Categories: ΤΟΠΙΚΑ

Σε ποιες 3 περιοχές της Κρήτης θα γίνουν επενδύσεις τα επόμενα χρόνια

«Το νέο πλαίσιο έρχεται 15 χρόνια μετά το προηγούμενο, στα οποία η Κρήτη άλλαξε προς το χειρότερο. Αρα το νέο πλαίσιο θα έπρεπε να είναι πιο περιοριστικό, ώστε να σταματήσει αυτή η φρενίτιδα” λέει η μελετήτρια κ.Κλουτσινιώτη

Πριν ένα χρόνο παραλήφθηκε η μελέτη του Χωροταξικού Κρήτης, αλλά έμεινε στα συρτάρια! Τώρα ήρθε η ώρα να εγκρίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος το νέο ειδικό χωροταξικό σχέδιο της Κρήτης που θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο ανάπτυξης για τα επόμενα τριάντα χρόνια!

Το περιφερειακό χωροταξικό πλαίσιο της Κρήτης είναι το πρώτο από τα 12 περιφερειακά που εγκρίνεται (η 13η Περιφέρεια, η Αττική, καλύπτεται από ρυθμιστικό σχέδιο). Το πλαίσιο ορίζει τις γενικές στρατηγικές επιλογές που θα κατευθύνουν την ανάπτυξη του νησιού την επόμενη δεκαετία σε όλους τους τομείς: από τον τουρισμό και τις υποδομές, έως την οικιστική ανάπτυξη, τη διάρθρωση του οικιστικού δικτύου, την ενέργεια.

Το πλαίσιο προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ της άκρατης τουριστικής ανάπτυξης κυρίως στο βόρειο μέρος του νησιού προτείνοντας την εκκίνηση των αναπτυξιακών δράσεων τα επόμενα χρόνια και στον ορεινό άξονα και την ενίσχυση των ήπιων μορφών τουρισμού και της πρωτογενούς παραγωγής. Η βασική επιλογή του νέου Χωροταξικού Κρήτης αφορά την ενέργεια, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια καθώς και 3 μεγάλες περιοχές για επενδύσεις!Πρόκειται για τα Λινοπεράματα, το αεροδρόμιο…Ηρακλείου όταν γίνει το Καστέλλι και το Τοπλού στη Σητεία.

Η μελέτη του χωροταξικού όπως έχει γράψει το cretalive, ολοκληρώθηκε από την ομάδα Κλουτσινιώτη ολοκληρώθηκε μετά από συνεχείς διαβουλεύσεις και επαφές με την περιφέρεια Κρήτης, συζήτηση στο περιφερειακό συμβουύλιο και «διορθώσεις» εκατέρωθεν. Είναι γνωστή και η μάχη που έδωσε η περιφέρεια και η περιβαλλοντική ομάδα υπό τον Νίκο Καλογερή για να περάσουν στη μελέτη του αναθεωρημένου σχεδίου οι θέσεις της Κρήτης όπως εκφραζόταν από την περιφέρεια και τους φορείς. Και η τελική μορφή της μελέτης δείχνει ότι…πέρασε στο 80-90%!

Γιατί δεν προχώρησε μέχρι τώρα το υπουργείο και στην έγκριση των χωροταξικών ενώ τα παρέλαβε;

Σίγουρα το θέμα αυτό είχε να κάνει με την ανάγκη να πληρωθούν οι μελέτες αφού ήταν δημοπρατημένες μέσω ΕΣΠΑ, αλλά είναι προφανές ότι το υπουργείο- πέραν της μνημονιακής υποχρέωσης της χώρας για τα χωροταξικά- ήθελε να περάσει και τις δικές του θέσεις, τη δική του πολιτική στα χωροταξικά.

Το χωροταξικό

Το νέο σχέδιο που υπογράφεται από το υπουργείο μεταξύ άλλων προβλέπει:

• Ορίζονται τρεις περιοχές που θα έχουν τη δυνατότητα υποδοχής μεγάλων επενδύσεων. Ο χώρος του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» (μετά τη μεταφορά του στο Καστέλλι), η θέση του σταθμού Λινοπεραμάτων (όταν ο σταθμός μεταφερθεί στον Κορακιά) και η περιοχή της Τοπλού.

• Σταδιακή μεταβολή και οργάνωση του προτύπου τουριστικής ανάπτυξης. Το πλαίσιο καθορίζει ζώνες τουριστικής ανάπτυξης και αναβάθμισης στη βόρεια ακτή, ζώνες ήπιας τουριστικής ανάπτυξης και προστασίας των φυσικών και πολιτιστικών πόρων στη Σητεία, στον Μοχλό, στο Καστέλλι, στη νότια, ανατολική και δυτική ακτή και στην περί τη Σούγια περιοχή. Επίσης, ορίζονται για πρώτη φορά ζώνες ήπιας τουριστικής ανάπτυξης στους ορεινούς και ημιορεινούς όγκους.

• Τον περιορισμό της «κατανάλωσης» του χώρου, μέσω της προστασίας των γεωργικών και των δασικών εκτάσεων, τον περιορισμό των επεκτάσεων των σχεδίων πόλης και της δόμησης σε εκτός σχεδίου περιοχές. Το πλαίσιο προωθεί τη θέσπιση μεγαλύτερων αρτιοτήτων σε ευαίσθητες κατηγορίες χρήσεων (λ.χ. παράκτιες περιοχές, γη υψηλής παραγωγικότητας) για την κατοικία, τη βιομηχανία – βιοτεχνία και τον τουρισμό. Η ζήτηση για παραθεριστική κατοικία ορίζεται ότι θα οδηγείται, στον βαθμό που είναι δυνατόν, με μέτρα και δράσεις των τοπικών χωρικών σχεδίων στο εσωτερικό, στους ορεινούς και ημιορεινούς οικισμούς.

