Categories: ΘΕΣΕΙΣ

Στον βωμό του «ελάχιστου κόστους»: Πώς φτάσαμε στην τραγωδία του Norman Atlantic

Δεκέμβρης του 1998. Η εταιρεία εισάγεται στο Χρηματιστήριο, σε μια εποχή που σύμπασα η ελληνική κοινωνία έχει ριχτεί με τα μούτρα στη φρενήρη κερδοσκοπία της αγοραπωλησίας μετοχών, υπό την καθοδήγηση των σομόν σελίδων του οικονομικού ρεπορτάζ. Η «λαϊκή βάση» εκλαμβάνεται πλέον ως αναχρονισμός που εμποδίζει τα «χαρτιά» ν’ απογειωθούν, ακολουθώντας τις υπόλοιπες φούσκες, και η ΑΝΕΚ περνά στον έλεγχο του ομίλου Βαρδινογιάννη.

Νοέμβρης του 2012. Εν μέσω μνημονιακής λαίλαπας, η ιστοσελίδα του χανιώτικου «Κύδων TV» καμαρώνει για την αντικατάσταση των πλοίων της ΑΝΕΚ που εκτελούν το δρομολόγιο Ελλάδα-Ιταλία με ιταλικά καράβια ναυλωμένα από την ίδια εταιρεία: «Με μία κίνηση που ταράζει τα νερά της Αδριατικής και αποδεικνύει ότι στη θάλασσα δεν υπάρχουν αδιέξοδα, η ΑΝΕΚ, προκειμένου να επιβιώσει του ανταγωνισμού, αποφάσισε να ναυλώσει πλοίο υπό ιταλική σημαία και να το δρομολογήσει στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Βενετία». Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, «η διοίκηση της ΑΝΕΚ προχώρησε στην κίνηση αυτή με γνώμονα το μικρότερο κόστος που σημαίνει για την εταιρεία η ναύλωση του πλοίου, καθώς θα είναι επανδρωμένο με βάση τις προβλέψεις της ιταλικής σημαίας, θα απασχολεί περί τα 60 άτομα, ενώ αν ήταν στην ελληνική σημαία θα έφτανε κοντά στα 85». Η είδηση συνοδεύεται από την απειλητική προειδοποίηση του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλη Σακέλλη, για το σκοτεινό μέλλον των επιβατικών πλοίων με ελληνική σημαία αν οι κυβερνήσεις της Αθήνας δεν συνδράμουν τους εφοπλιστές μας με χαλάρωση των έννομων υποχρεώσεών τους όσον αφορά την επάνδρωση των καραβιών, κρατική επιδότηση των εργατικών εισφορών αλλά και «μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των εταιρειών» από το καταχρεωμένο Ελληνικό Δημόσιο.

Δεκέμβρης του 2014. Η πολύνεκρη τραγωδία του «Norman Atlantic», απολύτως προβλέψιμη όπως διαπιστώνουμε από τις αφηγήσεις των διασωθέντων, έρχεται να επιβεβαιώσει με τον πιο οδυνηρό τρόπο τις συνέπειες αυτής της «φιλελεύθερης», φιλεργοδοτικής απορρύθμισης. Υπογραμμίζοντας, ταυτόχρονα, την ουσιαστική υποταγή των περισσότερων ΜΜΕ στις επιταγές του εφοπλιστικού κεφαλαίου, που αποτελεί εδώ και χρόνια τον βασικό ιδιοκτήτη τους: μια βδομάδα μετά το «ατύχημα» η υπόθεση είχε ήδη φύγει από την επικαιρότητα, ενώ η δημόσια αναζήτηση ευθυνών περιορίστηκε κυρίως στη στάση των ιταλικών αρχών, αφήνοντας στο απυρόβλητο τους Ελληνες «υπενοικιαστές».

Η σύγκριση με το προηγούμενο «δυστύχημα» της ίδιας κατηγορίας, το πολύνεκρο ναυάγιο του «Σάμινα» (26.9.2000), είναι αποκαλυπτική για το πόσο νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι μέσα σε μιάμιση δεκαετία. Τα ΜΜΕ δεν δίστασαν τότε να επισημάνουν τις ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας Minoan Lines, διαμορφώνοντας αντίστοιχα τη συλλογική συνείδηση (2), η δε αυτοκτονία του διευθύνοντος συμβούλου της Παντελή Σφηνιά έγινε ευρύτατα αντιληπτή σαν απόπειρα αυτοκάθαρσης (1)˙ εν έτει 2005, η φοιτητική παράταξη του ΚΚΕ ενθάρρυνε πάλι την παρακολούθηση της σχετικής δίκης από τους φοιτητές, ως διαδικασία συνειδητοποίησης του ταξικού χαρακτήρα της Δικαιοσύνης (3). Σήμερα, όχι μόνο δεν περιμένει κανείς από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ Γιάννη Βαρδινογιάννη να πηδήξει από το παράθυρο, αλλά η εταιρεία είχε επιπλέον το θράσος να καθησυχάσει με επίσημο δελτίο «το επενδυτικό κοινό» (29.12) ότι «δεν θα επέλθει σημαντική επίπτωση στα οικονομικά αποτελέσματά της» από την πολύνεκρη τραγωδία, «δεδομένου ότι το πλοίο δεν αποτελεί περιουσιακό στοιχείο της».

efsyn.gr

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Σερβία: Συνεχίζονται οι διαδηλώσεις στο Νόβι Σαντ για την τραγωδία στον σιδηροδρομικό σταθμό – Ζητούν την παραίτηση Βούτσιτς

Η παραίτηση του πρωθυπουργού της Σερβίας, δεν σταμάτησε τις κινητοποιήσεις στο Νόβι Σαντ. Το αντίθετο μάλιστα, σήμερα,…

13 hours ago

Στο κελί της Πισπιρίγκου στον Κορυδαλλό η μητέρα του Άγγελου

Η 26χρονη μητέρα του 3χρονου Άγγελου, που βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρές κατηγορίες για την κακοποίηση…

14 hours ago

Χανιά: Εξιχνιάστηκαν πέντε κλοπές μοτοσυκλετών – Συνελήφθη 43χρονος

Η Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Χανίων, έπειτα από μεθοδική έρευνα, κατάφερε να εξιχνιάσει πέντε κλοπές δίκυκλων μοτοσυκλετών…

16 hours ago

Άνοιξαν οι υποβολές για το 13ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων – Προθεσμία έως 31 Μαΐου

Το 13ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων (Chania Film Festival - CFF) ανοίγει τις πύλες του για…

16 hours ago

Τέλος το νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος από σήμερα – Όσα αλλάζουν

Εν αναμονή των τιμών που θα δώσουν οι προμηθευτές για το νέο διζωνικό τιμολόγιο ρεύματος αλλά και για…

17 hours ago

Καρυστιανού για Τέμπη: Όσο πιο βαθιά μπαίνουμε σε αυτή τη βρώμικη υπόθεση κινδυνεύει η ζωή μας

Για τον κίνδυνο να μην αποδοθούν οι ευθύνες μέχρι εκεί που πρέπει μίλησε η Μαρία Καρυστιανού,…

17 hours ago

This website uses cookies.