ΤΟΠΙΚΑ

Στη Βουλή από το ΚΚΕ τα οξυμένα προβλήματα των ψαράδων της Κρήτης

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής με θέμα “για τα οξυμένα προβλήματα των ψαράδων της Κρήτης” κατέθεσαν βουλευτές του ΚΚΕ, μεταξύ των οποίων και ο Βουλευτής Ηρακλείου, Μανώλης Συντυχάκης.

Η Ερώτηση

Σε απόγνωση βρίσκονται οι μικροί ψαράδες της Κρήτης λόγω των οξυμένων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, τα οποία όχι μόνο τους φέρνουν αντιμέτωπους με το πρόβλημα της επιβίωσης, αλλά δυσκολεύουν και τη συνέχιση της παράκτιας αλιευτικής δραστηριότητας.

Συγκεκριμένα, η ραγδαία εξάπλωση όχι μόνο του λαγοκέφαλου, αλλά και του λεοντόψαρου και άλλων ξενικών ειδών, όπως το γατόψαρο, που είναι νέο εισβολικό είδος, καταστρέφει την αλιεία. Ειδικά από τον λαγοκέφαλο οι  ζημιές έχουν μέσο ετήσιο κόστος  από 4 έως 8.000 ευρώ για κάθε αλιευτικό σκάφος, σύμφωνα με τη μελέτη επιπτώσεων του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ).

Τα χρήματα αυτά αφορούν την αποκατάσταση ζημιών στα αλιευτικά εργαλεία, απώλειες από τα αλιεύματα που καταστρέφονται και τα χαμένα μεροκάματα για τις επισκευές που απαιτούνται. Για να κατανοηθεί το μέγεθος της καταστροφής σημειώνουμε ότι λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και άλλων παραγόντων οι ψαράδες δεν μπορούν να κάνουν πάνω από 75 – 80 μεροκάματα τον χρόνο.

Το θέμα έφερε το ΚΚΕ στη βουλή με την 625/ 27-03-2023 Επίκαιρη Ερώτηση κατά την οποία ο τότε υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Αρμόδιος για θέματα Αλιείας δήλωσε ότι θα υπάρξει κρατική μέριμνα για τις καταστροφές αλιευτικών εργαλείων.

Ωστόσο, έκτοτε όχι μόνο δεν υπήρξε πρόβλεψη αποζημίωσης των συγκεκριμένων ζημιών, με αποτέλεσμα να χρεώνονται οι ίδιοι οι ψαράδες, αλλά παρά τις μεγαλοστομίες και τις υποσχέσεις εδώ και χρόνια, το πρόβλημα δεν λύνεται, αλλά αντίθετα χειροτερεύει και έχει οξυνθεί. Το ίδιο ισχύει και για τις ζημιές από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που δεν αποζημιώνονται, καθώς και από τα προστατευόμενα είδη (φώκιες χελώνες δελφίνια).

Επιπλέον, σε συνθήκες τεράστιας ακρίβειας και τη στιγμή που το λειτουργικό κόστος  έχει ανέβει δραματικά, το κόστος των καυσίμων έχει εκτοξευθεί, όπως και το κόστος για δίχτυα, παραγάδια κτλ και το εισόδημα των μικρών ψαράδων έχει συρρικνωθεί, χρεώνονται και με τέλη κυκλοφορίας για τα σκάφη τους, ενώ υπέρογκα είναι τα ποσά για τις ασφαλιστικές εισφορές, φορολογία, διάφορα χαράτσια.

Για παράδειγμα στους ψαράδες του Ηρακλείου ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ)  επιβάλλει χαράτσι για την ανέλκυση-καθέλκυση σκαφών, παρά το γεγονός ότι αυτή την πραγματοποιούν οι ίδιοι οι αλιείς με ιδιώτη και όχι οι υπηρεσίες του ΟΛΗ. Τέλη ελλιμενισμού πληρώνουν όλα τα σκάφη, μέχρι και τα πιο μικρά, ακόμα και για τις ημέρες που βρίσκονται στη στεριά για τη συντήρησή τους. Επίσης το νερό τιμολογείται με 3,5 ευρώ (6,5 ευρώ ήταν και κατέβηκε ύστερα από τη διεκδίκηση των ψαράδων) ενώ δυσβάσταχτο είναι και το κόστος για ρεύμα.

