ΤΟΠΙΚΑ

Σπόρι: «Η Παιδεία δεν είναι εικόνα στην οθόνη, είναι η εικόνα της κοινωνίας που θέλουμε»

Ανακοίνωση Συλλόγου πολιτών Ρεθύμνου για τη μελέτη της ελευθεριακής εκπαίδευσης  « το Σπόρι»:

Η δημόσια παιδεία, το πολύτιμο λάφυρο της προκρούστειας κλίνης κατακρεουργείται για άλλη μια φορά και μαζί του οι ατομικές και συλλογικές μας ελευθερίες, τα εργασιακά δικαιώματα και η παιδαγωγική της ελπίδας ( ή η ελπίδα της παιδαγωγικής). Στο δημόσιο σχολείο, θα στηθούν κάμερες.

Εν μια νυκτί – σε καθεστώς  επιδημικής κρίσης και με την απαγόρευση κυκλοφορίας από νομό σε νομό σε ισχύ η κυβέρνηση- ανακοίνωσε την έναρξη νέων περικοπών. Όμως αυτή τη φορά  εκκινούν από τη στρατιωτικού τύπου κατάργηση της παιδαγωγικής σχέσης και ελευθερίας στη σχολική τάξη. Οι κάμερες ήρθαν στη σχολική ζωή, μήπως και μείνουν…

Η πανδημία, ο υποχρεωτικός εγκλεισμός που τη συνοδεύει, ο φόβος για την επόμενη μέρα και η καθήλωση στην οθόνη των διαγγελμάτων των 18:00 ήταν μόνο η αφορμή, μια θαυμάσια ευκαιρία για την περικοπή των μισθών, την κατακρεούργηση του φυσικού περιβάλλοντος και την εισβολή πολυνομοσχεδίου στην Παιδεία που πολιορκεί εκ νέου τις πολύπαθες σταθερές του κόσμου της εκπαίδευσης. Η “εξ αποστάσεως”, μια κακοστημένη προχειρότητα, στην οποία συνηγόρησαν αυτοί που όφειλαν να ορθώσουν ανάστημα, συνέδραμε το Μεγάλο Αδερφό στα σχολεία και μαζί της ακολούθησε το αδικαιολόγητο υγειονομικά και παιδαγωγικά άνοιγμα των σχολείων που θέτει σε κίνδυνο μαθητές, γονείς και κοινή λογική: η Ελλάδα βρίσκεται στην προτελευταία θέση στην ΕΕ σε αριθμό τεστ ανά κατοίκους και στην 82η θέση στον κόσμο σε ένα σύνολο 180 χωρών που δίνουν αποτελέσματα για τα τεστ.

Η εμπέδωση της νέας κανονικότητας πασχίζει να αναδυθεί με όρους τηλεματικούς/θεαματικούς προορισμένους να εμφυσήσει φόβο και δέος: μετωπικές τάξεις απομονωμένων μαθητών/τριών, με μάσκα ή χωρίς, άτεγκτοι εκπαιδευτικοί υπό επιτήρηση για να εξασφαλίσουν το τρίπτυχο : κανένα λάθος, κανένα δάκρυ, κανένα αυθόρμητο αστείο που να ερεθίζει το γυάλινο μάτι της σχολικής αίθουσας. Στη δυστοπία αυτή (τάξη στον πάγο) η παρέκκλιση από το πρόγραμμα, η ελεύθερη συζήτηση, η ανατρεπτική προσέγγιση του διδακτικού αντικειμένου, ο κριτικός στοχασμός μπαίνουν σε καραντίνα. Μέχρι νεωτέρας.

