Η μεταφορά των παραπάνω Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών στο νέο «υπερ-ΤΑΙΠΕΔ» βρίσκεται, μαζί με 3 ακόμα ΔΕΚΟ, στο προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου που θα κατατεθεί αύριο, Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου στη Βουλή, ενώ πηγές από τις εταιρείες ύδρευσης Αθήνας και Θεσσαλονίκης τονίζουν στο TPP ότι ήδη ετοιμάζονται κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας τις επόμενες μέρες.
Η (μερική τουλάχιστον) πώληση του νερού και του ρεύματος της χώρας αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση εδώ και χρόνια, ωστόσο καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν τόλμησε να προχωρήσει σε αυτά τα μέτρα, εξαιτίας των μεγάλων κοινωνικών αντιδράσεων. Απόγειο αυτής της αντίθεσης ήταν το δημοψήφισμα της Θεσσαλονίκης για την ΕΥΑΘ τον Μάιο του 2014, όταν 213.508 πολίτες (το 98% όσων συμμετείχαν) ψήφισαν κατά της πώλησης του νερού
Τι αλλάζει
Όμως η κυβέρνηση δεν προχωρά απλά στην εκπλήρωση των μνημονιακών της υποχρεώσεων όπως τις ξέραμε μέχρι σήμερα, αλλά κάνει ένα βήμα παραπέρα στην ιδιωτικοποίηση του νερού και του ρεύματος. Το προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου προβλέπει ότι στο υπερταμείο μεταφέρεται το σύνολο των μετοχών της ΕΥΑΘ, της ΕΥΔΑΠ και της ΔΕΗ που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο. Μολονότι δηλαδή το 3ο μνημόνιο προβλέπει την πώληση «μόνο» του 11% της ΕΥΔΑΠ, του 23% της ΕΥΑΘ και του 17% της ΔΕΗ, η νέα Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) -που ανήκει στο Υπερταμεμείο- θα κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο. Με τα νέα δεδομένα και πάντα σύμφωνα με το προσχέδιο, η κυβέρνηση μεταφέρει στο υπερταμείο:
- Το 34% της ΕΥΔΑΠ. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει ήδη το 27% ενώ το υπόλοιπο ποσοστό βρίσκεται σε νομικά και φυσικά πρόσωπα
- Το 74% της ΕΥΑΘ. Το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 20%, το 5% ανήκει στη Suez και το 1% στην HMG
- Το 34% της ΔΕΗ που κατέχει το Δημόσιο (ουσιαστικά το 51%, αφού και ένα 17% ελέγχεται από το ΤΑΙΠΕΔ)
Η κίνηση αυτή προκαλεί ανησυχία: Πρώτον γιατί υπάρχει πλέον το ενδεχόμενο να υπάρξει μελλοντική πώληση μεγαλύτερου ποσοστού (Δείτε επίσης: «Κρυφό σχέδιο πώλησης του ΑΔΜΗΕ στο νέο Μνημόνιο»). Δεύτερον γιατί δεν γνωρίζουμε ποιος θα αναλάβει το μάνατζμεντ των εταιριεών μετά την πώληση μέρους τους σε ιδιώτες και τρίτον γιατί θα δυσκολέψει ο δημόσιος έλεγχος, τώρα που οι Οργανισμοί αυτοί περνάνε σε μια εταιρεία που δεν ανήκει στο Δημόσιο. Τελευταίο και ίσως σημαντικότερο: Είναι η κίνηση αυτή σύμφωνη με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας;
Η απόφαση του ΣτΕ
Το 2014 το ΣτΕ περίμενε να κλείσουν οι κάλπες το βράδυ των δημοτικών εκλογών πριν ανακοινώσει την ακύρωση της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ. Η καθυστέρηση της ανακοίνωσης προκειμένου να «καθαρογραφεί» προκάλεσε αντιδράσεις για το ρόλο που ήθελε (ή δεν ήθελε) να παίξει το ΣτΕ.
Τον Μάιο του 2014 το Συμβούλιο της Επικρατείας δικαίωσε κατοίκους της Αθήνας που είχαν προσφύγει σε αυτό και ακύρωσε την ιδιωτικοποίηση του 51% της ΕΥΔΑΠ (κατ’ επέκταση και της ΕΥΑΘ., υποχρεώνοντας το ΤΑΙΠΕΔ να επιστρέψει μερος των μετοχών που κατείχε στο ελληνικό Δημόσιο. «Η κατ’ ουσίαν μετατροπή της δημόσιας επιχειρήσεως σε ιδιωτική, που λειτουργεί με γνώμονα το κέρδος, καθιστά αβέβαιη τη συνέχεια της εκ μέρους της παροχής προσιτών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και δη υψηλής ποιότητας, η οποία δεν εξασφαλίζεται πλήρως με την κρατική εποπτεία».
Σημαντικό επίσης είναι ότι το ΣτΕ αναφέρθηκε ανάγκη δημόσιου έλεγχου του κράτους, τονίζοντας ότι ο χαρακτήρας της δημόσιας επιχείρησης «αναιρείται στην περίπτωση της αποξενώσεως του Ελληνικού Δημοσίου από τον έλεγχο της ΑΕ διά του μετοχικού κεφαλαίου, ήτοι της αποξενώσεώς του από εκείνο το ποσοστό των μετοχών που εξασφαλίζει τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα».
Υπενθυμίζουμε ότι το νέο υπερταμείο, η «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ» βάσει του ιδρυτικού του νόμου «δεν ανήκει στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα». Το υπερταμείο, δηλαδή, θα διοικείται από ένα 5μελές Εποπτικό Συμβούλιο, στο οποίο οι δανειστές θα ορίσουν δύο άτομα (ένας εκ των οποίων ο ένας θα είναι ο πρόεδρος) και θεωρητικά η ελληνική κυβέρνηση τρία, αλλά και αυτά θα πρέπει να έχουν την έγκριση της. Πρακτικά οι δανειστές έχουν ήδη εκφράσει σημαντικές ενστάσεις στις επιλογές της κυβέρνησης και έχουν τη δυνατότητα βέτο. Σημειώστε επίσης ότι όσοι εμπλέκονται στο υπερταμείο απολαμβάνουν πλήρους νομικής ασυλίας και ότι στα πλαίσια του τρίτου Μνημονίου η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί σε έσοδα 50 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις.
Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε συνταγματική νομιμότητα(ενώ ήταν στην κυβέρνηση)
Αλλά ας μην τα γράφουμε μόνοι μας. Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ τα λένε καλύτερα. Στις 5 Μαΐου του 2015, κατά την πρώτη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ 31 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κάνουν ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών, Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού με θέμα «πότε θα αποκατασταθεί η συνταγματική νομιμότητα για ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ».
Οι βουλευτές υποστήριζαν τότε ότι «η κατοχή παρά του Ελληνικού Δημοσίου μειοψηφικού μόνο πακέτου μετοχών στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και καμιάς μετοχής στην ΕΥΑΘ Α.Ε. συνιστά επί της ουσίας ιδιωτικοποίηση των δύο εταιριών, πράγμα το οποίο, όπως εκτίθεται στο σκεπτικό της παραπάνω ΣτΕ 1906/2014, είναι συνταγματικά ανεπίτρεπτο, ως αντίθετο στα οριζόμενα στα αρ. 5 παρ. 5 και 21 παρ. 3 του Συντάγματος. Το γεγονός ότι μοναδικός μέτοχος της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. είναι το Ελληνικό Δημόσιο δεν αίρει, προφανώς, την αντισυνταγματικότητα αυτή, αφού καμία σημασία δεν έχει το συγκεκριμένο για το ΣτΕ».