Όλα τα αρνητικά μέτρα των κυβερνήσεων, στο πλαίσιο και της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής που συν αποφασίζεται σε επίπεδο Ε.Ε., έχουν οδηγήσει στη συρρίκνωση του αριθμού των αλιευτικών σκαφών, ξεκληρίζουν τους ψαράδες που είναι ήδη στο επάγγελμα και αποτρέπουν τους νέους να ασχοληθούν με το παραδοσιακό επάγγελμα, με συνέπεια η παράκτια αλιεία να κινδυνεύει με αφανισμό, οι ψαράδες να οδηγούνται στη φτώχεια και την ανεργία, για να  λυμαίνονται τους αλιευτικούς πόρους λίγοι μεγάλοι επιχειρηματίες, λίγες αλιευτικές εταιρίες.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ Υπουργοί, σε ποιες κατεπείγουσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση  για:

– Τη θεσμοθέτηση συγκεκριμένων μηχανισμών καταγραφής και αποζημίωσης στο 100% των ζημιών που προκαλούνται στα αλιευτικά εργαλεία από τα θαλάσσια είδη, π.χ. λαγόψαρα κτλ, καθώς και από τα καιρικά φαινόμενα.

– Την κατάργηση των τελών κυκλοφορίας στα σκάφη των βιοπαλαιστών ψαράδων και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και αφορολόγητο στα 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 3.000 για κάθε προστατευόμενο μέλος.

– Την κατάργηση των χαρατσιών στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και το Λιμενικό Ταμείο, τη μείωση των χρεώσεων σε νερό και ρεύμα.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Χανιά: 59 νέα περιστατικά κρούσματα γαστρεντερίτιδας στο νοσοκομείο – Τι πρέπει να ξέρετε

Το Νοσοκομείο Χανίων αναμένεται να επαναξιολογήσει την Παρασκευή την κατάσταση σχετικά με τη λήξη ή…

11 hours ago

Χανιά: Νέο κάλεσμα για συγκέντρωση αλληλεγγύης υπέρ του Τούρκου δημοσιογράφου απεργού πείνας Ali Ercan Gökoğlu – Τι αναφέρει σε δήλωσή του

Το Κοινωνικό Στέκι - Στέκι Μεταναστών Χανίων εξέδωσε ανακοίνωση καλώντας σε νέα συγκέντρωση αλληλεγγύης για…

12 hours ago

Προσβάσιμο για τους επισκέπτες την Παρασκευή το Φαράγγι της Σαμαριάς

Ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος & Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.) ανακοινώνει ότι από αύριο Παρασκευή 18 Οκτωβρίου…

13 hours ago

Κ. Ζαχαριάδης: “Πολιτική για τον Στέφανο Κασελάκη είναι μόνο για τους πολύ εύπορους”

Σε μια συνέντευξη στο Attica TV, ο Κώστας Ζαχαριάδης, στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, εξέφρασε την ανησυχία…

13 hours ago

Διαμαρτυρία εργαζομένων ΚΕΘΕΑ Αριάδνη στην 7η ΥΠΕ Κρήτης

Στάση εργασίας και παράσταση διαμαρτυρίας στην 7η ΥΠΕ πραγματοποίησαν σήμερα οι εργαζόμενοι του ΚΕΘΕΑ Αριάδνη στο Ηράκλειο, με αίτημα…

13 hours ago

Ο Χ. Μαμουλάκης για την επίσκεψη Σταϊκούρα στην Κρήτη

Απάντηση στις πανηγυρικές δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα δίνει ο Τομεάρχης Οικονομικών…

14 hours ago

This website uses cookies.