• Τον ορισμό και τη στήριξη εννέα χωρικών ενοτήτων που συγκροτούν ένα δίκτυο περιοχών με σημαντικά πολιτιστικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά.

• Την υλοποίηση στρατηγικού χαρακτήρα μεταφορικών υποδομών, όπως την αναβάθμιση των λιμένων Ηρακλείου και Σούδας, των λιμενικών πυλών σε Καστέλλι, Ρέθυμνο και Σητεία, την επέκταση του αεροδρομίου των Χανίων και την ίδρυση νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.

• Στον τομέα της ενέργειας προβλέπεται η μετεγκατάσταση, έως το 2021, του σταθμού ΑΗΣ Λινοπεραμάτων στον νέο ενεργειακό κόμβο που θα ιδρυθεί στον Κορακιά Ηρακλείου. Σε βάθος δεκαπενταετίας προβλέπεται η κατάργηση του σταθμού της Ξυλοκαμάρας και η δημιουργία εκεί του τρίτου ενεργειακού κόμβου που θα βασίζεται στις ΑΠΕ. Οι νέες εγκαταστάσεις ΑΠΕ χωροθετούνται στις ευρύτερες ζώνες των προβλεπόμενων ενεργειακών κόμβων και στις κεφαλές των μεγάλων φραγμάτων, ενώ θα εξαιρούνται οι περιοχές Natura και οι υπόλοιπες προστατευόμενες περιοχές.

• Οσον αφορά την ιεράρχηση του οικιστικού δικτύου, προβλέπεται μεταξύ άλλων η αναβάθμιση του ρόλου του Ρεθύμνου (σε σχέση με τα όσα όριζε το εθνικό χωροταξικό πλαίσιο).

Ιδιαιτερότητα

«Η ιδιαιτερότητα του νέου περιφερειακού πλαισίου της Κρήτης είναι ότι μεταφέρει στον ορεινό όγκο ένα κομμάτι της ανάπτυξης, ώστε και η περιοχή αυτή να αναζωογονηθεί, αλλά ταυτόχρονα να μειωθούν οι πιέσεις στον βόρειο και στον νότιο άξονα», εξηγεί στην “Καθημερινή” η πολεοδόμος Ράνια Κλουτσινιώτη, επικεφαλής της πολυμελούς επιστημονικής ομάδας που εκπόνησε το πλαίσιο. Πάντως, η ίδια θεωρεί ότι το τελικό κείμενο θα έπρεπε να είναι αυστηρότερο, όπως είχε αρχικά προταθεί. «Το νέο πλαίσιο έρχεται 15 χρόνια μετά το προηγούμενο, στα οποία η Κρήτη άλλαξε προς το χειρότερο. Αρα το νέο πλαίσιο θα έπρεπε να είναι πιο περιοριστικό, ώστε να σταματήσει αυτή η φρενίτιδα. Το πλαίσιο πέρασε από μια εκτενή, εξάμηνη διαβούλευση (παρουσιάστηκε μάλιστα 76 φορές) κατά τη διάρκεια της οποίας πολλοί φορείς ζήτησαν αλλαγές, με αποτέλεσμα πολλοί περιορισμοί να διατυπωθούν τελικά με έναν προαιρετικό χαρακτήρα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η θέσπιση του νέου ενιαίου πλαισίου για όλη την Κρήτη είναι καλή είδηση».

Πατρίς, cretalive, Καθημερινή
"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Μετά το διεθνές κράξιμο η Κεραμέως λέει: Δεν είναι 6ήμερη εργασία… απλά δίνεται η δυνατότητα για μία ημέρα επιπλέον εργασίας

Ενώ η τετραήμερη εργασία γίνεται όλο και πιο δημοφιλής στην Ευρώπη και σε ορισμένες αμερικανικές εταιρείες, η…

4 mins ago

Επίσημο “ναι” της Κομισιόν στην πρωτοβουλία Μητσοτάκη για τις πολυεθνικές

Απολύτως θετική είναι η απάντηση της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην…

2 hours ago

Τέμπη: Εξηγήσεις από τον ΟΣΕ ζητάει ο εισαγγελέας για την διαρροή ηχητικού υλικού από τη νύχτα της τραγωδίας

Κλήσεις σε κατάθεση με την ιδιότητα του υπόπτου διάπραξης αδικήματος σε βαθμό πλημμελήματος αποστέλλει η…

3 hours ago

Νότος του Ρεθύμνου: Παρθένες παραλίες με θέα το Λιβυκό Πέλαγος, ανθρώπινη ζεστασιά και καλές τιμές | Φωτός

Φωτογραφίες: Γιάννης Αγγελάκης Ατμοσφαιρικές παραλίες, γραφικά ψαροχώρια, πανέμορφα φαράγγια και φυσικά ο αγέρωχος Ψηλορείτης συνθέτουν…

5 hours ago

Οι πρώτες δημοσκοπήσεις για τις εκλογές στο ΠΑΣΟΚ και η Άννα Διαμαντοπούλου που παραδεχόταν ότι περισσότερη σχέση έχει με τη ΝΔ

Στα επιτελεία των βασικών υποψηφίων στο ΠΑΣΟΚ φτάνουν οι πρώτες κυλιόμενες δημοσκοπήσεις, όπως λέγεται στο παρασκήνιο. Η…

5 hours ago

Εκπρόσωπος Τύπου ΕΛ.ΑΣ για Αυγενάκη: Υπάρχει υλικό και από κινητά τηλέφωνα

Για την υπόθεση του θερμού επεισοδίου στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος από τον Λευτέρη Αυγενάκη σε βάρος υπαλλήλου, μίλησε…

5 hours ago

This website uses cookies.