ΚΟΣΜΟΣ

Πώς μέσα σε λίγα χρόνια η Αλβανία έγινε ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ευρώπη για διακοπές

Πριν λίγες ημέρες η σούπερ σταρ Αλβανή τραγουδίστρια Dua Lipa, με τους σχεδόν 89 εκατομμύρια φόλοουερς στο instagram, ανέβασε, το ήδη ανεβασμένο βέβαια, θερμόμετρο με τις φωτογραφίες από τις διακοπές της στην πατρίδα της. Μάλιστα, στην πιο καυτή πόζα της με το μπικίνι, ρώτησε τους φανς της στα αλβανικά, «αν είναι καλύτερα εδώ ή εκεί», για να πάρει πάνω από 3,5 εκατ. καρδούλες και πάνω από 8.800 σχόλια.

Προφανώς και η Lipa είναι “Hot”, αλλά μάλλον η πατρίδα της η Αλβανία, είναι αυτή που της αξίζει ο χαρακτηρισμός “Super Hot”.

Η γειτονική χώρα, είναι αυτή τη στιγμή, ένας από τους πλέον δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης και βλέπει τα νούμερα της να ανεβαίνουν συνεχώς. Τα δημοσιεύματα πέφτουν βροχή, για να διαφημίσουν τις διακοπές στην Αλβανία, που πράγματι τα έχει όλα. Κάπου 300 μίλια ακτογραμμής, απίθανες παραλίες και φυσικές ομορφιές, κάστρα, βουνά και λίμνες, μνημεία, γαστρονομία, νυχτερινή ζωή, εκδρομές και περιηγήσεις, ξενοδοχεία και ότι άλλο ζητά ο τουρίστας του σήμερα. Όσο για την τουριστική πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση, το σύνθημα είναι ένα: Τουρίστες με αξία, όχι νούμερα. Κοινώς θέλουμε λίγους και καλούς.

Μιλάμε για AlbaMania.

ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ Η ΑΛΒΑΝΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ

Τα τελευταία χρόνια, αθόρυβα και ήρεμα η χώρα της Αλβανίας, ξεκίνησε να αναπτύσσει τον τουριστικό της τομέα οργανωμένα και συντεταγμένα. Μακριά από τον κόσμο για σχεδόν 50 χρόνια, η Αλβανία εργάζεται σκληρά για την εικόνα της, σε μια προσπάθεια να προσελκύσει τουρισμό. Και το καταφέρνει. Ο τουρισμός στη χώρα έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Πέρα από τις ομορφιές της, έγινε σημαντική δουλειά με υπέροχες φωτογραφίες και εξαιρετικά άρθρα σε μεγάλα, γυαλιστερά διεθνή ταξιδιωτικά περιοδικά, με μουσικά φεστιβάλ που έλαβαν εκατοντάδες χιλιάδες θετικές κριτικές, αλλά και από πολλούς influencers του Instagram και του YouTube, να ποστάρουν ασταμάτητα.

Η Αλβανία κατατάχθηκε πρόσφατα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού ως μία από τις χώρες με την καλύτερη τουριστική ανάκαμψη μετά την πανδημία, με τις αφίξεις και τα έσοδα από τον τουρισμό να ξεπερνούν σε μεγάλο βαθμό τα προ-COVID επίπεδα. Οι Ισπανοί είναι οι πρώτοι σε αφίξεις, με τους Βρετανούς να ακολουθούν, τους Πολωνούς στην τρίτη θέση και στην 4η οι Έλληνες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αλβανικής Στατιστικής Υπηρεσίας, οι αφίξεις ξένων τουριστών το 2022 ανήλθαν σε περίπου 7,5 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση άνω του 32% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η ανάκαμψη συνεχίζεται με υψηλό ρυθμό, καθώς για το πρώτο εξάμηνο του 2023 ο αριθμός των ξένων επισκεπτών είναι 33% υψηλότερος σε σχέση με πέρυσι.

