γραμμικής Άλγεβρας ΙΙ (ΙΙΙ με τον παλιό) και ένα εκ των Στοχαστικών Ανελίξεων. Και αντίστροφα. Κάτι που με τον Οδηγό Σπουδών του 2009 δε θα ίσχυε, ενώ οι απαιτήσεις που ισχύουν από το 2010 και μετά καθιστούν αδύνατη τη διαμόρφωση του πτυχίου σύμφωνα με το σε τι θέλει να εμβαθύνει ο φοιτητής αλλά αντίθετα τον υποχρεώνουν να επιτύχει σε πολύ ειδικά αντικείμενα τα οποία εκτός του ότι δε θα του χρησιμεύσουν πουθενά δεν καθορίζουν την μαθηματική του κατάρτιση.
Στην κατεύθυνση των Εφαρμοσμένων Μαθηματικών συνεχίζουν να υπάρχουν τρεις κατευθύνσεις όπως και στο παλιό τμήμα δημιουργώντας στην ουσία εξειδίκευση στην εξειδίκευση ενός κλάδου των μαθηματικών.
Εντατικοποιούνται οι σπουδές και οι προϋποθέσεις επιτυχίας με τη δυνατότητα υποχρεωτικών εργασιών, εργαστηρίων και προόδων. Κάτι βέβαια που ούτως ή άλλως έγκειται και στη δικαιοδοσία του εκάστοτε καθηγητή αλλά ατύπως ως τώρα. Η παρακολούθηση των μαθημάτων πρέπει να παραμείνει προαιρετική για όλους χωρίς περιορισμούς με προαιρετικές προόδους και εργασίες που θα έχουν στόχο την εξασφάλιση επιτυχίας των φοιτητών στα μαθήματα, μέσω της βελτίωσης τους, και όχι τον αποκλεισμό τους από τις διαδικασίες αξιολόγησης, κάτι που με υποχρεωτικές παρακολουθήσεις, εργασίες και προόδους είναι αναπόφευκτο. Φοιτητής που επιτυγχάνει στην τελική εξέταση εφ’ όλης της ύλης ενός μαθήματος δε δύναται να θεωρείται ανεπιτυχής.
Μια διάσπαση η οποία έγινε πριν από κάποια χρόνια για να εξυπηρετήσει συμφέροντα εχθρικά προς τους αποφοίτους, για να απορροφήσει κονδύλια και για να βολέψει κάποιους ελάχιστους, και αφού δημιούργησε ένα Τμήμα το οποίο για χρόνια δεν είχε κανένα κατοχυρωμένο εργασιακό και επαγγελματικό δικαίωμα, αντί να διορθωθεί με τη συγχώνευση του Τμήματος Μαθηματικών, παίρνει ακόμα μια πιο αντιδραστική μορφή προσπαθώντας να διαλύσει και το πρόγραμμα σπουδών του παλαιότερου τμήματος. Παίρνει πλέον διαστάσεις αντιεπιστημονικές, εντατικοποίησης και διάλυσης δικαιωμάτων.
Με μια τέτοια εξέλιξη δεν είμαστε σύμφωνοι. Είμαστε κάθετα αντίθετοι και καλούμε τους φοιτητές σε δράση ώστε να αλλάξει ο οδηγός σπουδών σε άλλη κατεύθυνση, να υπάρξει πλήρης και ουσιαστική συγχώνευση του κλάδου. Να καταργηθούν οι κατευθύνσεις. Να δοθούν πλήρη και ενιαία επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα σε όλους τους αποφοίτους του τμήματος. Το πτυχίο να αποτελεί τη μόνη προϋπόθεση στην εργασία και όχι η κατεύθυνση που έχει επιλέξει ο καθένας.
Σε αυτή την κατεύθυνση καλούμε και στη δημιουργία ενιαίου Συλλόγου Φοιτητών. Είναι απαράδεκτο μέσα στο ίδιο τμήμα να υπάρχουν δυο σύλλογοι. Καλούμε τους φοιτητές να έρθουν στις γενικές συνελεύσεις για να πάρουμε αποφάσεις και για να πιέσουμε για ένα καλύτερο μέλλον.
Πορεία Αριστερή (Ανεξάρητο Σχήμα)
«Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καθήκον να ξαναγίνει ένα σοβαρό και συγκροτημένο κόμμα, γι’ αυτό και έχουν…
«Δεν θα συμφωνήσω ότι έχει επικρατήσει η άποψη «’ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει’», τόνισε ο…
Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη Μαθηματικού Στατιστικολόγου Επιτ. Σχολικού Συμβούλου Μαθηματικών (Την αμαθίαν καταλύεται η αλήθεια)…
Ο κ. Ευτύχης Δαμηλάκης, Επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Δήμου Καντάνου-Σελίνου και Αντιπρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής,…
Σήμερα, στο κέντρο της Αγοράς της πόλης των Χανίων, ολοκληρώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε…
Αρκετά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το 2023 είναι ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα (68…
This website uses cookies.