Η ομάδα Erasmus του 3ου ΓΕΛ Χανίων ολοκλήρωσε με επιτυχία την τελευταία κινητικότητα του εγκεκριμένου από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) προγράμματος Erasmus+ ΚΑ122 με τίτλο: «Λύσεις διαχείρισης τάξης για εκπαιδευτικούς, νέες μέθοδοι, αποτελεσματικά κίνητρα μάθησης, στρατηγικές συνεργασίας και αξιολόγησης».

Η παραπάνω δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε στο Στρασβούργο της Γαλλίας από τη Δευτέρα 19/8 έως και το Σάββατο 23/8 και περιλάμβανε πρόγραμμα κατάρτισης εκπαιδευτικών σε συνεργασία με τον ευρωπαϊκό φορέα EUROPASS Teachers Academy, στόχος του οποίου είναι η απόκτηση γνώσεων μέσω νέων τεχνικών και εργαλείων, για την αποτελεσματικότερη διαχείριση της τάξης.

«Αναμφίβολα οι ραγδαίες κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις, όπως αποτυπώνονται και επηρεάζουν άμεσα το σύνολο της παγκόσμιας εκπαιδευτικής κοινότητας, καθιστούν επιτακτική την αναθεώρηση παλαιότερων μορφών/τύπων διδασκαλίας και την υιοθέτηση νέων μεθόδων  μαθησιακής προσέγγισης, που προωθούν την ομαδοσυνεργατικότητα και τον διάλογο και περιορίζουν τον δασκαλοκεντρισμό,

Η πρώτη μέρα του προγράμματος ξεκίνησε με την γνωριμία των συμμετεχόντων μελών και την παρουσίαση των σχολείων μας. Ακολούθησε συζήτηση αναφορικά με τον εντοπισμό των συμπεριφορικών και μαθησιακών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε ως εκπαιδευτικοί μέσα στην τάξη και τις προσωπικές μεθόδους αντιμετώπισή τους. Τις επόμενες μέρες ήρθαμε σε επαφή με σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές, ισχυρά εργαλεία στην σύγχρονη εκπαιδευτική πρακτική.

Συγκεκριμένα, εργαστήκαμε πάνω στην μέθοδο της τάξης ‘παζλ’ (Jigsaw Classroom), μια συνεργατική μέθοδο διδασκαλίας, που ενισχύει την αλληλεξάρτηση μεταξύ των μαθητών/τριών ενώ ταυτόχρονα καλλιεργεί την υπευθυνότητα και την αίσθηση της κοινότητας. Διδαχτήκαμε τους τρόπους λειτουργίας της ΄’ανεστραμμένης τάξης’ (flipped classroom),εκπαιδευτική μέθοδος που αντιστρέφει την παραδοσιακή διδασκαλία και  αξιοποιώντας τεχνικές, όπως την Μάθηση μέσω έργου ( Project based learning),Six Things hats,See/Thing/Me/We δημιουργήσαμε τους αντίστοιχους τύπους αξιολογώντας το αποτέλεσμα.

Γνωρίσαμε νέα εργαλεία μάθησης (Flipped cards: ανεστραμμένες κάρτες, Body map: χαρτογράφηση σώματος κ.α.) η χρήση των οποίων ενισχύει την κατανόηση, τη μάθηση και τη μνήμη των μαθητών/τριών, στοχεύοντας στην μακροχρόνια απομνημόνευση και όχι στην στείρα παπαγαλία (αποστήθιση) και χωρισμένοι σε ομάδες εργασίας και ομάδες παρακολούθησης πειραματιστήκαμε με αυτά και ελέγξαμε την αποτελεσματικότητα τους.

Βασικοί άξονες του προγράμματος είναι η Κριτική σκέψη, η Δημιουργικότητα, η Συνεργασία και η Επικοινωνία με στοχοπροσήλωση στον μαθητοκεντρικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης και στον  επαναπροσδιορισμό του ρόλου του δασκάλου.

Σημαντικός υπήρξε σε όλη τη διάρκεια της επιμόρφωσής ο προβληματισμός σχετικά με την αντιμετώπιση προκλήσεων που προκύπτουν από την συνύπαρξη διαφορετικών πολιτισμών και κουλτούρας στην τάξη. Κατατέθηκαν προσωπικές εμπειρίες των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και brainstorming ιδεών  για στρατηγικές που μπορούν να υιοθετηθούν, ώστε να υπάρχει συνεχής ανατροφοδότηση, ισότιμη διαχείριση, έγκυρη και εποικοδομητική αξιολόγηση.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στον αξιόλογο εκπαιδευτή μας κύριο Ibrahim Albarsi, ο οποίος με μεγάλη επιδεξιότητα δημιούργησε ένα ευχάριστο και οικείο κλίμα ενθαρρύνοντας κάθε συμμετέχοντα να εμπλακεί ενεργά στις δραστηριότητες του προγράμματος, να τις κατανοήσει και να τις εφαρμόσει στην τάξη.

Την επιμόρφωση μας συμπλήρωσε η επίσκεψη μας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με την εξαιρετική ξενάγηση του κυρίου Albasi. Η παρουσία μας στον συγκεκριμένο χώρο μας υπενθύμισε την σημασία της συμμετοχής, της πολυφωνίας και της Δημοκρατίας, αξίες που οφείλουμε να προάγουμε στην εκπαιδευτική μας πρακτική.

Μέσα από την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων και την ενίσχυση των κινήτρων μάθησης προετοιμάζουμε τους μαθητές μας όχι μόνο για την ακαδημαϊκή τους επιτυχία αλλά και για τον ρόλο τους ως ενεργοί και ενημερωμένοι πολίτες της Ευρώπης».