ΕΝΤΙ ΡΑΜΑ: “Ο,ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΣΤΕ ΘΑ ΤΟ ΒΡΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ”

Το Μάρτιο ο Πρωθυπουργός της Αλβανίας Έντι Ράμα, μαζί με την Υπουργό Τουρισμού και Περιβάλλοντος Mirela Kumbaro, επισκέφτηκαν το Βερολίνο και τη μεγαλύτερη έκθεση τουρισμού στον κόσμο ΙΤΒ. Μαζί συνάντησαν τους 26 προέδρους των μεγαλύτερων γερμανικών ταξιδιωτικών, ξενοδοχειακών και τουριστικών εταιρειών, καθώς και τους επικεφαλής των γερμανικών τουριστικών Μέσων Ενημέρωσης.

Ο Έντι Ράμα παρουσίασε το νέο σλόγκαν της χώρας «Ό,τι χρειάζεστε είναι στην Αλβανία», ενώ η υπουργός δήλωσε ότι ήδη το 83% των τουριστικών υπηρεσιών της χώρας μέχρι και τον Οκτώβριο του 2023, είχε κρατηθεί. «Φυσικά, αυτά είναι νούμερα που μας ενθουσιάζουν, αλλά μας κάνουν να είμαστε ακόμα πιο υπεύθυνοι με τη φήμη της Αλβανίας στην τουριστική αγορά», είπε η Kumbaro.

Όταν μάλιστα την ρώτησαν για τη μεγάλη αύξηση των ροών το 2022 και τις προσδοκίες της σε αριθμούς για φέτος, αλλά και τον αντίκτυπό τους στην οικονομία της χώρας, η υπουργός τόνισε ότι η Αλβανία στοχεύει στον ποιοτικό και αξιόλογο τουρισμό σε αντίθεση με τον όγκο των αριθμών:

«Στοχεύουμε σε ποιοτικό τουρισμό παρά σε ποσότητα, τουρισμό με αξίες και όχι όγκο. Αυτός είναι ο στόχος μας και για αυτό εργαζόμαστε πολύ σκληρά», κατέληξε η υπουργός.

Η παλιά πόλη του Μπεράτ GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

ΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΕΡΧΟΝΤΑΙ, ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΦΕΥΓΟΥΝ

Όμως, ενώ οι τουρίστες συρρέουν στη βαλκανική χώρα, οι Αλβανοί φεύγουν σωρηδόν. Από την πτώση του κομμουνισμού, περίπου 1,4 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν φύγει από τη χώρα, με 700.000 μετανάστες την τελευταία δεκαετία. Αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο στον τουριστικό τομέα που αγωνίζεται να βρει προσωπικό σε καφετέριες, εστιατόρια και ξενοδοχεία.

Από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν σε έρευνα το φθινόπωρο του 2022, το 56% πιστεύει ότι η έλλειψη εργατικού δυναμικού είναι το κύριο πρόβλημα που εμποδίζει την ανάπτυξη της Αλβανίας, ενώ το 26% θεωρεί την έλλειψη δεξιοτήτων ως πρόβλημα. Περίπου τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων είπαν ότι έπρεπε να αντεπεξέλθουν στις ελλείψεις προσωπικού στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, όπου έπρεπε να αυξήσουν τους υπαλλήλους τους κατά 35%.

ΚΙΝΕΖΟΙ ΧΩΡΙΣ ΒΙΖΑ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ

Το Φεβρουάριο τα Υπουργεία Τουρισμού και Περιβάλλοντος της Αλβανίας και Πολιτισμού και Τουρισμού της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας υπέγραψαν μια μακροπρόθεσμη συμφωνία συνεργασίας στον τομέα του τουρισμού, που αφορούσε κυρίως τη συνεργασία τουριστικών επιχειρήσεων των δύο χωρών.