Η παιδαγωγική πράξη, τα δρώμενα και δυναμική της δεν είναι εικόνα στην οθόνη

Γιατί αποτελούνται από τον (δια ζώσης) πλούτο ενός φάσματος ανθρώπινων σχέσεων που τα περιέχει όλα: οικοδόμηση στάσεων και γνώσεων μέσα από συλλογική προσπάθεια και μόχθο, αλληλεπίδραση με συμμετοχή όλων των αισθήσεων, δικαίωμα στο λάθος, δικαίωμα στο παιχνίδι και άφθονο παιδαγωγικό οξυγόνο όταν εμείς, οι εκπαιδευτικοί και γονείς των μαθητών μας, αντιμετωπίζουμε το σχολείο ως κοινότητα δημοκρατίας. Διαβάσαμε κάπου: «Η διαχείριση ενός μαθήματος είναι κάτι περισσότερο από κανόνες, στόχους, διδακτέα ύλη και βαθμούς στα διαγωνίσματα. Είναι η ίδια η ζωή του μαθητή και του δασκάλου, είναι συναίσθημα και λογική, είναι παιχνίδι και όρια, είναι μοναδική εμπειρία και έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την πορεία ζωής του παιδιού… δεν είναι τηλεοπτική παράσταση για το ευρύ κοινό». Αν λοιπόν θεωρήσουμε πως το μήνυμα που θέλει να περάσει η κυβέρνηση είναι η εμπέδωση της πειθαρχίας από τη νηπιακή ηλικία τότε δεν έχουμε παρά να επανοικειοποιηθούμε εκείνη τη μορφή της δημοκρατικής παιδείας που θα ορθωθεί ως ανάχωμα στην αναζωπύρωση της φασιστικής επιδημίας. Είναι ανάγκη τώρα περισσότερο από ποτέ πλάι στις συλλογικές και ατομικές μας διεκδικήσεις  να αναστήσουμε τη δυνατότητα της εκπαίδευσης να δημιουργεί νέους ανθρώπους με κριτική στάση και πράξη απέναντι στον σκληρό ανταγωνισμό, τον ανεξέλεγκτο ατομισμό και τον άκρατο καταναλωτισμό που προωθεί το νεοφιλελεύθερο-νεοφασιστικό μοντέλο.

Η βιοποικιλότητα της ελευθεριακής παιδαγωγικής διαθέτει τους διαθέσιμους σπόρους για να ξαναφυτέψουμε βαθιά στα θεμέλια των σχολείων μας.

  • Άμεση κατάργηση της τροπολογίας. Έξω οι κάμερες από τα σχολεία.
  • Άμεση απόσυρση του πολυνομοσχεδίου για την εκπαίδευση.

 

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Τεχνητή νοημοσύνη: Λίγα λόγια με φιλοσοφικές σκέψεις και φυσιολογικό συναίσθημα

Του Καθηγητή Jeffrey Levett (Τζέφρεϋ Λέβετ)[*]. Στο πλαίσιο μιας διεθνούς συζήτησης, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να…

22 mins ago

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Γράφει ο Ιωάννης Ντουντουλάκης* Τα Χριστούγεννα συναντάμε παντού στολίδια. Μακάρι, αν αντί να ανάβουμε τεχνητά…

28 mins ago

Τα SYN.KA σκορπίζουν ξανά δώρα και χαρά, με τον μεγάλο διαγωνισμό Santa SYNKA

Η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ SYN.KA, μέσα στο πνεύμα των γιορτών, ξαναφέρνει κοντά μας τον…

32 mins ago

Καθυστερεί η αναχώρηση του “Ελευθέριος Βενιζέλος” από τα Χανιά λόγω ανακατατάξεων δρομολογίων

Στις 12 τα μεσάνυχτα της Δευτέρας θα αναχωρήσει τελικά το πλοίο “Ελευθέριος Βενιζέλος” από το…

1 hour ago

«Η Κολομβία της Ευρώπης»: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα καρτέλ και το πώς λειτουργούν

Τους τρόπους με τους οποίους η Ελλάδα «καρτελοποιήθηκε» και έχει μετατραπεί σε «Κολομβία της Ευρώπης»,…

4 hours ago

Με αφορμή το ρεκόρ νεκρών από τροχαία στα Χανιά, οι ιστορικές καταβολές της έκφρασης “θυσία στον Μολώχ της ασφάλτου”

Με αφορμή την είδηση ότι τα πρωτεία των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα έχει η Κρήτη…

6 hours ago

This website uses cookies.