Categories: ΘΕΣΕΙΣ

Στον βωμό του «ελάχιστου κόστους»: Πώς φτάσαμε στην τραγωδία του Norman Atlantic

Δεκέμβρης του 1998. Η εταιρεία εισάγεται στο Χρηματιστήριο, σε μια εποχή που σύμπασα η ελληνική κοινωνία έχει ριχτεί με τα μούτρα στη φρενήρη κερδοσκοπία της αγοραπωλησίας μετοχών, υπό την καθοδήγηση των σομόν σελίδων του οικονομικού ρεπορτάζ. Η «λαϊκή βάση» εκλαμβάνεται πλέον ως αναχρονισμός που εμποδίζει τα «χαρτιά» ν’ απογειωθούν, ακολουθώντας τις υπόλοιπες φούσκες, και η ΑΝΕΚ περνά στον έλεγχο του ομίλου Βαρδινογιάννη.

Νοέμβρης του 2012. Εν μέσω μνημονιακής λαίλαπας, η ιστοσελίδα του χανιώτικου «Κύδων TV» καμαρώνει για την αντικατάσταση των πλοίων της ΑΝΕΚ που εκτελούν το δρομολόγιο Ελλάδα-Ιταλία με ιταλικά καράβια ναυλωμένα από την ίδια εταιρεία: «Με μία κίνηση που ταράζει τα νερά της Αδριατικής και αποδεικνύει ότι στη θάλασσα δεν υπάρχουν αδιέξοδα, η ΑΝΕΚ, προκειμένου να επιβιώσει του ανταγωνισμού, αποφάσισε να ναυλώσει πλοίο υπό ιταλική σημαία και να το δρομολογήσει στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Βενετία». Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, «η διοίκηση της ΑΝΕΚ προχώρησε στην κίνηση αυτή με γνώμονα το μικρότερο κόστος που σημαίνει για την εταιρεία η ναύλωση του πλοίου, καθώς θα είναι επανδρωμένο με βάση τις προβλέψεις της ιταλικής σημαίας, θα απασχολεί περί τα 60 άτομα, ενώ αν ήταν στην ελληνική σημαία θα έφτανε κοντά στα 85». Η είδηση συνοδεύεται από την απειλητική προειδοποίηση του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλη Σακέλλη, για το σκοτεινό μέλλον των επιβατικών πλοίων με ελληνική σημαία αν οι κυβερνήσεις της Αθήνας δεν συνδράμουν τους εφοπλιστές μας με χαλάρωση των έννομων υποχρεώσεών τους όσον αφορά την επάνδρωση των καραβιών, κρατική επιδότηση των εργατικών εισφορών αλλά και «μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των εταιρειών» από το καταχρεωμένο Ελληνικό Δημόσιο.

Δεκέμβρης του 2014. Η πολύνεκρη τραγωδία του «Norman Atlantic», απολύτως προβλέψιμη όπως διαπιστώνουμε από τις αφηγήσεις των διασωθέντων, έρχεται να επιβεβαιώσει με τον πιο οδυνηρό τρόπο τις συνέπειες αυτής της «φιλελεύθερης», φιλεργοδοτικής απορρύθμισης. Υπογραμμίζοντας, ταυτόχρονα, την ουσιαστική υποταγή των περισσότερων ΜΜΕ στις επιταγές του εφοπλιστικού κεφαλαίου, που αποτελεί εδώ και χρόνια τον βασικό ιδιοκτήτη τους: μια βδομάδα μετά το «ατύχημα» η υπόθεση είχε ήδη φύγει από την επικαιρότητα, ενώ η δημόσια αναζήτηση ευθυνών περιορίστηκε κυρίως στη στάση των ιταλικών αρχών, αφήνοντας στο απυρόβλητο τους Ελληνες «υπενοικιαστές».

Η σύγκριση με το προηγούμενο «δυστύχημα» της ίδιας κατηγορίας, το πολύνεκρο ναυάγιο του «Σάμινα» (26.9.2000), είναι αποκαλυπτική για το πόσο νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι μέσα σε μιάμιση δεκαετία. Τα ΜΜΕ δεν δίστασαν τότε να επισημάνουν τις ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας Minoan Lines, διαμορφώνοντας αντίστοιχα τη συλλογική συνείδηση (2), η δε αυτοκτονία του διευθύνοντος συμβούλου της Παντελή Σφηνιά έγινε ευρύτατα αντιληπτή σαν απόπειρα αυτοκάθαρσης (1)˙ εν έτει 2005, η φοιτητική παράταξη του ΚΚΕ ενθάρρυνε πάλι την παρακολούθηση της σχετικής δίκης από τους φοιτητές, ως διαδικασία συνειδητοποίησης του ταξικού χαρακτήρα της Δικαιοσύνης (3). Σήμερα, όχι μόνο δεν περιμένει κανείς από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ Γιάννη Βαρδινογιάννη να πηδήξει από το παράθυρο, αλλά η εταιρεία είχε επιπλέον το θράσος να καθησυχάσει με επίσημο δελτίο «το επενδυτικό κοινό» (29.12) ότι «δεν θα επέλθει σημαντική επίπτωση στα οικονομικά αποτελέσματά της» από την πολύνεκρη τραγωδία, «δεδομένου ότι το πλοίο δεν αποτελεί περιουσιακό στοιχείο της».

efsyn.gr

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καθήκον να ξαναγίνει σοβαρό κόμμα – Νέο προσκλητήριο σε όσους «απογοητεύτηκαν»

«Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καθήκον να ξαναγίνει ένα σοβαρό και συγκροτημένο κόμμα, γι’ αυτό και έχουν…

12 hours ago

Κουτσούμπας: «Δεν συμφωνώ με την άποψη ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει, έχουμε πρόγραμμα εξουσίας»

«Δεν θα συμφωνήσω ότι έχει επικρατήσει η άποψη «’ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει’», τόνισε ο…

12 hours ago

Λογοτεχνία και Μαθηματικά – ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΘΗΜΑΤΑ

Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη Μαθηματικού Στατιστικολόγου  Επιτ. Σχολικού Συμβούλου Μαθηματικών (Την αμαθίαν καταλύεται η αλήθεια)…

12 hours ago

Καταγγελία Ευτύχη Δημαλάκη για παράνομη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου Δημοτικής Εταιρείας στον Δήμο Καντάνου-Σελίνου

Ο κ. Ευτύχης Δαμηλάκης, Επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Δήμου Καντάνου-Σελίνου και Αντιπρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής,…

12 hours ago

Οι “Onirama” ξεσήκωσαν το κέντρο της Χανιώτικης Αγοράς και έκλεισαν δυναμικά τις εκδηλώσεις του Επιμελητηρίου Χανίων «Χριστούγεννα Μουσικά στη Χανιώτικη Αγορά»

Σήμερα, στο κέντρο της Αγοράς της πόλης των Χανίων, ολοκληρώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε…

12 hours ago

Τα Χανιά, το Ρέθυμνο, η Ρόδος οι περιοχές με τα περισσότερα τροχαία στη χώρα μας – H Κρήτη μέσα στις στις πέντε χειρότερες περιοχές της Ευρώπης

Αρκετά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το 2023 είναι ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα (68…

12 hours ago

This website uses cookies.