Η υπουργός Mirela Kumbaro αναφέρθηκε στην Κίνα ως μια αγορά με δυνατότητες για τη χώρα, όπου η χαλάρωση των πρωτοκόλλων Covid 19 και η ευνοϊκή συμφωνία των δύο κυβερνήσεων για διευκόλυνση των μετακινήσεων μεταξύ των χωρών, θα επιφέρει αύξηση των τουριστικών ροών από τη χώρα αυτή. Ο Kumbaro τόνισε επίσης ότι ο μήνας Ιανουάριος 2023 έχει ροή ξένων επισκεπτών 94% περισσότερο από τον προηγούμενο χρόνο. Πρόκειται για μια πραγματικά έξυπνη συμφωνία αφού οι Κινέζοι πολίτες θα μπορούν να εισέρχονται στην Αλβανία χωρίς βίζα, ενώ ακόμη και οι Αλβανοί πολίτες μπορούν να ταξιδέψουν στην Κίνα χωρίς βίζα. Σύμφωνα με το μνημόνιο που υπεγράφη και τα δύο μέρη θα ανταλλάξουν πληροφορίες, τεχνογνωσία και εκπαίδευση για τον τουρισμό και θα προωθήσουν τουριστικούς προορισμούς, θα αναπτύξουν τουριστικές προσφορές ειδικού ενδιαφέροντος, κ.α.

Αργυρόκαστρο GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

ΜΟΙΡΑΙΑ Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Ίσως να μη περνά μέρα που δεν υπάρχει κάποιο διθυραμβικό δημοσίευμα σε διεθνές μέσο ενημέρωσης για την Αλβανία. Από το «BBC», τη «Le Monde», την «Corriere della Sera» μέχρι μέσα στη μακρινή Κίνα και τον Αραβικό κόσμο. Δεν είναι μάλιστα λίγα τα άρθρα που κάνουν τη μοιραία σύγκριση Αλβανίας – Ελλάδας.

Ο βρετανικός Independent έγραψε το Φθινόπωρο άρθρο με τίτλο «Γιατί πρέπει να ανταλλάξετε την κατάμεστη Ελλάδα, με τις όμορφες, πιο ήσυχες παραλίες της Αλβανίας», αναλύοντας την αυθεντική, ανεξερεύνητη και υποτιμημένη Αλβανία «που έχει κόλπους και ομορφιά για να ανταγωνιστεί τους γείτονές της». Η αυστραλέζικη Vogue αποκάλεσε σε μεγάλο φωτογραφικό άρθρο της την Αλβανία «Νέα Κροατία», το Euronews «Μαλδίβες της Ευρώπης» και ο Telegraph «Καραϊβική της Ευρώπης».

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗ ΟΜΟΡΦΙΑ

Ο κ. Μάριος Μπελιμπασάκης, Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄ και επικεφαλής του Γραφείου Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων στην Πρεσβεία της Ελλάδας στα Τίρανα, μίλησε στο Magazine για την Αλβανία του σήμερα. Μας είπε ότι η χώρα προσφέρει ένα ευρύ φάσμα αξιοθέατων και εμπειριών που την καθιστά ολοένα και πιο δημοφιλή επιλογή για τους ταξιδιώτες που αναζητούν τόσο την πολιτιστική εξερεύνηση όσο και τη φυσική ομορφιά. «Οι συνολικές αφίξεις τουριστών για το 2022 στην Αλβανία ήταν περίπου7,5 εκατ. (+32,6% έναντι 2021/~5,8 εκατ. και +17,8% έναντι 2019/~6,4 εκατ.). Η προ πανδημίας συμβολή του κλάδου Τ&Τ (Travel&Tourism) στην αλβανική οικονομία είχε ξεπεράσει το 20% του ΑΕΠ (έσοδα 2019: >€3 δις), στηρίζοντας >20% των θέσεων εργασίας, με τα στοιχεία του 2022 να δείχνουν ταχεία ανάκαμψη στα ίδια επίπεδα.

ΠΟΣΟ ΟΜΟΡΦΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΒΑΝΙΑ;

Μάριος Μπελιμπασάκης: «Το τουριστικό προϊόν της Αλβανίας χαρακτηρίζεται από τα εκπληκτικά τοπία, τις παρθένες παραλίες, τα ιστορικά μνημεία και τη ζεστή φιλοξενία. Η χώρα διαθέτει μια όμορφη ακτογραμμή κατά μήκος της Αδριατικής και του Ιονίου Πελάγους, γραφικές οροσειρές, αρχαίους αρχαιολογικούς χώρους και ζωντανές πόλεις. Οι επισκέπτες μπορούν να εξερευνήσουν Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, όπως το Αργυρόκαστρο (Gjirokastër) και το Berat, να χαλαρώσουν στις αμμώδεις παραλίες της Αλβανικής Ριβιέρας ή στη ζωντανή ατμόσφαιρα πόλεων όπως τα Τίρανα και της Σκόδρας (Shkodër).

Εξαμίλι Αγίων Σαράντα GETTY IMAGES

Οι τουριστικές προσφορές της Αλβανίας απευθύνονται σε ένα ευρύ φάσμα ταξιδιωτών. Προσελκύει τους λάτρεις της περιπέτειας που ενδιαφέρονται για πεζοπορία, θαλάσσια σπορ και εξερεύνηση της υπαίθρου. Οι λάτρεις της ιστορίας μπορούν να εντρυφήσουν στο πλούσιο παρελθόν της χώρας, ενώ οι λάτρεις της παραλίας μπορούν να απολαύσουν τις ήρεμες ακτές. Επιπλέον, οι «πολιτιστικοί ταξιδιώτες» μπορούν να γνωρίσουν το μοναδικό μείγμα οθωμανικών, ελληνικών και ιταλικών επιρροών που είναι εμφανείς στην αρχιτεκτονική, την κουζίνα και τις παραδόσεις της Αλβανίας».

ΠΩΣ ΚΑΤΑΦΕΡΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Η ΑΛΒΑΝΙΑ

Μάριος Μπελιμπασάκης: «Η ταχεία ανάκαμψη του τουρισμού στην Αλβανία το 2022 μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες. Πρώτον, η άμεση αντίδραση της χώρας στην πανδημία COVID-19 και οι αποτελεσματικές εκστρατείες εμβολιασμού πιθανότατα συνέβαλαν στην αίσθηση ασφάλειας για τους ταξιδιώτες. Καθώς οι περιορισμοί χαλάρωσαν, περισσότεροι τουρίστες ένιωσαν άνετα να επισκέπτονται τη χώρα.

Αλβανική ριβιέρα GETTY IMAGES

Επιπλέον, η αυξανόμενη προβολή της Αλβανίας ως τουριστικού προορισμού έπαιξε ρόλο στην προσέλκυση επισκεπτών. Η θετική διαφήμιση από ικανοποιημένους ταξιδιώτες και η ευνοϊκή κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης έχουν ενισχύσει τη φήμη της χώρας, προσελκύοντας περισσότερους τουρίστες. Επιπλέον, το ανταγωνιστικό κόστος της Αλβανίας σε σύγκριση με άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς είναι ελκυστικό για τους ταξιδιώτες με χαμηλό προϋπολογισμό, ιδίως μετά τις οικονομικές προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία».

ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ;

Μάριος Μπελιμπασάκης: «Τα στοιχεία που έχουμε αφορούν το 2022 και δείχνουν ότι η Αλβανία υπήρξε δημοφιλής προορισμός για τους Έλληνες τουρίστες λόγω της εγγύτητας και της εύκολης πρόσβασης από την Ελλάδα.

Πιο συγκεκριμένα, με 484.000 αφίξεις η Ελλάδα αποτέλεσε το 2022 την 4η σημαντικότερη χώρα προέλευσης τουριστών (έναντι ~600 χιλ. το 2019 -σ.σ.: πρόκειται κυρίως για Αλβανούς και ομογενείς με ελληνικά ταξιδιωτικά έγγραφα), πίσω από το Κόσσοβο (~3,2 εκατ. αφίξεις), τη Βόρεια Μακεδονία (~678 χιλ. αφίξεις) και την Ιταλία (~610 χιλ. αφίξεις).

Αλβανική ριβιέρα GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

Πολλοί Έλληνες τουρίστες επισκέπτονται τη νότια παράκτια περιοχή, γνωστή ως Αλβανική Ριβιέρα, η οποία φημίζεται για τις όμορφες παραλίες και τα κρυστάλλινα νερά της. Δημοφιλείς προορισμοί για τους Έλληνες τουρίστες είναι πόλεις όπως οι Αγ. Σαράντα, το Κσαμίλ και η Χιμάρα.

Οι πολιτιστικοί δεσμοί και η κοινή ιστορία μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας παίζουν επίσης ρόλο στην προσέλκυση Ελλήνων τουριστών. Συχνά δείχνουν ενδιαφέρον για την εξερεύνηση αρχαιολογικών χώρων όπως ο Βουθρωτός (Butrint), που διαθέτει ελληνικά και ρωμαϊκά ερείπια, προσθέτοντας ιστορική διάσταση στις ταξιδιωτικές τους εμπειρίες».

ΕΛΛΑΔΑ – ΑΛΒΑΝΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

Μάριος Μπελιμπασάκης: «Υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες μεταφοράς του υψηλού ελληνικού τουριστικού know-how στην Αλβανία, με έμφαση σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, με θετικό οικολογικό αποτύπωμα.

Επίσης, θα μπορούσαν να διερευνηθούν δυνατότητες λειτουργίας ξενοδοχείων, καταλυμάτων καθώς και συνδρομή της χώρας μας στη βελτίωση της εκπαίδευσης/κατάρτισης σε τουριστικά επαγγέλματα.

Τέλος, μπορούν να υπάρξουν αμοιβαία επωφελείς συνεργασίες από ανάπτυξη κοινών τουριστικών «πακέτων» σε όμορες γεωγραφικά περιοχές πχ.: Αγροτουρισμός σε κοινή κοιλάδα Αωού – Δήμοι νότιας Αλβανίας με Ήπειρο – Καστοριά/Δ. Μακεδονία με περιοχή Κορυτσάς (δυνατότητα αξιοποίηση αεροδρομίου Άργους Ορεστικού)».

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Ντε Γκρες: Γιατί επέλεξαν αυτό το επώνυμο – Δηλώνουν συγκινημένοι για την ιθαγένεια

Ανακοίνωση εξέδωσαν τα μέλη της τέως βασιλικής οικογένειας για την ανάκτηση της ιθαγένειας και την υιοθέτηση του επωνύμου “Ντε Γκρες”, στην οποία…

2 mins ago

Συναγερμός στον ΕΟΔΥ: 18 κρούσματα της mpox μόνο το τελευταίο δίμηνο – Πώς μεταδίδεται ο ιός, τι να προσέξουμε, τα συμπτώματα

Αυξημένα είναι τα κρούσματα της mpox (Ευλογιάς των Πιθήκων) διεθνώς. Για το διάστημα μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου τα επιβεβαιωμένα…

6 mins ago

Σχέδιο να μπει σε λειτουργία από το 2026 ο διπλός ελληνικός Iron Dome – Τα τρία στάδια

Για τη νέα δομή των ενόπλων δυνάμεων και για τους δύο θόλους (iron dome), ενημέρωσε…

24 mins ago

Τεχνητή νοημοσύνη: Λίγα λόγια με φιλοσοφικές σκέψεις και φυσιολογικό συναίσθημα

Του Καθηγητή Jeffrey Levett (Τζέφρεϋ Λέβετ)[*]. Στο πλαίσιο μιας διεθνούς συζήτησης, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να…

1 hour ago

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Γράφει ο Ιωάννης Ντουντουλάκης* Τα Χριστούγεννα συναντάμε παντού στολίδια. Μακάρι, αν αντί να ανάβουμε τεχνητά…

1 hour ago

Τα SYN.KA σκορπίζουν ξανά δώρα και χαρά, με τον μεγάλο διαγωνισμό Santa SYNKA

Η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ SYN.KA, μέσα στο πνεύμα των γιορτών, ξαναφέρνει κοντά μας τον…

1 hour ago

This website uses cookies.